Jak zaprojektować markę osobistą i zacząć ją budować?

Zaktualizowano: 2016-06-14
Projektowanie marki osobistej
W pierwszej części serii na temat personal brandingu opowiedziałem Tobie, czym właściwie jest własna marka, komu może się przydać i jak możesz rozpocząć jej tworzenie. Jednak to nie wszystko, co musisz wiedzieć, dlatego zanim przejdziesz do działania, przeczytaj także ten artykuł. Zakładam, że znasz już poprzedni, dlatego bez powtarzania przechodzimy do praktyki.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Jak wybrać najlepszą tematykę bloga?

Tematyka Twojego bloga nie może być ogólna i niejasna. Wiele osób po wejściu na niego nie będzie miała czasu ani ochoty na domyślanie się, o czym są wszystkie Twoje teksty. Koniecznie zdefiniuj taką tematykę, która:

  • jest dostatecznie szeroka, by po kilku tygodniach nie wyczerpały się tematy do opisania
  • jednocześnie jest dostatecznie wąska, byś mógł się w niej wyspecjalizować nie będąc “gościem od wszystkiego”
  • pozwala dzielić się wiedzą, uczyć innych, rozwijać samego siebie i najlepiej – zarobić na tym
  • jest dla Ciebie interesująca lub przynajmniej wiesz, że będziesz “siedział w temacie” przez kilka lat i wiążesz z nią zawodową przyszłość
     

Zdarzają się oczywiście wyjątki i niektórym udaje się skutecznie prowadzić serwisy o szerokiej tematyce. Jeśli jednak nie masz możliwości publikowania dobrego tekstu 3-7 razy w tygodniu, nie porywaj się na tematy tak ogólne, jak sztuka, kultura, biznes.

Chcesz pisać o sztuce? Może warto wybrać konkretną jej dziedzinę, okres powstania, tematykę? Jeśli planujesz bloga biznesowego, również lepiej wybrać dokładną niszę i trzymać się jej, np. małe przedsiębiorstwa, czy zarządzanie. Jeśli będziesz pisał raz o księgowości, kolejny raz o marketingu, a kiedy indziej o tym, co nowego w świecie korporacji, nie ściągniesz do siebie zbyt wielu stałych czytelników.

Upewnij się, że będziesz miał o czym pisać przez lata

Czasem zdarza się, że początkujący blogerzy zaczynają pisać i robią to owładnięci chęcią stworzenia dochodowego bloga, ale po pewnym czasie zaczyna brakować im tematów do opisania. Dobry pisarz powinien umieć pisać o wszystkim, ale nie o to chodzi w blogowaniu i tworzeniu osobistej marki, więc przygotuj się, by później nie wymyślać tematów na siłę.

Pamiętasz poprzedni wpis i listę co najmniej 20 tematów, które możesz opisać? Teraz Ci się przyda. Zadaj sobie następujące pytania ZANIM rozpoczniesz prace nad blogiem i marką osobistą. Zaoszczędzą Ci wielu rozczarowań:

  • ile wpisów mogę napisać na ten temat (zadaj sobie to pytanie odnośnie każdego z 20 wcześniej wymyślonych tematów)
  • jakie inne rodzaje treści mogę z tego wpisu stworzyć (przerobić na ebooki, infografiki, obrazki z cytatami?)
  • co jaki okres czasu można/trzeba tą treść aktualizować?
  • na ile różnych sposobów można opisać ten temat, by nie było to nudne, ani sztucznie powtarzane?

Na tym etapie ważne jest, byś miał możliwość tworzenia przez minimum rok. Później możesz zmienić specjalizację. Dodatkowo, zdobyte przez ten czas doświadczenie pozwoli Tobie pisać lepiej, więcej i poruszać ciekawsze tematy. Postaraj się z grubsza zaplanować swój kalendarz wydawniczy na 6-12 miesięcy zakładając, że publikować będziesz 2-3x w tygodniu. Daje to 50-70 wpisów, więc jeśli znasz się na jakiejś tematyce, nie powinno to stanowić dla Ciebie problemu. Jeśli jednak nie jesteś w stanie znaleźć tylu pomysłów, rozważ zmianę lub rozszerzenie tematyki bloga.

Jak zaplanować przyszłe zmiany na blogu, by uniknąć kłopotów?

To bardzo istotne, byś w razie potrzeby wiedział, jak rozszerzyć tematykę. Problemem wielu początkujących blogerów jest wymyślanie takiej nazwy bloga, która zamyka ich w ścisłej tematyce. Zaplanuj więc wszystko już teraz, by ewentualne zmiany nie sprawiły Ci zbyt wielu problemów.

W kwestii tworzenia personal brandu na potrzeby zawodowe sprawa jest prostsza, ponieważ najlepiej jest pisać pod własnym nazwiskiem lub pseudonimem. Nie jest to oczywiście warunek, ale zdecydowanie najlepiej wykupić domenę, która zawiera Twoje imię i nazwisko, np. jankowalski.pl.

Aby nie mieć problemów z późniejszym rozszerzeniem tematyki, najlepiej:

  • pisać pod domeną imienazwisko.pl
  • wymyślić nazwę bloga i domeny, która nie określa tematyki
  • z góry zaplanować potencjalne możliwości rozszerzenia tematyki bloga
  • poznać swoją branżę i grupę docelową (potencjalnych czytelników) na tyle dobrze, by wiedzieć, gdzie możesz się znaleźć i jakie tematy poruszać blogując

Jak stworzyć bloga?

Aby postawić swój blog musisz wykupić hosting (serwer, na którym będą znajdowały się pliki) oraz domenę (adres internetowy). Nie jest to wpis sponsorowany, dlatego nie będę polecał żadnej określonej firmy hostingowej. Najlepiej będzie, jeśli samodzielnie tego poszukasz wpisując w Google “jaki hosting wybrać”.

Jeśli nie chcesz płacić, możesz założyć bloga na blogger.com lub blog.pl, jednak osobom poważnie myślącym o personal brandingu polecam wydanie tych 200zł rocznie, by efekt był bardziej profesjonalny. To naprawdę żadne pieniądze w porównaniu z tym, jak dużo możesz zyskać zarówno w kwestiach finansów (podwyżka, awans, zmiana pracy, zlecenia) jak i relacji z tymi, których poznasz poprzez blogowanie.

Na początek nie wybieraj dużego pakietu. Wersje startowe za 100-150zł rocznie w zupełności Ci wystarczą. Jeśli jeszcze nie wybrałeś domeny, zrób to według punktów opisanych w akapicie dotyczącym planowania zmian w tematyce bloga (powyżej).

Kiedy już wykupisz domenę, będzie Ci potrzebny system zarządzania treścią. Najlepiej wybrać WordPress, ponieważ jest najpopularniejszy, całkowicie darmowy i stworzono do niego ogromne ilości wtyczek usprawniających i dodających różne funkcje.

O czym i jak pisać, by artykuły były czytane?

W kwietniu napisałem artykuł, który rozszedł się wirusowo i na niepromowanym od pewnego czasu blogu zebrał ponad 2500 udostępnień na portalach społecznościowych oraz około 20 000 odwiedzin. Mówię to nie po to, by się chwalić, ale byś uwierzył, że to możliwe i nauczył się czegoś ode mnie, skoro jest ku temu darmowa okazja.

Na czym powinieneś się skupiać tworząc personal brand poprzez blog?

Blog nie jest najważniejszy. Poświęcisz mu dużo czasu, będziesz musiał go promować i dbać o niego, ale tak naprawdę nie jest on priorytetem. Markę osobistą buduje się dla ludzi – by być bardziej rozpoznawalnym, by pokazać im swoją wiedzę i możliwości, by ich czegoś nauczyć, nawiązać relację, uzyskać feedback i współpracować. Samo tworzenie tekstu nie miałoby sensu, gdyby nie ludzie, którzy mogą to przeczytać i nawiązać z Tobą kontakt.

Dlatego najważniejsze (w kolejności), na czym musisz się skupiać pisząc i promując bloga:

  • nawiązywanie znajomości i relacji z innymi blogerami
  • utrzymywanie relacji ze swoimi czytelnikami (komentarze, social media, wiadomości prywatne itp)
  • promowanie bloga (ruch na stronie, linkowanie do artykułów, pozycjonowanie)
     

Nigdy nie myśl, że w personal brandingu i blogowaniu chodzi o to, by stworzyć jak najwięcej treści i ściągać duży ruch na stronę. To ważne, ale dla Twojej kariery najważniejsze są wartościowe kontakty. Możesz mieć 1000 znajomych na Facebooku, ale jeśli to nic nie znaczące znajomości, nie ma z nich zawodowej korzyści.

Z kolei jedna relacja nawiązana przez bloga i starannie pielęgnowana może Ci zapewnić rozwój i zmiany, jakich nigdy się nie spodziewałeś. Do nawiązywania relacji i budowania marki osobistej będziesz potrzebował dobrej internetowej wizytówki na swoim blogu, czyli strony “O mnie”.

Jak stworzyć dobrą stronę “o mnie”?

Strona, na której się przedstawisz to zawsze jedna z najpopularniejszych podstron każdego bloga. Ludzie chcą wiedzieć, kim jest osoba, którą czytają. Przedstaw się od jak najlepszej strony pamiętając, by nie umieszczać tam fałszywych informacji.

Aby pokazać się od dobrej strony, pamiętaj o sześciu elementach:

  • imię i nazwisko
  • czym się zajmujesz
  • Twoja misja, wizja, idea i główne wyznawane wartości
  • dowody skuteczności, doświadczenia, wykształcenia
  • zdjęcie
  • zaproszenie do kontaktu i dane
  • (opcjonalnie) CV
     

Wszystkie powyższe elementy strony “o mnie” będą działały na Twoją korzyść zawsze, gdy ktoś ją otworzy. To bardzo ważne, byś podał wszystkie te informacje, ponieważ każda z nich ma inną rolę do odegrania.

Twoje imię i nazwisko to podstawa, bez tego nie wiadomo, o kim mowa. To, czym się zajmujesz będzie potrzebne ludziom chcącym nawiązać współpracę lub Ciebie zatrudnić. Dokładnie opisz więc, nad czym pracujesz, by nie wprowadzać odbiorców w błąd. Misja, wizja, idee i główne wartości pokazują Twój charakter, podejście do życia i tworzą Twoją markę. Musisz być sobą i na tym właśnie budować wizerunek. Na górze strony pokaż swoje zdjęcie, by nadać sobie więcej wiarygodności i pozwolić czytelnikom zapamiętać Twoją twarz. Na zakończenie dodaj wezwanie do działania. Może to być przycisk z napisem “Skontaktuj się ze mną!”, który po kliknięciu przeniesie czytelnika do formularza kontaktowego.

Jeśli zastosujesz się do powyższych rad, pozostaje już tylko tworzyć. W następnym wpisie pokażę Ci, jak możesz promować swój blog i markę osobistą, by coraz więcej osób poznało Twoje treści i odwiedziło blog. Do zobaczenia.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
email marketing
Email marketing w pigułce. Jak stworzyć skuteczną kampanią mailingową?

Skuteczny email marketing kieruje trafny komunikat do odpowiednich osób we właściwym czasie. Dobrze skrojona strategia powinna odpowiadać potrzebom konsumentów i ich zmieniającym się zachowaniom. Z tego artykułu dowiesz się jak prowadzić działania email marketingowe w swoim biznesie w swojej firmie - od pozyskania bazy klientów po budowanie relacji z potencjalnymi klientami prowadzącymi do zakupu.

outreach marketing
Jak wykorzystać outreach w strategii marketingowej?

Tworzysz wartościowe treści, publikujesz je na swojej stronie i w social mediach, wysyłasz newslettery, a mimo to nie widzisz wzrostu ruchu na twojej stronie? Jeśli jesteś młodą firmą, budowanie pozycji na rynku to nie lada wyzwanie. Czasem przyda się dodatkowy impuls, który wzmocni twoje działania. Poznaj outreach marketing, metodę, która pomoże ci zwiększyć widoczność twojej marki i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.