Jakich ofert współpracy blogerzy nie przyjmują?

Czy współpraca z blogerem może być trudna? Okazuje się, że tak – nawet mimo najlepszych chęci, często zdarzają się jej nieudane przypadki. Propozycje wpisów – barterów, roszczeniowa postawa lub wysyłanie gotowych do publikacji tekstów: to tylko niektóre powody, dla których autorzy blogów odrzucają oferty od reklamodawców. Dziś kilka słów o tym, jak uniknąć błędów w komunikacji z blogerami i nawiązać udaną współpracę.
Szkolenie Influencer Marketing w Warszawie 6.02 w cenie 400 zł.
Zapisz się

Jeśli na bieżąco śledzicie Nasze wpisy, bardzo dobrze wiecie, że współpraca z autorami internetowych dzienników z marką ma sens i się opłaca. Bloger i vloger to osoby wpływowe, opiniotwórcze, kreatywne oraz o dobrym, nośnym potencjale reklamowym. Posiadanie ambasadora marki w postaci takiego influencera to sposób na precyzyjne dotarcie do swojej grupy docelowej oraz znalezienie nowej; kampania z udziałem blogera jest ponadto skuteczniejsza od tradycyjnej reklamy. Można wymienić jeszcze wiele zalet takiej współpracy i zdecydowanie warto ją podejmować, jednak często marki nie doceniają potencjału i siły blogerów.

Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest wiele – zdarza się, że reklamodawcy nie do końca orientują się w nowoczesnym marketingu, ogranicza ich budżet lub oferują produkty zupełnie niezwiązane z tematyką bloga. Popełniają błędy w komunikacji, przez które współpraca z blogerami albo jest odrzucana, albo nieudana.

Nieudana współpraca z blogerem – czyli jaka?

Jak piszą autorzy opublikowanego w 2015 roku raportu „Kreatywność i wiarygodność – współpraca z markami oczami digital influencers” (Hash.fm), w dzisiejszych czasach kampania z udziałem blogerów jest obowiązkowym elementem strategii marek. W związku z popularnością mediów społecznościowych oraz ich ilością, komunikacja jest jeszcze trudniejsza i bardziej rozproszona – nietrudno więc o popełnienie błędu. Wielu reklamodawców nie nadąża za obowiązującymi w marketingu trendami, a ich podejście do kampanii z udziałem blogerów jest dość chłodne (lub nieprofesjonalne). Współpraca z autorami internetowych dzienników powinna opierać się na zrozumieniu i szacunku, lecz we wzajemnej komunikacji bardzo często ich brakuje. Niegrzeczne maile, nieuiszczone opłaty czy nieodbieranie telefonów bardzo źle świadczy o obu stronach: płynny, bieżący kontakt to podstawa. Jakie oferty odrzucają blogerzy...?

Produkt niedopasowany do blogera

Zanim zaproponujesz autorowi swoje produkty, zapoznaj się z tematyką jego bloga. Poznaj twórcę, jego pasje i upodobania – niedopasowując się do reprezentowanego przez niego stylu życia, nie uda Ci się przeprowadzić udanej współpracy. Czym się interesuje, co jest dla niego ważne i kim są jego czytelnicy? Gdzie bywa, w jakich wydarzeniach bierze udział? Zastanów się nad tymi kwestiami, a następnie wybierz takiego blogera, który najbardziej odpowiada Twoim produktom.

Niszowe blogi, takie jak te poświęcone polityce, edukacji, kulturze i biznesowi nie mają zbyt dużego potencjału reklamowego i ich twórcom trudno zaoferować opłacalną współpracę. Znacznie lepiej nawiązać kontakt z twórcami blogów modowych, lifestyle’owych, marketingowych czy urodowych – dzięki nim Twoja marka może pozyskać ambasadora, który będzie z nią kojarzony. Ważne jednak, by produkt wpisywał się w jego świat. Jeżeli bloger bierze udział w maratonach i prowadzi aktywny tryb życia, raczej nie sprawdzi się współpraca oparta o recenzje słodyczy – chyba, że tych zdrowych, bez chemii i sztuczności 

Blogująca weganka chętnie wesprze akcje przeciwko noszeniu futer, ale niekoniecznie będzie zainteresowana skarpetkami – zaproponuj jej raczej ekologiczne produkty lub kosmetyki naturalne. „Wciskanie” produktów na siłę nie sprawdza się – jeśli autor będzie podejmował każdą współpracę, jego blog stanie się prawdziwym słupem ogłoszeniowym, w dodatku bardzo niespójnym wizerunkowo. Niekoniecznie musisz uderzać do największych, najbardziej rozpoznawalnych w branży nazwisk – czasami warto nawiązać współpracę z kilkoma mniej znanymi blogerami, ale przygotować większą liczbę publikacji.

Współpraca za barter

Blogowanie to także praca! Wartościowe publikowanie w Internecie wymaga trochę czasu i zaangażowania, jednak wiele marek nie postrzega go w kategorii zarobkowej – dlaczego niby mają jeszcze płacić za tę współpracę? Przecież wysyłają blogerowi próbki i swoje produkty (często kosztowne!), więc barter powinien mu wystarczyć. Według raportu Hash.fm współpraca bez wynagrodzenia to najbardziej uciążliwa kwestia kampanii z udziałem blogerów – tak odpowiedziało aż 67,2% twórców. Darmowe współprace, „wpisy za próbki” lub zaniżane stawki? Żaden bloger nie zaangażuje się w taką akcję.

Pamiętaj, że każda współpraca opiera się na regule wzajemności. Kampania z udziałem blogera ma przynieść korzyści nie tylko Twojej marce – również i on chciałby coś na niej zyskać. Każdy chce być doceniany za swoją pracę i traktowany z szacunkiem: postaw bardziej na partnerską relację, a nie stricte biznesową. To na pewno zaprocentuje!

Nieprzyjemna komunikacja (lub jej brak)

Bloger jest roszczeniowy, chce wszystko za darmo lub ma nierealne oczekiwania finansowe. To wielka gwiazda, która ma swoje kaprysy i pracuje, jak mu się podoba. Tak naprawdę niewiele robi, a jeszcze chce za to pieniądze!

Choć świadomość marek w kwestii współpracy z blogerami jest coraz lepsza, niestety wciąż zdarzają się nieprzyjemne sytuacje komunikacyjne. To podstawowy błąd marketerów – niejasne lub obraźliwe zapytania ofertowe to jeden z najczęstszych powodów, dla których propozycje są odrzucane. Marki postrzegają takie zachowanie jako przejaw impertynencji i ignorancji ze strony blogerów: wiele z nich ma błędne wyobrażenie o ich pracy i stąd ta oschła, nieprzyjemna komunikacja. Takie zachowania są przez nich postrzegane jako nieprawdziwe i nieprofesjonalne; o nieodpowiednim traktowaniu przez marki mówi aż 27,5% zapytanych blogerów.

Brak reakcji ze strony marki lub opóźnienia to kolejny powód, dla którego blogerzy odrzucają współprace. Dla nich liczy się sprawna komunikacja, terminowość i jasno określone zasady – jeżeli nie odpowiadasz na maile i telefony, jesteś opryskliwy i nie płacisz na czas, nie licz na udaną kampanię. Reakcja na wpis blogera powinna pojawić maksymalnie do dwóch godzin po jego zamieszczeniu – i to szczególnie w social media, ponieważ czytelnicy bloga błyskawicznie wyłapią to uporczywe milczenie i zaleją Twoją tablicę morzem krytyki. Kryzysy wizerunkowe poważnie szkodą wizerunkowi marki i sprawiają, że społeczność wokół bloga zniechęci się do Twoich produktów.

Tylko pozytywne opinie

Wyobraź sobie taką sytuację: oferujesz influencerowi produkt do przetestowania, zachwalasz jego zalety i chcesz, by podobna opinia ukazała się w sieci. Autor używa, sprawdza go pod wieloma względami, ale efekt nie jest zadowalający – na blogu pojawia się wpis ze szczerą, ale niezbyt pozytywną recenzją. Produkt nie został przedstawiony w dobrym świetle – zapłacisz czy nie?

Negatywna opinia na temat produktów lub usług danej marki to ryzyko wpisane we współpracę z blogerami i każdy reklamodawca powinien się z nim liczyć. Autorzy chcą sprawdzić testowane produkty pod wieloma względami – nie są zainteresowani publikowaniem gotowych materiałów marki, bo przez takie działania tracą autentyczność oraz swoją pozycję w sieci. Jeśli blogerzy nie mogą szczerze się wypowiedzieć, odbierają to jako konieczność publikowania jedynie pochlebnych opinii, a to kłóci się z ideą przeprowadzania testów. Produkt może go zdać lub nie, ale w każdym razie blogerowi należy się wynagrodzenie.

Baner reklamowy – podstawa współpracy

Jak dobrze współpracować z blogerem? Podpowiadam: kreatywnie! Jeśli będziesz oczekiwał od niego jedynie umieszczenia banera reklamowego, niewiele zdziałasz – nowoczesna kampania z udziałem blogerów to wykorzystanie mediów społecznościowych, takich jak Instagram, Twitter czy Vine. Najważniejszą cechą obecnej komunikacji marketingowej jest jej wielowymiarowość; obejmuje wiele różnych narzędzi, dzięki którym można publikować unikalne treści. Nudna, niczym się niewyróżniająca współpraca nie jest dla blogera żadnym wyzwaniem, więc bez chwili namysłu ją odrzuci. Recenzje i konkursy nie są jedyną możliwą formą kampanii: często sami autorzy mają wiele ciekawych pomysłów na nietuzinkowe działania, więc warto posłuchać ich intuicji. Blogerzy dobrze wiedzą, jak dotrzeć do swojej grupy docelowej i zaktywizować odbiorców – do jednych działań używają Snapchata, do innych Instagrama, a kiedy indziej YouTube’a lub Vine’a. Warto dostrzec ten potencjał i go wykorzystać!

Podsumowując: jeśli nie chcesz, by Twoja oferta została odrzucona przez blogera, dobrze ją przemyśl. Zanim wyślesz produkt, upewnij się, czy pasuje on do obranej przez niego tematyki i czy pasuje do jego stylu życia. Bądź pewien, że możesz zapłacić blogerowi określoną przez niego kwotę za współpracę – zapomnij o barterze lub współpracy za próbki. Utrzymuj z blogerem bieżący kontakt, traktuj z szacunkiem i bądź profesjonalny; nie oczekuj jedynie pozytywnej opinii, bo być może Twój produkt rzeczywiście nie jest tak dobry, jak go zachwalasz. Postaw na kreatywne działania, a współpraca na pewno będzie udana!

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!