Współpraca barterowa: plusy i minusy

Współpraca barterowa to dość kontrowersyjny temat w blogosferze. Jedni autorzy internetowych dzienników przyznają, że nie mają nic przeciwko, inni zaś kategorycznie odmawiają i nazywają „pracą za skarpetki”. Czy w obecnym czasie boomu na blogosferę reklamodawcy mogą jeszcze proponować współpracę barterową? Jakie są jej plusy i minusy? Dziś poruszam finansową stronę blogowania!
Ponad 4600 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Choć na początku bartery były najbardziej powszechną formą współpracy (i w zasadzie tylko na tym się opierały), dziś wielu blogerów nie reaguje na maile z taką propozycją. Autorzy jasno i wyraźnie zaznaczają, że nie interesuje ich praca za produkty lub próbki – uważają ją za nieprofesjonalną, a wręcz uwłaczającą. Jeśli uważnie śledzicie moje wpisy, to doskonale wiecie, że blogowanie jest ciężką pracą, a każdy profesjonalista w swoim fachu powinien być wynagradzany. Zresztą, myśląc o poważnym działaniu w blogosferze, należy cenić swoją działalność. Z drugiej strony są sytuacje, w których warto zaangażować się w darmowe działania. Zacznijmy jednak od początku i wyjaśnijmy sobie: czym jest barter?

Współpraca barterowa – czym jest?

Barter to bezgotówkowa wymiana towarów lub usług w zamian za inne. Strony podejmujące ten rodzaj handlu uzgadniają ich wartość i dążą do tego, by obie były z niego zadowolone. Co ciekawe, był to pierwszy sposób ekonomiczny w społeczeństwach, które nie znały jeszcze pieniądza – za pomocą barteru handlowano m.in. w starożytnym Rzymie.

Jak wyglądają współprace barterowe w blogosferze? Formą wynagrodzenia za kampanię z udziałem blogera są nie pieniądze, lecz produkty firmy. Barter zakłada wymianę towaru (marka) za usługi promocyjne (bloger), i choć wielu autorów niekorzystnie wypowiada się na jego temat, w niektórych sytuacjach warto podjąć taką współpracę. Wiele zależy od pozycji autora i marki na rynku; barter w pewien sposób można nazwać „działaniem symbiotycznym”, bo korzystają na tym i marka, i bloger.

Jak może wyglądać współpraca barterowa z blogerem? Zazwyczaj takie działania nie należą do zbyt skomplikowanych – opierają się na prostej zasadzie wymiany. Marka oferuje blogerowi skorzystanie ze swoich produktów lub usługi, autor testuje, a następnie zdaje relację na łamach swojego dziennika. Funkcję wynagrodzenia spełnia możliwość użycia produktu lub skorzystania z usługi w zamian za określony czas ich promocji. Marka zyskuje miejsce u popularnego autora, zaś bloger może przetestować nowości produktowe lub skorzystać z wyjątkowej usługi. Czy taka współpraca się opłaca i kiedy można ją podjąć?


fot. Blond Hair Care, Klaudyna Hebda, Jessica Mercedes, Shiny Syl

Barter dla blogera. Jakie marki podejmują taką współpracę?

Kiedy barter ma sens? Z punktu widzenia marki jest to działanie dobre dla młodych, słabo znanych na rynku firm, które dopiero wkraczają na rynek i chciałyby się pokazać. Wiadomo, że na początku swojego funkcjonowania w branży posiadają okrojone budżety na marketing i promocję, a wyróżnienie się wśród konkurencji jest dość ciężką sprawą. Dlatego też proponują blogerom współpracę barterową – najczęściej interesuje je albo wpis informacyjny, albo recenzja produktowa. Ze swojej strony mogą zaoferować wysłanie produktów lub umówić się na konkretną datę i miejsce wykonania usługi. Bloger zaś testuje, a w zamian za to zachowuje rzecz lub wspomnienia.

Nie tylko młode, nieznane marki podejmują współprace barterowe – podobna sytuacja ma miejsce w przypadku początkujących blogerów, zwłaszcza, jeśli chcą przeprowadzić u siebie kampanię po raz pierwszy. Z punktu widzenia agencji lub marki to plus na starcie: dzięki takim akcjom autorzy budują one dobre relacje i działają wizerunkowo. Zawsze występuje ryzyko niezadowalającej współpracy lub wręcz niewykonania swojej części umowy ze strony blogera – jest to więc forma sprawdzenia, czy osoba jest godna zaufania i rzetelna. Jeśli wszystko jest dobrze zaplanowane, barter może być dobrym początkiem kampanii oraz dobrze wyglądać w zakładce „Współpraca”

Wasze komentarze (4)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Adrian

    Według mnie ważna jest branża, o ile w tematach domowych i diy można to zrobić, tak jak w kosmetykach, to przy finansach nie da się osiągnąć takiej współpracy. z229.pl

    2018-08-06, 22:22
  • ForumDrony

    Problem zaczyna się gdy taki "przekupny" bloger traci obiektywizm i reklamuje produkty które są niskiej jakości ... Następstwem tego jest utrata zaufania internautów, spadek oglądalności i depresja blogera ;) droneclub.pl

    2018-02-21, 16:24
  • Pips

    Teraz lepiej postawić na współpracę. monitorfx.pl

    2017-11-05, 13:31
  • Dominik Kopczyński

    Temat na TOPie, co zdecydowanie ułatwia start początkującym blogerom. Można by rzucić więcej szczegółów, ale mimo to jest dla mnie przydatny z racji tego, że jestem samoukiem. Trenujmy24.pl

    2017-10-18, 11:32
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?