Jak kreować markę w blogosferze?

Czy promowanie nowych marek w niestandardowy sposób ma sens? Jak najbardziej – to pomysł na zaistnienie, dotarcie do nowych odbiorców i zbudowanie wizerunku. By pokazać się szerszej publiczności, wiele firm decyduje się na współpracę z blogerami: to dobra i sprawdzona metoda promocji, która przynosi oczekiwane rezultaty i wpływa na podniesienie sprzedaży. Jak kreować markę za pomocą blogów?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Dziś obecność w Internecie oraz działania w mediach społecznościowych są obowiązkowym elementem funkcjonowania każdej marki. Tym razem uważnie przyjrzałem się nie tylko samej blogosferze, ale i firmom, które decydują się na podjęcie współpracy z autorem internetowego dziennika. Zauważyłem, że dla wielu marek środowisko blogerów jest jednym z najważniejszych i najbardziej cennych partnerów. Dzięki nim mogą one budować swój wizerunek, docierać do nowych klientów, umacniać swoją pozycję jako ekspertów w danej dziedzinie – marki doceniły siłę oddziaływania blogerów na opinię publiczną i dlatego też coraz częściej podejmuję współpracę.

Według badań ogólnopolskiego panelu badawczego ARIADNA (kwiecień 2013), aż 73% respondentów czyta blogi minimum raz w miesiącu; codziennie zagląda na nie aż 10% ankietowanych. Z tych samych badań wynika także, że blogi mają realny wpływ na konkretne decyzje konsumentów – jeśli ich autorzy zachęcają do zakupu danego produktu, czytelnicy sięgają po niego o wiele chętniej. Jeśli zaś opinia blogerów nie jest pozytywna, marki notują spadek sprzedaży i dość słabą opinię w mediach. Choć na początku wiele firm obawiało się kreowania swojej pozycji za pomocą blogów, odpowiednio wybrani influencerzy i ambasadorzy są szansą na sukces. Potwierdzają to badania Technorati Media z 2013 roku; największy wpływ na internautów mają właśnie blogi (32%) oraz media społecznościowe, głównie Facebook (30% respondentów) i YouTube (27% odpowiedzi).

Kreowanie marki za pomocą brandingu

Od czego zacząć kreowanie marki? Po pierwsze, od nadania jej tożsamości i osobowości, a następnie zadbania o przemyślany i spójny wizerunek. W skrócie: zająć się brandingiem, czyli budowaniem świadomości marki. Wszelkie działania marketingowe, które zostaną podjęte, muszą być przemyślane i skierowane do konkretnej grupy docelowej. Dla każdej marki niezwykle ważne jest to, by konsumenci kojarzyli ją z określonym produktem lub usługą – powinna więc stawiać na najwyższą jakość i dbać o swoją dobrą reputację. Istotą brandingu jest świadomość marki w umysłach klientów: jeśli firma jest pierwszą rozważaną w momencie decyzji o zakupie, wtedy mówimy o świadomości natychmiastowej. Spontaniczna świadomość pokazuje, jakie pole wyboru ma klient; zazwyczaj jest to kilka marek, od 3 do 6, które odgrywają największą rolę dla konsumenta w danej kategorii.


www.magic.info.pl

O sile marki świadczy to, jak szybko klient skojarzy ją z określonym sektorem – zazwyczaj takie działania marketingowe zajmują od 3 do 5 lat, łącznie z wprowadzeniem jej na rynek oraz zbudowaniem jej znajomości w grupie docelowej. W działaniach promocyjnych branding opiera się na tradycyjnej reklamie ATL, ale podczas opracowywania strategii warto zainwestować w alternatywne metody budowania świadomości marki wśród klientów. Do takich czynności należą m.in. Internet, social media i blogi – przynoszą one większą skuteczność, są mniej kosztowne i znacznie bardziej podnoszą rozpoznawalność marki.

Dlaczego blogi są lepszym sposobem na kreowanie marki?

Powodów kreowania marki za pomocą blogów jest wiele. Po pierwsze, są one o wiele bardziej skuteczne, niż tradycyjne działania marketingowe. Potencjalni odbiorcy nie zauważają już billboardów i plakatów; na czas reklam w radiu czy telewizji zmieniają stację lub kanał. Zwykła komunikacja jest nudna, wtórna i droga, w dodatku nie przynosi oczekiwanych efektów.

Działanie marki w sieci może przebiegać dwuetapowo. Z jednej strony firma może zdecydować się na prowadzenie swojego firmowego bloga, na którym będzie kreowała profesjonalny wizerunek, pokazywała odrobinę swojej historii, tożsamości i osobowości. Być może nie jest to zabieg, który najlepiej sprzedaje produkty, ale ma on na celu zbudowanie dobrego, solidnego i profesjonalnego wyobrażenia o marce. Jeśli klienci mają do czynienia z porządną, ekspercką marką, która w przystępny sposób dzieli się swoją wiedzą, chętniej sięgają po jej produkty.

Drugim działaniem marketingowym z wykorzystaniem sieci jest zaangażowanie się w blogosferę. O jego plusach dla marek wspominałem już tutaj, więc dziś tylko krótko przypomnę najważniejsze korzyści płynące ze współpracy z blogerem. W dobie Internetu konsumenci wolą zasięgnąć rady liderów opinii, by wybrać najlepszy produkt z możliwych i dowiedzieć się, jakie są najnowsze trendy lub zasięgnąć eksperckiej porady w danej dziedzinie. Blogi są więc doskonałym sposobem na pokazanie się nowym odbiorcom i wykreowanie marki. To także sposób na urozmaicenie komunikacji, „wskoczenie” w niszową grupę docelową, wyróżnienie się na tle konkurencji. W niestandardowych działaniach marketingowych liczą się niepowtarzalność i unikatowość, a każdy autor internetowego bloga ma swój wyjątkowy potencjał, który warto wykorzystać.

Co może zyskać marka dzięki kreacji na blogu?

Kreacja marki na blogu ma wiele zalet. Po pierwsze, nowa firma może zaprezentować się przed klientami, pokazać swoje produkty – wzbudzi to zainteresowanie ze strony odbiorców i zaciekawi ich. Jeśli czytelnik bloga wcześniej nie miał do czynienia z produktami marki, w ten sposób dowie się o nich, zauważy je i być może sam zechce wypróbować. Niemałe znaczenie ma też zdanie samego blogera – to osoba opiniotwórcza i wpływająca na swoich czytelników. Jest fachowym, wyspecjalizowanym źródłem opinii, z którą liczą się odbiorcy. Poza tym współpraca z blogerem lokuje produkty marki w określonym kontekście, czyli np. w stylizacji modowej, podczas codziennego gotowania, w trakcie podróży do dalekich krajów lub biegu w maratonie.

Wpływowy bloger to również duży, viralowy zasięg, nawet na poziomie światowym. Wiele polskich blogerek modowych jest docenianych przez zagraniczne magazyny – Jessica Mercedes pojawia się na Tygodniach Mody w Mediolanie, Paryżu czy Nowym Jorku i przeprowadza wywiady ze znanymi projektantami. Została także ambasadorką prestiżowej marki Guess i wzięła udział w kampanii reklamowej nowej linii torebek, Cate.

jemerced.com

Czy istnieje lepszy sposób na wykreowanie marki niż współpraca z wpływową, rozpoznawalną osobą? Świat mody to głównie to, co widać – ubrania, obuwie, torebki czy akcesoria. Nic więc dziwnego, że wiele firm decyduje się na takie działania marketingowe: skuteczność takiej kampanii i rozgłos gwarantowane!

Trzecim plusem kreacji marki za pomocą blogów jest znacznie bardziej angażujący charakter komunikacji. Posty z konkursami i rozdawkami aktywizują odbiorców, wzbudzają zainteresowanie, zachęcają do kreatywności – wygrana to pozytywne i miłe skojarzenie z marką, które dobrze wpływa na jej postrzeganie przez czytelników bloga. Wizerunek buduje się właśnie przez takie małe, ale sympatyczne akcje: pozytywny odbiór marki ma ogromne znaczenie w początkowej fazie promocji i dystrybucji.

Aby nowa marka była pozytywnie odbierana, powinna występować na wyspecjalizowanym blogu, a współpracę należy zaplanować w dłuższej perspektywie – lepszą skuteczność i zasięg mają akcje powtarzane cyklicznie. Co więcej, wynajęcie powierzchni reklamowej na stronie internetowej jest o wiele droższe, a w dodatku trwa dość krótko. Wpis na blogu pozostanie na nim tak długo, jak będzie go pisał jego autor.

Jak wykorzystać blogi do promocji marek?

W kwestii blogów działania marketingowe dla firmy warto przygotować dwuetapowo. W tym artykule była już mowa o blogach firmowych oraz o tych pisanych przez innych autorów – w komunikacji marki każdy z nich spełnia inną funkcję.

Blog firmowy

Dlaczego warto pisać bloga firmowego? Po pierwsze, to szansa na przedstawienie się z eksperckiej, profesjonalnej strony. Dla marki to szansa na pokazanie swoich wartości, podzielenie się wiedzą i opowiedzenie historii, która wprowadzi klienta „za kulisy” firmy. Dobrze przygotowany i umiejętnie wpleciony w komunikację storytelling działa na odbiorców i wpływa na ciepły, pozytywny odbiór w sieci. Dzięki temu tworzy się więź z konsumentami – narzędzie, jakim jest blog firmowy, działa stricte wizerunkowo i choć samo z siebie nie sprzedaje produktów, jest dobrze postrzegane przez internautów.

Wpisy muszą być odpowiedzią na potrzeby klientów – w Internecie poszukują oni odpowiedzi na konkretne pytania związane z użytkowaniem produktów, więc przedstawienie się jako ekspert pozwoli rozwiązać ich problemy. Pomyśl, jakie informacje będą użyteczne dla Twojego klienta i przedstaw mu je w przystępnej formie. Do wpisów dodaj ciekawe grafiki, filmiki video czy zdjęcia. A może jakiś dział Q&A? To dobry pomysł na bloga dla firmy świadczącej np. usługi transportowe.

Regularne prowadzenie bloga nie tylko zwiększa wiarygodność marki i, co najważniejsze, skutkuje większą ilością odwiedzin ze strony klientów. Jest to związane z algorytmem Google’a – jeśli publikowane na blogu teksty zawierają elementy SEO, frazy i hasła kluczowe, wyszukiwarka pozycjonuje je o wiele lepiej, niż samą stronę. Blog firmowy daje wiele możliwości: dobrze jest go połączyć z newsletterem, zorganizować konkurs lub wysyłkę próbek.

Obecność na innych blogach, czyli współpraca

Jeśli marka decyduje się na współpracę z blogerem, dba o swój ciepły i przyjazny wizerunek. Autorzy internetowych dzienników chętnie je podejmują ze względu na otwartość na nowości produktowe – lubią sprawdzać, porównywać z towarami innych firm. Blog opiera się na społecznym zaangażowaniu czytelników; autor nie tylko informuje ich o nowej marce, ale i umożliwia im przetestowanie na własnej skórze produktów marki. W jaki sposób można promować marki za pomocą współpracy z blogerami?

Product placement

Lokowanie to bardzo popularny typ wpisów blogowych. Służy promocji i produktów i usług, ale bez otwartej, nachalnej reklamy – to naturalny sposób zachęcenia czytelnika do przetestowania ich lub zakupu. Takie działanie sprawdza się szczególnie w przypadku nowych marek: na wstępie potrzebują one podpory autorytetu znanego blogera, który zaprezentuje ich produkty swoim czytelnikom. W ramach dłuższej współpracy bloger może publikować nowości związane z marką, brać udział w wydarzeniach przez nią organizowanych, a nawet zostać jej ambasadorem. Bardzo zgrabny i subtelny product placement przygotowała Kasia Tusk z Make Life Easier – w jednym z postów zaprezentowała swoje „umilacze” wiosny.


makelifeeasier.pl

Konkursy i rozdawki

Drugim popularnym typem promocji marki na blogu są konkursy i rozdawki, czyli wpisy angażujące czytelników i zachęcające ich do przetestowania produktu. To bardzo dobre miejsce dla firm z branży urodowej, modowej, kulinarnej, elektronicznej – wygrana w takim konkursie skutkuje przyjaznym odbiorem marki, pozytywnie się kojarzy, a w dodatku umacnia pozycję blogera wśród konkurencji. Taką współpracę nawiązała np. Macademian Girl: wraz z marką Huawei przygotowała kreatywny konkurs, w którym do wygrania były nowoczesne telefony. Ms Doncellita nawiązała zaś współpracę z SheIn, a dla swoich czytelników miała bony o wartości 120 dolarów na zakupy w internetowym butiku.


macademiangirl.com


msdoncellita.blogspot.com

Wpis sponsorowany

Artykuł sponsorowany to wpis poświęcony jednej tylko marce i jej konkretnym produktom. Taką współpracę warto nawiązać, gdy firma wprowadza nowości do swojej oferty lub chce poznać opinie influencerów, trendsetterów oraz swoich klientów. Autor informuje ich o nowościach produktowych, przedstawia, jak się sprawdzają w codziennym użytkowaniu oraz zachęca do sięgnięcia po nie. Wpisy sponsorowane są także okazją do poznania opinii na temat tego, jakie są plusy produktów, co można w nich ulepszyć lub zmienić, jakie są ich potrzeby i jakich towarów poszukują. Takie komentarze są skarbnicą cennych wskazówek dla marki – zdecydowanie warto słuchać tego, co klienci mają do powiedzenia, bo dzięki temu firma będzie mogła wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Wpis sponsorowany przygotowała np. Jessica Mercedes: zgłosiła się do niej firma L’biotica produkująca kosmetyki do włosów, które blogerka przetestowała podczas jednej ze swoich podróży. Dodatkowo czytelnicy jej bloga mogli skorzystać ze zniżki w oficjalnym sklepie on-line.


jemerced.com

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?