Google dla Webmasterów - przydatne informacje o Twojej stronie

google  dla webmasterów
Firma Google, mimo że stara się zwalczać praktyki SEO niezgodne z regulaminem wyszukiwarki, to wychodzi także do webmasterów i właścicieli witryn z przydatnymi narzędziami. Jedno z nich to Narzędzia Google dla Webmasterów. Dzięki nim właściciele stron są w stanie zidentyfikować problemy z nią związane oraz pomóc wyszukiwarce lepiej indeksować treść witryny.
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto


Jak działa Google Webmaster Tools?

Narzędzia dla Webmasterów, czyli Google Webmaster Tools to usługa przeznaczona głównie dla właścicieli witryn internetowych, webmasterów i specjalistów SEO. Głównym jej zadaniem jest:

  • informowanie osób odpowiedzialnych za stronę internetową o potencjalnych problemach i zagrożeniach związanych z daną witryną internetową
  • wyświetlanie statystyk dotyczących przejść użytkowników z wyszukiwarki internetowej Google na stronę internetową
  • podpowiadanie zmian, które mogą przyczynić się do lepszego pozycjonowania strony internetowej

     

Jak dodać swoją witrynę do Google Webmaster Tools?

Korzystanie z Narzędzi Google dla Webmasterów jest darmowe. Jedynym warunkiem, jaki należy spełnić jest posiadanie konta Google. Jeżeli takie konto posiadamy, należy jeszcze dokonać weryfikacji strony internetowej. Jej celem jest udowodnienie, że dana osoba rzeczywiście ma pełny dostęp do strony i ochrona przed dostępem do wrażliwych danych osób do tego niepowołanych. Zakładając, że mamy aktywne konto Google do Narzędzi dla Webmasterów można się dostać przez adres: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl/

 

Aby dodać domenę, o której chcemy uzyskiwać informację musimy wybrać opcję Dodaj witrynę.


Następnie podajemy adres domeny(ważne, żeby wpisać poprawną wersję - z www. na początku lub bez www. na początku) i wybieramy jedną z dostępnych metod weryfikacji domeny. Metody, które pozwolą na najszybszą weryfikację domeny:

  • weryfikację przez przesłanie pliku HTML - sposób ten polega na pobraniu pliku przygotowanego specjalnie dla danej domeny, a następnie umieszczeniu go w katalogu głównym na serwerze
  • umieszczenie specjalnego tagu w kodzie strony

Dla obu z tych metod podane są szczegółowe instrukcje, dzięki którym weryfikacja domeny powinna pójść sprawnie.

Instrukcja weryfikacji witryny za pomocą specjalnego pliku

Instrukcja weryfikacji domeny przez dodanie specjalnego tagu w kodzie strony.


Po wykonaniu wybranej przez nas czynności mamy już dostęp do informacji na temat danej domeny. Od momentu dokonania weryfikacji, do momentu aż w panelu Narzędzi Google dla Webmasterów ujrzymy pełne dane może minąć kilka dni.

 

Jakie wiadomości możesz otrzymać od Google?

Najważniejsze problemy związane z domeną będą wyświetlane w widoku Wiadomości dla witryny. Jest to swojego rodzaju skrzynka odbiorcza wiadomości, które przesyła nam wyszukiwarka Google - niestety bez opcji odpowiedzi. Jakiego rodzaju informacje możemy otrzymać i co one oznaczają? Oto nagłówki najważniejszych wiadomości:

  • Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny - komunikat ten oznacza prawdopodobnie problem z serwerem lub domeną, jeżeli Googlebot nie może odwiedzić Twojej strony, to nie mogą tego zrobić również użytkownicy. Jeżeli otrzymamy taki komunikat, warto sprawdzić, czy np. nie zapomnieliśmy opłacić domeny lub serwera lub upewnić się, czy nasz serwer działa prawidłowo.
  • Powiadomienie o usunięciu treści z wyszukiwarki - ze względu na europejskie regulacje, każdy ma prawo do zgłoszenia prośby o usunięcie z wyszukiwarki treści zawierających jego dane osobowe, o usunięciu takich treści z naszej strony zostaniemy powiadomieni właśnie za pośrednictwem Narzędzi dla Webmasterów
  • Increase in server errors(niektóre wiadomości przesyłane są tylko w języku angielskim) - komunikat wysyłany jest kiedy Googlebot napotkał na dużą liczbę błędów na stronie, wynikających z usunięcia dużej liczby stron lub problemów z działaniem serwera. 
  • Witryna jest zainfekowana złośliwym oprogramowaniem - informacja taka oznacza, że na stronie zostało wykryte złośliwe oprogramowanie. Prawdopodobną przyczyną może być np. brak aktualizacji skryptu CMS(system zarządzania treścią, np. Wordpress). Z pewnością jest to informacja z którą warto coś zrobić, ponieważ Google obniża pozycje stron zainfekowanych wirusami oraz wyświetla ostrzeżenie przed wejściem na taką stronę.

Przykładowy komunikat w Google Webmaster Tools

Szersza lista powiadomień wraz z opisem, które otrzymamy przez GWT znajduje się pod adresem: http://www.silesiasem.pl/lista-20-powiadomien-z-narzedzi-dla-webmasterow-google

 

Co możesz poprawić na swojej stronie?

Google Webmaster Tools to także źródło podpowiedzi, co jeszcze możesz poprawić w optymalizacji swojej strony pod względem SEO. Lista wykrytych błędów i wskazówek do zmiany znajduje się w zakładce Status w wyszukiwarce, pod kartą Udoskonalenia HTML.

Sugestie zmian w kodzie strony, które mogą pozytywnie wpłynąć na SEO

Znajdują się tutaj informacje o:

  • Metaopisach(czyli opisach meta description)
    • Strony, na których znajdują się powtarzające się opisy meta description
    • Strony, gdzie znajdują się zbyt długie opisy meta description(powyżej 150 znaków)
    • Strony, na których znajdują się zbyt krótkie opisy meta description
  • Tagach tytułowych(tilte), a konkretniej stronach gdzie są one:
    • zbyt długie
    • zbyt krótkie
    • powtarzające się
    • nie ustawione

Po kliknięciu w link opisujący dany błąd uzyskamy bardziej szczegółowe informacje - konkretną listę stron, których dotyczy problem.

Lista stron, na których wystąpił problem powtarzających się meta opisów.

 

Czy Twoja strona została ukarana przez Google?

Jeżeli stosujesz praktyki SEO, które bardzo mocno naginają regulamin wyszukiwarki Google, witryna może dostać tzw. karę ręczną od Google. Mówi się wtedy, że zostały podjęte działania ręczne wobec danej strony. O nałożeniu tego typu kary będziemy mogli się dowiedzieć właśnie za pośrednictwem Narzędzi Google dla Webmasterów.  Innym typem kary jest kara algorytmiczna, o której nałożeniu nie zostaniemy poinformowani. Informacje o nałożeniu kary na witrynę znajdziemy pod zakładką Ruch związany z wyszukiwaniem, pod kartą Ręczne działania.
Przykładowe komunikaty, jakie będziemy mogli tam znaleźć:

  • Nienaturalne linki do Twojej witryny - komunikat taki otrzymają przede wszystkim strony, do których prowadzi duża liczba linków niskiej jakości
  • Spam tworzony przez użytkowników - komunikat, którego przyczyną może być np. brak moderacji na forum lub w komentarzach na blogu
  • Czysty SPAM - wiadomość taka jest wyświetlana stronom, które zawierają duże ilości skopiowanych treści, zawierające dużą liczbę linków do innych stron

Jeżeli nasza strona otrzymała karę i w Narzędziach Google dla Webmasterów wyświetla się odpowiednie powiadomienie, warto skonsultować się z specjalistą SEO. Usuwanie kar od Google jest bowiem czynnością wymagającą dość specjalistycznej wiedzy.

Przykład komunikatu o nałożeniu na witrynę kary za nienaturalne linki przychodzące

Pełna lista komunikatów znajduje się pod adresem:
https://support.google.com/webmasters/answer/2604824?hl=pl&ref_topic=4591246

 

Jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę z wyszukiwarki?

Wiele przydatnych informacji znajdziemy w sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem, pod zakładką Wyszukiwane hasła. Znajdują się tutaj wszelkie dane, dotyczące tego w jaki sposób użytkownicy trafili na naszą stronę. Dane podzielone są na 2 zakładki:

  • Najczęstsze zapytania - dane dotyczące słów kluczowych, jakich szukali użytkownicy w wyszukiwarce Google i w ten sposób trafili na naszą stronę. W tej zakładce uzyskamy następujące dane:
    • Zapytanie - słowo kluczowe, które zostało wpisane w wyszukiwarkę przed trafieniem na naszą stronę
    • Wyświetlenia - ile razy w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe wyświetlona została nasza strona internetowa
    • Kliknięcia - ile razy użytkownicy przeszli ze strony wyników wyszukiwania na naszą stronę
    • CTR(ang. Click Through Rate) - odsetek użytkowników, którym wyświetliła się nasza strona w wynikach wyszukiwania i na nią weszli, jest to stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń
    • Śr. pozycja - jaką średnio pozycję zajmowała nasza strona na dane słowo kluczowe w danym okresie(domyślnie ostatnie 30 dni)
  • Najpopularniejsze strony - dane dotyczące stron, na które trafiali użytkownicy szukając pewnych słów kluczowych w wyszukiwarce. Dane, które możemy zobaczyć w tej zakładce to:
    • Strona - konkretny adres, na jaki trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania. Dla niektórych adresów są także dostępne informacje o słowach kluczowych, jakie były wpisywane w wyszukiwarkę zanim użytkownicy na nią trafili.
    • Wyświetlenia - podobnie jak w przypadku informacji na karcie Najczęstsze zapytania - liczba wyświetleń naszej strony w wynikach wyszukiwania.
    • Kliknięcia - liczba przejść z wyników wyszukiwania pod konkretny adres na naszej stronie
    • CTR - stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń
    • Śr. pozycja - jaką średnio pozycję zajmowała dana strona w wynikach wyszukiwania

Dodatkowo klikając przycisk Ze zmianami uzyskujemy informacje o tym, jak zmieniły się: liczba wyświetleń, kliknięć, CTR oraz średnia pozycja w stosunku do poprzedniego okresu.
Analizując dane możemy uzyskać wiele przydatnych informacji na temat pozycjonowania naszej strony w wynikach wyszukiwania:

  • Jakie słowa kluczowe przynoszą nam najwięcej przejść z wyników wyszukiwania?
  • Jakie słowa kluczowe wpisywali użytkownicy, którzy trafili na konkretną stronę?
  • Które strony mają niski współczynnik CTR, jednocześnie znajdując się na wysokiej pozycji? Może to świadczyć o tym, że tytuł strony i opis meta description wymagają optymalizacji.

Najczęstsze zapytania - informacje o tym, jakie słowa kluczowe wpisywali użytkowncy, którzy trafili na stronę

Najczęstsze zapytania - informacje o stronach, na które najczęściej trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania

 

Jakie linki prowadzą do Twojej strony?

W Google Webmaster Tools znajdziemy także informacje o linkach, które prowadzą do naszej witryny. Świadomość tego, jakie strony umieszczają linki do naszej strony jest bardzo istotna, ponieważ linki są ważną częścią SEO. Mając wgląd do listy linków prowadzących do naszej strony możemy np. monitorować działania firmy SEO.

Informacje te można znaleźć w zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem, pod kartą Linki do Twojej witryny.
Dane tutaj są podzielone na 3 grupy:

  • Źródła największej liczby linków - z jakich domen prowadzą linki do naszej strony i w jakiej ilości
  • Treść najczęściej wskazywana przez linki - do jakich konkretnych adresów prowadzą linki do naszej strony
  • Jak wyglądają linki do Twoich danych - jaki jest tekst linków prowadzących do naszej strony

Linki do Twojej witryny

Jeżeli potrzebujemy szerszej listy linków możemy pobrać dane do pliku w formacie CSV klikając Więcej przy interesującej nas liście.

 

Zidentyfikuj problemy z witryną

Czasami zdarza się, że w wyniku zmian na stronie lub awarii serwera niektóre ze stron nie są dostępne dla użytkowników. Może to wynikać zarówno z problemów z funkcjonowaniem serwera, jak i przypadkowym usunięciem niektórych stron. Tutaj również przydatne okaże się korzystanie z Narzędzi Google dla Webmasterów, w których błędy takie są monitorowane.
W zakładce Indeksowanie, na karcie Błędy indeksowania znajduje się lista wykrytych błędów.
Błędy związane z wykryciem nieistniejących stron oznaczone są jako Nie znaleziono, a błędy związane z funkcjonowaniem serwera jako Błąd serwera.

Lista błędów wykrytych na stronie

 

Ważne ustawienia domeny

Połączenie witryny z Google Webmaster Tools umożliwia także przekazanie różnych informacji dla wyszukiwarki.
Za pomocą Narzędzi Google dla Webmasterów możemy m.in.:

  • Poinformować o przeniesieniu serwisu na inną domenę(Menu Zmiana adresu, znajdujące się obok nazwy domeny w prawym górnym rogu - ikona kółka zębatego) - w przypadku przenoszenia serwisu na inną domenę, zgłoszenie takiego faktu w Narzędziach Google może okazać się pomocne
  • Ustawić preferowaną wersję domeny (Menu Ustawienia witryny - w miejscu j.w.) - możemy wybrać, czy w wynikach wyszukiwania chcemy, żeby nasz witryna pojawiała się z www. na początku, czy bez.
  • Zgłosić prośbę o usunięcie wybranych stron z wyszukiwarki - mamy możliwość zgłoszenia prośby o usunięcie niektórych stron z wyników wyszukiwania, jeżeli zależy nam na tym, żeby się tam nie pokazywały. Usuwanie stron z wyników wyszukiwania dostępne jest po wybraniu opcji Indeks Google, a następnie Usuń adresy URL

 

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Gerard

    Przyjemny artykuł obrazujący opcje webmastertools. Odświeżyłem sobie informacje i jutro biorę się za porządki. eporady24.pl

    2017-11-15, 23:47
  • ola

    hej bardzo fajny artykuł, dziekuje :)

    nie jestem zabardzo techniczna i nie rozumiem jezyka IT.

    co znaczy "(...) a następnie umieszczeniu go w katalogu głównym na serwerze"
    chodzi o zdanie: weryfikację przez przesłanie pliku HTML - sposób ten polega na pobraniu pliku przygotowanego specjalnie dla danej domeny, a następnie umieszczeniu go w katalogu głównym na serwerze

    to znaczy gdzie go mam umieścić? gap-life.com

    2016-11-11, 13:54
  • Grzegorz

    Niby ogarniam ten Webmaster Tools ale jednak się przydał artykuł ponieważ nie mogłem znaleźć narzędzia do zmiany adresu domeny. kampanieseo.pl

    2015-06-20, 14:53
  • marta

    świetny materiał, dziękuję!

    2015-05-30, 15:52
  • socjopatka

    Bardzo przydatny artykuł, wiele można z niego wyciągnąć dla siebie ;) socjopatka.pl

    2015-04-23, 09:56
  • Karol Soja

    @Andrzej
    Już za tydzień kolejny artykuł z tej serii :)

    2014-10-23, 19:21
  • Andrzej

    Andrzej
    mam nadzieje ,że będzie ciąg dalszy

    2014-10-23, 18:15
  • Kasia

    Bardzo ciekawy artykuł, dla ropoczynających przygodę z seo, starzy wyjadacze ogarniają GWT z zamkniętymi oczami :)
    nowi krok po kroku będą w stanie okiełznać tego potwora, jakim jest GWT :)

    2014-10-23, 10:08
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy z konkurencyjnymi stronami? Czy monitorujesz zachowanie swoich rywali? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Najlepiej zacznij to robić już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!