Jak profesjonalnie stworzyć dobry artykuł sponsorowany?


Na podstawie doświadczeń Naszych własnych oraz tych, zdobytych podczas pracy z klientami podpowiemy, jak w profesjonalny sposób stworzyć artykuł sponsorowany dla zleceniodawcy, który po udanej współpracy zamówi kolejny.
- Zapłacone = usunięte – Niekiedy zdarza się, że Bloger po zakończeniu współpracy usuwa link z artykułu lub nawet całą treść. Dlaczego? Być może dlatego, że w rzeczywistości produkt lub marka nie są tymi, za którymi przepada i nie chce być z tym utożsamiany. W takim razie dlaczego się podjął zlecenia? Nie usuwaj linków, za które ktoś zapłacił – w końcu zaufał Tobie i to na Twoim blogu zostawił pieniądze. W przeciwnym razie zleceniodawca będzie wolał zamówić artykuł sponsorowany na blogu tam, gdzie nikt go nie usunie. Jeśli masz zastrzeżenia co do ilości, rodzaju (np. nofollow) linków czy czasu ich widnienia, ustal to jeszcze przed rozpoczęciem pisania. Unikniesz tym samym niepotrzebnych nerwów (zarówno dla siebie, jak i dla zleceniodawcy).
- Staranność! Wiemy, że dobry bloger zawsze robi TO dobrze! Ale na wszelki wypadek zawsze podkreślamy, że istotne jest staranne wykonanie artykułu. Nieważne, czy ma on być recenzją, informacją o promocji, konkursem. Błędy mogą doprowadzić do niepotrzebnych kryzysów wizerunkowych, na które marka (i Ty) nie możecie sobie pozwolić. Zanim oddasz artykuł do zatwierdzenia, sprawdź czy nie ma błędów ortograficznych, stylistycznych, a także czy nazwa marki, z którą współpracujesz jest zapisana poprawnie!
- Naturalność. Naturalność i wiarygodność to Twoja broń. Dzięki niej marka czy sklep chce z Tobą współpracować. Nie zapominaj o tym podczas tworzenia kampanii. Twoi stali czytelnicy nie zwrócą uwagi na dobrą reklamę, w każdym razie nie w negatywny sposób. Jeśli jednak będzie to sztywno napisana formułka, artykuł sponsorowany nie przyniesie oczekiwanych efektów.
- Własny materiał. Jeśli już agencja lub marka płaci Ci za stworzenie unikatowego artykułu sponsorowanego, to zadbaj o to, żeby mieć własne zdjęcia lub nawet video. Oczywiście uwzględnij ich produkcję podczas wyceny artykułu sponsorowanego. Jeśli do zdjęc będziesz potrzebowała jednego produktu – uzgodnij to z marką lub agencja odpowiednio wcześniej. Dzięki temu kampania będzie naturalna i jednocześnie profesjonalna.
- Informuj – jeśli właśnie pracujesz nad artykułem sponsorowanym i zbliża sie deadline, a Ty jeszcze go nie ukonczyłaś – poinformuj agencję lub markę. Jesteśmy ludźmi i wiemy, że w życiu zdarzaja sie różne losowe sytuacje. Lepiej poinformować o opóźnieniu niż się nie odzywać. To zdecydowanie nie jest mile widziane.
- Zrób rozeznanie – nikt nie wymaga od Ciebie, żebyś wiedziała wszystko na temat produktu, który będziesz reklamować. To reklamodawca powinien dostarczyć Ci materiały reklamowe i informacje, na których publikacji zależy mu najbardziej. Ty, jako wydawca mimo wszystko powinnaś zasięgnąć informacji w Internecie. Dzięki temu będziesz mogła obiektywnie spojrzeć na produkt i tworzyć wiarygodne artykuły sponsorowane.
- Nie kłam. Bywa tak, że niektórzy blogerzy decydują sie na reklamę produktu, którego w rzeczywistości nie darzą sympatią. Robią to dla pieniędzy. Czytelnicy bardzo szybko wyczuwają nieszczery artykuł – zwykle, gdy kłamiemy lub nie piszemy całej prawdy robimy to w nienaturalny dla nas sposób. Wybieraj reklamodawców z głową i nie podejmuj się zleceń za każdą cenę.