Jak przeprowadzić kampanię w blogosferze na Dzień Kobiet?

W blogosferze jedno jest pewne: to kobiety rządzą! Piękne, kreatywne, ambitne, profesjonalne – wśród internetowych publicystów prym wiodą właśnie panie. Obchodzony 8 marca Dzień Kobiet to szczególna okazja dla marek, by nawiązać z nimi współpracę. Jak dobrze przeprowadzić taką akcję marketingową? O czym należy pamiętać przygotowując konkurs lub wysyłając próbki produktów? W dzisiejszym tekście znajdziecie kilka moich wskazówek, jak powinna wyglądać taka kampania.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Niegdyś panie obdarowywane były goździkiem, parą rajstop lub paczką kawy. Dziś nie ma już śladu po PRL-owskich obchodach Dnia Kobiet. Najbardziej pożądanymi prezentami są: bukiet kwiatów, piękna biżuteria czy wodząca na pokuszenie bielizna. Panie doceniają również zaproszenie na kolację, flakonik pięknie pachnących perfum lub słodycze – oczywiście pod warunkiem, że nie są na diecie.

Oprócz materialnych prezentów kobiety życzyłyby sobie również więcej życzliwości, wyrozumiałości i wsparcia ze strony mężczyzn, nie tylko w ten jeden dzień w roku. Liczy się pamięć i szacunek do płci pięknej.

Badania pokazują, że Polacy lubią święto kobiet – z przeprowadzonych badań przez GUS wynika, że aż 60% panów zamierza obdarować partnerkę kwiatami, a 10% zaplanowało romantyczną kolację przy świecach. Świętować będą nie tylko pary: również singielki mają zamiar celebrować ten dzień, i to najczęściej w gronie przyjaciół. Aż 10% kobiet przed ukończeniem 40-tki decyduje się na tzw. babski wieczór. 8 marca jest obojętny 17% kobiet – nie zamierzają one spędzić go w jakikolwiek szczególny sposób (głównie ze względu na brak mężczyzny).

W poszukiwaniu idealnego prezentu

W życiu mężczyzny jest wiele ważnych kobiet i 8 marca to okazja, by podziękować im za naukę empatii, piękno i każdego dnia. Mamę, teściową i siostrę z pewnością ucieszy symboliczny tulipan lub róża, ale gdy panowie poszukują prezentu dla partnerki, często napotykają trudności. By znaleźć oryginalny podarunek, używają wyszukiwarki Google – oto kilka najpopularniejszych fraz: 8 marca, dzień kobiet co kupić, prezent na dzień kobiet, dzień kobiet bukiety, 8 marca dzień kobiet.

Ile pieniędzy Polacy przeznaczają na zakup prezentu dla kobiet?

Ceny kształtują się różnie w zależności od podarunku, kreatywności oraz obdarowywanej osoby: stosunkowo niewiele kosztują słodycze (czekoladki i bombonierki od 5 do 25 złotych) i kwiaty. Za tulipany zapłacić trzeba ok. 1,50 złotych za sztukę, a za większy bukiet – od 40 nawet do 100 złotych. Kwiaty sprawią przyjemność każdej kobiecie, zarówno partnerce, mamie, teściowej czy siostrze. Na prezent dla ukochanej często wybierana jest biżuteria (od 49 do 150 złotych za zawieszkę lub kolczyki), bielizna (od 65 do 250 złotych za komplet) i perfumy – ceny są zróżnicowane w zależności od marki, ale w okresie Walentynek i Dnia Kobiet w wielu sklepach można natrafić na atrakcyjne promocje. Bardziej kreatywne prezenty, takie jak kurs makijażu, gotowania czy zabieg w SPA, to wydatki rzędu 200-500 złotych, ale takie podarunki są bardzo wysoko punktowane!

Kampania na Dzień Kobiet – jak się do niej przygotować?

Przygotowania do kampanii z okazji Dnia Kobiet niewiele różnią się od standardowej współpracy z blogerami. Ósmy dzień marca to szczególna okazja dla marek kosmetycznych, jubilerskich i odzieżowo – bieliźnianych, takich wpisów na blogach znalazłem najwięcej. Dobrym pomysłem są również współprace z firmami produkującymi słodycze i kwiaciarniami – bukiet i czekoladki to prezenty, które sprawią przyjemność każdej kobiecie, nawet bez okazji. Warto też zwrócić uwagę na potencjał lokali, czyli restauracji, kin, salonów urody i spa: klimatyczne wnętrze może okazać się doskonałym tłem dla sesji zdjęciowych.

Jak przeprowadzić udaną kampanię z okazji Dnia Kobiet? Oto kilka moich rad!

  1. Ważne jest szczegółowe zaplanowanie akcji, określenie budżetu i czasu jej trwania, wybór odpowiedniego ambasadora marki oraz zamknięcie tych wszystkich ustaleń umową.
  2. Istotne są słowa kluczowe, których używa do otagowania postów z produktem danej firmy oraz dobrze zrobione zdjęcia. Po wpisaniu fraz w Google blog powinien pojawić się na jednej z pierwszych pozycji w wyszukiwarce, a obrazy odsyłać właśnie do tego wpisu.
  3. Linki do sklepów internetowych lub kuponów rabatowych muszą być wyraźnie oznaczone.
  4. Na samym końcu działań marketingowych należy również pamiętać o podsumowaniu: ile odsłon miał post z ulokowanym produktem? Czy cele kampanii zostały zrealizowane? Jak obecność na blogu przełożyła się na sprzedaż dla danej marki i czy współpraca ma szanse na kontynuację?

Blogerzy kobietom, czyli najciekawsze kampanie na blogach

Dzień Kobiet jest jednym z najbardziej popularnych tematów na blogach modowych, urodowych i lifestyle’owych. W każdej z tych kategorii prym wiodą kobiety i dzięki temu marki mogą pozwolić sobie na wiele akcji marketingowych – prezentem z okazji 8 marca mogą być kosmetyki, biżuteria, ubrania, bielizna, książka ulubionego autora lub designerskie gadżety do domu. Blogerki celebrują kobiecość na co dzień: raz jest to szminka w zwariowanym kolorze, kiedy indziej subtelna bransoletka lub bukiet ulubionych kwiatów w oryginalnym wazonie. Oto kilka najciekawszych przykładów kampanii przygotowanych specjalnie na ten dzień.

Na blogach zaobserwowałem dwa typy akcji marketingowych: konkursy oraz wpisy zawierające lokowanie produktów danej marki. Pierwsze z nich, tzw. „rozdawki”, są najbardziej popularnym sposobem na nawiązanie współpracy. Firma oferuje blogerowi np. sukienki, buty, biżuterię, a nawet sprzęt AGD; ten zaś ogłasza konkurs, w którym czytelnicy mają szansę je zdobyć. Takie akcje promocyjne pojawiły się m.in. u Charlize Mystery – we wpisie z okazji Dnia Kobiet połączyła współpracę z dwoma markami, Melissa i Florentines. W ramach współpracy z internetowym butikiem Monashe Macademian Girl przygotowała podobny konkurs: do wygrania były pokryte ćwiekami sukienki, które idealnie nadają się na imprezę w rockowym stylu. Beauty Fashion Shopping postawiła z kolei na prezent funkcjonalny i zorganizowała konkurs wraz z marką SteaMaster – czytelniczki jej bloga mogły zdobyć parowy prasowacz, który szybko i bez wysiłku połozy kres wszystkim zagnieceniom na ubraniach. A jeśli kobiety poszukiwały zmysłowej bielizny, Style Digger wraz z marką Lunaby przygotowała dwie możliwości: konkurs oraz piętnastoprocentowy kod zniżkowy na zakupy on-line. Nikt nie zrozumie lepiej potrzeb kobiety jak druga kobieta!

Drugi typ postów z okazji Dnia Kobiet to te zawierające lokowanie produktów. Bloger i marka ustalają zasady współpracy, np. długość wpisu, ilość zdjęć, treść tekstu we wpisie. U Melodylanielli pojawił się wpis z sesją fotograficzną bransoletek By Ana – blogerka i kreatorka biżuterii współpracują od niedawna, ale efekty są bardzo udane i subtelne. Z okazji Dnia Kobiet Capelli Sani zamieściła post o podjętej współpracy z Manufakturą Apteczną: marka przekazała jej do testowania m.in. olejek arganowy do włosów i cery.

Aasieek przygotowała post specjalnie dla miłośniczek promocji – z okazji Dnia Kobiet powstał wpis z listą najróżniejszych promocji w sklepach internetowych. Coś dla siebie mogły znaleźć miłośniczki książek (Merlin.pl), biżuterii (Swiss, ByDziubeka), zadbanych dłoni, makijażu i perfum (Allepaznokcie, Douglas, Alledrogeria) czy odzieży (Bon Prix). Oryginalną akcję z okazji Dnia Kobiet ma na swoim koncie Jessica Mercedes – w 2013 roku blogerka pojawiła się w Levi’s w warszawskich Złotych Tarasach. Spędziła cały dzień ze swoimi fankami, dobierała stylizacje i świętowała 8. marca w modowym klimacie.

Porady dla panów szukających oryginalnego prezentu dla partnerki miał Łukasz Podliński – w ramach współpracy z warszawskim DS Instytut pojawił się wpis zachęcający do spędzenia tego dnia w wyjątkowy sposób, najlepiej na zabiegach w spa. Z kolei Szarmant nie zdecydował się na współpracę z żadną konkretną marką, ale za to postanowił przygotować poradnik dla mężczyzn. W swoim wpisie udzielił rad co do prezentów sprawdzonych oraz tych, których lepiej nie wybierać. Gdyby jednak postawił na wpis sponsorowany lub konkurs, również mógłby wiele zyskać – owszem, jego grupą docelową są mężczyźni, ale który z panów nie chciałby zrobić przyjemności swojej kobiecie i wybrać się z nią np. do eleganckiej restauracji?

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?