Czym jest Personal Branding?

Potrzebujesz lepszej pracy, jesteś studentem i dopiero zamierzasz jej szukać, albo prowadzisz firmę i chciałbyś lepiej się promować? W każdej z tych sytuacji (i nie tylko) może Ci pomóc personal branding, czyli budowa własnej marki. Często da się to robić niemal za darmo.
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Co to jest Personal Branding?

Personal branding to (najprościej mówiąc) ogół działań, które możesz podjąć, by promować się i tworzyć własny wizerunek. Jeśli pomyślisz o sobie jak o produkcie, który należy dobrze wypromować, będzie Ci o wiele łatwiej wyobrazić sobie, co można robić w ramach personal brandingu.

Samopromocja, bo tak też nazywam personal branding, w erze Internetu staje się o niebo łatwiejsza i niewyobrażalnie tańsza, bo nie trzeba już być aktorem, czy prezenterem, by mieć szansę na dotarcie do milionów odbiorców. Dzięki temu możesz prowadzić działania promocyjne nawet, jeśli:

  • nie masz biznesu
  • jesteś bezrobotny
  • nie jesteś jeszcze wykwalifikowany w swojej branży
  • masz tylko 200zł i możesz je przeznaczyć na roczne działania marketingowe

Proste? Proste, tylko trzeba wiedzieć, co i jak. Zamierzam Ci to powiedzieć, bo od kilku lat się “samopromuję” i ze względu na efekty, jakie mi to przynosi, jestem propagatorem personal brandingu w sieci. Większe korzyści, niż personal branding może Ci przynieść tylko masa pieniędzy lub bycie synem prezesa. Umiejętności nie wystarczą, jeśli nikt się o Tobie nie dowie, dlatego nie wierz nigdy, że TYLKO wiedza i praktyka dają wyniki. To tak nie działa, ponieważ ktoś jeszcze musi wiedzieć, że to posiadasz.

Kto i w jakiej branży może to robić?

Personal branding może przynieść Ci realne korzyści w praktycznie każdym zawodzie. Czy jesteś sportowcem, czy budowlańcem, sprzedawcą, biznesmenem, blogerem czy dziennikarzem – Twoje zarobki, wpływy i rozwój zawodowy mogą zyskać bardzo dużo. Tak dzieje się zawsze, gdy zajmujesz się rzeczami wartościowymi dla jakiejś grupy ludzi.

Najłatwiej i najskuteczniej możesz tworzyć personal brand, jeśli w Twojej branży:

  • można mieć wiedzę i opisywać ją na blogu
  • można śledzić nowinki branżowe i recenzować je
  • istnieją “celebryci” i ludzie znani, którzy uważani są za autorytety
  • można prowadzić blog, kanał na Youtube
  • można zawierać znajomości branżowe

Brzmi, jakbym specjalnie wypisał rzeczy, które pasują do wszystkiego? Po części taka jest prawda, bo praktycznie w każdym zawodzie są ludzie mający markę osobistą i dużą rozpoznawalność.

Czy muszę być mistrzem w swoim fachu, by tworzyć personal brand?
Nie, choć byłoby dobrze, gdybyś miał wiedzę. Musisz jednak wiedzieć, że własna marka to nie praca na miesiąc, czy tydzień. Tworzy się ją latami i właśnie dlatego możliwe jest rozpoczęcie tego typu działań bez wiedzy. Możesz założyć blog, profil Twittera, czy fanpage na Facebooku uczciwie deklarując, że dopiero się uczysz i będziesz wraz z czytelnikami poznawał branżę!

Jeśli nie masz zamiaru kłamać i robić z siebie udawanego mistrza, masz pełne prawo dzielić się treściami, które tam umieścisz, a poprzez ciągły kontakt z branżą i śledzenie nowinek, będziesz coraz lepszy i ludzie zaczną się od Ciebie uczyć. To nie magia i mydlenie oczu, a realne wyniki ciągłej pracy i zdobywania doświadczeń.

Jakie są znane personal brandy?

Jeśli chodzi o najpotężniejsze marki osobiste, przyjrzyj się takim ludziom, jak:

To światowe, bardzo rozpoznawalne marki należące do pojedynczych osób. W Polskim internecie wiele osób robi dobry personal brand za pomocą sieci:

Warto śledzić te (i inne, równie znane) osoby, by podpatrzeć ich metody działania. Nie wszystkie będziesz w stanie zastosować u siebie, ale zdecydowanie warto zwrócić uwagę na ich działania w mediach społecznościowych, czy styl pisania. Nie myśl jednak, że robiąc dokładnie to samo, staniesz się drugą Maffashion, czy kimkolwiek z pozostałych. Większość ludzi o wysokiej popularności doszła tam poprzez robienie rzeczy inaczej i “zaklepali” już to, co robią.

Jak mogę zacząć tworzyć personal brand?

O tworzeniu własnej marki więcej powiem w drugiej części serii, ale warto zacząć już teraz. Żeby to zrobić, musisz najpierw stworzyć dobry plan. Rynek zweryfikuje Twoje założenia, ale aby rozpocząć skuteczne prace nad personal brandingiem musisz zadać sobie kilka pytań.

Po pierwsze – pytania dotyczące przyszłości zawodowej:

  1. Na czym się znam?
  2. Komu się przydam?
  3. Co temu komuś dam, jeśli już mnie przyjmie lub kupi ode mnie?
  4. Dlaczego miałby mnie potrzebować?
  5. Dlaczego miałby wybrać mnie, a nie konkurencję?
  6. Co moja konkurencja robi?
  7. Czego moja konkurencja NIE robi?
  8. Co mam ja, czego nie mają oni i co mogę robić lepiej niż oni robią?
  9. Jakie są moje najsilniejsze strony i jak wynieść je na jeszcze wyższy poziom?
  10. Jakie są moje najsłabsze strony i jak mogę podnieść ich poziom?
  11. Kogo mogę potrzebować, by zrobił za mnie to, czego nie umiem?
  12. Jakie wyznaję wartości i według jakich chcę żyć i pracować?
  13. Gdzie widzę siebie za rok?
  14. Gdzie widzę siebie za 3-5 lat?
  15. Co mogę zrobić, żeby ta wizja była prawdziwa?
  16. Jakie problemy na drodze do celu mogą mnie spotkać?
  17. Jak mogę się przygotować?
  18. JAKA JEST RZECZYWISTOŚĆ?

Kiedy na nie odpowiesz, o wiele łatwiej będzie Ci tworzyć personal brand. To bardzo ważne, by nie opuszczać powyższego kroku, bo jak miałbyś się promować, skoro nie wiesz, do kogo chcesz trafić? Pomyśl o sobie w kategoriach produktu, który trzeba reklamować i pokazać jego zalety, korzyści z zakupu. Z jakiego powodu miałbyś być pożądanym produktem?

Po drugie – wybierz grupę docelową, do której chcesz trafić:

Zastanów się nad tym kim są Twoi odbiorcy, by do nich kierować przekaz. Pomogą Ci te pytania:

  • czym się zajmują?
  • czy ich znam?
  • jakie strony internetowe i portale czytają? Do jakich grup dyskusyjnych należą?
  • Jaką wiedzę posiadają, a jakiej jeszcze potrzebują?
  • Co mogę im dać, czego ich nauczę lub jak do nich dotrzeć?

Wiedząc to, możesz zebrać listy tych miejsc i po prostu do nich dołączyć. Najłatwiej będzie Ci znaleźć grupy Facebooka, w których zrzeszają się Twoi potencjalni odbiorcy. Możesz wyszukiwać je przechodząc na język angielski Facebooka i w wyszukiwarce wpisać np:

“Groups named malowanie”, czy “Groups named samochody”. Wtedy wyświetlą się grupy, które mają te słowa w nazwie. To najprostszy sposób dotarcia do nich.

Poszukaj jak największej ilości grup, stron, for dyskusyjnych, profili Twittera, czy Facebooka związanych z tym, na czym chcesz oprzeć swoją osobistą markę.

Wypisz co najmniej 20 pomysłów na treść, którą będziesz mógł tworzyć w ramach poniższych kategorii:
 

  • nowninki technologiczne (może będziesz recenzował nowe urządzenia?)
  • książki branżowe (jak wyżej)
  • wydarzenia w branży (może będziesz jeździł na konferencje, rozmawiał z ważnymi ludźmi i nagrywał relacje z imprez?)
  • poradniki, które możesz stworzyć (czego możesz nauczyć ludzi w tej branży? Jeśli jeszcze niczego, możesz stworzyć zestawienia, np. najlepszych blogów, portali, książek, filmów w branży)
  • opowiadania (jeśli Twój blog jest bardziej “przemyśleniowy”, możesz opowiadać na nim rzeczy nieprawdziwe lub fakty, które w jakiś sposób mają skłaniać do przemyśleń)
  • poradniki obsługi produktów (jeśli jesteś dobry w obsłudze produktów, których niewiele osób potrafi użyć i wielu tego szuka, tworzenie takich poradników może zbudować Ci niezły wizerunek)

I tak dalej. Staraj się stworzyć tą listę jak najlepiej, by przekonać się, czy jesteś w stanie tworzyć treść pod kątem swojej osobistej marki. Nie musisz mieć bloga (choć to najlepsza opcja). Na początek wystarczy fanpage, na którym możesz umieszczać wszystkie rodzaje mediów – tekst, grafikę, filmy i nagrania audio, a także wszelkie linki. Twitter również jest w porządku, ale musisz pamiętać o jego ograniczeniu do 144 znaków oraz mniejszej od Facebooka popularności w Polsce.

Jeśli możesz, stwórz jednak blog. W internecie jest masa poradników o tym, jak zacząć tworzenie na blogspot, czy WordPress. Będzie to darmowe i pozwoli Ci zacząć publikowanie.

Jeśli masz około 200zł, zachęcam do przeznaczenia ich na roczny hosting i domenę, ponieważ kiedyś w końcu i tak będzie trzeba przejść “na swoje”, a zawsze wiąże się to z utratą części czytelników. Lepiej więc zrobić to wcześnie lub na samym początku.

Zaplanuj więc swój przyszły personal brand i zacznij zbierać źródła materiałów, z których skorzystasz publikując swoje treści. W następnej części tego poradnika pokażę Ci, jak połączyć to wszystko w całość i dzięki swoim publikacjom zdobywać coraz większą rozpoznawalność.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Mariusz Żabicki

    Lata temu czytałem "Personal Branding 2.0" Dan Schawbela i już wtedy przewidywał wielkie bum Personal Brandingu. Warto do tematu podejść świadomie i konsekwentnie (czego życzę sobie i wszystkim czytelnikom).. i myślę, że warto takie pytania nakierowujące (jak np. w artykule) - zadawać sobie tak często jak to możliwe i bez pośpiechu oraz złej chęci odhaczenia tematu. tytan-pracy.pl

    2018-04-13, 23:55
  • Zuzu

    Fajny wpis, co ważne poparty przykładami ;) co daje do zrozumienia, że nie tylko wielkie gwiazdy mogą być wielkimi markami, a sami możemy je wypracować przy właściwym podejściu i sporej dawce pracy nad nią :) jak-nazwac-firme.pl

    2017-06-13, 14:35
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?