Jak napisać dobry artykuł?

Zaktualizowano: 2024-02-09
Jak napisać dobry artykuł?
W erze smartfonów zmienia się nasz sposób przyswajania informacji. Zamiast czytać linijka po linijce, przeglądamy treści w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania. Jak zatem skonstruować tekst, który nie tylko przyciągnie uwagę, ale i zatrzyma czytelnika na dłużej? Jak napisać artykuł, który zaangażuje odbiorców? Co składa się na dobry tekst? W tym artykule podpowiemy, od czego zacząć i jak tworzyć treści przyciągające uwagę.
Jesteś copywriterem lub dziennikarzem? Pisz treści na własnych zasadach i zarabiaj lepiej!
Załóż konto

Smartfony są z nami wszędzie - w domu, na ulicy, w autobusie. To sprawia, że czytamy inaczej niż kiedyś. Zamiast skupiać się na dłuższych tekstach, wolimy szybko przeglądać i skanować informacje. Wyłapujemy wzrokiem najważniejsze dla nas treści, a resztę pomijamy. Czytamy częściej, ale mniej dogłębnie. Rolę smartfonów w zmianie naszego sposobu czytania treści i wyszukiwania informacji potwierdza badanie przeprowadzone przez Ziming Liu z Uniwersytetu San Jose State.

Wyzwaniem staje się zaangażowanie użytkownika. Jak zatrzymać go dłużej na stronie, sprawić, by łatwo znalazł informacje, które są istotne dla naszego biznesu i podjął oczekiwane przez nas działania?

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

Z czego składa się artykuł?

Artykuł powinien składać się z kilku elementów, które stanowią jego strukturę. W czasach, gdy mamy dostęp do ogromnej ilości informacji, odbiorcy są coraz bardziej wymagający. Oczekują szybkich i precyzyjnych odpowiedzi na swoje pytania.

Żeby nie testować cierpliwości czytelników, stosuje się zasadę odwróconej piramidy. W tym podejściu najważniejsze informacje powinny pojawić się na początku i być rozwijane i uszczegóławiane w dalszej części tekstu. Przyjrzyjmy się, jak ten model wpływa na strukturę artykułu.

  • Tytuł

Pierwsze wrażenie często zaczyna się od tytułu. To pierwsza rzecz, którą potencjalny czytelnik widzi w wynikach wyszukiwania (meta title) lub wchodząc na stronę (tytuł redakcyjny, H1). Musi przykuć uwagę użytkownika, oraz sygnalizować, o czym jest tekst i zachęcać do zapoznania się z nim.

  • Lead

Lead powinien rozbudzać ciekawość i skłaniać do przeczytania dalszej części. Idealnie, jeśli zawiera pytania, na które odpowiedź czytelnik znajdzie w dalszej części artykułu. Lead powinien być krótki (2 - 4 zdania) i zawierać główne słowo kluczowe. Może to pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie treści.

  • Wstęp

Dobry wstęp nie tylko podsumowuje kluczowe punkty artykułu, ale również zachęca do dalszego czytania, nie zdradzając wszystkiego na początku.

  • Spis treści

Dla dłuższych tekstów zaleca się umieszczenie spisu treści (razem z kotwicami do poszczególnych części tekstu) lub podsumowanie najważniejszych informacji w punktach, aby nakreślić użytkownikowi, na jakie pytania znajdzie odpowiedzi w dalszej części artykułu.

  • Rozwinięcie

Serce artykułu, gdzie dokładnie omawiamy temat, opierając argumentację na przykładach, danych statystycznych i badaniach.

Poszczególne wątki powinny być podzielone śródtytułami (H2, H3, H4). Nagłówki ułatwiają poruszanie się po artykule oraz wskazują, co znajduje się w danym paragrafie. Poszczególne wątki powinny być ułożone w sposób spójny i logiczny, i wynikać z poprzedzających je treści. Każda sekcja powinna wnosić nowy element do dyskusji, jednocześnie zachowując płynność między tematami.

  • Zakończenie

Podsumowanie głównych wniosków i refleksji, które stanowią zamknięcie rozważań. Może zawierać również wezwanie do działania lub ocenę autora.

Dlaczego piszesz artykuł?

Na początku określ cel swojego artykułu. Co chcesz osiągnąć jego tekstem? Zwiększyć świadomość marki, ruch na swojej stronie, zachęcić czytelników do zapisania się do newslettera? A może chcesz sprzedać swój produkt, rozbawić lub zainspirować określoną grupę osób? Zrozumienie, jakie cele chcesz osiągnąć, jest kluczowe, ponieważ pozwoli ci lepiej ukształtować treść i dostosować ją do potrzeb twojej grupy docelowej.

Dla kogo piszesz artykuł?

Tworzenie treści skierowanych do konkretnej grupy odbiorców będzie bardziej skuteczne i przyniesie lepsze efekty. Określenie dla kogo piszesz ułatwi dopasowanie tonu i stylu komunikacji oraz pozwoli ci lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania czytelników

Ale jak określić, do kogo tworzysz treści? Aby zidentyfikować swoją grupę docelową, stwórz personę – wymyśloną postać, symbolizującą typowego odbiorcę twoich tekstów.

Wyobraź sobie osobę, która będzie czytać twoje treści. Dlaczego szuka takich artykułów? Co ją interesuje? Persona powinna mieć określone cechy demograficzne, zainteresowania i potrzeby.

Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę zajmującą się produkcją mebli, twoją personą będzie osoba, która kupuje meble do swojego domu, mieszkania lub biura. Odpowiedz sobie na pytania jaki przedział zarobków będzie miał potencjalny klient, który chce kupić twoje produkty? Jaki styl życia prowadzi? Jakie mogą być jego potrzeby i preferencje? Co może stanowić dla niego wyzwanie?

Początkowo, twój obraz idealnego odbiorcy może opierać się może na domysłach. W miarę rozwoju biznesu będziesz dysponować większą liczbą danych z narzędzi analitycznych (Google Analytics), od zespołu sprzedażowego czy działu obsługi klienta, które pomogą ci ulepszyć i wzbogacać profil twojej persony o rzetelne informacje.

O czym pisać artykuł?

Obecnie, skuteczne budowanie obecności w sieci to kombinacja SEO (optymalizacji treści pod wyszukiwarki internetowe) i content marketingu, z naciskiem na tworzenie wartościowych treści, które zadowolą zarówno algorytmy wyszukiwarek, jak i realnych użytkowników. Jak to osiągnąć? Kluczem jest myśl: Słów kluczowych szukaj w wyszukiwarce, a tematów na artykuły i sposobu ich realizacji w głowach twoich odbiorców. A skąd czerpać inspiracje do tworzenia treści?

Rozważ potrzeby swoich klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej. Dostosuj treści do ich zmieniających się oczekiwań i wymagań.

  • Świadomość: Twórz treści informacyjne, takie jak poradniki czy recenzje, które wprowadzają twoją markę lub produkt do świadomości klientów.
  • Zainteresowanie: Kolejnym etapem jest szukanie dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze ma miejsce na etapie zainteresowania. Treści powinny zawierać informacje, które pomogą potencjalnym klientom podjąć decyzję o zakupie, a więc zawierać bardziej zaawansowane i konkretne informacje o twoich produktach lub usługach. Mogą to być case studies, przykłady zastosowań produktu, czy opinie klientów.
  • Rozważanie: Przygotuj porównania produktów, specyfikacje, kalkulatory oraz oferty specjalne, które pomogą klientom w wyborze najlepszego rozwiązania.

Zacznij od tematów, które są ci bliskie i stopniowo rozszerzaj tematykę. Producenci mebli nie powinni ograniczać swoich artykułów do opisywania procesu produkcji elementów meblarskich. Takie treści nie dość, że nie są atrakcyjne dla poszukiwaczy wyposażenia, nie będą miały większego wpływu na sprzedaż. Ważny jest dobór tematów, który zarówno będzie istotny dla grupy docelowej, jak i związany z naszymi produktami i usługami.

W przypadku producentów mebli mogą to być porady dotyczące aranżacji wnętrz, najnowsze trendy w designie, inspiracje oraz rozwiązania problemów związanych z wyborem mebli, z którym mogą borykać się ich klienci.

Śledź aktualne trendy w swojej branży i zwracaj uwagę na zainteresowania odbiorców, czerpiąc inspiracje z forów, grup dyskusyjnych oraz komentarzy. Przygotuj listę tematów i użyj narzędzi SEO, aby zweryfikować popularność słów kluczowych i odkryć nowe pomysły dla swoich treści. Więcej sposobów znajdziesz w naszym artykule skąd czerpać pomysły na tematy na bloga.

Jak napisać dobry artykuł w 5 krokach

Pierwsza reguła pisania artykułu brzmi: za interesującym tytułem powinna iść równie wciągająca treść. Artykuły pisane pod algorytmy, składające się z nienaturalnie brzmiących zdań, nie osiągną wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, ani nie przyciągną uwagi użytkowników. Czasy tworzenia treści przeładowanych słowami kluczowymi już się skończyły. Algorytmy Google bardzo dobrze radzą sobie z rozumieniem kontekstu tekstu oraz łączeniem go z intencjami użytkowników. Zatem, zamiast skupiać się na tekstach pisanych pod wyszukiwarki, skup się na jakości.

Na początek dobra informacja dla osób, które uważają, że nie potrafią pisać w interesujący sposób: tworzenie ciekawych artykułów można wypracować. Poniżej przedstawimy kilka zasad, które sprawią, że twój tekst będzie przyjazny dla oka i będzie się go dobrze czytało.

1. Najpierw zbadaj temat

Solidne zgłębienie tematu jest fundamentem dobrego artykułu. Popełnione błędy merytoryczne mogą zniechęcić czytelnika do dalszej lektury.

Poszukiwanie źródeł może być trudne i czasochłonne, ale jeśli poświęcisz czas na research, będziesz mógł napisać artykuł, który będzie merytorycznie poprawny i wiarygodny. Dzięki temu zyskasz zaufanie swoich czytelników.

Poszukując inspiracji i informacji, nie polegaj wyłącznie na Google. Rozszerz swoje poszukiwania o specjalistyczne bazy danych i portale, np. Głównego Urzędu Statystycznego (stat.gov.pl), wyszukiwarkę publikacji naukowych Google Scholar (scholar.google.com), czy międzynarodowe informacje statystyczne (statista.com)

Zgłębienie tematu jest pierwszym krokiem do stworzenia spójnego konspektu artykułu, który posłuży jako solidna podstawa dla dalszego pisania. Pierwszym krokiem pisania nie jest bowiem budowanie pięknych zdań i dbanie o formę tekstu, a spisanie w uporządkowany sposób myśli, które chcesz przekazać.

Konspekt artykułu gotowy? Czas wykorzystać zasady, które nadadzą mu ostateczny kształt.

2. Pisz prostym językiem

Artykuł staje się bardziej przystępny i przyjemniejszy w odbiorze, gdy jest napisany w jasny i zrozumiały sposób. Realizacja założeń prostego języka znacząco poprawia czytelność tekstu. Aby osiągnąć ten cel, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach.

Jeśli chcemy brzmieć jak ekspert, używanie trudnych i wyrafinowanych zdań, jest kontrproduktywne i może zniechęcić czytelnika, który może czuć się przytłoczony.

Ogranicz użycie strony biernej czasownika i wszelkich jego form, które składają się z odmienionego czasownika być lub zostać, na rzecz strony czynnej, Do takich zwrotów należą: zostało wykonane, jest rozważane, było opracowane. Tego typu zdania sprawiają, że tekst jest suchy i tracimy możliwość utożsamiania się czytelnika z artykułem. Zamiast tego, wybieraj stronę czynną, która sprawi, że zdania są bardziej bezpośrednie i dynamiczne, na przykład wykonujemy, rozważamy, opracowaliśmy.

Unikaj również imiesłowów przymiotnikowych w stronie biernej, które mogą komplikować zrozumienie tekstu (np. mający, będący, wykonywany, oceniany). Te formy często nadają bardziej oficjalnego charakteru i mogą sprawić, że tekst stanie się mniej bezpośredni i osobisty. Chociaż imiesłowy sprawdzają się dobrze w tekstach literackich, w artykułach internetowych mogą wydawać się nadmiernie formalne lub skomplikowane.

W tekście internetowym skup się na bezpośrednim i przystępnym przekazie. Tekst na stronie firmy to nie regulamin, dlatego unikaj sformułowań typu powinno się czy należy, które często brzmią jak zasady lub nakazy. Zamiast pisać Każdy wymagający klient powinien mieć nasz produkt, użyj bezpośredniej konstrukcji Nasz produkt pomoże Ci w wykonywaniu

Ponadto zwracaj uwagę na długość zdań. Przestrzegaj zasady: jedna myśl to jedno zdanie. Krótkie i zwięzłe zdania są zazwyczaj łatwiejsze do przyswojenia i zrozumienia.

Ogranicz używanie terminologii specjalistycznej, chyba że jest to absolutnie konieczne. W takim przypadku warto dodać proste wyjaśnienie lub definicję trudnego terminu.

3. Podziel tekst

Dobrze napisany artykuł poza aspektami merytorycznymi i dynamiką powinien wyglądać atrakcyjnie: być czytelny i przejrzysty. Unikaj długich, niepodzielonych bloków tekstu. Zamiast tego organizuj treść w krótkie akapity, najlepiej o długości 6-7 linii, co poprawia czytelność i ułatwia skanowanie.

Duże akapity mogą być trudne do zrozumienia i zapamiętania. Jeśli chcesz przemycić więcej informacji, stosuj listy, które są bardziej przejrzyste i łatwiejsze do przyswojenia. Warto również wyróżnić przez pogrubienie te informacje, na które chcemy zwrócić uwagę czytelnika w tekście.

4. Dodaj elementy wizualne: grafiki, tabele, zestawienia

Ludzki mózg przyswaja informacje wizualne szybciej niż tekst, dlatego grafiki, filmy, tabele, wykresy oraz diagramy powinny być stałym elementem postów na blogu. Po pierwsze, dzięki nim zobrazujesz myśl, jaką masz do przekazania. Po drugie, kiedy piszesz długi artykuł, podzielisz go wygodnie dla oka czytelnika na kilka części.

Graficzne uzupełnienie treści wspomoże działania w social mediach. Jeśli twój artykuł zostanie udostępniony na Facebooku lub platformie X, post wyświetli się z grafiką odnoszącą się do jego treści. Dzięki temu post skuteczniej złapie uwagę użytkowników mediów społecznościowych, przez co wzmocni liczbę kliknięć i zainteresowanie treścią.

Wyliczenia i listy punktowane porządkują treść i ułatwiają szybkie skanowanie tekstu. Pomagają czytelnikom zrozumieć kluczowe punkty artykułu i są świetnym sposobem na przedstawienie serii elementów, korzyści, wskazówek czy kroków w procesie.

5. Zadbaj o poprawność językową

Teraz czas na finalne poprawki - to etap, na którym nie ma miejsca na sentymenty. Precyzyjnie i krytycznie przeanalizuj swój tekst, aby był gotowy do publikacji. Dokonuj zmian bez wahania: koryguj błędy językowe, literówki oraz wszelkie nieścisłości, aby zwiększyć prostotę i klarowność komunikatu. Eliminuj fragmenty, które nie wniosą wartości dodanej do tekstu, takie jak:

  • Ozdobniki: niepotrzebne przymiotniki, przysłówki, porównania i metafory obciążają tekst.
  • Wypełniacze: słowa takie jak naturalnie, jednak nie wzbogacają treści.
  • Pleonazmy: błędy językowo-logiczne, takie jak podskoczyć w górę, kontynuować dalej, najbardziej optymalny.
  • Tautologie: zbędne powtórzenia, np. poprawa i polepszenie, twórczy i kreatywny, ciekawy i interesujący.

Możesz przeprowadzić korektę samodzielnie, poprosić o pomoc korektora, redaktora lub skorzystać z narzędzi do weryfikacji tekstu. Dostępnych jest wiele aplikacji ułatwiających ten proces, takich jak:

  • Language Tool: To wszechstronne narzędzie, które sprawdza poprawność tekstów w ponad 30 językach, w tym w polskim, angielskim, hiszpańskim, i wielu innych. Wykrywa błędy stylistyczne, interpunkcyjne i składniowe, oferując przy tym sugestie ich poprawy.
  • Grammarly: Skupia się na błędach gramatycznych, ortograficznych i stylistycznych w języku angielskim. Dzięki zaawansowanym algorytmom, Grammarly nie tylko identyfikuje problemy, ale również proponuje rozwiązania.
  • Hemingway Editor: Narzędzie analizuje tekst pod kątem jego czytelności, wskazując zdania, które mogą być zbyt skomplikowane lub zawierać niepotrzebne słowa, co pomaga w tworzeniu przystępnych i zrozumiałych treści.
  • Jasnopis: Polskojęzyczny odpowiednik Hemingwaya, który ocenia złożoność tekstu i sugeruje jak go uprościć.
  • Chatboty AI: Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT oraz Google Bard, mogą wspierać proces kreatywny, generować pomysły, a także pomagać w poprawie błędów językowych i stylistycznych.

Zostań mistrzem pisania wciągających artykułów!

Tworzenie angażujących artykułów wymaga czasu. Jest jak rozmowa z nowo poznaną osobą – musicie trochę pogadać, żeby znaleźć wspólne tematy. Warsztat pisarski to jedno, ale niestety dobra treść nie zawsze obroni się sama.

Nawet najlepiej napisany tekst pozostanie niezauważony, jeżeli nie trafi do czytelników. Dlatego ważne jest, aby twoja strona była zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe. Dobrze skonstruowany tekst musi wybić się spośród mnóstwa innych treści w sieci, a osiągnie to dzięki zastosowaniu zasad SEO copywritingu. Używanie technik SEO to ważna umiejętność, dzięki której twoje artykuły będą lepiej widoczne i ciekawsze dla czytelników.

  • Autor: Paulina Bajorowicz

    International SEO Specialist

    www.whitepress.com/pl

    Zawodowo od ponad 5 lat związana z SEO i Content Marketingiem. Obecnie odpowiedzialna za pozycjonowanie marki WhitePress® w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z pasji fotografka, miłośniczka sztuk wizualnych, entuzjastka kawowych eksperymentów i alternatyw.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Jacek

    Potwierdzam. Nawet super ciekawy czy mega merytoryczny artykuł na blogu można zepsuć poprzez brak formatowania lub jego niestaranne wykonanie. Artykuły bez wcięć, duże bloki tekstu (szczególnie te wyjustowane czy wycentralizowane) czyta się źle i użytkownik szybko wychodzi ze strony. A to popsuje już statystyki nawet najlepszego merytorycznie bloga.
    Nie zapomnij o tym!

    xboxinfo.pl

    2015-03-24, 08:45
  • copywriter z tabletoid.pl

    Reguły są jasne i oczywiście można by ich podać znacznie więcej. Na przykład tę, żeby nie pisać w pierwszej osobie liczby mnogiej. Zdania typu "wystarczy, że kupimy nasze akcesoria i sprzątanie mamy szybko z głowy" średnio zachęcają do zakupu i wymagają dodatkowej interpretacji (bo dosłownie wychodzi na to, że sprzedawca sam kupuje akcesoria ma sprzątanie z głowy). Osobiście razi mnie też niepotrzebne robienie wcięć w akapitach. Zdarza się, że webmaster dostaje dobry tekst, a potem dodaje wcięcia po każdym enterze (bo pani na polskim mówiła... ) i całość wygląda po prostu słabo, niezbyt estetycznie.

    tabletoid.pl

    2014-12-21, 00:17
Polecane artykuły
jak pisac bloga
Jak zacząć pisać bloga? Przewodnik dla początkujących

Chcesz wiedzieć, jak zacząć pisać bloga, który wyróżni się w sieci? Prowadzenie bloga to świetny sposób na zbudowanie marki, zwiększenie widoczności w Google, a także generowanie leadów sprzedażowych. Z tego artykułu dowiesz się, jak tworzyć treści, które przyciągną odbiorców i potencjalnych klientów. Zacznij swoją przygodę z blogowaniem, korzystając z naszych porad i strategii!

SEO copywriting
SEO copywriting – poradnik dla początkujących

SEO copywriting to sztuka tworzenia treści dostosowanych do potrzeb wyszukiwarek i użytkowników. Rozwój technologii i zmieniające się algorytmy sprawiają, że copywriterzy muszą nieustannie doskonalić swoje umiejętności. W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym zasadom SEO copywritingu, przedstawimy wskazówki jak tworzyć treści pod SEO oraz z jakich narzędzi powinni korzystać copywriterzy!