MAM STRONĘ AGENCJA SEO
Porady dla osób prowadzących własną stronę.
4
5

Google Analytics dla początkujących



Google Analytics dla początkujących
Nieodłącznym elementem prowadzonych działań SEO jest ich analiza ruchu na stronie. Bez niej ciężko byłoby nam określić, czy prowadzone działania przynoszą efekty. Google Analytics to darmowe statystyki od Google, która pozwolą nam przeanalizować ruch na stronie pod różnymi aspektami. Google Analytics jest zupełnie darmowy a przy tym bardzo rozbudowany. Zobacz jak korzystać z Google Analytics.

Czym jest i jak działa Google Analytics?

Google Analytics jest systemem statystyk zbierającym dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jest to możliwe przez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript, który w momencie wejścia użytkownika na stronę pobiera o nim istotne dane i przesyła je do Google Analytics. Zestawienie takich danych możemy później oglądać w formie różnych rozbudowanych raportów - gotowych, lub stworzonych przez nas. Przykładowe dane, jakie zbiera na temat użytkowników Google Analytics podczas analizy ruchu na stronie internetowej to:

  • jak do nas trafili (czy poprzez wyszukiwarkę, poprzez odesłanie z innej strony lub bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce)
  • w jakim miejscu fizycznie przebywali (państwo, miasto)
  • z jakiego oprogramowania korzystają (system operacyjny, przeglądarka, rodzaj urządzenia)
  • jak zachowywali się na stronie( jak długo przebywali na konkretnej  stronie, ile stron odwiedzili)

Wszystkie te informacje odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane mogą pomóc w poprawieniu naszej strony internetowej i lepszym dostosowaniu jej do odbiorców.

 

Jak zacząć zbierać dane w Google Analytics?

Połączenie strony internetowej z usługą Google Analytics odbywa się podobnie jak w przypadku Google Search Cosole. Konieczne będzie posiadanie konta Google, ale nie koniecznie gMail. Posiadając takie konto możemy dodać swoją stronę do Google Analytics. Wymaga to dodania do wszystkich stron w obrębie witryny kodu śledzącego, który odpowiada za zbieranie danych. Żeby dodać nową stronę do Google Analytics trzeba zalogować się do panelu pod adresem: https://www.google.com/analytics/ i wybrać zakładkę Administracja. Tam wybrać opcję Nowe konto. Po ustaleniu nazwy konta oraz podaniu adresu WWW domeny otrzymamy kod, który powinien być umieszczony na wszystkich stronach serwisu. W kwestii instalacji kodu najlepiej przekazać wskazówki wyświetlane w Google Analytics webmasterowi zajmującemu się obsługą strony.

Dodawanie nowej strony do Google AnalyticsFormularz dodawania nowej strony do Google Analytics

 

Przykładowy kod JavaScript, jaki powinen być umieszczony na stronie

Poniżej krótki opis każdej z grup raportów dostępnych w  statystykach Google Analytics.

 

“Na żywo” - czyli co aktualnie dzieje się na stronie?

Pod zakładką “Na żywo” znajdziemy informacje aktualizowane na żywo, dotyczące osób aktualnie przeglądających naszą stronę. Na karcie “Ogółem” zebrane są najważniejsze informacje:

  • Ilu  użytkowników obecnie przegląda naszą stronę?
  • W jaki sposób na nią trafili?
  • W jakiej lokalizacji obecnie przebywają?
  • Czy przeglądają wersję strony dla urządzeń przenośnych, czy dla  komputerów?
  • Jakie stron obecnie przeglądają?

Dane zebrane w widoku “Na żywo” mogą być szczególnie przydatne, gdy np. artykuł z naszej strony został zacytowany przez duży portal i spodziewamy się dużego “przypływu” Internautów na naszą stronę.

Raport "na żywo" w statystykach Google

Zakładka "Na żywo" w Google Analytics
 

Działanie analizy ruchu na stronie internetowej

Statystyki "Na żwo" dla witryny Whitepress.pl


“Odbiorcy” - kim są osoby, które trafiają na Twoją stronę?

Na karcie “Odbiorcy” zebrane są dane dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają stronę. Przeglądając dane zebrane w tym widoku będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • W jakich Państwach przebywają osoby, które trafiały na naszą  stronę(zakładka Dane geograficzne - Lokalizacja)
  • Jaka część użytkowników, to użytkownicy nowi, a jaka to użytkownicy  powracający?(zakładka Zachowanie - Nowi a powracający)
  • Z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy  odwiedzający stronę? (Zakładka Technologia - Przeglądarka i  system)

Raport Odbiorcy w Google Analytics

Raporty dostępne w menu "Odbiorcy" w Google Analytics
 

Dzięki informacjom tutaj zebranym możemy lepiej dostosować stronę pod użytkowników,np.:

  • obserwując  dużą liczbę wejść z danego kraju możemy rozważyć  uruchomienie nowej wersji językowej dla strony
  • informacje  na temat używanych i przeglądarek mogą być cenną informacją  przy testowaniu strony, czy poprawnie wyświetla się w danej  przeglądarce
  • zauważając  rosnący udział użytkowników korzystających z urządzeń  mobilnych, powinniśmy przyłożyć większą wagę do wersji  mobilnej naszej strony

Podgląd lokalizacji użytkowników witryny na podstawie statystyk Google

Statystyki dotyczące kraju przebywania użytkowników odwiedzających stronę
 

Raport porównawczy nowi/powracający użytkownicy w Google Analytics

Statystyki porównujące liczbę użytkowników, którzy po raz pierwszy odwiedzili stronę, do użytkowników powracających
 

Raport porównawczy wskazujący na popularność urządzeń

Podział użytkowników ze względu na urządzenie, z jakiego korzystają
 

“Pozyskiwanie” - skąd się biorą użytkownicy na stronie?

Raport pozyskiwanie w Google Analytics

Statystyki w kategorii Pozyskiwanie
 

Kolejne bardzo istotne informacje, jakie znajdziemy w Google Analytics to te, które pozwolą nad dowiedzieć się jak użytkownicy trafili na naszą stronę. Wyróżnia się podstawowe kanały, jakie są źródłem ruchu na stronie:

  • Direct  - wejścia bezpośrednie na stronę, do takich wejść zaliczać się  będą przypadki, kiedy użytkownicy wpisali adres strony do  przeglądarki lub mają naszą stronę w zakładkach.
  • Organic Search - wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do tej  kategorii zaliczają się wszystkie przejścia na naszą stronę ze  stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych.
  • Referral  - przejścia na naszą stronę z innych stron. Wszystkie przypadki,  gdy użytkownik kliknął w link do naszej strony umieszczony na  innej stronie.
  • Social  - wejścia na stronę z platform Social Media: Facebook, Twitter,  Google+ itp.
  • Paid Search - wejścia na stronę, których źródłem było kliknięcie  w reklamę Google AdWords lub innych płatnych reklam.

Źródła ruchu w Google Analytics

Różne kanały ruchu
 

Dodatkowo w obrębie każdego kanału możemy wyróżnić różne źródła:

  • Organic  Search
    • Google
    • Bing 
    • Yahoo
  • Social
    • Facebook 
    • Google+ 
    • Twitter

Źródła ruchu ze stron w Google Analytics

Różne kanały wraz z konkretnymi źródłami
 

Przeglądając dane zawarte w kategorii Pozyskiwanie możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji, np.:

  • Ile  mamy wejść z jakiego kanału ruchu?(Zakładka Kanały)
  • Jakie  są źródła wejść na stronę?(Zakładka Cały ruch)
  • Z  jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą  stronę? (Zakładka Wszystkie odesłania)

W kategorii Pozyskiwanie uzyskamy najwięcej informacji mówiących o tym jak wypada nasza strona w wynikach wyszukiwania.

 

Jaka część ruchu na naszej stronie pozyskiwana jest z Google?

Najlepiej, jeżeli nasza strona opiera się na różnych źródłach ruchu, nie tylko samym ruchu z wyszukiwarki. W takiej sytuacji w przypadku zmian w algorytmie Google, które mogą spowodować obniżenie naszych pozycji, ewentualna strata będzie najmniej bolesna. Informacje na ten temat znajdziesz pod zakładka Cały ruch.

Badanie pozyskiwania ruchu w statystykach Google

Udział ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google to 22% całego ruchu

 

Czy w ruchu z Google nastąpiły gwałtowne zmiany?

Nagły spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google najczęściej będzie oznaczał jedno - strona została ukarana przez Google. Innym powodem może być pojawienie się licznych błędów na stronie lub trwająca dłuższy czas awaria serwera. Tak czy inaczej, obserwując takie zmiany trzeba podjąć interwencję. Zmiany ruchu pochodzącego z Google najlepiej porównać w szerszej perspektywie np. roku. Aby zobaczyć jak zmieniał się ruch na naszej stronie pochodzący z wyszukiwarki Google, kliknij Cały ruch i kliknij w tabeli pozycję google / organic.

Zmiany w ruchu widoczne w Google Analytics

Widoczny spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google - wynik otrzymania kary od Google

 

Na jakie strony najczęściej trafiają użytkownicy wchodzący z wyników wyszukiwania?

Sama informacja o tym, ilu użytkowników trafia na naszą stronę z wyników wyszukiwania nie daje nam jeszcze zbyt wiele. Cenną będzie z pewnością wiedza o tym, na jakie strony trafiają najczęściej użytkownicy trafiający do nas ze stron wyników wyszukiwania. Może to być cenna informacja o tym, jakich treści znajdujących się na naszej stronie najczęściej szukają Internauci oraz jakie strony są najlepiej zoptymalizowane pod względem SEO. Aby wyświetlić statystyki najczęściej pojawiających się w wynikach wyszukiwania stron wybierz Cały ruch, następnie kliknij w link google / organic. Następnie ustaw wymiar podstawy na wartość Strona wejścia, tak jak zostało to zaprezentowane na ilustracji poniżej.

Możliwości zaawansowanej analizy ruchu na stronie internetowej

Wybór informacji dotyczących stron, na jakie trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania Google
 

Analiza przepływu zainteresowań na stronie

Strony, na które najczęściej trafiali użytkownicy z wyszukiwarki


O linki z jakich stron warto zadbać?

Jak już wcześniej wspominałem, dobrze jeżeli wyszukiwarka Google nie będzie naszym jedynym dostarczycielem użytkowników na stronach. Współpraca z innymi serwisami oraz umieszczanie linków np. na forach internetowych również mogą być doskonałym sposobem na zwiększenie liczby odwiedzających stronę. Jak sprawdzić, z jakich innych stron użytkownicy najczęściej trafiali na Twoją? Wystarczy kliknąć w raport Wszystkie odesłania.

Wyszukiwanie najlepszych źródeł ruchu.

Strony, z których najczęściej przechodzili użytkownicy
 

“Zachowanie” - jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie?

Informacje dotyczące zachowania użytkowników na stronie będą szczególnie istotnymi wskazówkami na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na stronie, na jakich stronach spędzają najwięcej czasu, a jakie strony odwiedzane są najrzadziej.


Jakie strony najbardziej angażują użytkowników?

Czas spędzony na stronie i % wyjść są informacjami, które mogą świadczyć o tym, jak bardzo dana strona zaciekawiła użytkownik. Wartość % wyjść mówi nam, ile % użytkowników po odwiedzeniu konkretnej strony opuściło witrynę. Informacje te zebrane są w zakładce Zawartość witryny -> Wszystkie strony.

Analiza najpopularniejszych podstron na stronie ze statystykami Google

Zestawienie informacji dotyczących zaangażowania użytkowników: liczby odsłon, śr. czas spędzon na stronie, % wyjść.


Jak zmienia się współczynnik odrzuceń?

Współczynnikiem odrzuceń nazywana jest procentowa wartość użytkowników, którzy opuścili witrynę przeglądając tylko jedną stronę. Nie zawsze wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że nasza strona jest mało wartościowa. Czasami po prostu użytkownicy znajdują od razu na stronie, na którą trafili informację której szukali i opuścili witrynę. Warto sprawdzić jak zmienia się współczynnik odrzuceń szczególnie jeżeli dokonamy większych zmian w serwisie(np. szata graficzna). Duży wzrost współczynnika odrzuceń może być sygnałem, że nowa wersja strony nie spodobała się użytkownikom i zaczęli częściej z niej wychodzić. Zmiany współczynnika odrzuceń sprawdzić możemy w zakładce Zawartość witryny -> Wszystkie strony. W zaznaczonym na poniższym obrazku miejscu należy wybrać Współczynnik odrzuceń.

Google Analytics - zaawansowane statystyki analizy ruchu

Wyświetlanie danych o współczynniku odrzuceń
 

Zmiany ruchu na stronie widoczne w Google Analytics

Zmiana współczynnika odrzuceń po zmianie szaty graficznej w serwisie

 

Autor: Karol Soja

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
--Zablokowano-- 2016-10-31, 19:09
Komentarz został zablokowany przez redakcję.
Brokerzy Forex 2016-07-25, 14:04
Duże znaczenie ma także to skąd nastąpiło wejście na daną stronę. Jak z google to współczynnik przeglądanych stron się zwiększa.
Piotr Tester 2016-02-18, 14:02
Co ma wpływ na współczynnik odrzuceń? Wygląd strony - szablon jakiego używamy. Ja po zmianie szablonu uzyskałem spadek współczynnika odrzuceń.
Marcin R. 2015-12-23, 13:42
Bardzo fajny, przydatny dla początkujących artykuł. Mam jednak jeden komentarz, a właściwie radę, na temat czasu spędzonego na stronie. Niestety, ale metryka wyliczana jest przez Google Analytics w sposób, który czyni ją wypaczoną. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://goo.gl/JgZgZL

Pozdrawiam ;)
noah.puckerman 2015-09-01, 14:24
skomplikowane to... ja nie do końca łapie takie wykresy, liczby... tu jest to troszkę prościej opisane http://alterweb.pl/-google-analytics-mozliwosci-tego-narzedzia
Katarzyna 2015-05-04, 11:21
Artykuł bardzo interesujący, a co zrobić jeśli moja strona została automatycznie podpięta pod stronę pornograficzną i wejścia z niej wyświetlane są w Google Analytics, czy można ją jakoś usunąć?
Brian 2015-03-25, 20:12
Instruktarz napisany w bardzo przystępny sposób. Jak dla początkującego googlersa prowadzącego własną stronę to wręcz idealna lektura na start.
STaN 2014-10-30, 16:53
Myśle, że warto aby nawet początkujący wiedzieli o tym, że direct to nie zawsze taki direct jak Google nam przedstawia
http://estan.pl/czy-w-ruchu-ze-zrodla-direct-sa-wejscia-z-wyszukiwarek-w-google-analytics-analiza-przypadku/
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top