Google Analytics dla początkujących

Google Analytics dla początkujących
Nieodłącznym elementem prowadzonych działań SEO jest analiza ruchu na stronie. Bez niej trudno byłoby nam określić, czy prowadzone działania przynoszą efekty. Google Analytics to darmowe statystyki od Google, które pozwalają przeanalizować ruch na stronie pod różnymi aspektami. Google Analytics jest zupełnie darmowy a przy tym bardzo rozbudowany. Zobacz jak z niego korzystać.
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics jest systemem statystyk zbierającym dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jest to możliwe przez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript, który w momencie wejścia użytkownika na stronę pobiera o nim istotne dane i przesyła je do Google Analytics. Zestawienie takich danych możemy później oglądać w formie różnych rozbudowanych raportów - gotowych, lub stworzonych przez nas. Przykładowe dane, jakie zbiera na temat użytkowników Google Analytics podczas analizy ruchu na stronie internetowej to:

  • jak do nas trafili (czy poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce)
  • w jakim miejscu fizycznie przebywali (państwo, miasto)
  • z jakiego oprogramowania korzystają (system operacyjny, przeglądarka, rodzaj urządzenia)
  • jak zachowywali się na stronie (jak długo przebywali na konkretnej podstronie, ile podstron odwiedzili)

Wszystkie te informacje odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane mogą pomóc w poprawieniu naszej strony internetowej i lepszym dostosowaniu jej zawartości do potrzeb odbiorców.
 

Jak zacząć zbierać dane w Google Analytics?

Połączenie strony internetowej z usługą Google Analytics odbywa się podobnie jak w przypadku Google Search Cosole. Niezbędne jest posiadanie konta Google, ale nie koniecznie Gmail. Posiadając takie konto możemy dodać swoją stronę do Google Analytics. Wymaga to dodania do wszystkich stron w obrębie witryny kodu śledzącego, który odpowiada za zbieranie danych. Żeby dodać nową stronę do Google Analytics trzeba zalogować się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics/ i wybrać zakładkę Administracja. Tam wybrać opcję Nowe konto. Po ustaleniu nazwy konta oraz podaniu adresu WWW domeny otrzymamy kod, który powinien być umieszczony na wszystkich stronach serwisu. W kwestii instalacji kodu najlepiej przekazać wskazówki wyświetlane w Google Analytics webmasterowi zajmującemu się obsługą strony.

Dodawanie nowej strony do Google Analytics
Formularz dodawania nowej strony do Google Analytics


Przykładowy kod JavaScript, jaki powinen być umieszczony na stronie

Poniżej krótki opis każdej z grup raportów dostępnych w statystykach Google Analytics.
 

Na żywo - czyli co aktualnie dzieje się na stronie?

Pod zakładką „Na żywo” znajdziemy informacje aktualizowane na żywo, dotyczące osób aktualnie przeglądających naszą stronę. W karcie „Ogółem” zebrane są najważniejsze informacje:

  • Ilu użytkowników obecnie przegląda naszą stronę?
  • W jaki sposób na nią trafili?
  • W jakiej lokalizacji obecnie przebywają?
  • Czy przeglądają wersję strony dla urządzeń przenośnych, czy dla komputerów?
  • Jakie strony obecnie przeglądają?

Dane zebrane w widoku „Na żywo” mogą być szczególnie przydatne gdy np. artykuł z naszej strony został zacytowany przez duży portal i spodziewamy się dużego „przypływu” Internautów na naszą stronę.

Raport "na żywo" w statystykach Google
Zakładka Na żywo w Google Analytics

Działanie analizy ruchu na stronie internetowej
Statystyki Na żywo dla witryny Whitepress.pl
 

Odbiorcy” - kim są osoby, które trafiają na Twoją stronę?

Na karcie „Odbiorcy” zebrane są informacje dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają stronę. Przeglądając dane zebrane w tym widoku będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • W jakich Państwach przebywają osoby, które trafiły na naszą stronę (zakładka Dane geograficzne - Lokalizacja)
  • Jaka część użytkowników, to użytkownicy nowi, a jaka to użytkownicy powracający (zakładka Zachowanie - Nowi a powracający)
  • Z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy odwiedzający stronę (Zakładka Technologia - Przeglądarka i system)

Raport Odbiorcy w Google Analytics
Raporty dostępne w menu Odbiorcy w Google Analytics

Dzięki informacjom tutaj zebranym możemy lepiej dostosować stronę pod użytkowników, np.:

  • obserwując dużą liczbę wejść z danego kraju możemy rozważyć uruchomienie nowej wersji językowej dla strony
  • informacje na temat używanych i przeglądarek mogą być cenną informacją przy testowaniu strony, czy poprawnie wyświetla się w danej przeglądarce
  • zauważając rosnący udział użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, powinniśmy przyłożyć większą wagę do wersji  mobilnej naszej strony
     

Podgląd lokalizacji użytkowników witryny na podstawie statystyk Google
Statystyki dotyczące kraju przebywania użytkowników odwiedzających stronę

Raport porównawczy nowi/powracający użytkownicy w Google Analytics
Statystyki porównujące liczbę użytkowników, którzy po raz pierwszy odwiedzili stronę, do użytkowników powracających

Raport porównawczy wskazujący na popularność urządzeń
Podział użytkowników ze względu na urządzenie, z jakiego korzystają
 

Pozyskiwanie” - skąd biorą się użytkownicy na stronie?

Raport pozyskiwanie w Google Analytics
Statystyki w kategorii Pozyskiwanie

Kolejne bardzo istotne informacje, jakie znajdziemy w Google Analytics to te, które pozwolą nam dowiedzieć się jak użytkownicy trafili na naszą stronę. Wyróżnia się podstawowe kanały, które są źródłem ruchu na stronie:

  • Direct - wejścia bezpośrednie na stronę, do takich wejść zaliczać się będą przypadki, kiedy użytkownicy wpisali adres strony do przeglądarki lub mają naszą stronę w zakładkach.
  • Organic Search - wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do tej kategorii zaliczają się wszystkie przejścia na naszą stronę ze stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych.
  • Referral - przejścia na naszą stronę z innych stron. Wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął w link do naszej strony, umieszczony na innej stronie.
  • Social - wejścia na stronę z platform Social Media: Facebook, Twitter, Google+ itp.
  • Paid Search - wejścia na stronę, których źródłem było kliknięcie w reklamę Google AdWords lub innych płatnych reklam.

Źródła ruchu w Google Analytics
Różne kanały ruchu

Dodatkowo w obrębie każdego kanału możemy wyróżnić różne źródła:

  • Organic Search
    • Google
    • Bing 
    • Yahoo
       
  • Social
    • Facebook 
    • Google+ 
    • Twitter

Źródła ruchu ze stron w Google Analytics
Różne kanały wraz z konkretnymi źródłami

Przeglądając dane zawarte w kategorii Pozyskiwanie możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji, np.:

  • Ile mamy wejść z jakiego kanału ruchu? (Zakładka Kanały)
  • Jakie są źródła wejść na stronę? (Zakładka Cały ruch)
  • Z jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą stronę? (Zakładka Wszystkie odesłania)

W kategorii Pozyskiwanie uzyskamy najwięcej informacji mówiących o tym jak wypada nasza strona w wynikach wyszukiwania.
 

Jaka część ruchu na naszej stronie pozyskiwana jest z Google?

Najlepiej, jeżeli nasza strona opiera się na różnych źródłach ruchu, nie tylko samym ruchu z wyszukiwarki. W takiej sytuacji w przypadku zmian w algorytmie Google, które mogą spowodować obniżenie naszych pozycji, ewentualna strata będzie najmniej bolesna. Informacje na ten temat znajdziesz pod zakładka Cały ruch.

Badanie pozyskiwania ruchu w statystykach Google
Udział ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google to 22% całego ruchu
 

Czy w ruchu z Google nastąpiły gwałtowne zmiany?

Nagły spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google najczęściej będzie oznaczał jedno - strona została ukarana przez Google. Innym powodem może być pojawienie się licznych błędów na stronie lub trwająca dłuższy czas awaria serwera. Tak czy inaczej, obserwując takie zmiany trzeba podjąć interwencję. Zmiany ruchu pochodzącego z Google najlepiej porównać w szerszej perspektywie np. roku. Aby zobaczyć jak zmieniał się ruch na naszej stronie pochodzący z wyszukiwarki Google, przejdź do Cały ruch i kliknij w tabeli pozycję google / organic.

Zmiany w ruchu widoczne w Google Analytics
Widoczny spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google - skutek otrzymania kary od Google
 

Na jakie strony najczęściej trafiają użytkownicy wchodzący z wyników wyszukiwania?

Sama informacja o tym, ilu użytkowników trafia na naszą stronę z wyników wyszukiwania nie daje nam jeszcze zbyt wiele. Cenna będzie z pewnością wiedza o tym, na jakie strony trafiają najczęściej użytkownicy trafiający do nas ze stron wyników wyszukiwania. Może to być cenna informacja o tym, jakich treści znajdujących się na naszej stronie najczęściej szukają Internauci oraz jakie strony są najlepiej zoptymalizowane pod względem SEO. Aby wyświetlić statystyki najczęściej pojawiających się w wynikach wyszukiwania stron wybierz Cały ruch, następnie kliknij w link google / organic. Ustaw wymiar podstawy na wartość Strona wejścia, tak jak zostało to zaprezentowane na ilustracji poniżej.

Możliwości zaawansowanej analizy ruchu na stronie internetowej
Wybór informacji dotyczących stron, na jakie trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania Google
 

Analiza przepływu zainteresowań na stronie
Strony, na które najczęściej trafiali użytkownicy z wyszukiwarki
 

O linki z jakich stron warto zadbać?

Jak już wcześniej wspominałem, dobrze jeżeli wyszukiwarka Google nie będzie naszym jedynym dostarczycielem użytkowników na stronach. Współpraca z innymi serwisami oraz umieszczanie linków np. na forach internetowych również mogą być doskonałym sposobem na zwiększenie liczby odwiedzających stronę. Jak sprawdzić, z jakich innych stron użytkownicy najczęściej trafiali na Twoją? Wystarczy kliknąć w raport Wszystkie odesłania.

Wyszukiwanie najlepszych źródeł ruchu.
Strony, z których najczęściej przechodzili użytkownicy
 

„Zachowanie” - jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie?

Informacje dotyczące zachowania użytkowników na stronie będą szczególnie istotnymi wskazówkami na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na stronie, na jakich stronach spędzają najwięcej czasu, a jakie strony odwiedzane są najrzadziej.
 

Jakie strony najbardziej angażują użytkowników?

Czas spędzony na stronie i % wyjść są informacjami, które mogą świadczyć o tym, jak bardzo dana strona zaciekawiła użytkownik. Wartość % wyjść mówi nam, ile % użytkowników po odwiedzeniu konkretnej strony opuściło witrynę. Informacje te zebrane są w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony.

Analiza najpopularniejszych podstron na stronie ze statystykami Google
Zestawienie informacji dotyczących zaangażowania użytkowników: liczby odsłon, śr. czasu spędzonego na stronie, % wyjść.
 

Jak zmienia się współczynnik odrzuceń?

Współczynnikiem odrzuceń nazywana jest procentowa wartość użytkowników, którzy opuścili witrynę przeglądając tylko jedną stronę. Nie zawsze wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że nasza strona jest mało wartościowa. Czasami po prostu użytkownicy znajdują od razu na stronie, na którą trafili, informację której szukali i opuścili witrynę. Warto sprawdzić jak zmienia się współczynnik odrzuceń, szczególnie jeżeli dokonamy większych zmian w serwisie (np. zmienimy szatę graficzną). Duży wzrost współczynnika odrzuceń może być sygnałem, że nowa wersja strony nie spodobała się użytkownikom i zaczęli częściej z niej wychodzić. Zmiany współczynnika odrzuceń sprawdzić możemy w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony. W zaznaczonym na poniższym obrazku miejscu należy wybrać Współczynnik odrzuceń.

Google Analytics - zaawansowane statystyki analizy ruchu
Wyświetlanie danych o współczynniku odrzuceń
 

Zmiany ruchu na stronie widoczne w Google Analytics
Zmiana współczynnika odrzuceń po zmianie szaty graficznej w serwisie

Wasze komentarze (10)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Gerard

    Po przeczytaniu artykułu skonfigurowałem search console i teraz nie musze sprawdzać w dwóch miejscach :) eporady24.pl

    2017-11-22, 20:47
  • Robert

    Świetny artykuł, dzięki za info. Temat ciekawy i świetnie pozwalający rozwijać serwisy. dakid-brokers.pl

    2017-11-09, 14:31
  • Przemek

    Widzę, że Google umożliwia korzystanie z KP tylko po uruchominiu kampani... trochę dziwne podejście. mintlaboratory.com

    2017-03-16, 06:49
  • kinga

    Moge prosic o wyjsnienie dotyczace celow?

    2017-03-04, 00:57
  • Sławomir

    Super, jasno i na temat. Wcześniej używałem Piwik i jakoś bardziej mi się wydawał do ogarnięcia na moje skromne potrzeby strony www ale zniechęciła mnie jego niestabilność. netteria.net

    2017-02-23, 15:57
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-10-31, 19:09
  • Brokerzy Forex

    Duże znaczenie ma także to skąd nastąpiło wejście na daną stronę. Jak z google to współczynnik przeglądanych stron się zwiększa. monitorfx.pl

    2016-07-25, 14:04
  • Piotr Tester

    Co ma wpływ na współczynnik odrzuceń? Wygląd strony - szablon jakiego używamy. Ja po zmianie szablonu uzyskałem spadek współczynnika odrzuceń. uszlachetniacze.blogspot.com

    2016-02-18, 14:02
  • Katarzyna

    Artykuł bardzo interesujący, a co zrobić jeśli moja strona została automatycznie podpięta pod stronę pornograficzną i wejścia z niej wyświetlane są w Google Analytics, czy można ją jakoś usunąć? convis.pl

    2015-05-04, 11:21
  • Brian

    Instruktarz napisany w bardzo przystępny sposób. Jak dla początkującego googlersa prowadzącego własną stronę to wręcz idealna lektura na start. centrologic.pl

    2015-03-25, 20:12
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy też zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy ze swoją konkurencją? Czy monitorujesz ich zachowanie? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Zacznij to robić najlepiej już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!