Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

domeny dla swojego portalu i bloga
Niemal każda firma czy osoba publikująca w Sieci stanęła bądź stanie przed problemem wyboru właściwej domeny dla swojej witryny internetowej. Wbrew pozorom nie jest to prosta decyzja, a jej skutki mogą być dla nas bardzo mocno odczuwalne. Zobacz na co zwrócić uwagę i jak nie popełnić podstawowych błędów.
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Niezależnie od tego czy dopiero zaczynasz rozkręcać swój biznes w sieci, czy stawiasz kolejną witrynę, czy też chcesz wyjść ze swoją internetową działalnością na zagraniczny rynek, przyjdzie ci się zmierzyć z problemem jakim jest wybór odpowiedniej domeny. Dodatkowo, bardzo często tak mocno nakręcamy się na wymyślone przez nas nazwy domen, że jesteśmy gotowi zapłacić za nie grube pieniądze, byleby tylko je kupić lub odkupić, jeśli akurat okazują się zajęte. Kiedy faktycznie warto zapłacić więcej za domenę i jak ocenić jej atrakcyjność, zarówno pod kątem przydatności dla SEO, jak i w aspekcie marketingowym? Jest kilka czynników, na które powinniśmy zwrócić uwagę.

Wiek domeny

Wiek domeny to czas jaki minął od momentu pierwszej rejestracji domeny. Skąd uzyskać takie dane? Nie ma w tym nic trudnego. W sieci jest pełno bezpłatnych narzędzi, które odkryją przed nami tę tajemnicę. By je znaleźć, wystarczy użyć wyszukiwarki, wpisując w nią angielskie hasło „domain age checker”. Czy więc możemy w ciemno brać leciwą domenę? Jak zwykle – to zależy, np. od tego jaką ma historię.

Podgląd strony SeoChat - narzędzia umożliwiającego sprawdzenie wieku domeny
Źródło: tools.seochat.com

Przeszłość domeny

Warto zwrócić uwagę na długość rejestracji domeny i jej ciągłość. Te ważne dla swoich dotychczasowych właścicieli powinny być raczej systematycznie przedłużane. Istnieje wtedy większa szansa, że zadbali oni również o jej wartość w oczach Google.

To co do tej pory znajdowało się na domenie, którą chcemy kupić nie jest bez znaczenia. Jej dotychczasowe przeznaczenie pokazuje nam bowiem czy będzie dla nas przydatna. Bazując na praktycznych przykładach, wyobraźmy sobie, że dla naszej kwiaciarni kupujemy domenę tulipan.pl. Jeśli w przeszłości na tej domenie znajdowała się strona kwiaciarni, serwis florystyczny, albo choćby blog miłośniczki ogrodnictwa, to nie ma się czego obawiać. Domena nie tylko jest już powiązana kontekstowo z naszą działalnością, ale również może skrywać całkiem pokaźną bazę wartościowych linków, które do niej kierują.

Podgląd whois.domaintools.com - narzędzia do sprawdzania przeszłości domeny
Źródło: whois.domaintools.com

Linki przychodzące

Zbadanie profilu linków kierujących do wybranej domeny przed jej zakupem powinno być priorytetem dla wszystkich, którzy myślą o przyszłym jej pozycjonowaniu. Linki mają ogromną wartość dla pozycjonowania. Tak jak w przypadku historii domeny, powinniśmy więc sprawdzić jakiego rodzaju są to linki i z jakich stron pochodzą. Linki ze stron powiązanych kontekstowo z naszą działalnością mogą pomóc naszej stronie już na starcie, generując na niej ruch. Pamiętajmy, że pozycjonowanie stron opiera się na pozyskiwaniu silnych linków kierujących do naszej domeny. Jeśli więc wraz z domeną możemy kupić kilka dobrych linków, to warto brać ten argument pod uwagę. Ilość linków i ich profil sprawdzić możemy np. przy pomocy wersji testowej narzędzia Ahrefs.

linki przychodzące dla domeny WhitePress
Źródło: Google

Domena narodowa czy funkcjonalna

Istnieje kilka rodzajów domen – narodowe .pl, .it, co.uk, regionalne waw.pl, czy funkcjonalne .com, .org .net, .gov. W naszym kraju najpopularniejsze są domeny narodowe, posiadające końcówkę .pl. Niewiele ustępują im popularnością domeny z końcówką .com, czyli domeny firmowe, skrót ten pochodzi od angielskiej nazwy „company”.

Jeśli swój internetowy biznes kierujesz do osób zlokalizowanych na terytorium Polski, to szukanie rozszerzeń zacznij od domen .pl. Jeśli będzie zajęta - sprawdź .com. Jeśli prowadzisz biznes lokalny, w sieci, ale świadczący usługi dla osób mieszkających w danym mieście czy regionie, to logicznym rozwiązaniem (jeśli te pierwsze są zajęte) będzie zakup domeny regionalnej, np. wspomniana już .waw.pl. Sprawa nieco się komplikuje jeśli chcemy wyjść z naszym biznesem do innych krajów. Zasada jest prosta. Największym zaufaniem użytkowników cieszą się zawsze domeny krajowe. Planując więc stronę skierowaną na Wielką Brytanię sprawdź domeny .co.uk, we Włoszech .it. Zakup domen narodowych to także zakup narodowego profilu linków, które do niej kierują, o czym mówiłem już w poprzednim punkcie. Wszystko więc składa się w logiczną całość.  Pamiętajmy przy tym, że posiadanie domeny narodowej najwyższego poziomu pomaga w rankingu witryny dla danego kraju, ale z drugiej strony ogranicza jej możliwości na poziomie globalnym.

Przykładowe końcówki domen narodowych, firmowych i innych
Źródło: Pixabay

Słowo kluczowe w nazwie

Nie mają już tak dużego znaczenia jak kiedyś, choć Google cały czas podkreśla, że ścisłe dopasowanie słów kluczowych w adresie url do słów wpisywanych w wyszukiwarkę zawsze będzie zauważone przez roboty Google. Pamiętajmy jednak, że słowo kluczowe w adresie url możemy dodać również po slashu (na przykład: domena.pl/slowo-kluczowe). Nie ma więc większego sensu przepłacać za idealnie dopasowane domeny. Zamiast tego lepiej wydać te środki na późniejsze działania SEO.

Myślnik w nazwie

Tym punktem wchodzimy już w sferę wyboru domeny w kontekście całej strategii marketingowej. Dzielenie słów w nazwie domeny myślnikiem może spowodować dużo problemów z jej późniejszym przekazywaniem, zapamiętaniem i poprawnym zapisywaniem. Intuicyjnie będziemy bowiem zapamiętywać domeny z pominięciem znaków specjalnych takich jak myślnik.

Przedrostki

Niegdyś popularne były domeny rozpoczynające się literką „e” lub „e-„ Tak jak w przypadku myślników jest to dodatek, o którym często zapominamy. Nieświadomie pomijane przez naszych potencjalnych klientów przedrostki zazwyczaj napędzają ruch konkurencji.

Nazwa domeny a język

Oczywiście w zależności od wybranego kraju, w którym będziemy świadczyć nasze usługi, powinniśmy dobrać odpowiedni język naszej domeny. Nie jestem specjalistą od namingu, więc nie będę zbytnio rozpisywać się na ten temat. Zwrócę jednak uwagę na kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, jeśli nasza domena jest nazwą własną, w jakimkolwiek by nie była języku, sprawdźmy znaczenie słów zawartych w nazwie, również w innych językach. Często mogą całkowicie przekreślić nasza stronę. Warto w takim przypadku zdecydować się na zmianę brandu, a co za tym idzie, nazwy domeny, na ten konkretny kraj, w którym występuję problem. Jeśli nazwa naszej domeny ma być międzynarodowa, to zwróćmy też uwagę na różnice w zapisie i odczycie – czyli fonetyczną wymowę i łatwość jej odczytywania przez różne narodowości. Dla przykładu odczytywanie i rozpoznawanie polskich „sz”, „cz” jest karkołomne dla większości obcojęzycznych użytkowników sieci. Problem ten występuje również w drugą stronę. Fonetyczna wymowa np. pravna.pl jest identyczna jak prawna.pl, jednak pozostaje pytanie ilu użytkowników słyszących tę nazwę wpisze ją poprawnie w okno wyszukiwarki.

Prostota w cenie

Nazwy wpadające w ucho, jak też zgrabne wizualnie są łatwiejsze do dyktowania, zapamiętania i lepsze w przekazywaniu.

Tych kilka czynników z całą pewnością pomoże ci obiektywnie ocenić atrakcyjność danej domeny. Ja zwykle kieruje się nimi doradzając osobom pytającym mnie o sens zakupu konkretnej domeny. Bez znaczenia czy stoicie przed zakupem pierwszej czy kolejnej domeny, będą stanowiły uniwersalne punkty odniesienia.

Wasze komentarze (21)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • 3D Artist

    Należy dodać jeszcze parę słów o przychwytywaniu i kupowaniu domen wygasłych. Zawsze, ale to zawsze musisz sprawdzić profil linków i historyczną zawartość strony. Powinniście zamieścić jeszcze artykuł na temat WaybackMachine i narzędzi do analizy profili linkowych. Jeśli domena jest stara i kieruje do niej masa linków to istnieje duże ryzyko, że domena została przejęta przez firmę SEO na potrzeby utworzenia farmy linków. Taka domena jest w oczach Googla spalona i nawet jeśli powiązana tematycznie to łatwiej rozpocząć od zera. 3dartist.com.pl

    2018-09-29, 11:32
  • Paweł Strzebiecki

    Super ;) fajnie znaleźć taką wiekową perełkę. alfabet-sukcesu.pl

    2018-09-28, 01:08
  • Marcin

    Bardzo pomocny artykuł, wile mi wyjaśnił bo aktualnie szukam nowej domeny dla innego przedsięwzięcia. instaltech.com.pl

    2018-08-29, 21:29
  • Calineczka

    Bardzo dobry artykuł, ludzie robią kardynalne błędy przy wyborze nazwy domeny. Ja np jestem w trakcie tworzenia swojej strony internetowej. Z uwagi na to, że moja firma ma angielską nazwę zarejestrowałam domeny dla polskiej i angielskiej nazwy a także rozszerzenia pl i com dla obu języków. Z każdej domeny będzie przekierowanie na tą jedną podstawową. Dobrze jest zarejestrować dwa, a nawet trzy rozszerzenia np. pl,com,eu albo org ;) cal.pl

    2018-08-21, 17:15
  • GOLDWEB

    Zauważyłem, że wiek domeny ma naprawdę sporą moc. Czasami stare strony internetowe, prawie bez treści, nieaktualizowane od kilku lat a trzymają się TOP 3 jak rzep ..... ;) goldweb.pl

    2018-03-23, 11:12
  • SEOLAND

    Niestety moim zdaniem dużym problemem jest to, gdy firma upatrzy sobie domenę dla swojej strony. Myśli o jej pozycjonowaniu, kupuje domenę i po dodaniu do Search Console okazuje się, że domena ma filtr ręczny lub jakiś inny (np. czysty spam) - wtedy jest problem ponieważ nawet usunięcie takiego filtra nie zawsze pomaga w późniejszym pozycjonowaniu tej domeny - da się ale jest trudniej. seoland.pl

    2018-03-22, 18:42
  • Foto-projekt

    Nową pierwszy raz rejestrowaną domenę porównałbym do zatrudnienia w firmie ślicznego przedszkolaka. Alternatywnym wyborem jest domena z długoletnią dobrą historią i bogatym zbiorem dobrych linków. Można ją porównać do zatrudnienia fachowca, którego praca szybko może przełożyć się na efekty.
    Ceny na giełdach domen są abstrakcyjne i nie mają żadnego związku z realną wartością domeny. Jak się dobrze pogrzebie to można znaleźć dobrą domenę. Trzeba ją jednak poddać wielu testom ale warto poświęcić na to trochę czasu. foto-projekt.com.pl

    2018-01-22, 18:06
  • Hutmet

    Dziękujemy za wartościowy artykuł. Z pewnością skorzystamy z niego przy wyborze kolejnych domen dla naszych blach dachowych. Pozdrawiam! blachy-na-dachy.pl

    2017-12-06, 10:58
  • Wojciech Przyborowski

    Zawarte są chyba wszystkie najważniejsze rzeczy przy wyborze domeny, wszystko opisane w dobry sposób. etatron.pl

    2017-11-07, 19:39
  • Dominik Kopczyński

    Ja stawiam na polski rynek w sposób prosty i dosadny. Trenujmy24.pl

    2017-10-26, 20:14
  • Mateusz

    Aktualnie jesteśmy w posiadaniu kilku domen .studio (nowość z zeszłego roku) - świetnie się pozycjonują na frazy z tym słowem, nasze studio fotograficzne z kolei jest na domenie.pl, zastanawiamy się nad zmianą domeny i czy da się to w ogóle zrobić jakoś w miarę bezstratnie? evilbananastudio.pl

    2017-09-12, 16:21
  • Agnieszka

    Niby nie ma wpływu na ranking, a utworzyłam domenę ze słowem kluczowym w nazwie i od samego początku jakby google nałożyło filtr na domenę i jedyne co mi przychodzi do głowy to to że w nazwie ma słowo kluczowe. medicot.pl

    2017-09-07, 14:44
  • eUrologia

    Nazwa domeny nie powinna być udziwniona a prawdziwą wartością jest jakość serwisu. Najlepszym przykładem jest zmiana tablica.pl na  OLX.pl  co przez wielu było krytykowane. Życie pokazało, że adres nie ma aż tak dużego znaczenia. eurologia.pl

    2017-08-15, 15:14
  • Studio Lokomotywa

    Wybór domeny jest bardzo ważny w pozycjonowaniu. Wersja językowa, dobór słów kluczowych czy też użycie separatorów to tylko niektóre istotne czynniki, które należy wziąć pod uwagę. studiolokomotywa.pl

    2017-08-10, 15:46
  • Julita

    Przy wyborze domeny warto sprawdzić czy miała jakąś historię, wykupiłam domenę zleciłam pozycjonowanie i później okazało się że domena od samego początku miała jakiś filtr i ile by się jej nie pozycjonowało to i tak była na dalekich pozycjach. meridiasprzedam.plom.pl

    2017-07-24, 21:32
  • Jan

    Fajnie to wszystko opisaliście. Skoro piszecie, że należy sprawdzić przeszłość domeny tzn. jakie serwisy wcześniej na niej istniały to warto jednak dodać informację w jaki sposób to zrobić. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwisu webarchive. To takie archiwum światowego internetu. Wystarczy podać adres a serwis wyświetli nam wszystkie strony jakie znajdowały się na podanej domenie z podziałem na lata, miesiące i dni.
    http://web.archive.org/ kataloggsm.pl

    2017-07-14, 06:54
  • Irek

    Łatwa do zapamiętania domena jest co raz cięższa do zdobycia, są ludzie którzy wykupuję wolne domeny sprzedając je potem za dwukrotną wartość. mojinformatyk.eu

    2017-07-13, 13:22
  • hauer mateusz

    Sugerowałbym się tym by nazwa była prosta do zapamiętania oraz tym by szukać jednak głównie .pl, natomiast jeżeli ważna jest .com to dodatkowo także taką domenę bym rezerwował.
    Historię domeny można też bardzo łatwo zresetować po zakupie piszą informację do Google że jest się jej nowym właścicielem, także tutaj obawy nie ma. hauerpower.com

    2017-06-14, 00:20
  • MrOptim

    O tym w jaki sposób pomaga wspominałem już w tekście, być może nie jest to tak wyraźne. Zakup domeny narodowej np. francuskiej, z historią, to większa szansa na zakup również profilu linków przychodzących pochodzących ze stron francuskich. Cenny nabytek zwłaszcza jeśli będą to linki z mocnych stron, powiązanych kontekstowo z naszą działalnością. Domeny krajowe cieszą się największym zaufaniem użytkowników w danym kraju. Oczywiście domeny .com czy .fr są takie same pod względem np. jakości, autorytetu, ale domena francuska lepiej będzie wyglądać w wynikach wyszukiwania francuskiego użytkownika niż domena amerykańska. Tutaj więc w grę wchodzi CTR, a jak pokazują badania ma on znaczenie dla pozycji witryny. Sporo artykułów z branży o tym również wspomina - https://moz.com/learn/seo/cctlds. mroptim.pl

    2017-05-22, 12:21
  • Karol

    Wiele firm, które teraz powstają, uzależniają swoją nazwę o nazwy domeny. Np. gdy domena pl jest zajęta szukają innej wolnej i rejestrują firmę pod tą nazwą. Strona internetowa jest teraz kluczowa ale pod porządną domeną. Takie czasy e-biznesu :) vertesdesign.pl

    2017-05-17, 20:35
  • Łukasz

    "posiadanie domeny narodowej najwyższego poziomu pomaga w rankingu witryny dla danego kraju"
    niby jak pomaga? Google od dawna przyznaje, że domena nie ma wpływu na ranking. szymkowiak.online

    2017-05-15, 09:35
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Pozyskiwanie klientów i zwiększanie sprzedaży
Jak pozyskać wartościowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż bardzo się zmieniła. To, co skutecznie oddziaływało na konsumentów jeszcze kilka lat temu, dziś nie przynosi już efektów. Wraz z dynamicznym rozwojem nowych mediów i technologii zmieniły się też przyzwyczajenia i preferencje odbiorców. Jak odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości? Odpowiedzią może być poznanie nowoczesnych technik sprzedażowych.

reklama lekarzy i aptekarzy
Czy reklama lekarzy i aptek jest dopuszczalna?

Oprócz prawników zakaz reklamy obowiązuje również lekarzy, apteki i punkty apteczne, a mimo to nie można powiedzieć żeby gabinety lekarskie "świeciły pustkami". Podobnie sytuacja ma się z aptekami - przybywa ich coraz więcej i nie narzekają na brak klientów. W jaki sposób mogą oni promować swoją działalność?