Sebastian Jakubiec - wywiad - "ukarani za dobrą treść nie będziemy"

Zaktualizowano: 2014-11-13
Sebastian Jakubiec
Zapraszamy do bardzo ciekawego wywiadu z Sebastianem Jakubcem - autorem bloga websem.pl, który mówi o tym czy SEO umiera, opowiada jak to było kiedyś, tłumaczy co to jest H2H. Wyrażone myśli są spójne z definicją pozycjonowania jaką ostatnio podał Sebastian podczas hangout'u: "seo dziś polega na… stwarzaniu użytkownikom warunków i pobudzaniu ich do działań korzystnych dla marki w ocenie wyszukiwarki”.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

1. Wyszukiwarka nieustannie zmienia swój algorytm, dzięki czemu coraz to nowsze metody stają się skuteczne. Sebastianie czy sądzisz, że content to chwilowa moda, czy wykładnik na najbliższe lata?

Ciesze się, że o to zapytałeś, bo to idealne pytanie by pokazać, że odchodzimy od skakania od metody do metody, że nie chodzi wyłącznie o to by przechytrzyć algorytm. Content marketing to przede wszystkim dwie rzeczy: wartościowa treść i potrzeby użytkowników. Dotychczas fokusem było przechytrzenie algorytmu, poznając jego słabości i je wykorzystując – teraz koncentracja na jakości załatwia sprawę. Dostarczamy coś wartościowego, a SEO robią nam użytkownicy. Na ostatnim branżowym hangoucie ukułem stwierdzenie, że seo dziś polega na… „stwarzaniu użytkownikom warunków i pobudzaniu ich do działań korzystnych dla marki w ocenie wyszukiwarki”. Coraz dalej nam do tricków, a coraz bliżej do projektów marketingowych realizowanych z myślą o wyszukiwarkach.

 

2. Co sądzisz o pisaniu eksperckich wypowiedzi na różnych portalach, serwisach. Czy takie pozyskiwanie linków może zaszkodzić?

Uważam, że żadnym działaniem robionym z nastawieniem na merytoryczność treści nie możemy sobie zaszkodzić. Powstała wprawdzie w pewnym momencie fama i postrach, że niby za dużo artykułów gościnnych mogłoby nam szkodzić – natomiast nie wierzę w to. Dobra treść broni się sama. Ukarani za to nie będziemy ;)

 

3. Możesz zdradzić nam skąd pozyskujesz swoich klientów? Czy generujesz lead-y dzięki eksperckiemu blogowi, a może masz jakie inne metody. Jeżeli tak to jakie?

Praktycznie wszyscy moi klienci oraz osoby wysyłające zapytania, to efekt prowadzonych działań eksperckich i content marketingowych, np. na moim blogu – websem.pl. Praktycznie nie korzystam z klasycznej reklamy – ogłoszeń, reklam, banerów – moim zdaniem te formy się zużyły, warto je od czasu do czasu testować, ale dziś króluje budowanie relacji z odbiorcami, dawanie im czegoś „pro” oraz generowanie z tego konkretnych poleceń, lead’ów i kontraktów.

Z innych metod, rozciągam aktualnie działania contentowe na inne kanały dystrybucji. Od jakiegoś czasu mocniej np. w mailingu. Ludzie zapisani w moim newsletterze otrzymują ciekawe i inspirujące porady, polecam im artykuły. Buduję z nimi dialog.

 

4. Od jak dawna działasz w branży SEO i jak branża zmieniała się wraz z upływem czasu?

Światem online zająłem się już w 2006 a w branży SEO działam praktycznie 7 lat. Moje zainteresowania ewoluowały od tworzenia stron i programowania, do marketingu online, a dokładniej SEO/SEM. Pamiętam jak branża niejako się rozkręcała, pamiętam też rozemocjonowanie – wieloma rzeczami. Aktualizacje były wtedy raczej wydarzeniami pozytywnymi, bo algorytm ograniczał się do zielonego paseczka PageRank, a wszystko miało raczej posmak idylli i dziecięcej beztroski. Jednym rosło, innym spadało. Aktualnie branża zdecydowanie dorosła, widać to po wysypie narzędzi dla SEO, również polskich, ale także po wydarzeniach na których ja i moi koledzy z branży po prostu możemy dzielić się doświadczeniami, mówić o swoich klientach i poszczególnych realizacjach.

Mam wrażenie, że wraz z upływem czasu zacieśniły się branżowe relacje, szczególnie, że w tej branży jak w mało której mamy bardzo wyraźnego wroga, z którym wszyscy walczymy – Google.

 

5. Nie boisz się stawiać swoich dochodów na niepewnym, niestabilnym gruncie jakim jest pozycjonowanie www?

To pytanie w stylu – czy SEO umiera i co dalej? ;) Moim zdaniem wartościowe i merytoryczne działania wpływające na wyszukiwarki zawsze będą miały rację bytu. Dopóki wyszukiwarki będą istnieć, a nic nie wróży ich szybkiego końca, będzie zapotrzebowanie na wszystko co w sobie może pomieścić SEO. To co przez te lata widać, to to że kończy się alienacja działań SEO. Aktualnie coraz więcej firm wpisuje je w szerszy kontekst swoich działań marketingu online – zatem i specjaliści ds. pozycjonowania muszą coraz bardziej się w tym zakresie rozwijać.

 

6. Gdyby przyszedł do Ciebie początkujący bloger, który chce zaistnieć i wykreować podobnie jak Ty markę eksperta poprzez bloga. Co byś mu doradził?

Systematyczność. Wartościową i przydatną ludziom zawartość. Bycie człowiekiem. Blogowanie jest dlatego tak efektywne w budowaniu swojego wizerunku, że zmniejsza dystans – „wielka marka – klient” do czegoś co ostatnio często nazywa się H2H, human to human. :)

 

7. Potrafisz określić, które z Twoich artykułów generują najwięcej wejść? Czy te same przekładają się na zapytania, a może jest tak, że artykuły generujące najwięcej wejść wcale nie przekładają się na lead-y?

Najczęściej klienci wspominają artykuły burzące pewne status quo, zresztą szeroko komentowane – były artykuły o rozliczaniu w branży SEO, czy wpis naświetlający nieetyczne działania jakiejś agencji marketingowej wpisującej wyniki z palca. Czyli artykuły żywe, często palące swoją autentycznością i realizmem, bliskie ludziom, klientom, czytelnikom – ale jednocześnie dające rozwiązania.

 

8. Czy widzisz przyrost odwiedzin z wyników organicznych miesiąc do miesiąca, czy jest to uzależnione od takich czynników jak: częstotliwość pisania, długość postów i wielu innych rzeczy?

Serwisy które prowadzę rosną nieustannie, nawet w momentach przestoju. Można by to nazwać swobodnym wzrostem, w miarę upływu czasu. Oczywiście wzmożenie działań związanych z content marketingiem zdecydowanie pozwala wywindować statystyki, przyspieszyć rozwój i ilość zapytań o ofertę – natomiast odpowiednia baza treści, nawet gdy nie jest intensywnie poszerzana, potrafi robić dobrą robotę przez lata.

 

9. Potrafiłbyś przekonać w kilku zdaniach, że content staje się ważniejszym elementem od samego procesu link buildingu?

W sumie jednym z argumentów jest paradoks Google, jaki zauważyłem niedawno. Kupowanie odnośników jest złe (wytyczne wyraźnie tego zakazują), natomiast kupowanie wartościowych treści , które Ci te odnośniki zapewnią od użytkowników - nie. To równanie z bardzo dużym wskazaniem zwycięzcy. Prosty wniosek jaki z tego płynie, to fakt, że content zawsze się obroni, link building – ostatnio gorzej się ma, z prostego faktu ciągłych aktualizacji i niepewności, co Google będzie łaskawe uznać za wartościowy link.

 

10. Skąd czerpiesz inspiracje do pisania treści na bloga?

Najczęściej z życia. Jeśli jakiś temat mnie mocniej wkręca, zastanawiam się jak go zaprezentować na blogu. Często też jest tak, że po prostu w branży robi się w jakimś temacie szum – wtedy inspiracja niejako przychodzi sama, a blog spełnia funkcję prowadzenia dialogu i uzewnętrzniania myśli dla moich czytelników. Innym przykładem inspiracji są poradniki – w sensie, że obsługując codziennie różne projekty i mając w tym wprawę, zastanawiam się jak by to rozłożyć na czynniki pierwsze i krok po kroku objaśnić czytelnikom, tak by mogli na przykład sami skorzystać, potestować.

 

11. Myślałeś kiedyś nad inną formą tworzenia contentu? Podcasty, videoblog?

Myślałem, natomiast pomimo całego tego video trendu, natomiast raczej na tym etapie jeszcze mu nie ulegnę. Mimo wszystko artykuły mają się dobrze, a ludzie w Google szukają tekstowo ;)

 

Sebastian Jakubiec prowadzi blog o marketingu internetowym na stronie WebSEM.pl. Specjalizuje się w marketingu internetowym, pozycjonowaniu oraz reklamie w Internecie. Jest autorem kursu pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych, dostępnego online. Posiada także certyfikat Google Adwords, potwierdzający jego wiedzę i umiejętności z zakresu marketingu w wyszukiwarkach.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • mistrzMaciek

    Niesamowite jak Google zmienia ... SEO

    2014-11-15, 10:22
  • Antonina

    kochamy Sebastiana!

    2014-11-14, 00:54
Polecane artykuły
HTTP2
HTTP/2 - co to jest i czy warto to wdrażać?

HTTP/2 to odpowiedź firm IT na kładziony coraz częściej nacisk na szybkość działania stron. Za sprawą HTTP/2 możliwe staje się przyspieszenie wczytywania stron internetowych niemal dwukrotnie! Zobacz czy HTTP/2 jest dla Ciebie i czy także Twoja strona powinna mieć już wdrożony ten protokół.