Jak zacząć pozyskiwać linki do nowej strony?


Wstęp – Różne rodzaje linków i różne korzyści z linków
Każdy korzystający z Internetu spotyka codziennie na przeglądanych stronach wiele różnych linków. Tak wygląda link w kodzie HTML:
<a href=”Strona docelowa”>Tekst linka</a>,
np.: <a href=”http://whitepress.pl”>nasza strona</a>
Kod HTML jest dla nas niewidoczny gołym okiem, widzimy jedynie efekt końcowy jego przetworzenia przez przeglądarkę, czyli np. taką postać linka: nasza strona.
W linkach wyróżniamy 2 podstawowe elementy:
- Strona docelowa – to adres, pod który zostanie przeniesiony użytkownik, który kliknie w link.
- Tekst linka – jest treścią, która opisuje dany link (tekst, w który klikamy).
Linki możemy podzielić ze względu na kilka różnych kryteriów.
1. Ze względu na formę linka możemy wyróżnić:
- linki tekstowe, takie jak ten: http://whitepress.pl
- linki graficzne, takie jak ten (kliknięcie w obrazek przenosi na inną stronę):
2. Ze względu na tekst linka możemy je podzielić na:
- brandowe, czyli zawierające nazwę firmy/marki, np. Whitepress.pl
- exact match, takim pojęciem nazywane są linki, których tekst zawiera pozycjonowaną frazę, np. Content Marketing
- mieszane (połączenie brandowego + exact match), np. Content Marketing w Whitepress.pl
- nawigujące, np. TUTAJ
Przy dodawaniu linków na innych stronach najbezpieczniejszym rozwiązaniem są linki brandowe, natomiast linki exact match mogą stać się przyczyną późniejszych kar od Google, więc stosować je należy z rozwagą.
3. Ostatni podział obejmuje linki pozycjonujące i niepozycjonujące.
- niepozycjonujące, z atrybutem nofollow – specjalny atrybut linka, zapisywany za pomocą kodu HTML, który oznacza, że link taki nie wpływa na pozycjonowanie danej strony internetowej. Często zdarza się, że portale internetowe pozwalają na dodanie linka jedynie w takiej formie.
- pozycjonujące, dofollow – linki, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej.
Nie zawsze linki niepozycjonujące, czyli nofollow są niedobre! Jeżeli dzięki danemu linkowi wiele osób przechodzi na naszą stronę, to może się to dla nas okazać korzystne niezależnie od tego, czy link jest dofollow, czy nofollow.
Poniżej zbiór kilku sposobów na pozyskanie pierwszych linków do nowej strony.
Dodaj stronę do katalogów stron
Katalogi stron internetowych są miejscami gromadzącymi dane na temat stron internetowych, w tym oczywiście linki do tych stron. W katalogu takim jest przeważnie wiele kategorii, według których sklasyfikowane są strony. Dawniej dodawanie strony internetowej do różnych katalogów stron (zwane katalogowaniem) było już samo w sobie skuteczną metodą pozycjonowania stron internetowych. Obecnie już tak łatwo nie jest, mimo że wiele osób nadal uważa, że do wypozycjonowania strony internetowej wystarczy dodanie jej do kilkunastu katalogów.
Dodawanie stron internetowych do katalogów jest w większości przypadków płatne, koszt dodania strony nie przekracza zazwyczaj 10 zł, a sama płatność odbywa się najczęściej przez SMS. Dodając nową stronę do katalogów warto ograniczyć się tylko do najlepszych, takich jak np.:
Proces dodawania strony do katalogów można rozłożyć na kilka miesięcy, dodając stronę do kilku katalogów co miesiąc. W większości katalogów stron proces dodawania strony wygląda podobnie. Do wypełnienia będziemy mieć zazwyczaj prosty formularz, w którym podamy najważniejsze informacje dotyczące strony:
- tytuł strony
- adres strony www
- krótki opis
- kategorie tematyczne
- email kontaktowy
Formularz dodawania strony do katalogu WP.pl
O czym warto pamiętać dodając strony do katalogów?
-
jako tytuł strony najlepiej podaj nazwę firmy lub nazwę domeny, podawanie jako tytułu jednej z pozycjonowanych fraz może okazać się szkodliwe
-
postaraj się jak najszerzej opisać działalność swojej firmy
-
nie używaj tego samego opisu strony w wielu katalogach
-
postaraj się przyporządkować jak najwięcej różnych kategorii pasujących do prowadzonej działalności, dzięki temu z katalogu będzie prowadziło więcej linków do Twojej strony
Specjalistyczne i branżowe katalogi stron oraz bazy firm
W zależności od prowadzonej działalności i charakteru prowadzonej działalności, istnieje wiele baz i katalogów branżowych, do których warto dodać swoją stronę. Oto przykłady takich miejsc, odpowiednie dla różnych rodzajów stron.
Strona firmowa
Dla stron firmowych, warto zadbać o wpis w katalogach firm, takich jak:
Więcej tego typu miejsc znajdziesz w Google pod hasłami:
- katalog firm
- spis firm
- baza firm
Katalogi stron firmowych przypominają katalogi stron internetowych, a sam proces dodawania swojej firmy do tego typu katalogu jest również bardzo intuicyjny.
Formularz dodawania strony do katalogu firm
Dodatkowo, jeżeli świadczysz usługi specjalistyczne, warto dodać swoją stronę do serwisów gromadzących dane fachowców z różnych dziedzin, np.:
- szukajfachowca.pl – zbiór firm działających w branży budowlanej, remontowej
- favore.pl – usługi ze wszystkich branż
- oferteo.pl – usługi z różnych branż
- twojfachowiec.net – fachowcy z różnych branż
- ktozbuduje.pl – fachowcy z branży budowlanej
Blogi
Jeżeli Twoja strona to blog, warto zadbać o dodanie do niej linka w takich serwisach jak:
Na stronach tych są skatalogowane różne blogi wg ich tematyki.
Formularz dodawania domeny do katalogu blogów
Istnieją także strony, które prowadzą spisy blogów o konkretnej tematyce, jak np.:
- blogioodchudzaniu.blogspot.com – spis blogów odchudzaniu
- blogiurodowe.blogspot.com – spis blogów dotyczących urody
- blogiomuzyce.blogspot.com – spis blogów muzycznych
- www.finansoweblogi.pl – lista blogów o tematyce finansowej
- parentingowe.pl – katalog blogów o tematyce parentingowej
Sposoby zgłaszania blogów do tego typu spisów mogą być różne: np. wypełnienie formularza lub wysłanie wiadomości email do administratora spisu, z prośbą o dodanie bloga do listy. Te drugie warto przesłać dopiero wtedy, gdy już odpowiednio zapełnimy swój blog treścią.
Więcej takich serwisów znaleźć można w Google wpisując hasła:
- lista blogów + tematyka
- katalog blogów + tematyka
- spis blogów + tematyka
- blogi + tematyka
Sklepy internetowe
Podobnie jak w przypadku blogów, tak samo w przypadku sklepów internetowych możemy znaleźć strony, które gromadzą listy sklepów internetowych w danej branży i umożliwiają nam dodanie linka do swojego sklepu internetowego. Oto kilka z nich:
Profile Social Media
W marketingu internetowym z roku na rok coraz większą rolę odgrywają także Social Media. Po założeniu strony internetowej, dobrze jest zaistnieć i tam. Profile społecznościowe pozwolą nam na umieszczenie linków do najnowszych informacji z naszej strony internetowej. Z pewnością warto założyć stronę na serwisach:
Fanpage Whitepress® na Facebooku
Linki od znajomych i współpracowników
Jednym z najszybszych i jednocześnie najlepszych sposobów na pozyskanie linków do nowej strony może być prośba o umieszczenie takiego linka na stronie internetowej należącej do naszego znajomego lub współpracownika. Oto kilka przykładów:
- Jeżeli prowadzisz bloga i Twój znajomy również prowadzi podobnego bloga, poproś go o link. Osoby prowadzące blogi często umieszczają odnośniki do innych ciekawych blogów. Linki tego typu najczęściej umieszczane są na specjalnej stronie „Linki”, „Polecam”, „Warto odwiedzić”.
- Jeżeli Twoja strona internetowa była wykonana przez firmę zewnętrzną, zapytaj o możliwość umieszczenia linka do swojej strony w zakładce „zrealizowane projekty”.
Przykład linka ze strony firmy zajmującejsię tworzeniem stron internetowych
- Sprawdź czy Twoi partnerzy biznesowi na swojej stronie internetowej umieszczają linki do firm, z którymi współpracują. Dobrym tego przykładem jest strona internetowa hurtowni, wymieniająca wszystkich swoich partnerów handlowych oraz linki do ich stron.
Linki ze strony hurtowni do stron internetowych partnerów handlowych
To tylko kilka sposobów na pozyskanie linków do nowej strony internetowej. Pomysłów i metod na pozyskanie linków może być właściwie tyle ile osób prowadzących strony, ogranicza nas tylko wyobraźnia.