5 najczęściej popełnianych błędów przy współpracy z blogerem


Oto 5 najczęściej popełnianych błędów, jakie występują podczas współpracy z blogerem:
1. Złe podejście
Gdy rozpoczynamy współpracę i nawiązujemy kontakt z blogerem, musimy wziąć pod uwagę, że jego wizja nie zawsze musi pokrywać się z naszą. Bloger podejmując współpracę reklamową zwykle tworzy treści tak, by były one zgodne z jego wizerunkiem, ideą, pomysłem. Dzięki temu jego czytelnicy odbiorą to w sposób naturalny, co również przełoży się na skuteczność wpisu sponsorowanego czy lokowania produktu na blogu.
2. Nieodpowiednia stawka/wartość barteru
Kwestie finansowe zwykle wzbudzają najwięcej kontrowersji. Każdy bloger ma inne cele i inne założenia. Jedni wybierają barter, a drudzy wyłącznie gotówkę. Oferując blogerowi konkretną cenę lub wartość barteru postaraj się oszacować, czy nie obrazisz tym blogera. Blogowanie na poważnie to nie zabawa. To bardzo często ciężka praca, której bloger poświęca czas, zaangażowanie i talent.
3. Brak konkretnych ustaleń
To kolejny powód, który może zepsuć nawet najlepszy pomysł na współpracę (wpis sponsorowany, kampanię reklamową etc.). My, jako zleceniodawcy powinniśmy ustalić (jeszcze zanim skontaktujemy się z blogerem) na czym nam zależy, jaki jest cel naszej kampanii i czego oczekujemy. Oczywiście nie możemy ingerować w tekst – to indywidualne dzieło blogera. Zanim bloger zacznie tworzyć wpis sponsorowany warto potwierdzić wcześniejsze ustalenia.
4. Założenie, że bloger jest gorszy od nas
Kilkukrotnie spotkałem się z tym, że właściciel sklepu z góry uznał, że bloger to istota bez głosu, która pokazuje tylko ciuszki, kosmetyki i inne „bzdury”. Takie podejście utrudniło komunikację, ponieważ bystry bloger zawsze wyczuje brak szacunku czy traktowanie z góry. Pamiętaj, że aby bloger szanował Ciebie i Twój interes, a także profesjonalnie podszedł do współpracy, musisz okazać mu to samo. W końcu to on dysponuje znacznie większym zasięgiem niż sklep, który chce wykupić u niego reklamę.
5. Brak statystyk
Zanim zdecydujemy się na współpracę z konkretnym blogerem powinniśmy dopytać o jego statystyki (np. z Google Analytics) i zasięgi. Blogerzy, którzy profesjonalnie podchodzą do swojej działalności zawsze dysponują konkretnymi informacjami. Na tej podstawie będziemy mogli ocenić, czy faktycznie bloger oferuje nam wartościową publikę, która wpasowuje się w naszą wizję.
Pamiętajmy, że istotny jest również obustronny szacunek i komunikacja – to zdecydowanie ułatwia współpracę.