Współpraca z Blogerami. Dlaczego warto?

Kampania z udziałem blogerów jest z jednej strony marzeniem wielu marek, z drugiej zaś obawą producentów przed taką współpracą. Jest ona obecnie jedną z najbardziej efektywnych – to szansa na dotarcie do nowych klientów, pokazująca produkty we wzorcowym kontekście, pozycjonuje brand jako sprawdzony, solidny i rzetelny. Jakie są plusy takiej kampanii i o czym należy pamiętać przed jej nawiązaniem? Jak dobrze zaplanować akcję z ambasadorami marki? W dzisiejszym wpisie przedstawię najciekawsze przykłady takich współprac.
Szkolenie Influencer Marketing w Warszawie 6.02 w cenie 400 zł.
Zapisz się

Kampanie reklamowe z Blogerami

Przeprowadzone w kwietniu 2015 roku badania na temat wpływu blogów i wideoblogów na internautów (B(V)LOG POWER) mówią same za siebie: ich autorzy są opiniotwórczy i mówią silnym głosem. Ponad 30% osób czytających blogi lub oglądających vlogi wskazało, że pod wpływem informacji na nich zamieszczonych kupiło konkretny produkt. Z badań wynika, że 1/4 jego uczestników traktuje blogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Jeśli konsument rozważa zakup jakiegoś produktu, poszukuje opinii w Internecie i trafi na jego przychylną recenzję na blogu, prawdopodobieństwo jego nabycia znacznie rośnie. Choć wiele marek ma obawy przed współpracą z blogerem, coraz częściej decydują się one na kampanię z jego udziałem ze względu na rozpoznawalność i perspektywę wzrostu sprzedaży. Dla producentów to szansa na pokazanie się w sieci i dotarcie do nowych klientów; blogerzy zaś stają się osobami kojarzonymi stricte z daną marką. W ramach długofalowej współpracy 74% autorów chciałoby zostać ambasadorem marki, a 73% z nich wzięłoby udział w niestandardowych akcjach.

Z ankiet przeprowadzonych w 2012 roku przez Dom Badawczy Dominiki Maison wynika, że najważniejszym elementem współpracy między blogiem a marką jest dostosowanie produktu i akcji promocyjnej do jego charakteru. Tak odpowiedziało 48,5% badanych speców od social media oraz vlogerek kosmetycznych; na drugim miejscu znalazła się oficjalna i profesjonalna komunikacja (13,8% opinii), na trzecim zaś perspektywa otrzymania darmowych próbek do testów lub wynagrodzenia (12,3%).

Po poradę do Blogera

Współpraca z blogerami ma sens i coraz więcej marek się na nią decyduje. Firmy są świadome faktu, że obecnie marketing opiera się głównie na działaniach w sieci i że ciężko się obyć bez tego typu promocji. Podczas gdy zawodzą tradycyjne media takie jak telewizja, radio, prasa czy billboardy (drogie i przynoszą mało wymierne efekty), kampanie z udziałem blogerów kwitną. Potwierdzają to badania „Reklama i sponsorzy” przeprowadzone przez Nielsen Audience Measurement – porównując rok 2014 i 2015, działania na blogach wygenerowały dwunastoprocentowy wzrost, a reklama w największych stacjach telewizyjnych jedynie dwuprocentowy.

Z jednej strony kampanie na blogu są sposobem na dotarcie do odbiorców – wpływowa osoba oznacza wielu śledzących i precyzyjnie określoną grupę docelową, ale również możliwość zdobycia nowych followersów. Ponadto blogi są źródłem obiektywnej opinii – wierni czytelnicy ufają, że ich autor jest ekspertem i nie krytykowałby bez powodu. Ryzyko manipulacji jest zminimalizowane – według raportu Hash.fm „Współpraca z markami oczami digital influencerów” jedynie 3% blogerów oczekuje, że otrzyma gotowy do publikacji tekst. Aż 56% autorów twierdzi, że materiały do wpisów powinny być przygotowywane przez samych blogerów, a 41% – że wspólnie z marką. Umożliwia to przygotowanie unikalnych treści, które potwierdzą obraz Twojej marki jako wiarygodnej, porządnej i sprawdzonej.

Warto pamiętać, że znany bloger to wiele propozycji reklamowych – musi przeprowadzić selekcję ofert i nie podejmie współpracy z każdą marką, która się do niego zgłosi. Nie wszystkim można zaoferować określony produkt; powinien on pasować do poruszanej tematyki bloga i wpisywać się w styl życia jego autora. Nawet jeśli towar danej marki nie trafi do wpisu, może pojawi się w innych kanałach? Z takimi działaniami często można się spotkać u najpopularniejszych blogerek modowych, Jessiki Mercedes i Maffashion: na ich Instagramach często goszczą produkty, które nie znajdą się na blogu, ale dzięki zdjęciom momentalnie trafią do obserwatorów. Moim zdaniem to dobre i skuteczne rozwiązanie, które się opłaca.

Współpraca na medal

Plusów kampanii z udziałem blogerów jest wiele.

+ jest niedroga

Możesz negocjować jej formę oraz stawki za wpisy. W porównaniu z kosztownymi reklamami w tradycyjnych mediach współpraca z blogerem przynosi lepsze, bardziej wyraziste efekty. Marka skuteczniej dociera do nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na większą sprzedaż i rozpoznawalność produktu. Pamiętaj jednak, że wciąż jest to praca, a reklama na blogu ma swój cennik.

+ jest trwała

Po drugie, obecność na wpływowym lub niszowym blogu jest znacznie trwalsza, niż reklama telewizyjna lub rozwieszony w mieście plakat. Wpis nie zniknie wraz z zakończeniem kampanii, w każdej chwili będzie można odnaleźć go w archiwum. Jeśli współpraca była udana, warto pomyśleć o kolejnych akcjach – dzięki temu nawiążesz więź z blogerem i zyskasz ambasadora marki!

+ zapewnia mnogość kanałów komunikacji

Oprócz bloga, głównego środka komunikacji z czytelnikami, jego autor korzysta z wielu innych portali społecznościowych. Zdjęcie na Instagramie, filmik na YouTube czy krótki snap „zza kulis” szybko docierają do fanów nowych mediów. Im więcej kanałów, tym więcej możliwości – można pokazać produkt w wielu różnych sytuacjach.

Jak dobrze zaplanować kampanię z udziałem Blogera?

Kluczem jest przygotowanie strategii: ustal cele jakościowe i ilościowe oraz zakres działań. Przedstaw swoje oczekiwania autorowi i poproś o to samo z jego strony. Określ budżet, jaki chcesz przeznaczyć na współpracę i sprecyzuj czas jej trwania – będzie to tylko jednorazowa akcja, czy też cała seria publikacji? Pojedynczy wpis zazwyczaj nie buduje relacji marki z blogerem; warto więc postawić na nieco więcej artykułów (min. 2-3, ale systematyczne). Czego oczekujesz w zamian i jak będziesz mierzyć konwersję? W przypadku działań w sieci najlepiej sprawdzą się narzędzia do monitoringu social media, np. Brand24. Moja rada: jeśli wraz z blogerem planujesz zorganizowanie konkursu, pamiętaj o regulaminach i przepisach prawnych, które je regulują.

Jakie firmy wypromowały swoje produkty dzięki blogom?

Kampania z blogerami charakteryzuje się dość dużą elastycznością – współpracę mogą nawiązać niemal wszystkie branże: kosmetyczna, kulinarna czy technologiczna. Warunek jest jeden: produkt musi być dostosowany tematycznie do blogera, do którego się zwracasz. Przyjrzyj się jego zainteresowaniom, miejscom, w których się pojawia lub ubraniom, które nosi; Twoja marka musi wpisywać się w jego lifestyle.

Jak to wygląda w praktyce? Bardzo dobre współprace mają miejsce w sektorze urody – dzięki swojej elastyczności marki kosmetyczne mają dużą swobodę działania w blogosferze. Mogą podejmować współpracę zarówno z osobami zajmującymi się głównie pielęgnacją, modą czy lifestylem, ale oczywiście najcenniejsza jest ta pierwsza grupa. Wśród beauty blogers prym wiodą kobiety – w ich wpisach czytelniczki poszukują porad dotyczących cery, pomysłów na makijaże lub polecanych kosmetyków do codziennej pielęgnacji. To doskonałe miejsce dla firm produkujących kremy, podkłady, balsamy, pomadki (rzeczy, których kobieta potrzebuje każdego dnia), ale i akcesoria do makijażu, takie jak pędzle, szczoteczki czy gąbki. Taką współpracę ma na swoim koncie np. Alina Rose – na jej blogu pojawiły się m.in. wpisy-testy bronzerów i pędzli do makijażu czy też cykl poświęcony doborowi kosmetyków do poszczególnych typów urody. Włosomaniaczka Anwen również nawiązała współpracę z wieloma markami związanymi z pielęgnacją (wśród nich Biovax, Plus Solution czy Artego) – często recenzowała szampony, maski, odżywki i wcierki.

Również blogerki modowe i lifestyle’owe nawiązują współprace z markami kosmetycznymi: przed rozpoczęciem lata Jessica Mercedes przygotowała specjalny wpis z produktami, które orzeźwiają cerę w upalne dni i doskonale sprawdzą się na plaży. Z kolei Kasia z Make Life Easier w jednym z postów zaprezentowała kilka swoich kosmetycznych typów na początek roku – we wpisie pojawiły się m.in. La Mer, Swederm czy MAC. Wszystkie panie przedstawiały i wady, i zalety produktów, które dostały do testów: nawet jeśli jakiś kosmetyk nie zdobył ich serc, opisywały go szczerze i wskazywały jego drobne niedociągnięcia. Jeśli bloger nie do końca jest zadowolony z próbek, nie oznacza to końca świata: może to wiadomość zwrotna, że produkt można jakoś ulepszyć, coś w nim zmienić? W takiej sytuacji warto go posłuchać, wprowadzić poprawki i… spróbować jeszcze raz!


alinarose.pl, anwen.pl, jemerced.com, makelifeeasier.pl

 

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Mateusz Czech

    Dziękujemy za wzmiankę o Brand24. Monitoring internetu wydaje się naturalnym elementem, gdy myślimy o kampanii z influencerami - nawet tymi w skali mikro. Wychwytywanie wzmianek na temat marki, czy udostępnień tekstu to jedna z wielu zalet jaką oferują narzędzia do monitoringu. Dziękujemy raz jeszcze! brand24.pl

    2017-04-07, 08:39
Polecane artykuły
Trendy w web designie w 2018 roku
Minimalizm i flat design - aktualne trendy w projektowaniu

Trendy w projektowaniu zmieniają się bardzo dynamicznie, niezależnie czy mówimy o modzie, architekturze czy grafice. Webdesign nie jest tu wyjątkiem - wraz z gwałtownym rozwojem Internetu ewolucji ulega również warstwa wizualna stron www. Chcąc zadbać o nowoczesny wygląd swojego portalu/bloga konieczne jest regularne śledzenie aktualnych tendencji. Dowiedz się co jest na czasie w 2017 roku i co pozostanie modne w roku 2018.

animacje na stronach internetowych
Animacje - czyli jak poprawić wygląd strony lub bloga

Współcześnie, aby skutecznie wyrożnić się na tle konkurencji, konieczne jest wykorzystanie coraz bardziej wyszukanych narzędzi. Znakomitym sposobem na uatrakcyjnienie treści swojej strony może okazać się dodanie do niej różnorodnych animacji. Ich niewątpliwą zaletą jest przyciąganie uwagi czytelnika, a odpowiednio zaprojektowane powinny pomóc mu w odbiorze naszej treści.