Google Analytics dla początkujących

Google Analytics dla początkujących
Nieodłącznym elementem prowadzonych działań SEO jest analiza ruchu na stronie. Bez niej trudno byłoby nam określić, czy prowadzone działania przynoszą efekty. Google Analytics to darmowe statystyki od Google, które pozwalają przeanalizować ruch na stronie pod różnymi aspektami. Google Analytics jest zupełnie darmowy a przy tym bardzo rozbudowany. Zobacz, jak z niego korzystać.
Ponad 35800 portali, 11500 influencerów, 660 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto
Aktualizacja: 24.09.2021

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics jest systemem statystyk zbierającym dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jest to możliwe przez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript, który w momencie wejścia użytkownika na stronę pobiera o nim istotne dane i przesyła je do Google Analytics.

Zestawienie takich danych możemy później oglądać w formie różnych rozbudowanych raportów - gotowych, lub stworzonych przez nas. Przykładowe dane, jakie zbiera na temat użytkowników Google Analytics podczas analizy ruchu na stronie internetowej to:

  • jak do nas trafili (czy poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce)
  • w jakim miejscu fizycznie przebywali (państwo, miasto)
  • z jakiego oprogramowania korzystają (system operacyjny, przeglądarka, rodzaj urządzenia)
  • jak zachowywali się na stronie (jak długo przebywali na konkretnej podstronie, ile podstron odwiedzili)

Wszystkie te informacje odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane mogą pomóc w poprawieniu naszej strony internetowej i lepszym dostosowaniu jej zawartości do potrzeb odbiorców.

Universal Analytics vs. Google Analytics 4

Zastanawiając się nad wdrożeniem Google Analytics w swoim projekcie, możesz natrafić na sprzeczne informacje odnośnie do całego procesu wdrożenia. Starą wersję Google Analytics zwaną teraz Universal Analytics zastępuje Google Analytics 4. Premiera GA4 odbyła się 14 października 2020 i nie wszystkie poradniki zostały jeszcze zaktualizowane. Co prawda w dalszym ciągu istnieje możliwość utworzenia i korzystania ze starej wersji analityki, ale Google zachęca do założenia nowszej wersji.

Do głównych różnic między Universal Analytics a Google Analytics 4 należą:

  • Model pomiaru:
    • GA 4 posiada zdarzenia i parametry. Każda odsłona jest traktowana jak zdarzenie, a parametr ma opisywać kontekst całego zdarzenia;
    • UA posiada sesje i odsłony. Odsłona to pojedyncze wczytanie strony, a sesja to cała grupa działań użytkownika;
       
  • Identyfikacja użytkownika:
    • GA 4 wykorzystuje wszystkie dostępne przestrzenie tożsamości, czyli: User ID, Google Signals oraz identyfikator urządzenia, a ponadto nowsza wersja GA będzie mogła działać nawet bez wykorzystania plików cookies;
    • UA wykorzystuje przestrzeń tożsamości, która opiera się na identyfikatorze urządzenia, co powoduje problemy z prawidłową identyfikacją tego samego użytkownika na różnych urządzeniach;
       
  • Raportowanie:
    • GA 4 dzięki takzwanym „Analysis” pozwala tworzyć bardzo zaawansowane raporty, interfejsy są bardzo podobne do Google Data Studio;
    • UA posiada leciwy interfejs, w którym raportowanie jest bardziej limitowane;
       
  • Przechowywanie danych o użytkownikach:
    • GA 4 przechowuje dane do 14 miesięcy, ale z możliwością eksportu BigQuery;
    • UA przechowuje dane do 26 miesięcy;
       
  • Śledzenie aplikacji mobilnej
    • GA 4 dzięki strumieniom danych mamy prostą możliwość połączenia jednej analityki do aplikacji mobilnej i strony www;
    • UA wymaga specjalnej, oddzielnej wersji (GA for Mobile Apps) pod analizę aplikacji;
       
  • Zaangażowanie użytkownika
    • GA 4 wprowadza średni czas zaangażowania, który ma za zadanie przedstawić zaangażowanie użytkownika w stronę internetową w formie spędzonego czasu;
    • UA posiada znany współczynnik odrzuceń, który informuję czy sesja skończyła się bez żadnej interakcji i przedstawione jest to w formie procentowej;

Różnic miedzy Universal Analytics a Google Analytics 4 jest na pewno więcej, ale powyższa lista to kilka podstawowych kwestii, które zdecydowanie warto wiedzieć. Nowa wersja analityki od Google jest zdecydowanie krokiem w przód, ale jeszcze troszkę niedopracowanym. W panelu analityki jest możliwość połączenia Universal Analytics z Google Analytics 4 i w chwili obecnej jest to najlepszą opcją.

Jak zacząć zbierać dane w Google Analytics 4?

Do stworzenia Google Analytics konieczne jest konto Google. Dane zbierane są dzięki zasobom Google'a także jest to wymóg, którego nie da się przeskoczyć. Procedura wygląda bardzo podobnie jak to miało miejsce w Google Analytics 3, czyli aktualne Universal Analytics.

Aby dodać nową stronę do GA 4, trzeba:

  1. Zalogować się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics/ ;
  2. Wybrać zakładkę Administracja;
  3. Wybrać opcję Nowe konto i nadać mu nazwę (najlepiej stosować się do prostego schematu - Konto=Firma, Usługa=Domena, Widok=konkretnie dostosowane dane);
    Google Analytics 4 - zakładanie konta
  4. Analogicznie wybrać nazwę usługi, strefę czasową i walutę;
    Google Analytics - konfiguracja usługi
  5. Uzupełnić krótką ankietę z informacjami o firmie;
    Google analytics - ankieta informacje o firmie
  6. Kliknąć Utwórz i zaakceptować warunki korzystania z usługi Google Analytics;
  7. Następnie należy wybrać miejscu strumienia, dla stron internetowych będzie to Sieć;
    Konfiguracja strumienia danych w GA4
  8. Dodać kod śledzenia (tracking code) na stronę zgodnie z krótką instrukcją.
    Google Analytics - kod

Jak dodać Google Analytics 4 do GTM?

Mając kod strumienia utworzony według kroków z poradnika w poprzednim akapicie, trzeba wykonać następujące kroki:

  1. Przejść na stronę: https://tagmanager.google.com/;
  2. Po wybraniu używanego tagu należy kliknąć w link Nowy tag, a następnie w konfigurację tagu;
    Google Analytics i Google Tag Manager GTM
  3. W konfiguracji tagu należy wkleić identyfikator pomiaru skopiowany z zakładki ze strumieniami w GA 4. Jeśli chcemy automatycznie śledzić wszystkie zdarzenia wystarczy włączyć opcję: Wyślij zdarzenie wyświetlenia strony po załadowaniu tej konfiguracji;
    Google Analitics konfiguracja tagu
  4. Po dodaniu tagu trzeba jeszcze opublikować kontener ze wszystkimi potrzebnymi tagi klikając w przycisk: Prześlij.

Jak zacząć zbierać dane w Universal Analytics?

Niezbędne jest posiadanie konta Google, ale niekoniecznie Gmail. Posiadając takie konto możemy dodać swoją stronę do Google Analytics. Wymaga to dodania do wszystkich stron w obrębie witryny kodu śledzącego, który odpowiada za zbieranie danych.

Aby dodać nową stronę do Google Analytics, trzeba:

  1. Zalogować się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics/ ;
  2. Wybrać zakładkę Administracja;
  3. Wybrać opcję Nowe konto i nadać mu nazwę (najlepiej stosować się do prostego schematu - Konto=Firma, Usługa=Domena, Widok=konkretnie dostosowane dane);
  4. Analogicznie wybrać nazwę usługi;
    Google Analytics - nowe konto
  5. Dodać strumień danych, w przypadku stron www będzie to „Sieć”;
  6. Uzupełnić adres URL domeny, którą chcemy śledzić;
  7. Dodać kod śledzenia zgodnie z instrukcją.
    Kod śledzenia Google Analytics

Kod do wklejenia na stronie lub za pomocą Menedżera tagów.

Jak dodać Google Analytics do WordPressa?

WordPress jest prostym w obsłudze systemem CMS, ale przez swoje możliwości rozbudowy przez różnorakie wtyczki bądź modyfikacje funkcji. Wdrażane są one bardzo różnie i nie ma niestety jednego standardu. W poniższym poradniku zostaną przedstawione dwa szybkie sposoby na dodanie analityki Google do strony opartej na WordPressie. Obydwa sposoby opierają się na wklejeniu wygenerowanego kodu analityki (bądź według uznania - kontenera GTM) do nagłówka strony.

  1. Należy zainstalować wtyczkę, która doda kod do sekcji <head> strony. Do takich wtyczek należą między innymi: Header Footer Code Manager, Head, Footer and Post Injections, Header and Footer Scripts. W ustawieniach powinna być opcja dodania kodu, który musi się znaleźć w nagłówku i na każdej podstronie portalu.
    Dodawanie Google Analytics do WordPress
  2. Dodać ręcznie kod analityki do pliku funcions.php używając poniższej funkcji (najlepiej w motywie potomnym):
    /* Google Analytics w nagłówku strony */ 
    add_action('wp_head', 'google-analytics-header'); 
    function google-analytics-header(){ 
    ?> 
    TUTAJ WKLEJ KOD ANALITYKI 
    <?php };

„Czas rzeczywisty” / „Przegląd w czasie rzeczywistym” – czyli co aktualnie dzieje się na stronie?

Universal Analytics: Pod zakładką „Czas rzeczywisty” znajdziemy informacje aktualizowane na żywo, dotyczące osób aktualnie przeglądających naszą stronę. W karcie „Przegląd” zebrane są najważniejsze informacje:

  • Ilu użytkowników obecnie przegląda naszą stronę?
  • W jaki sposób na nią trafili?
  • W jakiej lokalizacji obecnie przebywają?
  • Czy przeglądają wersję strony dla urządzeń przenośnych, czy dla komputerów?
  • Jakie strony obecnie przeglądają?

Dane zebrane w widoku „Czas rzeczywisty” mogą być szczególnie przydatne, gdy np. artykuł z naszej strony został zacytowany przez duży portal i spodziewamy się dużego „przypływu” Internautów na naszą stronę.

Raport "Czas rzeczywisty" w Google Analytics

Google Analytics 4: Informacje o aktualnych użytkownikach i wszystkich zdarzeniach znajdziemy pod zakładką Przegląd czasu rzeczywistego.

Znajdują się tam takie informacje jak:

  • Aktualna liczba użytkowników na stronie;
  • Lokalizacja użytkowników;
  • Użytkownicy według źródeł, wymiaru, wydarzenia, konwersji.

Przegląd czasu rzeczywistego GA 4

„Odbiorcy” / „Użytkownicy” – kim są osoby, które trafiają na Twoją stronę?

Universal Analytics: Na karcie „Odbiorcy” zebrane są informacje dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają stronę. Przeglądając dane zebrane w tym widoku, będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • W jakich Państwach przebywają osoby, które trafiły na naszą stronę (zakładka Dane geograficzne - Lokalizacja)
  • Jaka część użytkowników, to użytkownicy nowi, a jaka to użytkownicy powracający (zakładka Zachowanie - Nowi a powracający)
  • Z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy odwiedzający stronę (Zakładka Technologia - Przeglądarka i system)

Odbiorcy - Google Analytics - raport

Dzięki informacjom tutaj zebranym możemy lepiej dostosować stronę pod użytkowników, np.:

  • obserwując dużą liczbę wejść z danego kraju, możemy rozważyć uruchomienie nowej wersji językowej dla strony,
  • informacje na temat używanych systemów i przeglądarek mogą być cenną informacją przy testowaniu strony, czy poprawnie wyświetla się w danej przeglądarce,
  • zauważając rosnący udział użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, powinniśmy przyłożyć większą wagę do wersji mobilnej naszej strony.

Lokalizacja użytkowników Analytics

Statystyki dotyczące kraju przebywania naszych użytkowników.

Raport porównawczy nowi/powracający użytkownicy w Google Analytics

Statystyki porównujące liczbę użytkowników, którzy po raz pierwszy odwiedzili stronę, do użytkowników powracających.

Raport porównawczy wskazujący na popularność urządzeń

Podział użytkowników ze względu na urządzenie, z jakiego korzystają

Google Analytics 4 podzieliło informacje o użytkowniku na dane geograficzne oraz użyte technologie.

Screen Google Analytics 4 - Dane geograficzne o użytkownikach

Dostępne zakresy czasu 

Universal Analytics: W tym miejscu warto zaznaczyć również, jakie mamy możliwości zmiany zakresu czasu analizowanych danych. Nad każdym z wykresów dostępne jest pole z kalendarzem, które służy do ustawiania analizowanego zakresu.

Zakres możemy wybrać dowolnie lub skorzystać z predefiniowanych możliwości:

Google Analytics - wybór zakresu czasu

Pole wyboru zakresu czasu

Dodatkową opcją jest możliwość porównania ze sobą dwóch zakresów czasu, np. dany miesiąc do miesiąca analogicznego rok temu, czy tydzień bieżący do tygodnia bieżącego.

Po wybraniu opcji porównania pojawi się dodatkowy wykres (pomarańczowy), który będzie prezentował dane z drugiego zakresu danych.

Na poniższym przykładzie sprawdzamy, jak zmieniła się liczba użytkowników korzystających z urządzeń stacjonarnych rok do roku (kwiecień 2021 do kwietnia 2020).

Porównanie dwóch zakresów czasu na wykresie w GA

Efekt zastosowania porównania dwóch zakresów czasu

W tabeli z podsumowaniem danych pojawiły się też %, które pokazują zmiany. Można tam odczytać m.in., że o 40,78% wzrosła liczba użytkowników oraz o 35,37% wzrosła liczba sesji.

W Google Analytics 4 funkcje zakresów czasowych są niemal identyczne także nie jest wymagany ich dodatkowy opis.

„Pozyskiwanie” – skąd biorą się użytkownicy na stronie?

Pozyskiwanie w Google Analytics

Statystyki w kategorii „Pozyskiwanie”

Kolejne bardzo istotne informacje, jakie znajdziemy w Google Analytics, to te, które pozwolą nam dowiedzieć się, jak użytkownicy trafili na naszą stronę. Wyróżnia się podstawowe kanały, które są źródłem ruchu na stronie:

  • Direct - wejścia bezpośrednie na stronę, do takich wejść zaliczać się będą przypadki, kiedy użytkownicy wpisali adres strony do przeglądarki lub mają naszą stronę w zakładkach.
  • Organic Search - wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do tej kategorii zaliczają się wszystkie przejścia na naszą stronę ze stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych.
  • Referral - przejścia na naszą stronę z innych stron. Wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął link do naszej strony, umieszczony na innej stronie.
  • Social - wejścia na stronę z platform Social Media.
  • Paid Search - wejścia na stronę, których źródłem było kliknięcie w reklamę Google Ads lub innych płatnych reklam.

Źródła ruchu w Google Analytics

Podsumowanie kanałów ruchu

Dodatkowo w obrębie każdego kanału możemy wyróżnić różne źródła, np.:

  • Organic Search
    • Google
    • Bing 
    • Yahoo 
       
  • Social
    • Facebook 
    • Instagram
    • Twitter

Źródła ruchu ze stron w Google Analytics

Różne kanały wraz z konkretnymi źródłami

Przeglądając dane zawarte w kategorii Pozyskiwanie, możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji, np.:

  • Ile mamy wejść z jakiego kanału ruchu? (Zakładka Kanały)
  • Jakie są źródła wejść na stronę? (Zakładka Cały ruch)
  • Z jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą stronę? (Zakładka Wszystkie odesłania)

W kategorii Pozyskiwanie uzyskamy najwięcej informacji mówiących o tym jak wypada nasza strona w wynikach wyszukiwania.

Google Analytics 4: Informacje na temat odbiorców zostały przeniesione do zakładek Pozyskiwanie użytkowników. W raporcie można filtrować ruch według czasu, medium, kampanii, wartości użytkownika i innych parametrów.

Google Analytics 4 - Pozyskiwanie użytkowników

Jak sprawdzić liczbę Unikalnych Użytkowników (UU)?

Universal Analytics: Często spotykaną w branży internetowej metryką są UU - Unikalni Użytkownicy.

W Google Analytics najbardziej zbliżoną do tego metryką są Użytkownicy.

Jak rozumieć tą metrykę? Jeśli ktoś pierwszy raz odwiedzi Twoją stronę, to na jego urządzeniu zostanie zapisany specjalny plik cookies, a w nim jego identyfikator. Przy każdej kolejnej wizycie będzie wiadomo, że jest to ta sama osoba. 

Jednakże, jeśli ta sama osoba odwiedzi stronę z innej przeglądarki, z innego urządzenia, czy w trybie incognito, zostanie rozpoznana jako nowy Użytkownik. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli ktoś blokuje używanie plików cookies, wtedy każda kolejna wizyta jest liczona jako nowa. Na szczęście jest to jednak mały odsetek odwiedzających.

Nie do końca można więc utożsamiać Użytkowników z osobami. 

Liczbę UU, czyli użytkowników, można sprawdzić w raporcie Odbiorcy. Np. liczbę użytkowników w kolejnych miesiącach 2021 roku sprawdzisz tak:

Liczba unikalnych użytkowników

Liczba Użytkowników wg miesięcy

W Google Analytics 4 możemy wprost zapytać ile użytkowników było w danym miesiącu bądź przejść do zakładki o użytkownikach i zafiltrować do odpowiedniego zakresu czasowego.

Unikalni Użytkownicy - Google Analytics 4

Jaka część ruchu na naszej stronie pozyskiwana jest z Google?

Universal Analytics: Najlepiej, jeżeli nasza strona opiera się na różnych źródłach ruchu, nie tylko samym ruchu z wyszukiwarki. W takiej sytuacji w przypadku zmian w algorytmie Google, które mogą spowodować obniżenie naszych pozycji, ewentualna strata będzie najmniej bolesna. Informacje na ten temat znajdziesz pod zakładką Cały ruch.

Badanie pozyskiwania ruchu w statystykach Google

Niski udział ruchu organicznego (0,12%)

Czy w ruchu z Google nastąpiły gwałtowne zmiany?

Nagły spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google najczęściej będzie oznaczał jedno – strona została ukarana przez Google. Innym powodem może być pojawienie się licznych błędów na stronie lub trwająca dłuższy czas awaria serwera. Tak czy inaczej, obserwując takie zmiany trzeba podjąć interwencję.

Zmiany ruchu pochodzącego z Google najlepiej porównać w szerszej perspektywie np. roku. Aby zobaczyć, jak zmieniał się ruch na naszej stronie pochodzący z wyszukiwarki Google, przejdź do Cały ruch i kliknij w tabeli pozycję google / organic.

Zmiany w ruchu widoczne w Google Analytics

Widoczny spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google

Na jakie strony najczęściej trafiają użytkownicy wchodzący z wyników wyszukiwania?

Sama informacja o tym, ilu użytkowników trafia na naszą stronę z wyników wyszukiwania, nie daje nam jeszcze zbyt wiele. Cenna będzie z pewnością wiedza o tym, na jakie strony trafiają najczęściej użytkownicy trafiający do nas ze stron wyników wyszukiwania. Może to być ważna informacja o tym, jakich treści znajdujących się na naszej stronie najczęściej szukają Internauci oraz jakie strony są najlepiej zoptymalizowane pod względem SEO. Aby wyświetlić statystyki najczęściej pojawiających się w wynikach wyszukiwania stron, wybierz Cały ruch, następnie kliknij w link google / organic. Ustaw wymiar podstawy na wartość Strona wejścia, tak jak zostało to zaprezentowane na ilustracji poniżej.

Analiza ruchu na stronie internetowej

Wybór informacji dotyczących stron, na jakie trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania Google

O linki z jakich stron warto zadbać?

Jak już wcześniej wspominałem, dobrze jeżeli wyszukiwarka Google nie będzie naszym jedynym dostarczycielem użytkowników na stronach. Współpraca z innymi serwisami oraz umieszczanie linków np. na forach internetowych również mogą być doskonałym sposobem na zwiększenie liczby odwiedzających stronę. Jak sprawdzić, z jakich innych stron użytkownicy najczęściej trafiali na Twoją? Wystarczy wyświetlić raport Witryny odsyłające.

Wyszukiwanie najlepszych źródeł ruchu.

Raport witryn odsyłających.

„Zachowanie” – jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie?

Informacje dotyczące zachowania użytkowników na stronie będą szczególnie istotnymi wskazówkami na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na stronie, na jakich stronach spędzają najwięcej czasu, a jakie strony odwiedzane są najrzadziej.

Jakie strony najbardziej angażują użytkowników?

Czas spędzony na stronie i % wyjść są informacjami, które mogą świadczyć o tym, jak bardzo dana strona zaciekawiła użytkowników. Wartość % wyjść mówi nam, ile % użytkowników po odwiedzeniu konkretnej strony opuściło witrynę. Informacje te zebrane są w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony.

Analiza najpopularniejszych podstron na stronie ze statystykami Google

Zestawienie informacji dotyczących zaangażowania użytkowników: liczby odsłon, śr. czasu spędzonego na stronie, % wyjść.

Jak zmienia się współczynnik odrzuceń?

Współczynnikiem odrzuceń nazywana jest procentowa wartość użytkowników, którzy opuścili witrynę, przeglądając tylko jedną stronę. Nie zawsze wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że nasza strona jest mało wartościowa. Czasami po prostu użytkownicy znajdują od razu na stronie, na którą trafili, tę informację, której szukali, więc opuszczają witrynę.

Warto sprawdzić jak zmienia się współczynnik odrzuceń, szczególnie jeżeli dokonamy większych zmian w serwisie (np. zmienimy szatę graficzną). Duży wzrost współczynnika odrzuceń może być sygnałem, że nowa wersja strony nie spodobała się użytkownikom i zaczęli częściej z niej wychodzić. Zmiany współczynnika odrzuceń sprawdzić możemy w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony. W zaznaczonym na poniższym obrazku miejscu należy wybrać Współczynnik odrzuceń.

Współczynnik odrzuceń w Google Analytics

Wyświetlanie danych o współczynniku odrzuceń

Zmniejszenie współczynnika odrzuceń

Zmiana współczynnika odrzuceń po zmianie szaty graficznej w serwisie

Nie tylko Google Analytics – alternatywne narzędzia 

Choć Google Analytics jest rozwiązaniem najczęściej wybieranym (według badań około 85% udziału w rynku), to nie jest pozbawione wad. 

Nie jesteśmy na szczęście skazani na jedno rozwiązanie, warto rozważyć inne, nie mniej zaawansowane rozwiązania. Poniżej kilka słów o najchętniej wybieranych alternatywach dla GA:

Yandex Metrica

Narzędzie od firmy Yandex, właściciela wyszukiwarki dominującej w rosyjskojęzycznej części internetu. Jest drugim najczęsciej używany rozwiązaniem analitycznym, zaraz po GA. Niewątpliwą zaletą możliwość korzystania za darmo bez limitów. Z ciekawych opcji, których nie znajdziemy w GA mamy możliwość: odtworzenia wizyty użytkownika w formie video, Link Map i Click Map - heatmapy pokazujące najczęściej klikane linki i w ogóle miejsca na stronie.

Wordpress JetPack

Trzecie miejsce wg statystyk używalności przypada wordpressowej wtyczce. Jest to dodatek typu all-in-one, który łączy w sobie kilka funkcji: backup, zabezpieczenie strony i właśnie statystyki. Korzystanie z wtyczki wymaga posiadania konta na Wordpress.com. Zalety to przede wszystkim prostota i szybkość instalacji. Jeśli zadowalają Cię proste statystyki jak liczba wyświetleń i unikalnych wyświetleń plus dane o kraju, z jakiego były wizyty, to może być to wystarczające rozwiązanie.

Piwik PRO

Ciekawą alternatywą jest też nasz rodzimy produkt – Piwik PRO. Główną ideą, jaka przyświeca autorom narzędzia jest troska o prywatność danych użytkowników. Będzie więc dobrym rozwiązaniem szczególnie w branżach, które są wrażliwe na przetwarzanie danych osobowych. Narzędzie stawia też nacisk na raporty analizujące ścieżkę zakupową klienta.

Google Analytics w Google Data Studio

Darmowe narzędzie do wizualizacji danych od Google posiada oficjalną wtyczkę, dzięki której jesteśmy w stanie wyświetlić dane zebrane w Universal Analytics bądź Google Analytics 4. Praktycznie bez programowania można stworzyć własny raport złożony z najważniejszych informacji o stronie. Dodatkowa kwestia to możliwość łączenia danych z różnych źródeł np. Google Ads, BigQuery, Ankiety Google, Search Console i inne. Ponadto regularne odświeżanie danych oraz planowanie e-maili dotyczących stworzonych raportów pozwoli zautomatyzować pracę każdego marketera.

Szablon Google Analytics do Google Data Studio

Szablon Google Analytics do Google Data Studio

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics pozwala Ci śledzić każdą aktywność, która dzieje się na Twojej stronie lub w aplikacji, wysyłając dane do serwerów Google, które są następnie przetwarzane, przechowywane i wizualizowane za pomocą narzędzia online.

Ile kosztuje Google Analytics?

Google Analytics jest całkowicie bezpłatne dla każdego, kto zainstaluje kod śledzenia na stronie internetowej bądź w aplikacji. Wymagana jest także akceptacja warunków korzystania z usług Google.

Jak dodać witrynę do Google Analytics?

Aby dodać witrynę do Google Analytics musimy stworzyć konto, dodać usługę, a następnie dodać kod śledzenia na stronę.

Gdzie wkleić kod Google Analytics?

Google poleca dodać kod śledzenia do sekcji <head> strony internetowej. Warto także zastanowić się nad połączeniem analytiki z Menedżerem tagów Google, co pozwoli w łatwy sposób połączyć inne tagi analityczne i marketingowe w jednym tagu.

Jak dać komuś dostęp do Google Analytics?

W usłudze związanej z analityką, którą chcemy udostępnić jest zakładka Zarządzanie dostępem do usługi, a następnie dodać konto lub grupę użytkowników.

Jakie są różnice między Universal Analytics vs Google Analytics 4 (UA vs GA4)?

Google Analytics 4 to nowsza wersja narzędzia do śledzenia aktywności użytkowników na stronie bądź w aplikacjach. Główne zmiany zaszły w zakresie: modeli pomiaru, identyfikacja użytkownika, raportowaniu, przechowywaniu danych o użytkownikach i zaangażowaniu użytkownika.

 

  • Autor: Dominik Fajferek

    SEO Specialist w WhitePress®

    Ciekawy nowych technologii. Informatyk z wykształcenia oraz zamiłowania. Fan chińskiej myśli technologicznej oraz japońskiej kreski. Specjalista SEO w najlepszej firmie contentowej w Polsce.

  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (28)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Karol

    Świetny artykuł !
    Oby takich więcej !

    vd.pl

    2021-10-20, 01:42
  • Gerry

    Bardzo pomocny artykuł pozwalający w bardzo przystępny i jasny sposób przyswoić podstawowe funkcje GA.

    gerry.pl

    2020-09-09, 08:53
  • Ania

    Dziękuję za artykuł, zrozumiały język. GA został bardziej oswojony. Jeszcze przede mną odkrycie jak korzystać z tych danych.

    gajterapii.pl

    2019-11-22, 21:29
  • Jarek

    Bardzo pomocny artykuł. Nie mogłem ogarnąć tych wszystkich pojęć. Tu wszytko ładnie i prosto wytłumaczone. Dzięki.

    terazluszczyca.pl

    2019-11-13, 19:31
  • Miro

    Witam, może banalne pytanie ale zapytam ;) jak sprawdzić z jakiej wcześniejszej strony ktoś wszedł na konkretny landing page (czy to była np. strona główna albo inny LP itp.)? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    2019-02-08, 23:11
  • Artur

    Mam może głupie pytanie, ale zastanawiam się nad jedną sprawą. Dla której strony powinienem ustawić kod śledzenia? Mam stronę z przedrostkiem www, która przekierowuje na tą samą domenę bez przedrostka. Muszę ustawić dla obu czy wystarczy do jednej? A jeśli tak, to do której? Przekierowującej czy docelowej? Które dane będą bardziej wiarygodne?

    2019-02-05, 17:27
  • Ania

    Szukałam - nie znalazłam, więc zapytam. Czy jest podział terytorialny miasto/wieś (powiat)?
    Ilu internautów odwiedzało moją witrynę z miasta a ilu ze wsi (powiatu)

    2019-01-24, 13:06
  • Adam

    @tutu: Dziękujemy za wskazanie błędu.

    whitepress.pl

    2019-01-15, 09:28
  • tutu

    "Niekoniecznie" piszemy razem

    2019-01-15, 08:37
  • Bartek

    Dziękuje za czytelny wpis. Wreszcie zrozumiałem

    2018-11-30, 20:06
  • Edek

    Czytelnie, prosto i konkretnie tak właśnie przedstawia ten wpis Google analytics. Na pewno się przyda na początku drogi z swoją stroną czy sklepem internetowym.

    sklep-hektor.pl

    2018-11-19, 22:09
  • Tomek

    Podstawa podstawa ale dla kogoś kto zaczyna pracę zer stroną bardzo przydatna. Jasno i dokładnie opisane co gdzie i jak ustawić i na jakie podstawowe parametry strony zwrócić uwagę.

    tudum.pl

    2018-09-26, 10:26
  • Roman

    Bardzo fajne streszczenie podstawowej wiedzy z zakresu analytics'a.

    digilife.pl

    2018-09-06, 11:32
  • AdaM

    Dobry artykuł. Ostatnio na jednej ze stron zauważyłem spory ruch z googleapis.com. Co to jest?

    zbiam.pl

    2018-07-18, 17:59
  • Dominik

    Bardzo cenne wskazówki. Dziękuję!

    warsztatyszkolne.pl

    2018-07-17, 12:19
  • Ola

    Fajny, przystępnie napisany wstęp do korzystania z Google Analytics.

    terapiarodzinna.com

    2018-06-13, 10:54
  • Marcin

    Świetny opis, właśnie czegoś takiego szukałem. Dzięki

    markdom.pl

    2018-05-28, 13:16
  • Kamil

    Pardzo przydatny artykuł. Jednak nie znalazłem informacji na temat mierzenia ruchu na podstronach od strony technicznej. Wkleiłem wygenerowany przez Googly Analitycs kod do wordpressa i o ile statystyki globalne się zliczają to mam brak danych na podstronach czyli tu Zachowanie > Wszystkie Strony. Czy na każdej podstronie trzeba dodatkowo wklejać kod? Jeżeli tak to czy istnieje jakiś plugin, który robiłby to automatycznie?

    2018-05-27, 22:57
  • Adam

    Dziękuję za super wskazówki i życzę wszystkim Zdrowych i Radosnych Świąt Bożego Narodzenia :)

    synergypoland.pl

    2017-12-24, 12:40
  • Gerard

    Po przeczytaniu artykułu skonfigurowałem search console i teraz nie musze sprawdzać w dwóch miejscach :)

    eporady24.pl

    2017-11-22, 20:47
  • Robert

    Świetny artykuł, dzięki za info. Temat ciekawy i świetnie pozwalający rozwijać serwisy.

    dakid-brokers.pl

    2017-11-09, 14:31
  • Przemek

    Widzę, że Google umożliwia korzystanie z KP tylko po uruchominiu kampani... trochę dziwne podejście.

    mintlaboratory.com

    2017-03-16, 06:49
  • kinga

    Moge prosic o wyjsnienie dotyczace celow?

    2017-03-04, 00:57
  • Sławomir

    Super, jasno i na temat. Wcześniej używałem Piwik i jakoś bardziej mi się wydawał do ogarnięcia na moje skromne potrzeby strony www ale zniechęciła mnie jego niestabilność.

    netteria.net

    2017-02-23, 15:57
  • Brokerzy Forex

    Duże znaczenie ma także to skąd nastąpiło wejście na daną stronę. Jak z google to współczynnik przeglądanych stron się zwiększa.

    monitorfx.pl

    2016-07-25, 14:04
  • Piotr Tester

    Co ma wpływ na współczynnik odrzuceń? Wygląd strony - szablon jakiego używamy. Ja po zmianie szablonu uzyskałem spadek współczynnika odrzuceń.

    uszlachetniacze.blogspot.com

    2016-02-18, 14:02
  • Katarzyna

    Artykuł bardzo interesujący, a co zrobić jeśli moja strona została automatycznie podpięta pod stronę pornograficzną i wejścia z niej wyświetlane są w Google Analytics, czy można ją jakoś usunąć?

    convis.pl

    2015-05-04, 11:21
  • Brian

    Instruktarz napisany w bardzo przystępny sposób. Jak dla początkującego googlersa prowadzącego własną stronę to wręcz idealna lektura na start.

    centrologic.pl

    2015-03-25, 20:12
Polecane artykuły
Google Search Console - Narzędzia dla Webmasterów od Google
Instrukcja obsługi Google Search Console

Google Search Console jest narzędziem od Google, którego wykorzystanie może pozytywnie przełożyć się na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Niestety nieodpowiednie zastosowanie może poważnie zaszkodzić i  doprowadzić do spadku ruchu na stronie. Dzięki poniższemu artykułowi, dowiesz się jak poprawnie wykorzystać funkcjonalność GSC.

pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne - czym jest i jak się do niego zabrać?

Szukając w Google konkretnej usługi głównymi kryteriami, jakimi się kierujemy, jest odległość, cena i jakość usługi. Google utworzyło mechanizm, który lokalizując nasze miejsce pobytu, pokazuje nam najbardziej polecane przez innych użytkowników miejsca blisko nas. Warto więc sprawić, by w pozycjonowaniu lokalnym nasza firma zajmowała jak najwyższą pozycję.