Pozycjonowanie lokalne - czym jest i jak się do niego zabrać?

pozycjonowanie lokalne
Za pomocą Google można dotrzeć do internautów z całego świata, ale czasem pożądany jest efekt dokładnie odwrotny – czasem wystarczy trafić do tych użytkowników, którzy znajdują się najbliżej konkretnej lokalizacji lub się do niej wybierają. Jak tego dokonać? Pomocne okazuje się pozycjonowanie lokalne. I właśnie o nim przeczytasz poniżej.
Ponad 35800 portali, 11500 influencerów, 660 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Pozycjonowanie lokalne, czyli czym się to je?

Pozycjonowanie lokalne (określane również jako local SEO) to nic innego, jak ogół działań mających na celu wyeksponowanie strony w wynikach wyszukiwania powiązanych z konkretną lokalizacją. Co istotne, mowa tu nie tylko o zapytaniach na frazy kluczowe, w których uwzględniono dopisek w formie konkretnej miejscowości, ale i te, gdzie Google samo określiło lokalizację internauty i na tej podstawie dostosowało prezentowane dane.

Warto przy tym zauważyć, iż lokalne SEO odnosi się nie tylko do poprawy widoczności strony w wynikach organicznych. Sukces można osiągnąć również poprzez wyeksponowanie marki w wynikach wtrąconych, takich jak Google Maps, czy dodatkową ekspozycję wizytówki Google Moja Firma.

Jak działa pozycjonowanie lokalne Google?

Google jako wyszukiwarka zbiera dane nie tylko o samych stronach internetowych i ich powiązaniach. Wyszukiwarkowy gigant ma do swojej dyspozycji między innymi ogrom informacji zebranych w Google Maps. A ponieważ jest też w stanie określać lokalizację wyszukującego, może dopasować listę wyników w taki sposób, aby prezentować mu wyniki, które algorytm uzna za najbardziej przydatne dla osób znajdujących się w konkretnym miejscu.

Lokalne wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania dla frazy „Fryzjer” – pomimo braku dopisku z nazwą miasta, Google automatycznie dopasowuje wyniki do konkretnej lokalizacji.

Co ciekawe, o ile kiedyś internauci mogli bardzo łatwo zmienić wykrywaną lokalizację, po prostu klikając w znajdujący się poniżej formularza słów kluczowych przycisk „Narzędzie wyszukiwania” (obecnie po prostu „Narzędzia”) i wybrać odpowiednią opcję, obecnie trzeba trochę bardziej zakopać się w opcje i ustawienia.

Same wyniki lokalne Google są szczególnie istotne w przypadku biznesów typowo lokalnych, takich, jak między innymi:

  • fryzjer,
  • mechanik,
  • hydraulik,
  • restauracja lub pub,
  • żłobek lub szkoła,
  • hotel,
  • siłownia,
  • basen,
  • biblioteka,
  • fizjoterapeuta,
  • lekarz konkretnej specjalizacji,
  • dentysta,
  • wszelkie inne specjalizacje lub obiekty, w przypadku których wskazany jest kontakt bezpośredni.

Dla internauty automatyczna geolokalizacja w przypadku tego typu zapytań jest o tyle ułatwieniem, że nie wymaga dodatkowego dopisywania miasta (choć oczywiście można to zrobić).

Dlaczego warto być obecnym w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne?

Powodów jest całe mnóstwo. Jednym z najbardziej elementarnych jest fakt, iż Google w przypadku wielu fraz kluczowych wyświetlając wyniki wyszukiwania, wzbogaca je o między innymi mapę wskazującą lokalizacje miejscowych biznesów powiązanych z danymi słowami kluczowymi oraz listę wizytówek Google Moja Firma według algorytmu najbardziej dopasowanych do treści zapytania.

Pozycjonowanie lokalne przewiduje między innymi dążenie do pojawiania się strony również w tej części wyników, co po prostu znacząco zwiększy Twoje szanse na sprowadzenie użytkownika na Twoją stronę. Ba, czasem nawet na nawiązanie z nim kontaktu bez bezpośredniej wizyty, ponieważ wizytówki prezentują fizyczny adres oraz numer telefonu – a to czasami okazuje się wystarczające.

Warto przy tym pamiętać także i o tym, że przyciąganie lokalnych klientów ma całkiem sporo atutów:

  • Wielu użytkowników poszukujących lokalnych usług dokonało zakupu w późniejszym czasie.
  • Zdecydowana większość użytkowników smartfonów i tabletów wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami.
  • Powiedzmy to wprost – mnóstwo ludzi będąc w podróży szuka w internecie usług lokalnych.
  • Lokalni klienci bywają znacznie bardziej lojalni i częściej wracają. Choćby dlatego, ze się po prostu przyzwyczajają i wiedzą, ze w razie potrzeby mogą porozmawiać twarzą w twarz o swoich oczekiwaniach względem produktów i usług.
  • Gdy internauta trafi do placówki stacjonarnego, łatwiej go przekonać, żeby skorzystał właśnie z Twoich usług.

Pozycjonowanie lokalne Google to nie tylko kwestia miasta

Skoro już mówimy o tym, dlaczego SEO lokalne jest istotne, wspomnijmy o jeszcze jednej kwestii. Otóż wyniki lokalne nie oznaczają tylko i wyłącznie tych powiązanych bezpośrednio z danym miastem. Jeśli „zejdziemy niżej”, okaże się, że mogą mieć one znaczenia na przykład dla fraz kluczowych odnoszących się do dzielnicy, chociażby „Fryzjer Bemowo”.

Na tym jednak nie koniec. Na zachodzie coraz częściej zdarza się, ze internauci wprowadzają do wyszukiwarki zapytania typu „restauracja blisko…”. To również przykład wyszukiwania lokalnego, w którym warto się pojawiać – zwłaszcza jeśli w danej okolicy Twoja konkurencja jest naprawdę spora. I owszem, można tu powiedzieć, że frazy typu „blisko” nie są jeszcze zbyt popularne w Polsce, ale z drugiej strony mogą się one upowszechnić, gdy Polacy zaczną częściej korzystać z mechanizmów wyszukiwania głosowego – a prędzej czy później to nastąpi.

„Piętro wyżej”, czyli pozycjonowanie regionalne

Skoro padła już wzmianka o skali mikro i uwzględnianiu w SEO lokalnym dzielnic, zwróćmy tez uwagę na pozycjonowanie regionalne. Kilkanaście lat temu niektóre firmy często sugerowały wśród promowanych fraz kluczowych dopiski w formie nazw województw. W praktyce już wtedy nie było to szczególnie popularną kategorią zapytań w Google, a dziś można by o nich zapomnieć.

Nie oznacza to jednak, że zapytania dotyczące danego regionu w całości należy skreślić. To raczej kwestia odpowiedniego ich przemyślenia, ponieważ istnieją branże, w których słowa kluczowe uwzględniające nazwę regionu jak najbardziej mają sens. Mowa tu chociażby o turystyce – w końcu wiele osób planując wyjazd w danym kierunku, nie od razu jest zdecydowanych na wybranie konkretnej miejscowości. Warto przy tym zauważyć, że w tym przypadku nawet określenie „region” może być dość szerokie, ponieważ może się odnosić zarówno do na przykład „Bieszczad”, jak i bardziej doprecyzowanego obszaru („Trójmiasto” to także obszar większy, niż pojedyncza miejscowość).

Wracając jednak do województw… Trzeba pamiętać, że choć w Polsce skupianie się akurat na województwach nie ma większego sensu, to w poszczególnych państwach sytuacja może być odmienna. Świetnym przykładem mogą być Stany Zjednoczone, w których pozycjonowanie regionalne nabiera większego sensu. Tak więc jeżeli swoją uwagę kierujesz na rynki inne niż polski, miej i to na względzie.

Jak sprawdzić wyniki lokalne?

Część narzędzi stworzonych z myślą o monitorowaniu pozycji słów kluczowych posiada opcje pozwalające na dostosowanie wyników nie tylko do całego kraju, lecz również do konkretnej lokalizacji. Funkcję taką udostępnia chociażby płatna wersja narzędzia SerpRobot (https://www.serprobot.com).

W skali pojedynczych słów można też posiłkować się ogólnodostępnym, darmowym narzędziem dostarczanym przez Google. Mowa tu o Ad Preview (https://adwords.google.pl/anon/AdPreview). Co prawda mechanizm ten powstał z myślą o podglądzie i diagnostyce reklam Google Ads, ale świetnie sprawdza się również pod kątem weryfikowania wyników lokalnych dla różnych lokalizacji geograficznych. Tym bardziej, iż daje możliwość symulowania wyników nie tylko dla komputerów stacjonarnych, lecz również dla smartfonów oraz tabletów.

Co jest istotne w lokalnym pozycjonowaniu i jak to osiągnąć?

No dobrze, przejdźmy do kwestii bardziej konkretnych, czyli do czynników, które mogą wpłynąć na dobre pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Pierwsze i najważniejsze, o co warto zadbać, to – podobnie jak w pozycjonowaniu „tradycyjnym” – dopilnowanie pełnej i kompleksowej optymalizacji strony oraz działania z zakresu link buildingu. Jednak lokalne pozycjonowanie stron to także kilka dodatkowych technik, które również mogą wpłynąć na uzyskiwane efekty.

Must have: wizytówka Google Moja Firma

Gdy mowa o pozycjonowaniu lokalnym, absolutnie podstawową kwestią jest skorzystanie z usługi Google Moja Firma i założenie w niej wizytówki (https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/208/jak-dodac-firme-do-google-moja-firma-tworzymy-wizytowke-do-google-maps). Skorzystanie z tej możliwości nie tylko wydajnie poprawi szanse na uzyskiwanie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania, ale i da szansę, że na części zapytań obok wyników pojawi się prezentacja firmy w prawym panelu, w polu Knowledge Graph.

Dzięki wizytówce Google Moja Firma (często zapisywanej w skrótowej formie GMF) wyszukiwarka może podpowiadać internautom nie tylko adres Twojej firmy, lecz również jej numer telefonu. Aby jednak skorzystać z tej możliwości, należy najpierw przeprowadzić odpowiednią procedurę, wymagającą posiadania konta usługowego Google. Sam proces zakładania wizytówki jest jednak intuicyjny i przebiega bardzo sprawnie:

  1. Po zalogowaniu pod adresem: https://www.google.com/miejsca/ wybierz opcję Utwórz stronę
  2. Wybierz odpowiedni typ firmy spośród proponowanych.
  3. W następnym kroku należy podać nazwę firmy. Jeżeli jej dane teleadresowe są umieszczone w innych miejscach, prawdopodobnie zostanie wskazany nam adres i numer telefonu, a my będziemy musieli go potwierdzić. Jeżeli tak się nie stanie, możemy skorzystać z opcji Dodaj informacje o swojej firmie
  4. Następnie musimy podać podstawowe informacje o swojej firmie (Nazwę, Adres, Telefon oraz Kategorię naszej branży)
  5. Bardzo ważne są informacje wypełniane w kolejnym kroku - zakres naszego działania. Dane te są istotne, ponieważ mogą wpływać na to w jakiej odległości od naszej siedziby nasza firma może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
  6. Warunkiem koniecznym do tego, by wizytówka strony mogła się wyświetlać w wynikach wyszukiwania jest weryfikacja adresu. Odbywa się to za pomocą krótkiego kodu, który Google przesyła pod podany adres.
  7. Oczekując na przesłanie kodu weryfikacyjnego możemy uzupełnić opis swojej firmy na stronie edycji wizytówki.

Najbardziej istotne informacje, które warto uzupełnić w pierwszej kolejności to:

  • Kategorie - podaj wszystkie, w które wpasowuje się Twoja działalność
  • Godziny - podaj godziny otwarcia, jest to bardzo istotna informacja dla Internautów
  • O firmie - napisz krótki opis, czym zajmuje się firma i jakie usługi oferuje.
  • Szczegółowy i pełny opis firmy na wizytówce w Google Moja Firma ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie fraz lokalnych.

Warto przy okazji przejrzeć też dostępny w Bazie Wiedzy WhitePress osobny materiał dotyczący pozycjonowania w Google Maps (https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/685/na-czym-polega-pozycjonowanie-w-google-maps).

Pozytywne opinie mają znaczenie dla lokalnego SEO

Banałem byłoby napisać, że o opinię firmy warto dbać. Rzecz jednak w tym, ze w przypadku wyników lokalnych Google są one szczególnie mocno eksponowane. Przyczyna jest prosta – internauci mogą pozostawiać swoje uwagi w Google Moja firma. A skoro wyszukiwarka już nimi dysponuje, to prezentuje je wraz z wizytówkami.

Oceny firm w wyszukiwarce Google

Opinie poszczególnych firm widać przy wizytówkach Google Maps.

Z tego stanu rzeczy wynika jedno – zdecydowanie warto zachęcać zadowolonych klientów do tego, aby pozostawili w Google opinię, najlepiej opisową. Dlaczego opisowość ma znaczenie? Pomijając większa wiarygodność, że Google co jakiś czas podejmuje wysiłki mające na celu usunięcie fałszywych ocen – i te pisane zbyt schematycznie mogą wypaść w pierwszej kolejności.

A co z ocenami negatywnymi? Staraj się na nie odpowiadać. Nawet jeśli nie przekonasz oceniającego, potencjalni klienci sprawdzający Twoją wiarygodność, zobaczą, ze nie pozostajesz obojętny.

Wizytówki NAP i katalogi lokalne

W pozycjonowaniu lokalnym może pomóc obecność strony w bazach teleadresowych, czyli stronach grupujących wizytówki NAP (Name, Adress, Phone number). Mowa tu głównie o bazach typu PanoramaFirm.pl, czy PKT.pl, ale również o lokalnych i regionalnych bazach kontaktów, firm, czy spisach fachowców z danej branży.

Zgodność danych teleadresowych

Skoro mowa o bazach danych teleadresowych i wizytówkach NAP – staraj się dążyć do tego, aby dane teleadresowe firmy znajdujące się w różnych miejscach (na Twojej stronie, w wizytówce Google Moja Firma, w poszczególnych bazach danych) były wzajemnie zgodne. Używaj więc tego samego numeru telefonu, tej samej formy zapisu adresu (na przykład gdy występują warianty zawierające samo nazwisko lub imię i nazwisko patrona ulicy), wreszcie nie używaj naprzemiennie adresów rejestrowych i adresu siedziby.

Pamiętaj również o aktualności danych – jeśli coś się w nich zmienia, postaraj się, aby modyfikacja objęła także bazy danych, do których wcześniej został dodany adres firmy.

Pozyskuj linki lokalne

Angażując się w SEO lokalne, warto zadbać o linki prowadzące z miejscowych serwisów – lokalnych gazet, portali, czy od miejscowych partnerów biznesowych. Odnośniki takie tworzą dla Google pewne powiązanie kontekstowe. Świetnie mogą się tu sprawdzić chociażby serwisy agregujące lokalne atrakcje. W niektórych przypadkach można nawet uzyskać odnośniki ze stron urzędów miasta, gdy te promują miejscowe biznesy zajmujące się konkretnymi obszarami tematycznymi.

Optymalizacja strony

Optymalizacja onsite zawsze powinna być podstawowym działaniem i pozycjonowanie lokalne nie jest tu wyjątkiem. Umieszczenie nazwy miasta w znaczniku TITLE, w nagłówkach Hx i wreszcie w samej treści strony jest po prostu kluczowa.

Co istotne, jeśli w Twoim mieście nazwy dzielnic mogą mieć znaczenie dla SEO lokalnego, je również warto umieścić w treści. Część firm stosuje nawet technikę tworzenia dodatkowych podstron dedykowanych odbiorcom z różnych obszarów miasta, aby dodatkowo zwiększyć szansę ściągnięcia odbiorców z innych obszarów dużego miasta.

Czy jednak sam wpis zawierający ogólne słowa to wszystko? Ciekawą sztuczką w ramach pozycjonowania lokalnego może być umieszczanie w sekcji blogowych wpisów związanych z miejscowymi wydarzeniami, jeśli tylko jesteś w stanie powiązać je w jakiś sposób z własną ofertą. Co prawda nie zwiększy to widoczności na podstawowe frazy, ale może przyczynić się do przyciągnięcia potencjalnych klientów szukających informacji o samych wydarzeniach – a przy odrobinie szczęścia może tez przyczynić się do pozyskania odnośników od organizatorów danego eventu.

Dane strukturalne

Dokonując optymalizacji onsite mającej na celu lepsze dostosowanie strony do widoczności w wynikach lokalnych, warto zadbać także o uzupełnienie danych strukturalnych (Schema.org). Dzięki nim wyszukiwarki mogą lepiej rozumieć zawartość witryny, a wśród danych, które można do nich wprowadzić, znajdują się takie informacje, jak chociażby:

  • branża,
  • adres,
  • dni i godziny otwarcia,
  • powiązane ze stroną serwisy społecznościowe.

Więcej na temat danych strukturalnych przeczytasz w artykule: Schema.org – czym są znaczniki mikrodanych i jak wpływają na pozycjonowanie?

Zawsze pamiętaj o mobile

Na koniec jeszcze jedno. Pamiętaj, że choć przyjazność dla urządzeń mobilnych to obecnie podstawa, w przypadku SEO lokalnego czynnik ten jest jeszcze bardziej istotny. Ludzie szukający firm w w pobliżu ich lokalizacji, to często ludzie będący właśnie w ruchu i sprawdzający coś na telefonie. Jeśli Twoja strona będzie nieprzyjazna urządzeniu mobilnemu (nie tylko pod kątem wyświetlania, ale i czasu ładowania), będziesz tracić jeszcze więcej, niż w przypadku pozycjonowania „ogólnego”.

  • Autor: Marcin Opolski

    Copywriter

    Pozycjoner pamiętający czasy Infoseeka i copywriter z doświadczeniem dziennikarskim. Prywatnie pasjonat sportów wytrzymałościowych, zwłaszcza tych na dystansach ultra. W czasie wolnym pisuje opowiadania.

  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (35)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Onpro

    Ciekawy artykuł, sam również zajmuję się pozycjonowaniem własnej storny lokalnie, więc ten artykuł jest na parwdę pomocny.

    onpro.pl

    2020-08-25, 14:01
  • Jeronimo

    Dobry artykuł nt. pozycjonwania lokalnego.
    Faktycznie warto zaktualizować i dodać parę nowych rzeczy które mają wpływ, jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.

    prusator.pl

    2020-04-20, 21:34
  • powerrubber.com

    Warto dodać, że wyniki w Google Maps nie są rankingowane wg otrzymanych ocen.

    powerrubber.com

    2018-12-04, 02:55
  • Kamil

    Pozycjonuję na klucz - schody Rzeszów i dalej pod hasłem schody nie widnieje. Co robię źle?

    fuldrew.pl

    2018-11-10, 23:49
  • Adrian

    Dziękuję za dawkę przydatnych informacji.

    psycholog.kr

    2018-08-08, 07:56
  • Dominik

    Troszkę się mam wrażenie pozmieniało, ale artykuł pomocny.

    warsztatyszkolne.pl

    2018-07-17, 13:46
  • Pablo

    Artykuł bardzo sensowny i na pewno przydatny :) Przy większych miastach wystarczy jedynie trochę więcej wysiłku.

    1stplace.pl

    2018-06-29, 13:52
  • Autoinformator.pl

    Artykuł ciekawy, ale w sumie dotyka tylko czubka góry lodowej. Przydałby się jakieś case study dla kilku konkretnych branż i lokalizacji.

    autoinformator.pl

    2018-06-05, 19:18
  • Gerard

    Bardzo fajny artykuł. Ponad 2 lata temu z kuzynem założyliśmy konto na google i dodaliśmy ich sklep ogrodniczy. Ruch na stronie zwiększył się prawie 3 krotnie :) Także dla biznesów stacjonarnych pozycjonowanie lokalne daje duże możliwości.

    eporady24.pl

    2017-12-06, 21:00
  • Wojtek

    Na jakich frazach lepiej jest się skupić w lokalnym pozycjonowaniu, ogólnych na przykład "fryzjer" czy "fryzjer Warszawa", oczywiście łatwiej jest wypozycjonować frazę z miastem. Czy zatem ten mechanizm googla uwzględni wyniki lokalne po wpisaniu "fryzjer" - oczywiście z położenia warszawskiego?

    Active-Learning.pl

    2017-10-29, 09:42
  • Mikołaj

    Przydałaby się jakaś aktualizacja tego artykułu. Sporo ciekawych rzeczy, ale troszkę się już pozmieniało w tym temacie.

    iclinica.pl

    2017-10-26, 11:46
  • Kamil

    Jeśli nasz biznes opiera się na fizycznym adresie, do którego chcielibyśmy zaprosić potencjalnego klienta, to warto też zadbać o to, aby dane adresowe były spójnie wypełniane w różnych katalogach i spisach firm.

    kameel77seo.com

    2017-04-12, 12:44
  • Cezary

    Od roku prowadzę mikro serwis z ofertą miejscowych lokali typu fast food. Moja strona nagle zaczęła pojawiać się w wynikach naturalnych i powstała ciekawa sytuacja ponieważ dla kilku lokali, które nie mają własnych stron internetowych w wynikach lokalnych wyświetlany jest adres mojej strony.

    fastfoodwrc.pl

    2017-03-28, 15:15
  • Paweł

    Strona na wynikach umieszczona, ale na frazy nie jest na pierwszych miejscach

    meblenawymiar.abja.pl

    2017-03-02, 13:06
  • marcin

    Cześć. Firmę zarejestrowaną mam na wsi. Ta wieś leży blisko miasta gdzie chciałbym być widoczny. Około 7 km. Czy jesli ustawie sobie odpowiedni zasięg w google wizytowce, bede widoczny na zapytania "fraza + miasto" ?

    aparaton.pl

    2017-02-16, 15:15
  • Łukasz

    Google Moja Firma + linki z serwisów lokalnych + optymalizacja + odpowiedni content marketing = Sukces pozycjonowania lokalnego

    creox.pl

    2017-02-02, 11:53
  • Radosław Sobik

    Czyżby Google zrezygnowało z wprowadzenia opisu do wizytówki. Sprawdzam w kilku różnych wizytówkach i nie ma już takiej możliwości.

    radoslawsobik.pl

    2016-12-19, 15:52
  • Artur

    Bardzo fajnie napisane. Linkowaniem ze stron związanych z tym samym miastem można tu bardzo dużo zdziałać. Dla niektórych firm nawet 3-4 linki potrafiły wrzucić stronę do dychy w mniejszych miejscowościach.

    netboys.pl

    2016-10-03, 10:22
  • ctlprzeprowadzki

    Potwierdzam, wpis jak najbardziej prawdziwy :)

    Pozdrawiam

    ctl-przeprowadzki.pl

    2016-09-14, 13:19
  • Neriox

    Dobre opracowanie, polecam przyjrzeć się dokładnie.

    neriox.com

    2016-07-22, 19:16
  • Natalia

    Bardzo przystępnie napisany artykuł. Wiele można się z niego dowiedzieć i wdrożyć samemu. W sam raz dla osób początkujących.

    fotoguzik.pl

    2016-05-09, 19:32
  • ITEX

    Dzieki za przydatny artykuł

    itex-serwis-komputerow.pl

    2016-05-01, 13:56
  • Gosia

    Przydatny artykuł, statystyki w nim zawarte podkreślają mocno jakie zalety ma pozycjonowanie lokalne.

    delante.pl

    2016-03-04, 11:40
  • Robert

    Bardzo dobry i rzetelny artykuł. Moje doświadczenia w tym temacie zdecydowanie pokrywają się z tym o czym pisze autor. Dodam od siebie: nie bez znaczenia jest stopień uzupełnienia wiztówki - dobry tekst, komplet zdjęć i np. film na Youtube.

    dobrucki.com

    2016-01-30, 16:24
  • Krystian

    Świetny artykuł, dzięki :)

    krystianbrzoza.pl

    2015-10-21, 10:45
  • Karol

    Warto też poszukać fora lokalne i wypowiedzieć się w paru tematach żeby zdobyć do linka z stopki/podpisu.

    nowapozycja.pl

    2015-08-03, 09:44
  • Rafał Daniecki

    Artykuł bardzo praktyczny i pomocny dla każdego nowego przedsiębiorcy chcącego stworzyć swój biznes w sieci.

    rafaldaniecki.pl

    2015-07-15, 19:28
  • Paulina

    Bardzo przydatny artykuł, skorzystałam z rad i umieściłam moją firmę na mapie google. Od razu jest widoczna praktycznie na pierwszej stronie wyszukiwań.

    twojemeritum.pl

    2015-07-08, 09:37
  • Marcin

    Dziękuje za artykuł, bardzo mi pomógł. W jednym miejscu wyjaśniony cały temat.

    rzetelnyelektryk.pl

    2015-05-25, 11:51
  • Sebastian

    Wpis ciekawy i wartościowy. Ważne jest też dodawanie stron do katalogów - w pozycjonowaniu lokalnym dają niezłe efekty :)

    szukamepracy.pl

    2015-04-25, 16:36
  • Krzysztof

    Artykuł w zasadzie kompletny i wyczerpujący temat, dodałbym jeszcze wzmiankę o geo meta tagach.

    vpozycja.pl

    2015-01-28, 19:17
  • ecolux

    Popieram i ostrzegam przed tym samym co użytkownik "lukas"

    firmasprzatajaca.warszawa.pl

    2015-01-07, 12:47
  • Ring

    Nikt nie wspomniał o Google Plus, o udostępnieniach z FB. Jasne to co jest wyżej - zgadza się. Socialki jednak też grają tutaj ogromną rolę.

    ringmedia.pl

    2014-12-18, 02:14
  • Rafał

    Z tą poprawną lokalizacją to tak do końca niestety nie jest. Jeśli ktoś posiada internet mobilny, to niestety ale Google wskazuje adres dostawcy takowego internetu, a nie faktyczne miejsce przebywania użytkownika.

    2014-11-06, 21:23
  • lukas

    http://panoramafirm.pl/
    http://www.firmy.net/
    http://www.pkt.pl/

    Dodawanie strony do tych miejsc nie jest najlepszym pomysłem, jeżeli przedsiębiorca nie chce dziennie odbierać kilkudziesięciu telefonów od telemarketerów i kilka razy do roku od klienta.

    2014-11-06, 17:11
Polecane artykuły
Google Search Console - Narzędzia dla Webmasterów od Google
Instrukcja obsługi Google Search Console

Google Search Console jest narzędziem od Google, którego wykorzystanie może pozytywnie przełożyć się na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Niestety nieodpowiednie zastosowanie może poważnie zaszkodzić i  doprowadzić do spadku ruchu na stronie. Dzięki poniższemu artykułowi, dowiesz się jak poprawnie wykorzystać funkcjonalność GSC.

Google Analytics dla początkujących
Google Analytics dla początkujących

Analiza prowadzonych działań SEO jest niezbędna do weryfikacji ich efektywności. Możemy wykonać ją m.in. za pomocą Google Analytics. Dzięki temu będziemy mogli przeanalizować ruch na naszej stronie pod kątem charakterystyki odbiorców, ich lokalizacji i zachowania na stronie, a także dowiemy się, o co warto zadbać, by strona była bardziej atrakcyjna.