Jak mądrze wybrać blogera do współpracy?


Wielu klientów, którzy się do mnie zgłaszają mają ciągłe wątpliwości – czy bloger w ogóle sprzedaje, jak wybrać dobrze blogera do współpracy?
Nie dziwię się, że wielu właścicieli sklepów internetowych ma wątpliwości i trudność w podjęciu decyzji. Zwłaszcza, jak ma na swoim koncie nieudaną współpracę z blogerem/blogerką (pieniężną lub barterową). Oto niestety nie jest trudno (wina jest po dwóch stronach). Jak zatem dowiedzieć się, czy dany bloger sprzedaje? I czy nasz wybór jest dobrze przemyślany?
Przede wszystkim przed rozpoczęciem współpracy z blogerem dobrze się do tego przygotujmy. Zastanówmy się, jakie dane będą nam niezbędne do podjęcia analizy. Co chcemy zyskać tworząc kampanię z blogerką? Jakie blogerki nas interesują (młodzieżowe, kulinarne, lifestylowe, kosmetyczne itp.)? Oraz jakie dane statystyczne będą dla nam niezbędne do podjęcia ostatecznej decyzji.
Żeby nie zmarnować pieniędzy i być usatysfakcjonowanym ze współpracy zdobądźmy takie informacje jak:
Liczba unikalnych użytkowników (UU), liczba odsłon i liczba odwiedzin
Dane (najlepiej z Google Analytics) powinny wskazywać okres ok. 3 miesięcy. Ryzykownym jest sugerowanie się statystykami np. z jednego miesiąca. Istnieje ryzyko, że właśnie wtedy bloger przeprowadził konkurs lub inną akcję, która przyciągnęła na jego stronę znacznie większą liczbę czytelników niż normalnie. Oczywiście bloger nie musi takowych danych udostępniać, jeśli uzna, że nie chce lub nie może tego zrobić. Wtedy pozostaje pytanie – czy warto?
Dane demograficzne – wiek, płeć oraz miejsce pochodzenia
To istotne dane na temat odbiorców bloga. Dzięki temu dowiesz się, czy ta grupa to również Twój target, czyli klienci. Jeśli działasz lokalnie, nie bój zapytać się o liczbę użytkowników z konkretnego miasta. Dzięki temu będziesz mógł również oszacować, jak dużo osób może zainteresować się kampanią.
Język, komunikacja, Social Media – jak komunikuje się bloger i w jakich miejscach w sieci to robi?
Zanim już zdecydujesz się na konkretnego blogera zapoznaj się z kanałami komunikacji, w jakich się porusza. Może to być Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Google+… no dobra to ostatnie odpuść :). Każdy bloger to indywidualność, posiadająca swój styl, język, ekspresję, wizerunek. Czy chciałbyś reklamować sklep ze zdrową żywnością na blogu, na którym bloger je wyłącznie fastfood? Z pewnością wybrałbyś prędzej kogoś, kto prowadzi zdrowy i aktywny styl życia.
Pamiętaj o tym, żeby pytać blogera o konkretne zagadnienia i to na czym Ci zależy. Każdy bloger, który nie traktuje swojego bloga jako tablicy reklamowej, lecz traktuje ją jako pracę, bez problemu odpowie i odpowiednio zaangażuje się we współpracę z Tobą.