Współpraca barterowa - plusy i minusy. Na czym polega barter w Internecie?

Zaktualizowano: 2016-07-13
Współpraca barterowa to dość kontrowersyjny temat w influencer marketingu. Niektórzy twórcy internetowi przyznają, że nie mają nic przeciwko, inni zaś kategorycznie odmawiają i nazywają „pracą za skarpetki”. Czy w obecnym czasie boomu na działalność w internecie reklamodawcy mogą jeszcze proponować współpracę barterową? Jakie są jej wady i zalety?
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Współpraca barterowa – co to jest?

Choć na początku bartery były najbardziej powszechną formą współpracy (i w zasadzie tylko na tym się opierały), dziś wielu twórców nie reaguje na maile z taką propozycją. Autorzy jasno i wyraźnie zaznaczają, że nie interesuje ich praca za produkty lub próbki – uważają ją za nieprofesjonalną, a wręcz uwłaczającą. Tworzenie w sieci jest często bardzo wymagającą pracą, a każdy profesjonalista w swoim fachu powinien być wynagradzany. Zresztą, myśląc o poważnym działaniu w Internecie, należy cenić swoją działalność. Z drugiej strony są sytuacje, w których warto zaangażować się w darmowe działania. Zacznijmy jednak od początku i wyjaśnijmy sobie: czym jest barter?

Barter to bezgotówkowa wymiana towarów lub usług w zamian za inne. Strony podejmujące ten rodzaj handlu uzgadniają ich wartość i dążą do tego, by obie były z niego zadowolone. Co ciekawe, był to pierwszy sposób ekonomiczny w społeczeństwach, które nie znały jeszcze pieniądza – za pomocą barteru handlowano m.in. w starożytnym Rzymie.

Barter w influencer marketingu

Formą wynagrodzenia za kampanię z udziałem blogera czy vlogera są nie pieniądze, lecz produkty firmy. Barter zakłada wymianę towaru (marka) za usługi promocyjne (twórca internetowy), i choć wielu autorów niekorzystnie wypowiada się na jego temat, w niektórych sytuacjach warto podjąć taką współpracę. Wiele zależy od pozycji autora i marki na rynku; barter w pewien sposób można nazwać „działaniem symbiotycznym”, bo korzystają na tym i marka, i twórca.

Jak może wyglądać współpraca barterowa? Zazwyczaj takie działania nie należą do zbyt skomplikowanych – opierają się na prostej zasadzie wymiany. Marka oferuje twórcy skorzystanie ze swoich produktów lub usługi, autor testuje, a następnie zdaje relację na łamach swojego dziennika. Funkcję wynagrodzenia spełnia możliwość użycia produktu lub skorzystania z usługi w zamian za określony czas ich promocji. Marka zyskuje miejsce u popularnego autora, zaś influencer może przetestować nowości produktowe lub skorzystać z wyjątkowej usługi. Czy taka współpraca się opłaca i kiedy można ją podjąć?


fot. Blond Hair Care, Klaudyna Hebda, Jessica Mercedes, Shiny Syl

Dla kogo współpraca barterowa? Wady i zalety barteru

Kiedy barter ma sens? Z punktu widzenia marki jest to działanie dobre dla młodych, słabo znanych na rynku firm, które dopiero wkraczają na rynek i chciałyby się pokazać. Wiadomo, że na początku swojego funkcjonowania w branży posiadają okrojone budżety na marketing i promocję, a wyróżnienie się wśród konkurencji jest dość ciężką sprawą. Dlatego też proponują twórcom współpracę barterową – najczęściej interesuje je albo wpis informacyjny, albo recenzja produktowa. Ze swojej strony mogą zaoferować wysłanie produktów lub umówić się na konkretną datę i miejsce wykonania usługi. Influencer zaś testuje, a w zamian za to zachowuje rzecz lub wspomnienia.

Nie tylko młode, nieznane marki podejmują współprace barterowe – podobna sytuacja ma miejsce w przypadku początkujących twórców, zwłaszcza, jeśli chcą przeprowadzić u siebie kampanię po raz pierwszy. Z punktu widzenia agencji lub marki to plus na starcie: dzięki takim akcjom autorzy budują one dobre relacje i działają wizerunkowo. Zawsze występuje ryzyko niezadowalającej współpracy lub wręcz niewykonania swojej części umowy ze strony twórców – jest to więc forma sprawdzenia, czy osoba jest godna zaufania i rzetelna. Jeśli wszystko jest dobrze zaplanowane, barter może być dobrym początkiem kampanii oraz dobrze wyglądać w zakładce „Współpraca”

Wasze komentarze (7)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Redi

    Czy umowy barterowe powinny być przez influenserów/media oznaczane jako sponsorowane? Wg mnie tak. Czy ma ktoś wiedzę na ten temat?

    2022-01-03, 13:18
  • nieglowicz

    Dla kogoś, kto dopiero startuje z blogiem, Insta, itp., to świetne rozwiązanie. Dla mnie to możliwość sprawdzenia się w nowej roli blogera a i zarazem przetestowania produktów. Myślę, że uczciwe by było informowanie swoich czytelników o tym, że to jest akcja promocyjna.

    terazluszczyca.pl

    2019-11-22, 16:43
  • Prop-trading.pl

    Kiedyś słyszałem jak mówiło się "zarabiam na blogi za skarpetki i gumy do żucia" ;) Nie każdy zgadza się na barter, ale na początek nie jest to złe wyjście - od czegoś trzeba zacząć:)

    prop-trading.pl

    2019-10-09, 11:31
  • Adrian

    Według mnie ważna jest branża, o ile w tematach domowych i diy można to zrobić, tak jak w kosmetykach, to przy finansach nie da się osiągnąć takiej współpracy.

    z229.pl

    2018-08-06, 22:22
  • ForumDrony

    Problem zaczyna się gdy taki "przekupny" bloger traci obiektywizm i reklamuje produkty które są niskiej jakości ... Następstwem tego jest utrata zaufania internautów, spadek oglądalności i depresja blogera ;)

    droneclub.pl

    2018-02-21, 16:24
  • Pips

    Teraz lepiej postawić na współpracę.

    monitorfx.pl

    2017-11-05, 13:31
  • Dominik Kopczyński

    Temat na TOPie, co zdecydowanie ułatwia start początkującym blogerom. Można by rzucić więcej szczegółów, ale mimo to jest dla mnie przydatny z racji tego, że jestem samoukiem.

    Trenujmy24.pl

    2017-10-18, 11:32
Polecane artykuły
Zarabianie na blogu
Jak zarabiać na blogu? 6 przepisów na zarabianie na blogu w 2024!

Twórca, który zakłada bloga, chciałby dzielić się ze swoimi czytelnikami ciekawymi treściami, zyskać popularność i renomę w branży. Wraz z sukcesami internetowego dziennika pojawia się coraz większa rozpoznawalność i liczniejsze propozycje współpracy ze strony marek. Przyglądamy się blogosferze pod kątem finansowym – jak zarabiać na blogu? Sprawdź 6 sposób na generowanie przychodów dzięki prowadzaniu bloga!