Pozycjonowanie lokalne - czym jest i jak się do niego zabrać?


Jak to działa?
Niektórzy z Was zapewne już zauważyli, że wyszukiwarka samodzielnie potrafi określić najbliższe naszemu położeniu większe miasto. Żeby to sprawdzić, wystarczy na stronie wyszukiwania kliknąć przycisk “Narzędzia wyszukiwania” - zobaczymy w tym miejscu miasto, w okolicy którego się znajdujemy.
Google poprawnie rozpoznało lokalizację jako Wrocław
Dla większości fraz, które zostały sklasyfikowane jako związane z lokalnymi usługami wyświetlane są różne wyniki wyszukiwania, w zależności od lokalizacji wyszukującego.
Przykładowo, tak wyglądają strony wyników wyszukiwania, wpisywane w 3 różnych miastach Polski:
Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Poznaniu
Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Łodzi
Wyniki wyszukiwania dla frazy "mechanik samochodowy" wpisanej w Katowicach
Mechanizm ten działa również dla zapytań zawierających nazwę dzielnicy, a nawet samej ulicy:
Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w dzielnicy Krzyki we Wrocławiu
Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w dzielnicy Fabryczna we Wrocławiu
Wyniki wyszukiwania pokazujące firmy zlokalizowane w pobliżu ulicy Legnickiej we Wrocławiu
Bez wątpienia mechnizm taki jest sporym ułatwieniem, ponieważ nie wymaga od nas samodzielnego podawania lokalizacji, co mogłoby być dość uciążliwe. Przykłady zapytań, dla których pokazane będą wyniki wyszukiwania zawierające lokalne firmy to m.in.:
- mechanik
- fryzjer
- przedszkole
- restauracja
- basen
- biblioteka
- klub nocny
- pub
Dlaczego warto być obecnym w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy?
Powody, dla których z pewnością warto zainteresować się pozycjonowaniem na frazy lokalne najlepiej przedstawiają następujące statystyki, które powstały po przeprowadzeniu badań na temat zachowań użytkowników wyszukujących informacji o lokalnych usługach:
- 78% użytkowników poszukujących lokalnych usług dokonalo zakupu w późniejszym czasie
- 88% użytkowników smartfonów i 84% użytkowników tabletów wykonuje wyszukania fraz związanych z lokalnymi biznesami
- 56% badanych podczas podróży szukało w internecie lokalnych usług
Czego najczęściej szukają użytkownicy przy poszukiwaniu lokalnych usług:
Z użyciem komputerów najczęściej szukamy:
- 24% - restauracje
- 23% - sklepy
- 21% - usługi
- 11% - zdrowie i fitness
- 13% - rozrywka
- 4% - podróże
- 3% - usługi finansowe
Nieco inna struktura poszukiwanych branż jest związana z wyszukiwaniem przez smarfony:
- 30% - restauracje
- 28% - sklepy
- 21% - usługi
- 4% - zdrowie
- 5% - rozrywka
- 8% - podróże
- 4% - usługi finansowe
Źródła danych statystycznych:
- http://searchengineland.com/study-78-percent-local-mobile-searches-result-offline-purchases-188660
- http://searchengineland.com/research-56-percent-go-searches-carry-local-intent-190655
Co jest istotne w lokalnym pozycjonowaniu i jak to osiągnąć?
Pozycjonowanie lokalne nie odbiega w dużej mierze od tradycyjnego, nadal najważniejsze czynniki to odpowiednia optymalizacja strony oraz linki do niej prowadzące. Istnieje jednak pewna grupa czynników oraz technik, które są specyficzne dla pozycjonowania lokalnego. Oto ich krótki przegląd wraz z sugestiami jak lepiej zadbać o pozycjonowanie strony na frazy lokalne.
Konto Google Moja FIrma
Usługa Google Moja Firma przeznaczona jest do tworzenia stron-wizytówek firm działających lokalnie.Dzięki takiej stronie-wizytówce powiązanej ze stroną internetową, są dużo większe szanse, że w wynikach wyszukiwania na lokalne słowa kluczowe pojawi się nasza strona wraz z adresem i numerem telefonu do firmy. Zakladanie strony-wizytówki w Google Moja Firma jest dość proste i przebiega w kilku krokach. Do dodania wizytówki swojej strony firmy konieczne będzie posiadanie konta w usłudze Gmail. Tworzenie takiej strony jest bardzo intuicyjne i przebiega w kilku krokach:
1. Po zalogowaniu pod adresem: http://google.pl/miejsca/ wybierz opcję Utwórz stronę
2. Wybierz odpowiedni typ firmy spośród proponowanych.
3. W następnym kroku należy podać nazwę firmy. Jeżeli jej dane teleadresowe są umieszczone w innych miejscach, prawdopodobnie zostanie wskazany nam adres i numer telefonu, a my będziemy musieli go potwierdzić. Jeżeli tak się nie stanie, możemy skorzystać z opcji Dodaj informacje o swojej firmie
4. Następnie musimy podać podstawowe informacje o swojej firmie(Nazwę, Adres, Telefon oraz Kategorię naszej branży)
5. Bardzo ważne są informacje wypełniane w kolejnym kroku - zakres naszego działania. Dane te są istotne, ponieważ mogą wpływać na to w jakiej odleglości od naszej siedziby nasza firma może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
6.Warunkiem koniecznym do tego, by wizytówka strony mogła się wyświeltać w wynikach wyszukiwania jest weryfikacja adresu. Odbywa się to za pomocą krótkiego kodu, który Google przesyła pod podany adres.
7. Oczekując na przesłanie kodu weryfikacyjnego możemy uzupełnić opis swojej firmy na stronie edycji wizytówki.
Szczególnie ważne informacje, które warto uzupełnić jak najszerzej to:
- Kategorie - podaj wszystkie, w które wpasowuje się Twoja działalność
- Godziny - podaj godziny otwarcia, jest to bardzo istotna informacja dla Internautów
- O firmie - napisz krótki opis, czym zajmuje się firma i jakie usługi oferuje.
Szczegółowy i pełny opis firmy na wizytówce w Google Moja Firma ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie fraz lokalnych.
Ciekawy poradnik dotyczący zakładania konta w Google Moja Firma został niedawno opublikowany przez firmę SEOWAY: http://seoway.pl/jak-zalozyc-konto-firmowe-na-google-i-mapach-google-krok-po-kroku/
Pozytywne opinie
Po dodaniu i zweryfikowaniu wizytówki Twojej firmy w usłudze Google Moja Firma inni użytkownicy będą mogli oceniać usługi Twojej firmy. Średnia i liczba tych ocen widoczna jest przy wynikach wyszukiwania na daną frazę. Jest to już pierwszy powód, dla którego warto zadbać o jak najwięcej pozytywnych ocen. Drugim z nich jest to, ich ilość i jakość ocen może decydować o pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Dodawanie ocen jest bardzo proste, wystarczy kliknąć na link obok gwiazdek pod adresem strony by dodać swoją opinię. Warto więć próbować nakłonić swoich klientów do pozostawienia swojej pozytywnej opinii. Może dobrym pomysłem będzie minimalny rabat na usługi w zamian za pozytywną ocenę?
Fragment wyników wyszukiwania wraz z informacją o średniej ocenie i liczbie ocen
Szczegółowy podgląd ocen danej firmy/miejsca
Zgodność danych teleadresowych
Istotnym czynnikiem, który wpływa na pozycjonowanie lokalne jest występowanie we wszystkich miejsach tego samego zestawu danych teleadresowych(nazwa firmy, adres, telefon). Dzięki zgodności tych danych, algorytm wyszukiwania uzna naszą firmę za wiarygodną. Z tego powodu dobrze będzie zadbać o to, aby po zmianie adresu lub numeru telefonu zaktualizować te dane we wszystkich miejscach gdzie one występują.
Występowanie danych teleadresowych na innych stronach
Im więcej miejsc zamieści dane teleadresowe na swojej stronie, tym będzie ona bardziej istotna dla wyszukiwarki. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by tworzyć specjalne strony i umieszczać na nich adres naszej firmy, lecz zadbać o to, by adres firmy znalazł się we wszelkiego rodzaju spisach firm lub stronach ze spisami fachowców w danej branży.
Przykładowe adresy stron, na których można dodać dane o swojej firmie:
Odpowiednia optymalizacja on-site
Podobnie jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego, przy pozycjonowaniu lokalnym również bardzo istotne są kwestie związane z optymalizacją strony. W przypadku pozycjonowania lokalnego, szczególnie warto zadbać o:
umieszczenie nazwy miasta w tagach title/nagłówkach H1
umieszczcenie nazwy miasta w treści strony
podanie pełnego adresu i telefonu do firmy na stronie, najlepiej korzystając ze specjalnych znaczników Schema.org(instrukcja, jak to zrobić: https://support.google.com/webmasters/answer/146861?hl=pl )
Zadbaj o linki z lokalnych stron
Również w przypadku pozycjonowania lokalnego najważniejszym czynnikiem wciąż pozostaną linki prowadzące do strony. Prowadząc lokalny biznes dobrze będzie postarać się o linki ze stron o charakterze lokalnym(np. serwis z wiadomościami z danego miasta, oficjalny serwis miasta, strona tematyczna związana z danym miastem). Przykładowy, jeżeli prowadzimy kręgielnię we Wrocławiu, dobrze byłoby gdyby linki do naszej strony prowadziły np. z takich miejsc:
- http://www.wroclaw.pl/obiekty/?catID=186442
- http://wroclaw.dlastudenta.pl/informator/firmy/Kregielnie,46.html
- http://www.rekreacja.wroc.pl/bazy_obiekt.php5?id=393
- http://pik.wroclaw.pl/miejsca
- http://www.informacja.wroclaw.pl/kregielnie
Przeważnie do uzyskania takiego linka wystarczy wysłanie wiadomości email do właściela serwisu z prośbą o dodanie linka do naszej strony.