Blogerze! Zarabiaj na sprzedaży!

Dziś popularni i profesjonalni autorzy internetowych dzienników wykraczają poza ramy samego blogowania – wielu z nich prowadzi także szerszą działalność. Wydanie książki, własna linia kosmetyków lub ubrania w limitowanych edycjach dla popularnych sieciówek: sposobów zarabiania na sprzedaży jest wiele! Czy otwarcie sklepu internetowego się opłaca i jak dobrze go prowadzić? Jak robią to najbardziej znani blogerzy z Polski i zagranicy? Kiedy autor bloga może wydać książkę, a kiedy lepszym rozwiązaniem będzie dla niego prowadzenie płatnych warsztatów?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Temat wizerunkowych korzyści blogowania wielokrotnie przewija się w moich wpisach. Eksperckim okiem obserwuję blogerów i muszę przyznać, że mają doskonale opanowane działania zarówno w Internecie, jak i poza nim. Są silnymi markami osobistymi, które znają się na nowinkach w branży, wyprzedzają trendy lub je dyktują. Dzięki dobremu personal brandingowi są rozpoznawalni, popularni i wpływowi – to duża szansa dla reklamodawców, którzy oferują im współprace. Oprócz partnerstwa biznesowego i bycia ambasadorami licznych firm, blogerzy często decydują się na napisanie książki, zaprojektowania limitowanej serii produktów dla marek odzieżowych lub założenie własnego sklepu internetowego. Po co to robią i czy takie działanie ma sens?

Dlaczego blogerzy zakładają sklepy internetowe?

Po pierwsze, jest to poszerzenie wymiaru działalności, wyjście poza sferę samego dziennika. Bloger ma już swoje miejsce w sieci: na bieżąco pokazuje, że zna się na swojej pasji i umie o niej pisać. Dzięki sklepowi internetowemu ujawnia swój zmysł do interesów – to jedna z ciekawszych form reklamowania biznesu.

Po drugie, sklep internetowy to kolejny etap profesjonalizacji – pokazuje, że jest osobą wpływową, świadomą swojego marketingowego potencjału i wie, jak z niego skorzystać. Z tym związana jest oczywiście chęć zarobienia pieniędzy, ale rozpoczęcie takiej działalności często podyktowane jest także feedbackiem ze strony odbiorców. Wierni czytelnicy lubią styl określonego blogera – chcąc się do niego upodobnić, poszukują takich samych lub podobnych produktów. W komentarzach lub mailach często pytają, gdzie można kupić konkretną rzecz – dlaczego więc nie wykorzystać tej potrzeby czytelników i nie zaoferować im produktów we własnym sklepie online? Dla blogera to doskonałe działanie wizerunkowe, które dodatkowo wzmacnia jego więź z odbiorcą.

Sklep online blogera – jak działa?

Często sklep internetowy jest podpięty pod bloga lub założony na jednej z platform dedykowanych właśnie e-commerce’owi lub gotowych skryptów. Wraz ze wzrostem popularności i oczekiwanej konwersji, blogerzy przenoszą go na własne serwisy – w długofalowej perspektywie zlecenie wykonania profesjonalnego sklepu internetowego znacznie bardziej się opłaca. Podstawą jest czytelna, przejrzysta szata graficzna, funkcjonalność oraz wyraźne oznaczenie jego obecności na blogu. Na stronie musi znajdować się odnośnik odsyłający do sklepu – czy to w postaci zakładki w menu głównym, czy to w formie buttonu. Kreatywna sprzedaż za pomocą butiku online to ciekawie i funkcjonalnie zaprojektowana strona: każdy, kto trafi na bloga, a stamtąd do sklepu internetowego, jest potencjalnym klientem. Musi więc mieć możliwość szybkiego odnalezienia tego, co go interesuje, przeniesienia towaru do koszyka, a następnie dokonania płatności. Przyciągająca wzrok szata graficzna to jedno, ale równie mocno liczy się funkcjonalność.

Bloger nie musi być specem czy doskonale orientować się w sprzedaży online. Wystarczy, że będzie miał pomysł na swój e-sklep, a oferowane w nim produkty będą spójne z tematyką poruszaną na stronie. Nie musi być duży: sklep internetowy to dodatkowy aspekt działalności, a zyski z niego płynące są kolejnym sposobem na zarobienie na blogu. Liczy się asortyment: w jego ofercie zazwyczaj znajdują się produkty z jednej, konkretnej kategorii. Jeżeli bloger porusza się w tematyce mody, jego sklep oferuje ubrania, buty, torebki i dodatki. Pasjonaci gotowania oferują akcesoria do kulinarnych eksperymentów, foremki do pieczenia, a czasami nawet sprzęty AGD. Jeżeli na fali swojej popularności posiada linię produktów sygnowanych własnym nazwiskiem, znajdują się one w sprzedaży.

Dlaczego sklepy internetowe blogerów odnoszą sukces?

Czym sklepy internetowe blogerów odróżniają się od tych prowadzonych przez marki? Po pierwsze, znacznie szerszym zasięgiem – trafienie do nich dzięki witrynie wpływowego autora jest o wiele łatwiejsze. Blogerzy umieszczają ikonki do nich w widocznym miejscu, najczęściej w menu głównym, dzięki czemu każdy trafiający na jego stronę czytelnik od razu je zauważy. Co więcej, w prowadzeniu e-sklepu autorzy doskonale wykorzystują narzędzia nowoczesnego marketingu. Social media, e-mail marketing, kupony rabatowe w newsletterach – blogerzy potrafią skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców i zaangażować ich do kupna!

Każdy z kanałów mediów społecznościowych świetnie nadaje się do promowania e-sklepu. W metryczce na fanpage’u blogera znajduje się link zarówno do bloga, jak i do platformy sklepowej; w dodatku konkursy za pomocą Facebooka to doskonały sposób na zaangażowanie odbiorców i poszerzenie zasięgów. Warunkiem większości z ich jest udostępnienie zdjęcia w opcji „publiczne”, dzięki czemu może zobaczyć je każdy użytkownik portalu. To także ciekawy pomysł na poinformowanie odbiorców o istnieniu sklepu, a dzięki fanpage’owi mogą się dowiedzieć o nowym rodzaju działalności blogera. Z Facebooka czytelnicy dowiadują się o aktualnych promocjach, obniżkach cen, kuponach rabatowych, etc.

Jak blogerzy promują swój sklep internetowy za pomocą Instagrama, Snapchata lub YouTube’a? W tym przypadku również stosują opisy – często spotykanym zabiegiem jest umieszczenie linku do swojego sklepu w opisie (link in bio). Blogerzy wykorzystują te narzędzia do organizacji konkursów lub rozdawek, ale nie wystarczy samo repostowanie zdjęcia: odbiorcy muszą się zaangażować! Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagradzane są bonami zniżkowymi do swojego sklepu internetowego lub produktami znajdującymi się w jego ofercie.

E-mail marketing w przypadku sklepu internetowego? Moim zdaniem to doskonałe działanie – blogerzy znają siłę newslettera! To bardzo ważne narzędzie informujące czytelników o nowościach w asortymencie, aktualnych promocjach czy wyprzedażach. Regularna baza mailingowa pomaga autorom dotrzeć do swoich odbiorców, dlatego też wiele sklepów internetowych korzysta z wyskakujących okienek pop-up, które zachęcają do zapisania się. Newsletter to także sposób na zgarnięcie kuponów zniżkowych.

Najlepsze sklepy internetowe w blogosferze

Przejrzałem oferty prowadzonych w ramach blogów sklepów internetowych i postanowiłem przygotować dla Was kilka najciekawszych propozycji. Oto 4 autorów, którzy wiedzą, jak zarabiać dzięki e-sklepom!

JASON HUNT

Niekwestionowany król polskiej blogosfery, Tomek Tomczyk, ma na swoim koncie publikację czterech książek, a każda z nich jest dostępna w jego własnym sklepie internetowym. Odnośnik do niego jest umieszczony w głównym menu, a sam wygląd platformy jest spójny z designem bloga. Przejrzysty, funkcjonalny, łatwy w nawigacji dla każdego czytelnika – bezsprzecznie numer jeden!


http://sklep.jasonhunt.pl/

MAKE LIFE EASIER

Na fali popularności bloga Kasia Tusk napisała książkę dla wszystkich fanek jej wyjątkowego szyku. O ile autorka nie posiada własnego sklepu on-line, „Elementarz stylu” można zamówić przez stronę internetową empik.com. Platformę umożliwiającą bezpośredni zakup posiada natomiast subbrand bloga, prowadzony przez Zosię Cudny Make Cooking Easier. Codziennie odwiedzają go tysiące osób poszukujących pomysłu na pyszny i zdrowy obiad, więc autorka postanowiła wydać książkę z oryginalnymi przepisami.


http://www.mcebook.pl/pl/p/ksiazka-kucharska/37

MONIKA KAMIŃSKA

Autorka bloga Black Dress postanowiła założyć swoją własną markę ubrań. Styl Moniki Kamińskiej wyróżnia się elegancją, klasycznym krojem i doskonałej jakości naturalnymi materiałami – w ofercie jej firmy znajdują się sukienki, spódnice i koszulowe bluzki. Wszystkie produkty dostępne są w podpiętym do jej bloga sklepie internetowym, a jeśli macie ochotę przymierzyć któryś z nich, możecie odwiedzić butik Studio Zaczkiewicz w Warszawie.


http://monikakaminska.com/

MALABELLE

Aranżacja wnętrz to niemałe wyzwanie, ale autorka bloga Malabelle ma ją opanowaną do perfekcji! W ofercie jej sklepu internetowego znajdują się akcesoria dekoracyjne do domu, dzięki którym przestrzeń zyska wyjątkowego charakteru, zaś na blogu można znaleźć informacje, jak wkomponować je w wystrój. Plus za piękny, estetyczny wygląd i przejrzystość!


http://malabelle.pl/

Książki i wykłady, czyli co oprócz sklepów internetowych?

Sklep internetowy to jedno, ale równie skutecznym sposobem zarabiania na sprzedaży jest wydanie książki lub działalność edukacyjna. Najczęściej korzystają z nich blogerzy z branż kulinarnej, media i komunikacja, coaching lub finanse. Autorzy wyspecjalizowani w gotowaniu czy pieczeniu publikują najciekawsze przepisy, których nie znajdzie się na blogu; w dodatku towarzyszą im pobudzające apetyt zdjęcia. Takie książki kucharskie są doskonałym pomysłem na wyjątkowy prezent, ale równie dobrze sprawdzają się na co dzień.

Wydanie takiej książki ma na swoim koncie np. Jadłonomia – w 2013 roku została doceniona przez jury konkursu Kulinarny Blog Roku, a rok później ukazała się jej książka. Do czego wykorzystać natkę marchewki i jak zrobić bezmięsny pasztet na świąteczny stół? „Jadłonomia” zawiera 100 smakowitych przepisów, które spodobają się nie tylko weganom!


http://www.jadlonomia.com/o-mnie/moja-ksiazka/

Wydaniem książki może także pochwalić się White Plate – blogerka ma na swoim koncie 3 wyjątkowe publikacje tematyczne: o jabłkach, chlebie oraz smakowitych słodyczach. Jak przygotować zakwas i upiec smakowite bułeczki? Czy jabłka można wykorzystać tyko w szarlotce? Jak sprawić, by tarty, mazurki i babki były kulinarnym odkryciem? Te i inne informacje można znaleźć w książkach Elizy Mórawskiej; nic, tylko kupić, czytać i zabrać się do gotowania!


http://whiteplate.com/moje-ksiazki/

Jedni blogerzy wydają książki, inni zaś chętnie dzielą się swoją wiedzą w trakcie warsztatów czy szkoleń. Nie ma nic lepszego, niż osobisty kontakt z czytelnikami i fanami, a takie spotkania są ku temu doskonałą okazją! Blogerzy chętnie uczestniczą w takich akcjach, bo dzięki nim mogą lepiej poznać swoich odbiorców, a dla nich są źródłem cennych informacji branżowych. Taką działalność prowadzą specjaliści w zakresie mediów i komunikacji marketingowej, m.in. Paweł Tkaczyk czy Natalia Hatalska. Łączą swoją działalność zawodową z pasją i edukacją czytelników – to trochę tak, jak ja!

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?