Czym wyróżnia się współpraca z blogerem kulinarnym?

Czas coś zjeść! – myśli wielu Polaków w porze obiadowej. Często jednak brakuje im pomysłu na smaczne, łatwe do przyrządzenia danie – by znaleźć kulinarną inspirację, chętnie odwiedzają blogi poświęcone gotowaniu. Ta kategoria internetowych dzienników to bardzo dobre miejsce dla marek, a ich autorzy chętnie angażują się w akcje promocyjne z wykorzystaniem produktów. Jak wygląda taka współpraca i o czym należy pamiętać przy jej planowaniu? Dzisiejszy wpis nie tylko dla miłośników gotowania!
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Blogosfera kulinarna

Nie ma co owijać w bawełnę: w polskiej blogosferze rządzi gotowanie! Strony poświęcone sztuce kulinarnej to najpopularniejsza grupa internetowych dzienników – każdego miesiąca aż 9 milionów internautów poszukuje w sieci przepisów. Według danych Listonic z 2012 roku liczba blogów o gotowaniu wynosiła 1247 (czyli naprawdę dużo). Choć w Internecie sporo jest serwisów poświęconych stricte przepisom lub stron samych producentów, większą popularnością cieszą się właśnie blogi – do ich regularnego czytania przyznaje się aż 2,5 miliona Polaków.

Kiedy najczęściej sięgamy po blogi o gotowaniu? Jak pokazują badania, są to głównie trzy momenty w trakcie roku: Wigilia, Sylwester oraz Wielkanoc – wtedy też Polacy chcą pokazać swoje kulinarne umiejętności oraz zadziwić najbliższych i znajomych. Równie często poszukują przepisów na dania obiadowe; w zależności od sytuacji są to potrawy dietetyczne, szybkie, na kolację z ukochaną osobą, bezglutenowe, wegetariańskie lub wegańskie. A co na deser lub na osłodę życia? Z pomocą przychodzą blogi o wypiekach: można na nich znaleźć przepisy na tradycyjne słodkości, takie tak szarlotka, sernik i biszkopt, ale również na muffinki, pączki lub faworki.

Skąd bierze się taka popularność blogów o tematyce kulinarnej? Tak na ten temat mówi Michał Stępień, były współprowadzący Kotlet.tv.

To treści, których internauci faktycznie chcą i potrzebują. Blogi kulinarne są zazwyczaj prowadzone z ogromną pasją, a każdy przepis jest przygotowywany z dużym zaangażowaniem. Takie serwisy powstają właśnie najczęściej z pasji, a nie chęci zysku. Pieniądze pojawiają się później.

Najpopularniejsze blogi o gotowaniu

Które blogi są najchętniej czytane i cieszą się największą popularnością w social media? Pierwsze miejsce to Kwestia Smaku – na samym Facebooku ma niemal 3 miliony fanów, a blog miesięcznie odwiedza 709 tysięcy unikalnych użytkowników. Zna go prawie każdy: jego autorka publikuje zarówno przepisy kuchni polskiej, jak i zagraniczne pyszności z regionu Morza Śródziemnego, USA czy Azji. Jeżeli chciałbyś upiec tort na urodziny babci lub zaskoczyć ukochaną osobę wytworną, walentynkową kolacją, na tym blogu na pewno znajdziesz pomysł na wyjątkową potrawę. I, co najważniejsze, na pewno uda Ci się ją przyrządzić! Czytelnicy Kwestii Smaku bardzo chwalą tę stronę za to, że każde danie udaje się nawet bardzo początkującym kucharzom.


kwestiasmaku.pl

Srebro dla vloga Kotlet.tv – miesięcznie ogląda go ponad 429 tysięcy unikalnych użytkowników, a na Facebooku może pochwalić się niemal 140 tysiącami fanów. Jego autorka, Paulina Stępień, zamieszcza zarówno przepisy na dania obiadowe czy słodkości, ale i udziela przydatnych w gotowaniu porad. Przygotowanie każdej potrawy jest pokazane krok po kroku – dzięki jej filmikom pichcenie jest jeszcze łatwiejsze!


kotlet.tv

Trzecie miejsce to Moje wypieki – jego autorka, Dorota Świątkowska, w 2012 roku została doceniona przez Kominka w jego rankingu najbardziej wpływowych autorów polskiej blogosfery. Jej stronę odwiedzają miesięcznie 294 tysiące użytkowników, a na Instagramie obserwuje ją ponad 31 tysięcy osób. Specjalnością bloga są słodycze – zarówno te tradycyjne, polskie wypieki (mazurki, babki, serniki, makowce), jak i zagraniczne łakocie, takie jak tarty, muffiny czy makaroniki.


mojewypieki.pl

Oprócz prowadzenia bloga autorzy aktywnie działają w social media i znają ich możliwości. Posiadają fanpage na Facebooku, publikują zdjęcia potraw i wypieków na Instagramie, przygotowują filmiki z przepisami na youtube’owy kanał lub pokazują kulisy gotowania na Snapchacie.

O czym piszą blogerzy kulinarni?

Odpowiedź na to pytanie może wydawać się oczywista. Z moich obserwacji wynika jednak, że choć wiele blogów zajmuje się kuchnią polską, śródziemnomorską, orientalną lub wegańską, każdy z autorów podejmuje jej temat nieco inaczej. Nie ma zasady dotyczącej kategorii – na blogach kulinarnych pojawiają się zarówno przepisy na pyszne dania, jak i tematy okołokuchenne. Jak przyrządzić kaczkę po pekińsku, upiec chleb czy wypatroszyć rybę? Autorzy nie tylko gotują, ale i udzielają przydatnych porad.

Przepisy

Blogi kulinarne to w większości przepisy – bez nich trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek kuchnię. W blogosferze związanej z gotowaniem nie ma najpopularniejszej kategorii: tematyka kulinarna to spora elastyczność, a autorzy chętnie korzystają z tej różnorodności. Jedne blogi specjalizują się w daniach polskich, inne zaś w potrawach włoskich, skandynawskich, wegańskich, dietetycznych, etc. Wszystko zależy od upodobań smakowych autora oraz jego zainteresowań.


whiteplate.com, kwestiasmaku.com, makelifeeasier.pl

Porady kulinarne

Co zrobić, gdy suflet kolejny raz opada? Jak prawidłowo przyrządzać owoce morza, zrobić korniszony lub powidła śliwkowe? Jakie danie przygotować na wegańskie przyjęcie urodzinowe dla znajomych? Blogerzy kulinarni znają odpowiedzi na te pytania i chętnie dzielą się swoimi trikami – ABC gotowania bardzo przydaje się czytelnikom. Np. Mojewypieki cyklicznie publikuje porady dotyczące pieczenia, a Kotlet.tv przygotowała przydatną rozpiskę przeliczników kuchennych. W gotowaniu bardzo ważne są proporcje, a wielu internautów poszukuje informacji na temat pojemności szklanek, łyżek lub łyżeczek.

Gdzie dobrze zjeść

Oprócz kuchni wielu blogerów interesuje się podróżami: bardzo często łączą jedno i drugie, a o swoich wyprawach w piszą na blogu. Kulinarny przewodnik po wegańskiej Kopenhadze, Seulu czy Pradze przygotowała Jadłonomia, a Madame Edith opisuje odwiedzane przez siebie kawiarnie i restauracje w kraju i zagranicą.


jadlonomia.com

Współpraca z blogerem kulinarnym w praktyce

Blogi o gotowaniu to bardzo dobre miejsce dla marek i warto wykorzystać ich potencjał. Należy jednak pamiętać, że większość blogerów kulinarnych nie pracuje barterowo – stawki są ustalane indywidualnie w zależności od rodzaju współpracy oraz budżetu. Autorzy zazwyczaj współpracują z markami i produktami wysokiej jakości, a reklama jest wyraźnie oznaczona. Jakie rodzaje wpisów można znaleźć na kulinarnych blogach?

Wpisy promocyjne

Najpopularniejszym typem publikacji przygotowanych wspólnie z marką są przepisy. Bloger otrzymuje od firmy produkty, które wchodzą w skład potrawy, a następnie przyrządza ją. Doskonale sprawdzają się wszelkiego rodzaju przyprawy, bakalie i orzechy, ale równie często autorzy nawiązują współpracę z marketami, które dostarczają im np. warzywa, owoce, pieczywo lub mięso.

Oprócz przepisów dość często pojawiają się artykuły sponsorowane lub informacje na temat nowości produktowych. Taką współpracę nawiązały m.in. blogi Kuchnia w zieleni (Miody Polskie), Pora coś zjeść (Bakalland).


kuchniawzieleni.blogspot.com

Recenzje na blogach kulinarnych to zarówno nowości produktowe, jak i testy sprzętu. Strony o gotowaniu to doskonałe miejsce dla marek z branży FMCG oraz AGD – z jednej strony to żywność i napoje, z drugiej niezbędne w kuchni akcesoria, takie jak miksery, blendery, noże, itp. Współpracę tego typu mają na swoim koncie Dorota.in (internetowy sklep Włoszczyzna zaopatruje ją np. w papilotki do muffinów) oraz Madame Edith (przygotowanie przepisów z wykorzystaniem sprzętu Tefal).

Recenzje i testy

Blogerzy kulinarni chętnie organizują konkursy dla swoich fanów: nagrodami są często zestawy produktów spożywczych, przypraw, sprzęt AGD lub książki kucharskie – wszystko zależy od rodzaju współpracy. Na taką formę promocji zdecydowały się np. Renata z bloga ArtKulinaria (Wydawnictwo Czarne) oraz Olimpia z Pomysłowe pieczenie (Krajowa Federacja Producentów Zbóż). Blogerzy kulinarni są też często jurorami w konkursach organizowanych przez marki.


artkulinaria.pl

Sesje fotograficzne

Sesje fotograficzne na blogach kulinarnych są przygotowywane wspólnie z markami spożywczymi, ale to również okazja do współpracy z restauracjami, kawiarniami oraz producentami zastaw stołowych. W profesjonalnych zdjęciach potraw specjalizuje się Krew i Mleko – wraz z magazynem Voyage przygotowała sesję fotograficzną związaną z daniami kuchni Dolnego Śląska.


krewimleko.wordpress.com

Warsztaty kulinarne

Obecność na warsztatach gotowania przygotowanych przez daną markę to bardzo popularna forma współpracy – takie spotkania to nie tylko okazja do łączenia nowych smaków, ale i do nawiązywania znajomości wśród blogerów. Wielu autorom proponowane są również wystąpienia w roli prelegentów lub prowadzących; firmy przygotowują również wyjazdy sponsorowane. W takim spotkaniu uczestniczyła blogerka Pora coś zjeść; Marta, autorka bloga Jadłonomia prowadziła zaś wegańskie warsztaty wraz z marką Miele.

Publikacje w prasie

Wielu blogerów kulinarnych publikuje swoje artykuły na łamach magazynów poświęconych gotowaniu lub lifestyle’owi. To tradycyjny, ale skuteczny sposób na reklamę dla marki: prasa dociera do nieco innej grupy docelowej, niż ta zorientowana w świecie nowych mediów. Dla Kukbuka piszą np. Krakowski Makaroniarz, Barkuchnia, Kuchnię Zamiata i Perły z Bazaru. Redaktorką naczelną magazynu Apetyt jest Adriana Baran z bloga Pora coś zjeść, a dla jej pisma artykuły przygotowują m.in. Cookillu, Candy Company, Pincake i Muffinezja. Tekstom często towarzyszą wykonane przez blogerów zdjęcia – w tym przypadku powiedzenie „jeść oczami” zyskuje zupełnie nowe znaczenie!


http://kukbuk.com.pl/blogi

Akcje niestandardowe z udziałem blogerów kulinarnych

Blogerzy kulinarni chętnie angażują się w rozmaite akcje niestandardowe, takie jak np. patronat medialny nad wydarzeniem lub warsztatami czy wydanie książki lub e – booka. Estetycznie wydane albumy cieszą się ogromną popularnością i są ukłonem w stronę tych czytelników, którzy wolą mieć zebrane razem wszystkie przepisy. Publikację książki mają na swoim koncie Jadłonomia, White Plate, Moje wypieki, e – booka – Pora coś zjeść.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?