Jak współpracować z YouTuberami?

Mały Antoś dopiero stawia swoje pierwsze kroki na tym świecie. Podobnie jak jego brat bliźniak Ignacy. Obydwaj poznają pierwsze smaki i doświadczają życia. Z jednej strony są to dwie różne osoby. Każda z nich posiada własną osobowość, inaczej stawia pierwsze kroki i komunikuje się ze światem. Jest jednak wiele aspektów, które ich łączą: oddychanie, patrzenie, tembr głosu. Mówi się czasem, że bliźniacy mają dar do jednomyślności. Kto wie? Przytoczony przed chwilą wstęp nie wydaje Ci się znajomy? Dwójka bliźniaków. Niby różni, a jednak tacy sami. Paradoks, powiesz? Czy aby na pewno?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Blogerzy a YouTuberzy

Blogerzy od YouTuberów wiele się nie różnią. Czasem tylko YouTuber jest troszkę młodszy od starszego kolegi blogera. Zdarza się. Podobni są natomiast do bliźniaków. Niby dwa różne organizmy, a jednak myślące podobnie. YouTubera oraz blogera łączy medium. Dla jednego z nich bronią jest słowo, dla drugiego zaś – przekaz audiowizualny. Nie będziemy rozwodzić się nad banałami, a skupmy się dzisiaj na temacie współpracy z YouTuberami.

Czym się różni od współpracy z blogerami?

Zasadniczo przed oczami mam historię z bliźniakami. Pod wieloma względami współpraca jest tak sama. W przypadku sponsorowanych filmów, kooperacja może wyglądać w następujący sposób:
1. YouTuber dostarcza marce/agencji obsługującej markę brief,
2. następuje akceptacja,
3. przesłanie scenariusza do filmu, (ew. poprawki),
4. akceptacja,
5. akceptacja filmu stworzonego przez twórcę oraz ustalenie szczegółów publikacji.

Na tym etapie jedną różnicą jest napisanie scenariusza. Następuje ono zwykle tuż po dostarczeniu i akceptacji briefa. Uważaj na ten etap. Możesz wymagać od YouTubera scenariusza. Oszczędzisz tym samym dzień produkcji twórcy, uściślisz niedomówienia w scenariuszu oraz sprawdzisz proponowany scenariusz pod kątem efektów, jakie chcesz uzyskać.

Kolejna z różnic to przynależność do tzw. sieci partnerskich. Blogerzy zwykle działają na własną rękę – sami są sobie twórcami oraz marketingowcami. W przypadku YouTuberów bardzo często funkcję managerską przejmuje sieć partnerska. W Polsce działa ich kilka, np.: TALENTMEDIA, LifeTube, czy też Epic Makers. Jest ich oczywiście więcej. W większości wypadków sieć partnerska ma tzw. wyłączność managerską na twórcę. Nie może on zrobić kampanii bez zgody agencji, choć najczęściej to agencja przejmuje sprawę współpracy między swoim twórcą a Tobą (marką lub agencją).

I to wszystko, jeśli chodzi o różnice. Po pierwsze, warto pamiętać, że tuż po akceptacji pomysłu twórcy na kampanię, warto poprosić o scenariusz celem oszczędzenia sobie oraz twórcy nerwów związanych z odwiecznymi poprawkami. Po drugie – określenie, czy dany twórca należy do sieci partnerskiej i czy ma w niej wyłączność. W tym wypadku można skorzystać z narzędzia socialblade.com, wyszukać twórcę i zobaczyć, czy w rubryce Claimed By widnieje któraś z sieci partnerskich, czy też None, czyli twórca działa na własną rękę.

Co jest ważne w tego typu współpracy?

Tutaj śmiało możesz wykorzystywać swoją wiedzę z dotychczasowych współprac z blogerami. Jeśli miałbym doradzić Tobie jedną, najważniejszą wskazówkę to cena. Staraj się nie proponować swoich stawek dla twórcy. Może się okazać, że stawka będzie zbyt mała, a niedoświadczony twórca zrobi (oczywiście w weekend) mały kryzys. Działanie absolutnie nieprofesjonalne, ale bierz to pod uwagę. W przypadku w którym on poda Ci swoją stawkę, a ta z jakiegoś powodu będzie za duża – możesz grzecznie podziękować.

A co jeśli… twórca poda dużo niższą stawkę niż zakładałeś? Wtedy brawo! Zaoszczędziłeś budżet na kampanię i śmiało możesz otwierać szampana i cieszyć się z sukcesu. Jak widzisz, warto w każdym wypadku nie podawać swojej ceny, a poprosić o wycenę.

Reasumując, jak widzisz – YouTuber niewiele różni się od blogera. Podobnie jak przytoczone we wstępie bliźniaki – dzielą ich tylko drobne różnice. Jeśli jesteś marketerem i do tej pory współpracowałeś tylko z blogerami to jak myślisz, boisz się współpracować z YouTuberami? Dlaczego?

  • Autor: Matt Olech

    www.mattolech.pl

    Twórca wideo w mediach społecznościowych od 2010 roku. Jego kanał subskrybuje ponad 100 tysięcy internautów, zaś materiały obejrzano ponad 13 milionów razy. Aktywny zawodowo trener - kocha przekazywać swoją wiedzę i widzieć, że ta - jest przydatna. Autor 33 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy YouTuber.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?