Etyczny artykuł sponsorowany

etyczny artykuł sponsorowany
Jednym ze sposobów promocji firmy jest zamieszczanie artykułów sponsorowanych w serwisach branżowych. Często jednak słyszy się, że taka metoda jest nieetyczna, stąd wątpliwości, czy z niej skorzystać. Poniżej przedstawiamy złote zasady, które pomogą skonstruować i opublikować artykuł sponsorowany, tak aby nie naruszał zasad prawa i dobrych obyczajów.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Prawo to podstawa

Pierwszą i najważniejszą kwestią są 2 słowa, które zawsze muszą się znaleźć nad materiałem promocyjnym - „Artykuł sponsorowany”. Art. 36 Prawa Prasowego mówi o tym, że ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Aby nie wprowadzać czytelników w błąd, wydawcy gazet i portali internetowych często umieszczają materiały promocyjne w specjalnych ramkach, dobierają też inny kolor czcionki. Rezygnacja z wyodrębnienia artykułu jest sprzeczna z prawem!

 

Fanty czy opłata

To, co budzi najwięcej kontrowersji w kwestii artykułów sponsorowanych, to metoda ich pozyskiwania. Niektórzy nie silą się na podchody i pokornie płacą sumę, która widnieje w cenniku reklam danej gazety bądź serwisu internetowego. PR-owcy chętnie wykorzystują też metodę „jawnego przekupstwa”. O tyle, o ile jest ono korzystne dla dziennikarzy, cała redakcja na nim traci. Jako przykład można podać gazetę, w której jednym z działów są wnętrza. I mamy łakomy kąsek dla reklamodawców – począwszy od producentów lodówek, aż po firmę zajmującą się ręcznym malowaniem filiżanek. Dziennikarka, która dostanie w prezencie komplet oryginalnej ceramiki, chętnie zamieści artykuł poświęcony eleganckim zastawom stołowym. Niestety tym samym gazeta nie sprzeda reklamy i jednocześnie nie zarobi.

 

Dziennikarz prawdę Ci powie

Warto pamiętać, że dziennikarz to zawód  zaufania społecznego, dlatego też jego informacje powinny być obiektywne. Można zadać sobie pytanie, jak w takim obiektywizmie pomaga firma, która wysyła dziennikarza działu motoryzacyjnego na wakacje na Mauritiusie? Nie trudno przewidzieć, jakie recenzje nowego modelu samochodu tej korporacji znajdą się w kolejnym numerze gazety. Fakt faktem, ciężko wyobrazić nam sobie niektóre gazety bez artykułów opisujących konkretne produkty. Czasopisma kobiece, w których aż roi się od ofert kosmetyków, galanterii i biżuterii. Magazyny o modzie, gdzie podstawą są zdjęcia modelek w ubraniach najpopularniejszych marek. Tytuły dla mężczyzn, gdzie każdy może porównać nowinki techniczne, zegarki, samochody... Należy pamietać, że artykuł sponsorowany to reklama, a opinia eksperta to obiektywna ocena, w którą nie powinno się ingerować.

 

Mała wymiana, czyli kup reklamę, a o Tobie napiszę

Innym problemem, jaki często pojawia się w środowisku medialnym jest propozycja publikacji materiału sponsorowanego bez oznaczenia „artykuł sponsorowany”, w zamian za zakup reklamy w innej formie.  Taka procedura jest nie tylko sprzeczna z Kodeksem Etyki Dziennikarskiej, ale przede wszystkim wprowadza w błąd społeczeństwo.

 

Klient nasz Pan

Kolejną istotną kwestią jest prezentacja produktu. Układając konspekt artykułu sponsorowanego trzeba pamiętać, że ma być to tekst, który każdy chętnie przeczyta i wyniesie z niego jakąś wiedzę, nie tylko o danej marce. Nie należy męczyć czytelnika nazwą firmy w każdym zdaniu, bo natłok komunikatów reklamowych na pewno nie zachęci go do przeczytania kolejnego akapitu. Dla przykładu, reklamując zakład fotograficzny można opublikować tekst o ekstremalnych sesjach ślubnych. Artykuł sponsorowany nie może też wprowadzać w błąd. Aby postępować zgodnie z etyką, atuty produktu należy opisać zgodnie z prawdą.

Jeżeli reklamowany produkt w jakimś stopniu zagraża zdrowiu lub bezpieczeństwu obywateli, w obowiązku firmy jest przekazanie takiej informacji opinii publicznej! Nie wolno także publikować tekstów, które naruszają ludzką godność i dobre imię.

Podstawową zasadą wszelkich relacji przedsiębiorstwa z klientem jest niedeprecjonowanie konkurencji. Ten zwyczaj powinno się zachować także w artykułach sponsorowanych. Mówiąc źle o innych firmach z branży nie tylko okazuje się im brak szacunku, ale też naraża się na odwet.

 

Zbiór norm etycznych

Podczas gdy zasady etyki dziennikarzy zostały opisane w kilku dokumentach, m.in. Karcie Etyki Mediów czy Kodeksie Etyki Dziennikarskiej, mało kto wie o istnieniu zbioru zasad etycznych dla PR-owców. Często można wywnioskować, że specjaliści ds. Public Relations nie kierują się żadnym modelem etycznym, jednak zasady działań tej branży określa Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR. Już w pierwszym punkcie tego kodeksu pojawia się kwestia odpowiedzialności społecznej. Ta zasada głosi, że firmy i ich pracownicy muszą dokładać najwyższej staranności działania, aby informacje przekazywane opinii publicznej – bezpośrednio lub za pośrednictwem mediów - były prawdziwe, rzetelne i wyczerpujące.

Dokument określa także zasady postępowania w kontaktach z mediami. A oto dwie podstawowe zasady z tego zakresu:

  • Firmy i ich pracownicy nie mogą oferować ani sugerować wynagrodzenia (finansowego lub w innej formie) za publikację materiału dziennikarskiego dla dziennikarza lub redakcji.
  • Firmy w przypadku wykupywania w mediach powierzchni reklamowej (reklamy, teksty sponsorowane) są zobowiązane do dbania o wyraźne oznaczenie reklamowego charakteru materiału.[1]

Publikując artykuł sponsorowany należy pamiętać, że ma on przede wszystkim pokazać pozytywne oblicze firmy. Łamiąc pewne zasady, już na wstępie można zniechęcić do siebie media, a przede wszystkim tych, na których najbardziej nam zależy – klientów. Wiele osób krytykuje model działania PR-u w Polsce, pokazuje też ogromną przepaść między naszym krajem i państwami Zachodu. Aby coś zmienić, warto zacząć od własnego podwórka.

 

Patrycja Górecka



[1]    Punkty zawarte w Kodeksie Dobrych Praktyk ZFPR (Związek Firm Public Relation)

 

Wasze komentarze (7)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • rafal

    Nie ma czegoś takiego, jak "etyczny" artykuł sponsorowany. Opłacony redaktor napisze zawsze to, co ma napisać. W przeciwnym razie nikt nie zapłaciłby ani grosza za jego "usługi".

    turbosprezarki.aquaress.pl

    2018-08-01, 07:25
  • mosquito-sklep.pl

    Super etyczny artykuł, podoba mi się! :)

    mosquito-sklep.pl

    2018-05-22, 15:49
  • Aneta

    Super artykuł, daje do myślenia.

    kolorowesoczewki.zohosites.com

    2018-05-17, 17:53
  • nikiiuy

    Będąc w temacie reklam i etyki dziennikarskiej, a przede wszytskim prawa. Co w sytuacji, w której dziennikarz - redaktor jest nakłaniany do tworzenia tekstów sponsorowanych, za którymi ma iść reklama? Dziennikarz rozmawia z firmą, redaguje i publikuje tekst, po czym firma wykupuje reklamę np. w postaci baneru? Redakcja nie ma jasno wyodrębnionego Działu Reklamy, dlatego wydawca sugeruje tę działką dziennikarzowi w zamian za prowizję od sprzedaży. Jak ugryźć taki temat? Jakich argumentów użyć w rozmowie z wydawcą, który tego typu ruch argumentuje nierentownością Redakcji, a jednocześnie nie chce zatrudnić dodatkowej osoby od Reklam? Sam też nie chce ich sprzedawać.

    2018-05-10, 10:50
  • Jacek

    Super sprawa, podoba mi się taka opcja !

    dekoracjeciast.pl

    2017-08-10, 15:59
  • Monika

    Moim zdaniem oznaczanie artykułów sponsorowanych to konieczność. Przede wszystkim takie podejście jest uczciwe wobec czytelnika. Jeśli ich nie oznaczymy odbiorca i tak zorientuje się, że tekst powstał na zamówienie.

    newmediaconcept.pl

    2016-08-29, 09:44
  • ----

    Wszystko dobrze ale z powodu braku daty dodania artykułu, informacja na tej stronie staje się bezużyteczna.

    2014-12-21, 23:25
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

Prawa autorskie i domena publiczna w Internecie
Prawa autorskie w Internecie – rodzaje licencji CC i prawo cytatu

Każdy nowopowstały utwór z zasady chroniony jest prawem autorskim. To autor decyduje o jego ewentualnych kanałach dystrybucji oraz o tym, jak odbiorcy mogą go następnie wykorzystywać. Dotyczy to również publikowania w Internecie! Zobacz co wolno, a czego nie wolno wykorzystując cudzą twórczość. Dowiedz się jak nie zabłądzić w gąszczu rozmaitych licencji i przepisów.

Reklama gier hazardowych
Reklama gier hazardowych

Gry hazardowe są branżą, która musi się liczyć z wieloma obostrzeniami w kwestii reklamy i promocji. Ponadto przepisy restrykcyjnie definiują także sposoby informowania o grach hazardowych, a żeby prowadzić taką działalność potrzebne jest zezwolenie. Jak w takiej sytuacji nie narazić się na kary?