Jak zarabiać na blogu?

Zakładając bloga, każdy autor chciałby dzielić się ze swoimi czytelnikami ciekawymi treściami, zyskać popularność i wysoką renomę w branży. Wraz z sukcesami internetowego dziennika pojawia coraz większa rozpoznawalność i liczniejsze propozycje współpracy ze strony marek. Choć na początku blogerzy nie myślą o pisaniu stricte dla zarobku, są świadomi tego, że wraz z obecnością w sieci wiążą się także pieniądze. Dziś przyglądam się blogosferze pod kątem finansowym – jak zarobić na blogu?
Szkolenie Influencer Marketing w Warszawie 6.02 w cenie 400 zł.
Zapisz się

Każdy poważnie myślący o blogowaniu autor jest pełnoetatowo zaangażowany publikowanie. Jeśli chce uczynić z niego swój zawód oraz zacząć zarabiać, musi być systematyczny, zdeterminowany, profesjonalny i świadomy zasad rządzących sprzedażą w sieci. Nie wystarczą dobre notki na dowolny temat: każdy bloger powinien opracować sobie strategię działania i postępować zgodnie z jej założeniami. Blogosfera działa nieco inaczej niż tradycyjne media; ważne zarówno umiejętności techniczne, komunikacyjne oraz… żyłka do interesów.

B jak blog i biznes, czyli badania Natalii Hatalskiej

Na temat zarobków w blogosferze zrodziło się wiele mitów – sam stereotyp autora internetowego dziennika przywołuje na myśl osobę bezczelną, roszczeniową, chcącą dostać wszystko za darmo. Status blogera nie otwiera wszystkich drzwi i nie jest przepustką do natychmiastowej sławy – by osiągnąć sukces i podjąć atrakcyjne (oraz dobrze płatne współprace), trzeba wyrobić sobie silną markę. Do tego potrzeba czasu, cierpliwości oraz dobrego warsztatu blogowania.

Według badań Natalii Hatalskiej oraz Instytutu Millward i Brown (Blogosfera 2012. Badanie opinii marketerów na temat wizerunku blogerów, reklamy na blogach i przyszłości działań reklamowych w blogosferze), pisanie bloga z perspektywy biznesu wymaga dobrej, spójnej strategii działania. Badanie zostało przeprowadzone wśród osób bezpośrednio zajmujących się współpracą z blogerami: wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele domów mediowych, agencji PR oraz samych marek.

Główne wnioski są następujące:

Reklamodawcy stawiają na współpracę ze znanymi w blogosferze nazwiskami.

Dobry autor bloga zna się na poruszanej przez siebie tematyce, jest szczery, zaangażowany i elastyczny. Z biznesowego punktu widzenia to osoba opiniotwórcza, wiarygodna i wpływająca na realne decyzje zakupowe swoich czytelników. Najbardziej liczą się ci blogerzy, którzy są rozpoznawalni i mają zbudowaną grupę lojalnych czytelników.

Największymi wadami blogerów są brak profesjonalizmu, podejścia biznesowego oraz nieumiejętność myślenia marką.

Blog pisany bez pojęcia o marketingu nie ma szans na zarobek. Bloger, który nie potrafi prawidłowo wycenić swojej pracy lub podaje nierealne stawki jest nieprofesjonalny i raczej nie osiągnie sukcesu w sieci. Choć blogi kulinarne i modowe są najczęściej poszukiwanymi w Internecie, współpraca z ich autorami nie zawsze należy do najbardziej opłacalnych z punktu widzenia marek.

Zdaniem reklamodawców, współpraca z blogerami jest warta wydanych pieniędzy.

Okiem marek działania reklamowe prowadzone na blogach przekładają się na cele marketingowe – krótko mówiąc, inwestycja się opłaca i przynosi zamierzone oczekiwania. Im większy zysk, tym większe szanse na kontynuację współpracy z blogerem (np. w postaci kolejnych produktów do testowania, postów sponsorowanych lub propozycja zostania ambasadorem brandu).

Z kolei badania Mobile Institute B(V)log power – wpływ blogów i wideoblogów na internautów z 2015 roku pokazują, że dzięki współpracy z blogerem marki skuteczniej docierają do nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na większą sprzedaż i rozpoznawalność produktu. Wśród badanych użytkowników Internetu 46% czyta blogi, by poznać opinie konkretnych osób na dany temat. Aż 59% z nich przyznaje się do regularnego odwiedzania internetowych dzienników, by kupować bardziej świadomie – te wyniki tylko potwierdzają wpływowość blogerów na decyzje zakupowe konsumentów. 

Jakie blogi zarabiają?

Moja teoria się potwierdziła: blog, który zarabia, to blog spójny tematycznie. Jego autor wybiera jedną kategorię główną, w której się specjalizuje – np. moda, kulinaria, film, technologia, uroda – i wokół niej koncentruje swoją komunikację. Może albo dobrać dodatkowe zagadnienia, które będzie poruszał na łamach swojego dziennika, albo pomyśleć o podkategoriach: często dzieje się tak w przypadku blogów lifestyle’owych, które łączą w sobie kilka tematów. Muszą być one w miarę spójne, rozsądnie zaplanowane i nie wychodzić poza przyjętą strategię: zagadnienia z każdego działu muszą być poruszane w mniej więcej równych odstępach czasu. Niedopuszczalne są blogi na każdy temat – w ten sposób się nie zarabia.

Choć wydawałoby się, że blogi o wszystkim i dla wszystkich to wszechstronny i dobry sposób na dotarcie do wielu różnych grup docelowych, w rzeczywistości jest zupełnie na odwrót. Pisząc raz o ciastach, raz o inwestycjach na giełdzie, a kiedy indziej o wrażeniach z dalekiej podróży, bloger nie może być traktowany jako osoba profesjonalna i dobry partner do współpracy. Post przygotowany wspólnie z marką zginie w zbyt rozbudowanym archiwum lub pod stertą zdjęć nowych kosmetyków, porad dotyczących własnoręcznego koszenia trawnika lub dobrej diety dla świnki morskiej. Nie działają również reklamy kontekstowe – zakładają one dopasowanie ich treści do stron, na których się pojawiają. Czytelnik wystawiony na jej działanie chętniej na nią kliknie, jeżeli blog będzie związany tematycznie z tym, czego poszukuje. Jeśli zaś pojawia się za dużo różnych zagadnień, to niewiadomo, jaką reklamę do nich dopasować. Przez zbyt szeroki wachlarz zainteresowań blogera gubi się również Google – nawet jeśli posty zawierają dobre tagi, to wyszukiwarka nie wie, do którego tematu zakwalifikować danego bloga. W efekcie najczęściej nie kwalifikuje do żadnego, co skutkuje znikomą liczbą odwiedzających, w tym także potencjalnych partnerów do współpracy.

Jak uniknąć problemów ze zbyt dużym zróżnicowaniem tematycznym bloga? Po pierwsze ograniczyć się do jednej dyscypliny i wybrać maksymalnie dwie poboczne. Po drugie, by uniknąć chaosu we wpisach, dobrze jest przygotować spis tematów – to porządkuje pomysły i planuje posty „do przodu”, a z drugiej strony pozwala na elastyczność komunikacji. Po trzecie, myśleć o blogowaniu z perspektywy zleceniodawcy: na stronie poświęconej kosmetykom i pielęgnacji raczej nie sprawdzi się post informujący o innowacjach w świecie technologii. Testowane produkty muszą pasować do stylu życia jego autora oraz wpisywać się w poruszaną na blogu tematykę.

Jak wyceniać usługi na blogu?

Sporym problemem początkujących blogerów jest odpowiednia wycena usług – jaką cenę za poszczególne elementy współpracy mogą zaproponować reklamodawcy? Każda ze stron ma swoje oczekiwania i cele do zrealizowania – wiele zależy od stażu w blogosferze, popularności w kanałach social media, poziomu zaangażowania społeczności czytelników, ale i branży, w której porusza się autor.

Doświadczeni blogerzy radzą, by każdą współpracę wyceniać indywidualnie, a kwoty ustalać w oparciu o strategię działań. Dzięki niej zaplanuje się zakres działań (wpis sponsorowany, recenzja produktów, konkurs, relacja z wydarzenia, etc.) – inaczej będzie on wyglądał w przypadku próbek do testowania, a inaczej sesja fotograficzna, wideorecenzja lub niestandardowa akcja promocyjna.


http://kosmetyczna-hedonistka.blogspot.com/

W blogosferze nie obowiązuje jeden, konkretny cennik. Blogerzy otrzymują od marek wiele propozycji (i nie zawsze są to produkty dopasowane tematycznie do ich dziennika); również sami wysyłają zapytania ofertowe do potencjalnych zleceniodawców. Reklamy na stronie i bannery to również bardzo indywidualna kwestia – wszystko zależy od formatu, liczby kliknięć, itd. Znani autorzy mogą pozwolić sobie na o wiele wyższe ceny (rozpoznawalność, silna marka, wysoki poziom zaangażowania czytelników); ci o mniejszej sile przebicia lub niszowej tematyce muszą postawić na nieco niższe stawki. W każdym razie strony mogą negocjować warunki i cenę za usługi reklamowe.

Swój cennik bardzo jasno i przejrzyście przedstawił Michał Szafrański z bloga Jak oszczędzać pieniądze. Wyliczenia oparł na statystykach Google Analyticsa, a stawki ustalił na podstawie miesięcznej liczby unikalnych użytkowników: w okresie od marca 2013 do września 2014 roku jego blog przeżywał intensywny rozkwit, więc ceny automatycznie się zwiększyły. Michał odchodzi od wpisów sponsorowanych; skupia się raczej na długofalowych współpracach, ale we wszystkich swoich działaniach jest wiarygodny i konsekwentny. Promocja na takim blogu to cenne miejsce dla każdej marki z jego dziedziny!

Jakie branże w blogosferze zarabiają najwięcej?

Kto w polskiej blogosferze zarabia najwięcej?

Polski Internet może się pochwalić wieloma autorami, którzy dzięki swoim sieciowym dziennikom stworzyli niezły biznes. Często są to osoby, które przygodę z publikacjami w Internecie rozpoczęły wiele lat temu – będąc jednymi z pierwszych, jako trendsetterzy wybili się, nadali blogosferze obecny kształt i wciąż mają na nią największy wpływ. Jak wygląda lista najlepiej zarabiających polskich blogerów według portalu biznes.onet.pl?

Hatalska

Natalia Hatalska to niekwestionowana liderka polskich publicystów internetowych. Jest autorką specjalistycznego bloga związanego z branżą kreatywną – pisze o komunikacji marek w sieci, udziela porad dotyczących strategii, publikuje raporty, sprawozdania i statystyki. Jej zyski szacuje się na ok. 50 – 70 tysięcy złotych rocznie: to głównie sprzedaż powierzchni pod bannery reklamowe czy niestandardowe kampanie. Autorka podkreśla, że nie przewiduje wpisów sponsorowanych, a zyski z bloga nie zawsze są takiej samej wysokości.


http://hatalska.com/

Make Life Easier

Lifestyle’owy blog Katarzyny Tusk został założony w 2012 roku i skupia się wokół mody, gotowania i zakupów. Choć pojawiły się plotki, że córka byłego premiera zarabia na nim około 18 000 złotych miesięcznie, autorka szybko je zdementowała – według wyliczeń Neewsweeka minimalny zysk miesięczny to 10 000 złotych, a dodatkowo dochodzą do tego jeszcze zyski z wpisów sponsorowanych. Jej bloga odwiedza 347 tys. osób miesięcznie, więc to doskonałe miejsce na promocję dla marek.


http://www.makelifeeasier.pl/

Jason Hunt / Kominek

Jason Hunt to kontrowersyjna postać polskiej blogosfery, ale jednocześnie jedna z najbogatszych. To jeden z pierwszych blogerów, który otwarcie przyznał, że na swoim dzienniku internetowym zarabia spore pieniądze: według luźnych wyliczeń są to kwoty rzędu 100 000 złotych rocznie. Do tego należy doliczyć publikacje dla wielu magazynów oraz posty sponsorowane – Tomek Tomczyk bardzo starannie selekcjonuje propozycje współpracy i stale dba o swoją pozycję w sieci.


http://jasonhunt.pl/

Mediafun

To jeden z najbardziej rozpoznawalnych blogerów wśród reklamodawców. Mediafun, czyli Maciej Budzich, jest związany z mediami, reklamą i marketingiem; oprócz prowadzenia internetowego dziennika występuje w programie o komputerach i sieci w TVN Turbo. Roczne dochody z pisania bloga to ok. 45 – 55 tysięcy złotych, plus do tego zyski ze współpracy z interaktywną agencją Think Kong i innych działalności poza siecią.


http://www.blog.mediafun.pl/

Podsumowując: by zarobić na blogu, należy prowadzić go systematycznie, z pasją i zaangażowaniem. Zarabiający blog to taki, który jest spójny tematycznie i wizerunkowo; powinien być skoncentrowany na jednej kategorii głównej i maksymalnie dwóch – trzech pobocznych. Jego autor musi opracować cennik usług, według których wycenia każdą współpracę – najczęściej robi to w oparciu o dane z Google Analytics. Jeśli bloger jest komunikatywny, ma dobry, angażujący styl pisania i wie, jak się promować w Internecie, jego dziennik z pewnością przyniesie zyski!

 

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Dominik

    Dobrze mieć świadomość, że ktoś gdzieś zarabia godne pieniądze na prowadzeniu bloga. Trenujmy24.pl

    2017-10-21, 19:17
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!