Narzędzia do mierzenia efektów influencer marketingu

Jak mierzyć efektywność kampanii influencerskich?
Działanie influencer marketingu wyjaśniano i udowadniano już na wiele sposobów. Jak jednak dokładnie zmierzyć skuteczność konkretnej pojedynczej kampanii influencerskiej, przeprowadzonej przez naszą firmę? Przed ostatecznym wyborem narzędzia warto zapoznać się z tym, co oferowane jest współcześnie na rynku.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Influencer marketing to niewątpliwie jeden z najsilniejszych trendów 2017 r. W roku 2018 wydaje się on nie słabnąć, stając się alternatywą i mocnym konkurentem dla tradycyjnych form promocji. Współczesny marketing dawno przestał być wyłącznie sztuką dla sztuki. Specjaliści z branży skrupulatnie starają się mierzyć rezultaty każdego z podejmowanych działań. Pod kontrolą chcą mieć również kampanie z influencerami. Przedstawiamy 16 narzędzi, które pomogą sprawdzić efekty influencer marketingu.
 

Performance marketing, ROI oraz clickstream analysis

Prawdopodobnie każdy marketingowiec odpowiedzialny za wdrażanie w życie strategii promowania marki, spotkał się z pojęciem performance marketingu. Najprościej mówiąc, jest to marketing efektywnościowy, nastawiony nie tylko na samo budowanie wizerunku marki, ale również na podejmowanie działań bezpośrednio przekładających się na pożądane zachowania odbiorców.

Również influencer marketing wykorzystywany jest najczęściej w celu osiągania konkretnych rezultatów, które mają pozytywnie wpłynąć na przychody firmy będącej właścicielem brandu. Bo przecież, jeśli internetowy lider opinii pokaże się, na przykład, w butach danej marki, czy przekona swoich odbiorców, że konkretna aplikacja mobilna jest jego numerem jeden, to fani również zapragną posiadać taki produkt. Dzięki temu, marka zyska nowych klientów lub użytkowników, którzy de facto są przecież klientami końcowymi.

infografika przedstawiająca podstawowe cele performance marketingu

Kolejnym pojęciem, które powinno zagościć w słowniku marketera planującego lub realizującego kampanie influencerskie, powinien być wskaźnik rentowności inwestycji, znany – szczególnie wszystkim tym, którym bliska jest ekonomia – jako ROI. Najprościej mówiąc, pokazuje on czy inwestycja, jaka została poniesiona na konkretne podjęte w firmie działanie, przyniosła zwrot w postaci spodziewanych efektów.

Prowadząc działania online z influencerami, marketingowcy mogą posłużyć się analizą strumienia kliknięć (clickstream analysis lub clickstream analytics), znaną przede wszystkim tym z nas, którzy mają do czynienia z afiliacją, lub odpowiadają za marki działające w modelu e-commerce czy m-commerce. Monitorując sekwencję odwiedzanych przez internautę miejsc w sieci, pliki log i pliki cookies, możemy w szybkim czasie dowiedzieć się, czy podjęta przez niego decyzja zakupowa czy też inne działanie, które było przez nas pożądanym rezultatem, spowodowana została przez zapoznanie się z contentem prezentowanym przez influencera.

Znajomość tych trzech pojęć oraz zastosowanie choć części narzędzi, które opiszemy za chwilę, powinny dać każdemu marketerowi obraz rentowności współpracy z internetowymi liderami opinii. Influencer marketing to z założenia nie tylko niepewna współpraca, w której każdy każdego klepie po ramieniu, nie będąc jednocześnie przekonanym do siebie nawzajem. Powinien być on integralnym elementem działań marketingowych, dzięki któremu zdobędziemy realnych klientów.

 

16 narzędzi do śledzenia efektów kampanii z influencerami

Poniżej przedstawiamy listę przydatnych narzędzi, które pozwolą mierzyć skuteczność kampanii marketingowych, prowadzonych we współpracy z influencerami. Nie oznacza to jednak, że przy każdej tego typu akcji, koniecznie musimy posiłkować się każdym z nich. Warto jednak zapoznać się z ich najważniejszymi cechami i do podejmowanych działań dobierać te, które dadzą nam najlepszy obraz efektywności.
 

1. Google Analytics

Darmowe rozwiązanie analityczne od Google, udostępniające szereg narzędzi do mierzenia danych ze stron internetowych, aplikacji i wszelkiego rodzaju kampanii prowadzonych przede wszystkim online. Pozwala na wygenerowanie kilkudziesięciu rodzajów raportów, dotyczących ruchu internetowego, konwersji i ROI.

google analytics
Przykładowy widok statystyk użytkowników nowych i powracających.
 

2. Google Tag Manager

Proste narzędzie od Google, które pozwala w łatwy sposób pracować m.in. z śledzącymi wycinkami kodu (tagami), a dzięki temu sprawdzać, skąd pochodzi ruch na stronę WWW, jak zachowują się użytkownicy i generalnie monitorować wszelkie kampanie online bez udziału profesjonalistów ze świata IT.

google tag manager

 

3. Campaign URL Builder

Kreator adresów URL od Google, który pozwala generować parametry UTM w adresie, pozwalające zbierać dane do raportowania kampanii. Dodając za pomocą kreatora trzyelementowy ciąg znaczników, bez problemu możemy sprawdzić skąd na naszą stronę przybyli użytkownicy (utm_source), w jaki sposób przybyli, z jakiego medium (utm_medium) i z jakiej kampanii (utm_campaign).

campaign URL builder

 

4. Piwik

Alternatywa dla Google Analytics, która może być stosowana chociażby do upewniania się, czy dane od Google są prawidłowe. Piwik jest darmowym, otwartoźródłowym oprogramowaniem, które pozwala na analizę dostępów do strony i ruchu na WWW. Różni się od Google Analytics tym, że dane przechowywane są lokalnie, przez co możemy mieć nad nimi pełną kontrolę.

przykładowy ekran w aplikacji piwik
Przykładowy widok głównego ekranu Piwika
 

5. Branch Metrics

Alternatywa dla UTM-ów od Google. Nie dosyć, że pozwala tworzyć deep linki do kampanii online i prowadzić analizy biznesowe, m.in. pod kątem konwersji, ROI czy zaangażowania użytkowników, to w dodatku, wszystkie wygenerowane adresy URL są skrócone i można im nadać unikatową formę.

analityka udostępniana przez branch
Przykładowy widok statystyk udostępnianych przez Branch
 

6. Bitly

Podobnie, jak Campaign URL Builder i Branch, pozwala na śledzenie zachowań użytkowników klikających w link, choć często kojarzony jest jedynie ze skracaniem linków.

statystyki kliknięć w serwisie bitly
Widok statystyk linków w serwisie Bitly
 

7. Brand24

Najbardziej znane i najczęściej używane przez marketerów narzędzie do śledzenia wzmianek w sieci i mediach społecznościowych na temat własnej marki i innych, interesujących nas słów kluczowych.

podgląd wyników wyszukiwania w platformie brand24

 

8. SentiOne

Alternatywa dla Brand24 – również pozwala na monitorowanie Internetu i portali social media.

podgląd aplikacji sentione

 

9. Disqus

Narzędzie znane wszystkim tym, którzy mieli do czynienia z WordPressem. Jego najbardziej znana funkcja kojarzy się z możliwością komentowania wpisów na blogach i stronach WWW. Jednak pozwala ono także monitorować i monetyzować zaangażowanie użytkowników.

monitoring zaangażowania w narzędziu disqus

 

10. Wewnętrzne statystyki portali społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn)

Dzięki raportom ze statystyk social media, o jakie możemy poprosić influencera, z którym podjęliśmy współpracę, możemy zobaczyć, jak angażujący dla jego fanów był publikowany content, związany z naszą marką.

statystyki na facebooku

 

11. Iconosquare

Pozwala dotrzeć do szczegółowych statystyk konkretnych kont z Instagrama i Facebooka, umożliwiając monitorowanie ich subskrybentów.

podgląd statystyk udostępnianych przez iconsquare

 

12. WhitePress®

Bogate statystyki dostępne w module influencerskim WhitePress® oraz możliwość wygenerowania raportu po zakończonej kampanii pomogą nam ocenić współpracę z internetowym liderem opinii.

statystyki influencerów w platformie whitepress

 

13. Newspoint

Jeszcze jedno przydatne narzędzie do monitorowania Internetu (oraz mediów tradycyjnych). Idealnie sprawdza się w śledzeniu i porównywaniu wzmianek o firmie. Możliwość ustawienia alertów kryzysowych.

podgląd aplikacji newspoint

 

14. Cyfe

Narzędzie pozwalające na stworzenie spersonalizowanego panelu, który umożliwia zbieranie danych statystycznych z różnych źródeł w jednym miejscu.

widok statystyk w aplikacji Cyfe

 

15. Socialmention

Prosta wyszukiwarka mediów społecznościowych i blogów, która w szybki sposób pozwoli znaleźć nam content na konkretny temat, w tym na temat naszej marki, którą promuje influencer.

wyszukiwanie przy pomocy narzędzia socialmention

 

16. Mention

Narzędzie do monitorowania Internetu w czasie rzeczywistym, analizy działań konkurencji, szukania influencerów, odkrywania insightu konsumenckiego, czyli potrzeb odbiorców.

statystyki udostępniane przez mention

 

Dobrym sposobem na monitorowanie kampanii z influencerami i mierzenie ich skuteczności, jest również tworzenie dedykowanych kodów rabatowych dla odbiorców influencera, którzy – zachęceni zaprezentowanym przez niego contentem – staną się klientami naszej marki. To świetne rozwiązanie nie tylko online, ale również w przypadku, gdy prowadzimy biznes offline, ale komunikujemy się z konsumentami za pomocą kanałów internetowych.

W niektórych przypadkach dobrym sposobem na sprawdzanie efektywności kampanii influencerskich, a przy okazji na dodatkowy dochód, jest współpraca w ramach sieci afiliacyjnych. To jednak metoda dla specyficznych biznesów.

Ewaluacja kampanii, w które zaangażowaliśmy internetowych liderów opinii wcale nie musi być trudna. Wystarczy odpowiednio się do niej przygotować, wdrażając narzędzia, które zostały powyżej opisane, oraz inne metody, pozwalające na dokonywanie pomiarów rentowności.

  • Autor: Żaneta Głuchowska

    Z wykształcenia specjalistka ds. komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter.

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Szymon

    Jak zwykle wartościowe i przydatne opracowanie. Dzięki za zebranie tak wielu narzędzi w jednym miejscu.

    chwilowkizadarmo.pl

    2018-05-16, 15:32
  • Adam

    Dzięki ! Na pewno skorzystam, nie wiedziałem że jest tyle metod na sprawdzenie efektywności marketingu:)

    netronik.pl

    2018-02-08, 11:28
  • Milena

    Dzięki za naprawdę rozległy poradnik ! Na pewno sprawdzę te wszystkie opcje w najbliższym czasie, pozdrawiam!

    pogotowiejabluszkowe.pl

    2018-02-07, 08:37
  • Kacper

    jak zwykle same przydatne narzędzia , majestic już znam i jest naprawdę fajny w użytkowaniu.

    lobo-technik.pl

    2018-01-30, 11:10
  • Ola

    Wartościowy wpis, fajny zbiór narzędzi w jednym miejscu. Korzystam z kilku, jednak najlepiej w miarę możliwości warto przetestować wszystkie i wybrać najlepsze, które odpowiadają naszym potrzebom.

    eactive.pl

    2018-01-29, 12:59
  • Flashcom

    Bardzo fajny wpis i przydatne wskazówki. Na pewno co nieco z nich wykorzystam w pracy :)
    Pozdrawiam :)

    flashcom.pl

    2018-01-25, 08:46
  • Dominik

    Osobiście używam Analytics oraz wewnętrznego narzędzia Facebooka, innym jakoś średnio ufam, a dodatkowo nie chcę potem wariować, gdy różne narzędzia dadzą różne wyniki.

    Blogujmy24.pl

    2018-01-14, 08:24
  • Marek

    Super narzędzia! Chętnie z nich skorzystam!

    sigmapozyczki.pl

    2018-01-06, 15:55
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?