Tematy na bloga – jak wybierać?

O czym by tu napisać? – głowisz się przy wyborze tematu na nowy wpis. Chcesz, żeby nowa notka blogowa była oryginalna, interesująca, a przede wszystkim zaintrygowała czytelników – gdzie szukać inspiracji na kolejne publikacje? Jaki temat przyniesie Ci popularność w sieci? Z których narzędzi warto korzystać przy wyszukiwaniu tematów? W tym wpisie znajdziesz kilka przydatnych rad.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Lepiej postawić na formę poradnikową czy stworzyć cykl artykułów powiązanych ze sobą tematycznie? Wszystko zależy od tematyki bloga – o czym innym napisze szafiarka, a o czym innym autor z branży IT. Jedno jest pewne: w poszukiwaniu pomysłów na notki musisz być na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami i obserwować zakres, w którym się poruszasz. Do tego samego zagadnienia można podejść na wiele sposobów: kreatywne, oryginalne ujęcie tematu jest doceniane zarówno przez czytelników, jak i przez mechanizm wyszukiwarki Google’a. Szukając pomysłu na nowe wpisy, skup się przede wszystkim na przyciągnięciu do siebie czytelników.

Typy wpisów na blogu

W zależności od podejmowanej tematyki, na blogu pojawiają się różne kategorie wpisów. Trzy najczęściej spotykane to newsy, poradniki i felietony; niektórzy blogerzy zamieszczają również relacje z eventów, recenzje produktów lub cykle poświęcone określonemu zagadnieniu. Nie wszystkie są obowiązkowe; przy wybieraniu potencjalnych tematów zastanów się, która z kategorii sprawdzi się najlepiej.

Newsroom to dział nieobowiązkowy, choć często spotykany. U poszczególnych blogerów pojawia się z różną częstotliwością, a niektórzy zupełnie z niego rezygnują – wynika to z dynamiki wydarzeń w danej branży. W sektorze IT, mody, finansów czy filmu zawsze jest sporo nowości i czasami trudno za nimi nadążyć, ale mimo wszystko zakładka z aktualnościami to dobry pomysł. Pokazuje, że jesteś na bieżąco z nowinkami, wiesz, co się dzieje w branży i chcesz być pierwszym źródłem informacji dla swoich czytelników; zastanów się więc, jakie newsy będą ich najbardziej interesowały. W tym dziale warto umieścić to, co przełomowe, ciekawe i przyciągające uwagę: blogerka modowa może napisać o najnowszych trendach z wybiegów, publicysta związany z branżą finansową o wejściach marek na giełdę, a recenzent filmowy o rozpoczynającym się wkrótce festiwalu kina niezależnego. Ważne jest, by w tekście pojawiły się związane tematycznie słowa kluczowe, by ułatwić wyszukiwarce Google wysokie pozycjonowanie wpisów. Ten dział bardzo dobrze prowadzi vloger Tomasz Kopyra – jego piwne newsy są publikowane regularnie, intrygująco i z pomysłem!


blog.kopyra.com

Poszukując informacji na dany temat, czytelnicy najczęściej zasięgają rady blogerów. Jeśli do tej pory dawne sposoby zawiodły, może właśnie u nich odkryją nowy, innowacyjny pomysł na rozwiązanie jakiegoś problemu? W takiej sytuacji najlepiej sprawdzają się poradniki i cykle tematyczne – to domena głównie blogerów urodowych, modowych i lifestyle’owych, ale można się z nimi spotkać również u tych związanych z nowymi technologiami, branżą kreatywną czy nieruchomościami. Poświęć chwilę na przemyślenie wpisów: jeśli decydujesz się na cykl, to w ilu notkach wyczerpiesz temat? Jeśli poradnik, to w jakiej formie i jak często go publikować? Czy w Twojej branży krążą jakieś mity, które warto zweryfikować? Przygotuj przykładowy harmonogram, który ułatwi Ci zaplanowanie notek. Jeśli Twoi czytelnicy w komentarzach zadają wiele pytań lub piszą maile, pomyśl o przygotowaniu działu Q&A. Z jednej strony odpowiesz na ich potrzeby i zaspokoisz ciekawość, z drugiej – postawisz się w roli eksperta i wzmocnisz swój autorytet.

Do każdego tematu można podejść na wiele sposobów. Jeśli masz odmienne zdanie niż reszta blogerów lub chciałbyś skomentować po swojemu dane wydarzenie, postaw na felieton – przedstawisz zarówno swoje zdanie, jak i skłonisz swoich odbiorców do polemiki. Najlepszym źródłem pomysłów na tego typu teksty są wydarzenia z branży: obserwuj zjawiska i ważne osoby, czytaj wywiady, przeglądaj wpisy innych blogerów. Nie bój się myśleć inaczej niż wszyscy, ale pamiętaj o tym, by przedstawić swoje poglądy w wyważony, profesjonalny sposób.

Buzzsumo

Istnieje kilka przydatnych blogerom narzędzi, które znacznie ułatwiają wymyślanie nowych tematów. Jednym z nich jest Buzzsumo – to wyszukiwarka, która umożliwia znalezienie w sieci najpopularniejszych zagadnień z danej branży. Wpisując hasło kluczowe, portal wyszukuje te artykuły, a obok podaje liczbę udostępnień w poszczególnych kanałach social media. Jeśli interesują Cię wpisy z określonej części świata lub w obcym języku, możesz ustalić te założenia w wyszukiwarce. Używając tego narzędzia, będziesz na bieżąco z monitorowaniem trendów: szybka reakcja na wydarzenia na świecie to ważny element blogowania. Jeśli będziesz pierwszą osobą, która opisze dane zjawisko, masz szansę stać się pierwszym źródłem informacji. Buzzsumo jest również doskonałym narzędziem do podglądania konkurencji – z pewnością w tym samym zakresie tematycznym działa wielu innych blogerów, którzy publikują ciekawe wpisy. Jeśli zgadzasz się z ich zdaniem, możesz znaleźć inspirujący autorytet; jeśli nie – temat do dyskusji lub pomysł na felieton.

Google Analytics

Warto również odkryć potencjał Google’a – narzędzia takie jak Analytics i WebMaster Tools są cennym źródłem wiedzy dla blogera. W jaki sposób internauci trafiają na Twojego bloga? Kim są Twoi czytelnicy, ilu ich jest i jakie serwisy odsyłają je na Twoją stronę? Które teksty miały najwięcej wyświetleń i były najczęściej share’owane? Poznając swoich odbiorców, będziesz mógł znaleźć nowe pomysły na teksty – w ten sposób jeszcze lepiej dotrzesz do swojej grupy docelowej, a przy okazji pozyskasz nową. Z kolei WebMaster Tools pokazuje, jakie frazy kluczowe wpisują internauci, by trafić na Twojego bloga: jakie słowa „ściągają” ich do Ciebie? To bardzo istotny element pozycjonowania SEO i może warto pisać więcej tekstów związanych z tą tematyką bloga?

Facebook

Prowadząc fanpage swojego bloga, pewnie zauważyłeś, że niektóre posty są bardziej popularne, a inne mniej. Gdy publikujesz wpis na dany temat, jak wiele kliknięć udaje Ci się osiągnąć? Czy często wyświetlane są te wpisy i ilu użytkowników reaguje na wiadomość o nowej notce, a ilu na zdjęcie lub share? Kiedy fani chętniej komentują Twoje posty? Wbrew pozorom te wszystkie elementy mają znaczenie i warto zwrócić na nie uwagę. Jeżeli pewna treść angażuje bardziej, wykorzystaj to – publikuj notki związane właśnie z tym tematem, bo to najbardziej się opłaca!

Brand24

Wiele da Ci również monitoring mediów. Korzystając np. z Brand24 lub Google Alert, będziesz dobrze poinformowany o nowinkach w branży. Ustawiając obserwowane frazy w profilu użytkownika, otrzymasz mail podsumowujący najważniejsze newsy i artykuły – dzięki tym narzędziom będziesz na bieżąco ze wszystkimi nowymi publikacjami. Brand24 umożliwia również wyszukiwanie wszystkich miejsc w Internecie, w których został wspomniany blog: warto wiedzieć, co mówią o Tobie w sieci, bo to cenne źródło informacji. Dzięki temu narzędziu dowiesz się również, które z Twoich wpisów były najpopularniejsze w mediach społecznościowych – być może ktoś skomentował je nie pod nim, ale np. na Facebooku? Warto wdać się w merytoryczną dyskusję, bo dzięki niej będziesz mógł bezpośrednio zwrócić się do swojego czytelnika. O ile Brand24 jest narzędziem płatnym (dostępna jest darmowa, miesięczna wersja próbna), Google Alert nie kosztuje nic; jest za to mniej precyzyjny i nie tak skuteczny.

Google Keyword Planner

Google Keywords jest fundamentem skutecznej kampanii: to narzędzie umożliwiające planowanie w sieci wyszukiwania, uzyskiwania statystyk skuteczności i sprawdzania propozycji słów kluczowych. To cały mechanizm sugerowania podpowiedzi przez wyszukiwarkę – dzięki nim możesz stworzyć nowe tagi, podejrzeć prognozowaną skuteczność opracowanej listy oraz ustalić konkurencyjną stawkę i budżet dla bloga. Ogromną zaletą Google Keywords jest darmowy dostęp do wielu cennych informacji – od tego narzędzia zaczyna się planowanie i wycenę kampanii. Dzięki opcji historycznego wyszukiwania możesz sprawdzić, jak popularne są dane słowa w wyszukiwarce w ciągu ostatniego roku.

Wartościowa treść na blogu – czyli jaka?

Jako autor bloga przekazujesz swoim czytelnikom wartościowe, profesjonalne teksty. Content już masz, ale jeśli wzbogacisz go o kreatywny copywriting, pozycjonowanie SEO i aktywną działalność w social media, dodatkowo podkręcisz swoje znaczenie w sieci. Pamiętaj o regularnym prowadzeniu wszystkich działów, selekcji newsów i przygotwaniu planu na publikacje wpisów. Jeśli masz odmienne zdanie niż reszta blogosfery, nie bój się go przedstawić – postaw na felieton lub polemikę. Odpowiadaj na pytania swoich czytelników – dzięki temu ich zaufanie do Ciebie wzrośnie. Korzystaj także z pomocnych narzędzi, takich jak Buzzsumo, Google Keywords lub Brand 24; są one nieocenionym źródłem pomysłów na wpisy. Nie pozostaje nic więcej, jak siąść i pisać!

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły