Pozycjonowanie lokalne - czym jest i jak się do niego zabrać?

pozycjonowanie lokalne
Warsztat samochodowy, salon fryzjerski, salon masażu, restauracja - szukając każdego z tych miejsc najczęściej chcemy wybrać kompromis między: blisko, tanio i dobrze. Google kilka lat temu utworzyło specjalny mechanizm, dzięki któremu na podstawie naszej lokalizacji sugerowane są nam miejsca znajdujące się w naszej okolicy, jednocześnie najbardziej polecane przez innych użytkowników. Co zrobić, żeby dobrze wypaść w wynikach wyszukiwania związanych z lokalnymi frazami kluczowymi - czyli w pozycjonowaniu lokalnym?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Jak to działa?

Niektórzy z Was zapewne już zauważyli, że wyszukiwarka samodzielnie potrafi określić najbliższe naszemu położeniu większe miasto. Żeby to sprawdzić, wystarczy na stronie wyszukiwania kliknąć przycisk “Narzędzia wyszukiwania” - zobaczymy w tym miejscu miasto, w okolicy którego się znajdujemy.

Google poprawnie rozpoznało lokalizację jako Wrocław

Dla większości fraz, które zostały sklasyfikowane jako związane z lokalnymi usługami wyświetlane są różne wyniki wyszukiwania, w zależności od lokalizacji wyszukującego.
Przykładowo, tak wyglądają strony wyników wyszukiwania, wpisywane w 3 różnych miastach Polski:

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Poznaniu

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Łodzi

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Katowicach

Mechanizm ten działa również dla zapytań zawierających nazwę dzielnicy, a nawet samej ulicy:

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w dzielnicy Krzyki we Wrocławiu

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w dzielnicy Fabryczna we Wrocławiu

pozycjonowanie lokalne

Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w pobliżu ulicy Legnickiej we Wrocławiu

Bez wątpienia mechnizm taki jest sporym ułatwieniem, ponieważ nie wymaga od nas samodzielnego podawania lokalizacji, co mogłoby być dość uciążliwe. Przykłady zapytań, dla których pokazane będą wyniki wyszukiwania zawierające lokalne firmy to m.in.:

  • mechanik
  • fryzjer
  • przedszkole
  • restauracja
  • basen
  • biblioteka
  • klub nocny
  • pub

 

Dlaczego warto być obecnym w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy?

Powody, dla których z pewnością warto zainteresować się pozycjonowaniem na frazy lokalne najlepiej przedstawiają następujące statystyki, które powstały po przeprowadzeniu badań na temat zachowań użytkowników wyszukujących informacji o lokalnych usługach:

  • 78% użytkowników poszukujących lokalnych usług dokonalo zakupu w późniejszym czasie
  • 88% użytkowników smartfonów i 84% użytkowników tabletów wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami
  • 56% badanych podczas podróży szukało w internecie lokalnych usług

Czego najczęściej szukają użytkownicy przy poszukiwaniu lokalnych usług:
Z użyciem komputerów najczęściej szukamy:

  • 24% - restauracje
  • 23% - sklepy
  • 21% - usługi
  • 11% - zdrowie i fitness
  • 13% - rozrywka
  • 4% - podróże
  • 3% - usługi finansowe

Nieco inna struktura poszukiwanych branż jest związana z wyszukiwaniem przez smarfony:

  • 30% - restauracje
  • 28% - sklepy
  • 21% - usługi
  • 4% - zdrowie
  • 5% - rozrywka
  • 8% - podróże
  • 4% - usługi finansowe

Źródła danych statystycznych:

 

Co jest istotne w lokalnym pozycjonowaniu i jak to osiągnąć?

Pozycjonowanie lokalne nie odbiega w dużej mierze od tradycyjnego, nadal najważniejsze czynniki to odpowiednia optymalizacja strony oraz linki do niej prowadzące. Istnieje jednak pewna grupa czynników oraz technik, które są specyficzne dla pozycjonowania lokalnego. Oto ich krótki przegląd wraz z sugestiami jak lepiej zadbać o pozycjonowanie strony na frazy lokalne.

 

Konto Google Moja FIrma

Usługa Google Moja Firma przeznaczona jest do tworzenia stron-wizytówek firm działających lokalnie.Dzięki takiej stronie-wizytówce powiązanej ze stroną internetową, są dużo większe szanse, że w wynikach wyszukiwania na lokalne słowa kluczowe pojawi się nasza strona wraz z adresem i numerem telefonu do firmy. Zakladanie strony-wizytówki w Google Moja Firma jest dość proste i przebiega w kilku krokach. Do dodania wizytówki swojej strony firmy konieczne będzie posiadanie konta w usłudze Gmail. Tworzenie takiej strony jest bardzo intuicyjne i przebiega w kilku krokach:

1. Po zalogowaniu pod adresem: http://google.pl/miejsca/ wybierz opcję Utwórz stronę

2. Wybierz odpowiedni typ firmy spośród proponowanych.

pozycjonowanie lokalne - wybór typu firmy

 

3. W następnym kroku należy podać nazwę firmy. Jeżeli jej dane teleadresowe są umieszczone w innych miejscach, prawdopodobnie zostanie wskazany nam adres i numer telefonu, a my będziemy musieli go potwierdzić. Jeżeli tak się nie stanie, możemy skorzystać z opcji Dodaj informacje o swojej firmie

pozycjonowanie lokalne - mapy google

 

4. Następnie musimy podać podstawowe informacje o swojej firmie(Nazwę, Adres, Telefon oraz Kategorię naszej branży)

pozycjonowanie lokalne - adres

 

5. Bardzo ważne są informacje wypełniane w kolejnym kroku - zakres naszego działania. Dane te są istotne, ponieważ mogą wpływać na to w jakiej odleglości od naszej siedziby nasza firma może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.


6.Warunkiem koniecznym do tego, by wizytówka strony mogła się wyświeltać w wynikach wyszukiwania jest weryfikacja adresu. Odbywa się to za pomocą krótkiego kodu, który Google przesyła pod podany adres.


7. Oczekując na przesłanie kodu weryfikacyjnego możemy uzupełnić opis swojej firmy na stronie edycji wizytówki.
Szczególnie ważne informacje, które warto uzupełnić jak najszerzej to:

  • Kategorie - podaj wszystkie, w które wpasowuje się Twoja działalność
  • Godziny - podaj godziny otwarcia, jest to bardzo istotna informacja dla Internautów
  • O firmie - napisz krótki opis, czym zajmuje się firma i jakie usługi oferuje.

pozycjonowanie lokalne - adres

Szczegółowy i pełny opis firmy na wizytówce w Google Moja Firma ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie fraz lokalnych.

Ciekawy poradnik dotyczący zakładania konta w Google Moja Firma został niedawno opublikowany przez firmę SEOWAY: http://seoway.pl/jak-zalozyc-konto-firmowe-na-google-i-mapach-google-krok-po-kroku/

 

Pozytywne opinie

Po dodaniu i zweryfikowaniu wizytówki Twojej firmy w usłudze Google Moja Firma inni użytkownicy będą mogli oceniać usługi Twojej firmy. Średnia i liczba tych ocen widoczna jest przy wynikach wyszukiwania na daną frazę. Jest to już pierwszy powód, dla którego warto zadbać o jak najwięcej pozytywnych ocen. Drugim z nich jest to, ich ilość i jakość ocen może decydować o pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Dodawanie ocen jest bardzo proste, wystarczy kliknąć na link obok gwiazdek pod adresem strony by dodać swoją opinię. Warto więć próbować nakłonić swoich klientów do pozostawienia swojej pozytywnej opinii. Może dobrym pomysłem będzie minimalny rabat na usługi w zamian za pozytywną ocenę?
 

pozycjonowanie lokane - mapy google

Fragment wyników wyszukiwania wraz z informacją o średniej ocenie i liczbie ocen

pozycjonowanie lokalne - opinie

Szczegółowy podgląd ocen danej firmy/miejsca

 

Zgodność danych teleadresowych

Istotnym czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie lokalne jest występowanie we wszystkich miejsach tego samego zestawu danych teleadresowych(nazwa firmy, adres, telefon). Dzięki zgodności tych danych, algorytm wyszukiwania uzna naszą firmę za wiarygodną. Z tego powodu dobrze będzie zadbać o to, aby po zmianie adresu lub numeru telefonu zaktualizować te dane we wszystkich miejscach gdzie one występują.

 

Występowanie danych teleadresowych na innych stronach

Im więcej miejsc zamieści dane teleadresowe na swojej stronie, tym będzie ona bardziej istotna dla wyszukiwarki. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by tworzyć specjalne strony i umieszczać na nich adres naszej firmy, lecz zadbać o to, by adres firmy znalazł się we wszelkiego rodzaju spisach firm lub stronach ze spisami fachowców w danej branży.
Przykładowe adresy stron, na których można dodać dane o swojej firmie:

 

Odpowiednia optymalizacja on-site

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego, przy pozycjonowaniu lokalnym również bardzo istotne są kwestie związane z optymalizacją strony. W przypadku pozycjonowania lokalnego, szczególnie warto zadbać o:
umieszczenie nazwy miasta w tagach title/nagłówkach H1
umieszczcenie nazwy miasta w treści strony
podanie pełnego adresu i telefonu do firmy na stronie, najlepiej korzystając ze specjalnych znaczników Schema.org(instrukcja, jak to zrobić: https://support.google.com/webmasters/answer/146861?hl=pl )

 

Zadbaj o linki z lokalnych stron

Również w przypadku pozycjonowania lokalnego najważniejszym czynnikiem wciąż pozostaną linki prowadzące do strony. Prowadząc lokalny biznes dobrze będzie postarać się o linki ze stron o charakterze lokalnym(np. serwis z wiadomościami z danego miasta, oficjalny serwis miasta, strona tematyczna związana z danym miastem). Przykładowy, jeżeli prowadzimy kręgielnię we Wrocławiu, dobrze byłoby gdyby linki do naszej strony prowadziły np. z takich miejsc:

Przeważnie do uzyskania takiego linka wystarczy wysłanie wiadomości email do właściela serwisu z prośbą o dodanie linka do naszej strony.

 

Wasze komentarze (33)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • powerrubber.com

    Warto dodać, że wyniki w Google Maps nie są rankingowane wg otrzymanych ocen.

    powerrubber.com

    2018-12-04, 02:55
  • Kamil

    Pozycjonuję na klucz - schody Rzeszów i dalej pod hasłem schody nie widnieje. Co robię źle?

    fuldrew.pl

    2018-11-10, 23:49
  • Adrian

    Dziękuję za dawkę przydatnych informacji.

    psycholog.kr

    2018-08-08, 07:56
  • Dominik

    Troszkę się mam wrażenie pozmieniało, ale artykuł pomocny.

    warsztatyszkolne.pl

    2018-07-17, 13:46
  • Pablo

    Artykuł bardzo sensowny i na pewno przydatny :) Przy większych miastach wystarczy jedynie trochę więcej wysiłku.

    1stplace.pl

    2018-06-29, 13:52
  • Autoinformator.pl

    Artykuł ciekawy, ale w sumie dotyka tylko czubka góry lodowej. Przydałby się jakieś case study dla kilku konkretnych branż i lokalizacji.

    autoinformator.pl

    2018-06-05, 19:18
  • Gerard

    Bardzo fajny artykuł. Ponad 2 lata temu z kuzynem założyliśmy konto na google i dodaliśmy ich sklep ogrodniczy. Ruch na stronie zwiększył się prawie 3 krotnie :) Także dla biznesów stacjonarnych pozycjonowanie lokalne daje duże możliwości.

    eporady24.pl

    2017-12-06, 21:00
  • Wojtek

    Na jakich frazach lepiej jest się skupić w lokalnym pozycjonowaniu, ogólnych na przykład "fryzjer" czy "fryzjer Warszawa", oczywiście łatwiej jest wypozycjonować frazę z miastem. Czy zatem ten mechanizm googla uwzględni wyniki lokalne po wpisaniu "fryzjer" - oczywiście z położenia warszawskiego?

    Active-Learning.pl

    2017-10-29, 09:42
  • Mikołaj

    Przydałaby się jakaś aktualizacja tego artykułu. Sporo ciekawych rzeczy, ale troszkę się już pozmieniało w tym temacie.

    iclinica.pl

    2017-10-26, 11:46
  • Kamil

    Jeśli nasz biznes opiera się na fizycznym adresie, do którego chcielibyśmy zaprosić potencjalnego klienta, to warto też zadbać o to, aby dane adresowe były spójnie wypełniane w różnych katalogach i spisach firm.

    kameel77seo.com

    2017-04-12, 12:44
  • Cezary

    Od roku prowadzę mikro serwis z ofertą miejscowych lokali typu fast food. Moja strona nagle zaczęła pojawiać się w wynikach naturalnych i powstała ciekawa sytuacja ponieważ dla kilku lokali, które nie mają własnych stron internetowych w wynikach lokalnych wyświetlany jest adres mojej strony.

    fastfoodwrc.pl

    2017-03-28, 15:15
  • Paweł

    Strona na wynikach umieszczona, ale na frazy nie jest na pierwszych miejscach

    meblenawymiar.abja.pl

    2017-03-02, 13:06
  • marcin

    Cześć. Firmę zarejestrowaną mam na wsi. Ta wieś leży blisko miasta gdzie chciałbym być widoczny. Około 7 km. Czy jesli ustawie sobie odpowiedni zasięg w google wizytowce, bede widoczny na zapytania "fraza + miasto" ?

    aparaton.pl

    2017-02-16, 15:15
  • Łukasz

    Google Moja Firma + linki z serwisów lokalnych + optymalizacja + odpowiedni content marketing = Sukces pozycjonowania lokalnego

    creox.pl

    2017-02-02, 11:53
  • Radosław Sobik

    Czyżby Google zrezygnowało z wprowadzenia opisu do wizytówki. Sprawdzam w kilku różnych wizytówkach i nie ma już takiej możliwości.

    radoslawsobik.pl

    2016-12-19, 15:52
  • Artur

    Bardzo fajnie napisane. Linkowaniem ze stron związanych z tym samym miastem można tu bardzo dużo zdziałać. Dla niektórych firm nawet 3-4 linki potrafiły wrzucić stronę do dychy w mniejszych miejscowościach.

    netboys.pl

    2016-10-03, 10:22
  • ctlprzeprowadzki

    Potwierdzam, wpis jak najbardziej prawdziwy :)

    Pozdrawiam

    ctl-przeprowadzki.pl

    2016-09-14, 13:19
  • Neriox

    Dobre opracowanie, polecam przyjrzeć się dokładnie.

    neriox.com

    2016-07-22, 19:16
  • Natalia

    Bardzo przystępnie napisany artykuł. Wiele można się z niego dowiedzieć i wdrożyć samemu. W sam raz dla osób początkujących.

    fotoguzik.pl

    2016-05-09, 19:32
  • ITEX

    Dzieki za przydatny artykuł

    itex-serwis-komputerow.pl

    2016-05-01, 13:56
  • Gosia

    Przydatny artykuł, statystyki w nim zawarte podkreślają mocno jakie zalety ma pozycjonowanie lokalne.

    delante.pl

    2016-03-04, 11:40
  • Robert

    Bardzo dobry i rzetelny artykuł. Moje doświadczenia w tym temacie zdecydowanie pokrywają się z tym o czym pisze autor. Dodam od siebie: nie bez znaczenia jest stopień uzupełnienia wiztówki - dobry tekst, komplet zdjęć i np. film na Youtube.

    dobrucki.com

    2016-01-30, 16:24
  • Krystian

    Świetny artykuł, dzięki :)

    krystianbrzoza.pl

    2015-10-21, 10:45
  • Karol

    Warto też poszukać fora lokalne i wypowiedzieć się w paru tematach żeby zdobyć do linka z stopki/podpisu.

    nowapozycja.pl

    2015-08-03, 09:44
  • Rafał Daniecki

    Artykuł bardzo praktyczny i pomocny dla każdego nowego przedsiębiorcy chcącego stworzyć swój biznes w sieci.

    rafaldaniecki.pl

    2015-07-15, 19:28
  • Paulina

    Bardzo przydatny artykuł, skorzystałam z rad i umieściłam moją firmę na mapie google. Od razu jest widoczna praktycznie na pierwszej stronie wyszukiwań.

    twojemeritum.pl

    2015-07-08, 09:37
  • Marcin

    Dziękuje za artykuł, bardzo mi pomógł. W jednym miejscu wyjaśniony cały temat.

    rzetelnyelektryk.pl

    2015-05-25, 11:51
  • Sebastian

    Wpis ciekawy i wartościowy. Ważne jest też dodawanie stron do katalogów - w pozycjonowaniu lokalnym dają niezłe efekty :)

    szukamepracy.pl

    2015-04-25, 16:36
  • Krzysztof

    Artykuł w zasadzie kompletny i wyczerpujący temat, dodałbym jeszcze wzmiankę o geo meta tagach.

    vpozycja.pl

    2015-01-28, 19:17
  • ecolux

    Popieram i ostrzegam przed tym samym co użytkownik "lukas"

    firmasprzatajaca.warszawa.pl

    2015-01-07, 12:47
  • Ring

    Nikt nie wspomniał o Google Plus, o udostępnieniach z FB. Jasne to co jest wyżej - zgadza się. Socialki jednak też grają tutaj ogromną rolę.

    ringmedia.pl

    2014-12-18, 02:14
  • Rafał

    Z tą poprawną lokalizacją to tak do końca niestety nie jest. Jeśli ktoś posiada internet mobilny, to niestety ale Google wskazuje adres dostawcy takowego internetu, a nie faktyczne miejsce przebywania użytkownika.

    2014-11-06, 21:23
  • lukas

    http://panoramafirm.pl/
    http://www.firmy.net/
    http://www.pkt.pl/

    Dodawanie strony do tych miejsc nie jest najlepszym pomysłem, jeżeli przedsiębiorca nie chce dziennie odbierać kilkudziesięciu telefonów od telemarketerów i kilka razy do roku od klienta.

    2014-11-06, 17:11
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy z konkurencyjnymi stronami? Czy monitorujesz zachowanie swoich rywali? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Najlepiej zacznij to robić już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!