Czym wyróżnia się współpraca z blogerami parentingowymi?

Obok blogów podróżniczych, modowych czy kulinarnych, jednymi z najchętniej odwiedzanych w polskim Internecie stron są te poświęcone parentingowi. Kobiety postanowiły położyć kres panującemu od lat stereotypowi Matki Polki – śmiało łączą macierzyństwo z karierą zawodową, swoje dzieci wychowują w nowoczesny sposób, a swoimi poradami dzielą się z innymi rodzicami. Czym wyróżniają się blogi parentingowe? Co jest ważne w przypadku współpracy z rodzicami spodziewającymi się dziecka?
Ponad 4500 portali, 4100 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Jak pokazują Polskie Badania Internetu z 2011, blogi o tematyce parentingowej z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Dla porównania: w 2006 roku serwisów przeznaczonych dla rodziców oczekujących dziecka było zaledwie 18, cztery lata później – już 86. Na witryny parentigowe zagląda 12% internautów, vlogi poświęcone tej tematyce ogląda 8% – to już badania Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów z 2015 roku. Choć blogi pisane są głównie przez kobiety, aż 40% czytelników to mężczyźni: panowie znacznie rzadziej sami są autorami, ale dość często poszukują w Internecie informacji na tematy związane z ciążą, porodem i wychowaniem dzieci.

4 typy blogów parentingowych:
- blogi prowadzone przez ciężarne kobiety,
- blogi prowadzone przez młode mamy,
- blogi prowadzone przez młodych ojców,
- blogi prowadzone wspólnie.

Do tematu rodzicielstwa i wychowania dzieci można podejść na wiele sposobów – każda para oczekująca na przyjście na świat swojej pociechy ma różne doświadczenia i dylematy, dzięki czemu może nadać swojemu blogowi unikalny charakter. Inaczej piszą kobiety spodziewające się pierwszego dziecka; nieco inne spojrzenie na ciążę mają panie, które już zostały mamami. Coraz częściej blogi parentingowe zakładają mężczyźni – choć wciąż jest ich niewielu, są źródłem cennych informacji dla przyszłych ojców. Pojawiają się też liczne blogi prowadzone wspólnie: blogi prowadzone przez pary prezentują dwa odmienne spojrzenia na ciążę, poród i wychowanie dzieci, a przez to są bardzo pomocne młodym rodzicom.

Najpopularniejsi blogerzy parentingowi w sieci

  • Oczekując.pl – wielokrotnie nazywany najbardziej wpływowym blogiem parentingowym. Miesięcznie odwiedza go ponad 50 tysięcy unikalnych użytkowników, a jego autorzy mają na swoim koncie współpracę m.in. z Tesco, Pampers, Electrolux i Fordem
  • Bakusiowo – modowo – lifestyle’owy blog, który opowiada o blaskach i cieniach macierzyństwa. Wpisy opatrzone są przepięknymi zdjęciami, zarówno z sesji fotograficznych, jak i z życia codziennego.
  • Buuba – codzienne inspiracje i porady parentingowe dla młodych rodziców.
  • Wśród autorek kobiecych najchętniej odwiedzane są blogi:
  • Matka Polka – pracująca korpomama, która w humorystyczny sposób opisuje swoje życie z dziećmi
  • Mamoholiczka – poza subiektywnym spojrzeniem na świat z perspektywy mamy, można na nim znaleźć recenzje ciekawych produktów dla kobiet i dzieci.
  • Olomanolo – blog parentingowy, dziecięcy i lifestyle’owy. Autorka podpowiada, jak połączyć macierzyństwo z pracą i prowadzeniem domu.

W rankingu panów na czele znajduje się:

  • Tatowy – wszystko, co młody ojciec powinien wiedzieć o wychowaniu córki
  • Tatablog – pierwszy blogujący ojciec w Polsce
  • Blogojciec – młody ojciec odkrywający świat razem z trójką swoich dzieci
  • A blogi prowadzone przez pary?
  • Bakusiowo – ponownie w rankingu
  • Makóweczki – blog dla rodziców, którzy traktują rodzicielstwo jako największą przygodę życia
  • Nishka – pisze o życiu w rodzinie i społeczeństwie, dzieli się ciekawostkami socjologicznymi i psychologicznymi, cytuje rodzinne dialogi.

Blogi parentingowe – jakie tematy są najczęściej poruszane?

Strony i blogi parentingowe są ogromną bazą wiedzy dla czytelników. Przede wszystkim służą jako źródło informacji i dyskusji z innymi rodzicami: to wymiana doświadczeń, miejsce na porady, zadawanie pytań. Tak jak w każdej innej dziedzinie, autorzy blogów parentingowych są ekspertami; przeszli przez wszystkie etapy oczekiwania na dziecko i mogą dzielić się swoim doświadczeniem z innymi. Ponadto na blogach można znaleźć wiele przydatnych informacji dla tych, którzy oczekują przyjścia na świat swojej pociechy. Kalkulatory dni płodnych, rozpiski diet i ćwiczeń dla ciężarnych, porady dotyczące pielęgnacji ciała – młode mamy chcą być zadbane i dobrze przygotowane do porodu. Często spotykane są opisy przebiegu ciąży miesiąc po miesiącu, zdjęcia porównawcze. U blogujących ojców dość popularną kategorią wpisów stanowią te poświęcone wychowaniu, pielęgnacji malucha czy relacji z partnerką. Pary zaś łączą różne spojrzenia na rodzicielstwo (kobiecy i męski punkt widzenia na parenting dostarcza wielu tematów na wpisy), często zamieszczają zdjęcia z własnoręcznie zaaranżowanych sesji fotograficznych czy przygotowują wpisy – poradniki. Ilu rodziców, tyle spojrzeń na parenting. Na charakter i styl komunikacji danego bloga mają wpływ m.in. osobowość jego autorów, ich styl życia, praca, pasje i zainteresowania.

Blogi parentingowe – współpraca

Do jakich tematów najczęściej odnoszą się wpisy na blogach parentingowych?

  • starania o dziecko – kalkulatory dni płodnych, rady dotyczące diety sprzyjającej zajściu w ciążę
  • oczekiwania na przyjście na świat potomka – przebieg ciąży, przygotowanie do porodu, pielęgnację ciała i emocji w okresie tak znaczących zmian.
  • troska o malucha na różnych etapach jego rozwoju – pielęgnacja noworodka i kilkulatka oraz wychowanie dziecka w wieku szkolnym i młodzieży wymagają innego podejścia, więc blogujący rodzice poświęcają im sporo miejsca.
  • relacje z partnerem / partnerką – po przyjściu na świat dziecka związek i uczucia ulegają zmianom, więc na blogu pojawiają się teksty dotyczące samych rodziców.

Pojawiają się liczne notki poradnikowe (największe lęki kobiet planujących dziecko u Nishki lub jak powinna wyglądać wyprawka do szpitala dla mamy na blogu Spod Kocyka), wpisy motywujące do zachowania aktywności fizycznej w trakcie ciąży (na jaki sport może pozwolić sobie kobieta w poszczególnych miesiącach?), fakty i mity związane z wychowaniem dzieci (np. czy metoda 3-5-7 faktycznie działa?). Blogerzy parentingowi biorą też pod lupę książki z poradami dla przyszłych rodziców – które z nich są warte przeczytania i zawierają przydatne informacje? Pojawiają się również działy kulinarne: rodzice gotują dla siebie i dzieci, testują nowe produkty i podpowiadają, jak przekonać niejadka do warzyw i zdrowych przekąsek.

nishka.pl, spodkocyka.pl, mamoholiczka.pl, makoweczki.pl

Gdy młoda mama wraca do pracy, często staje przed nią wiele obaw i niepewności. Na blogach kobiety dodają sobie nawzajem otuchy, radzą, jak poradzić sobie z wymagającym rynkiem pracy i łączyć karierę zawodową z życiem prywatnym.

Mężczyźni  – blogerzy parentingowi

Udzielają sobie porad dotyczących np. pielęgnacji niemowląt, wychowania dzieci i obalają mity na temat ojcostwa; często fotografują, nagrywają filmiki czy podpowiadają, jak funkcjonalnie urządzić pokój dla malucha. Stawiają też na emocje: gdy na świat przychodzi dziecko, relacja z ukochaną nieco się zmienia. Jak pomysłowo zaskoczyć ją w walentynki, Dzień Kobiet lub w rocznicę ślubu? Panowie odpowiadają na te pytania i radzą, jak sprawić, by więź z partnerką była jeszcze mocniejsza.

tatastory.pl, arttata.pl

Działy poświęcone dzieciom są najbardziej rozbudowane – począwszy od kategorii związanych z noworodkami, kosmetykami, ubrankami i zabawkami aż na wychowaniu kilkulatków kończąc. W końcu najważniejszym punktem bloga parentingowego jest właśnie pociecha i cały jej świat. Blogerzy opisują swoje historie, radości, obawy i problemy dotyczące rodzicielstwa, odpowiadają na pytania i zachęcają do wymiany doświadczeń. Testują i oceniają różne produkty, dzięki czemu budują swój autorytet i radzą: warto kupić czy nie? Tak jak i inni blogerzy organizują także konkursy, w których czytelnicy mogą wygrać np. zestawy kosmetyków do pielęgnacji, książki poświęcone tematyce rodzicielstwa czy audiobooki z najpiękniejszymi bajkami.

Jak przeprowadzić współpracę z blogerem parentingowym?

Większość blogerów parentingowych bardzo jasno określa zasady współpracy z markami. Młodzi rodzice chętnie angażują się w akcje sponsorskie, ale stawiają też warunki działań promocyjnych i wizerunkowych: zazwyczaj każda kampania jest wyceniana indywidualnie. Ze względu na spore zasięgi i popularność tematyki parentingowej nie ogranicza się ona tylko do przekazania produktów do testowania, ale również do zapłacenia określonej kwoty za publikacje.

Najpopularniejsze posty blogerów parentingowych przygotowywane wspólnie z marką

Recenzje i testy produktów

Zazwyczaj bardzo obszerne i obejmujące zarówno tekst, jak i fotografie czy filmiki wideo. Blog Spod Kocyka często recenzuje np. wózki dla dzieci – ich wpisy zawierają wiele szczegółów i zdjęć, dzięki czemu są bardzo rzetelnym źródłem informacji. Autorom nie umyka żaden szczegół!

Artykuły sponsorowane

Drugim popularnym typem wpisów są artykuły sponsorowane – w przypadku blogów parentingowych są to notki poświęcone tylko jednej marce i jej produktom. Takie wpisy pojawiają się często na blogu Wronek; w nienachalny sposób pokazują przedmioty w kontekście, przedstawiają ich zalety, a dodatkowo zamieszczają bogatą galerię zdjęć.

Konkursy z nagrodami dla czytelników

Blogerzy parentingowi są otwarcie na różne pomysły i chętnie organizują tego typu akcje dla swoich fanów. Buduje to więź między autorami a marką, a w dodatku jest miłym akcentem w stronę społeczności skupionej wokół danego bloga. Taki konkurs ma na swoim koncie m.in. Mamoholiczka, która przygotowała wpis wspólnie z Empik Foto.

Niestandardowe akcje specjalne, prelekcje, spotkania i targi

Ponadto blogerzy porentingowi chętnie angażują się w niestandardowe akcje specjalne. Dla marek jest to dobra okazja nie tylko na zaprezentowanie swoich produktów, ale przede wszystkim otoczenie młodych rodziców troską i stworzenie możliwości spotkania dla blogerów parentingowych. Wielu autorów nawiązało przyjaźnie właśnie dzięki wymianie doświadczeń za pomocą sieci – blogerzy mieszkają w różnych częściach Polski, a takie spotkania często są okazją do ich pierwszego spotkania twarzą w twarz. Inwestowanie w relacje zdecydowanie się opłaca i jest doskonałym pomysłem na kampanię!

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Ewelina

    Sama jestem mamą i często odwiedzam blogi parentingowe. Można znaleźć tam wiele fajnych porad dotyczących rozwoju i wychowania dzieci. mamaibobasy.pl

    2017-09-12, 18:33
  • Zbyszek

    Blogerzy parentingowi są bardzo fajni, a dzieci nauczyły ich elastyczności. Przez to współpraca z nimi to przyjemność :P mlodytata.pl

    2017-05-31, 10:37
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?