Podstawy optymalizacji stron internetowych pod SEO

optymalizacja stron www pod SEO
Podstawą do skutecznego pozycjonowania strony internetowej jest jej odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. W przypadku mało konkurencyjnych słów kluczowych często sama optymalizacja strony przyczynia się do znacznej poprawy pozycji na wiele słów kluczowych. Zobacz na jakie elementy na stronie internetowej warto zwrócić uwagę, żeby strona była jak najlepiej zoptymalizowana pod względem SEO.
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Czym jest SEO

Search Engine Optimization (SEO) czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to szereg działań mających na celu takie przygotowanie witryny aby była ona w stanie osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki z zachowaniem zasad danej wyszukiwarki.

Przykładem zasad wyszukiwarki są wytyczne od najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarki Google w postaci zbioru zasad zebranych w dokumencie „wytyczne Google dla webmasterów
 

Optymalizacja treści na stronie

Obecnie treści na stronie mają bardzo duże znaczenie przy optymalizacji pod kątem SEO. Coraz częściej można usłyszeć opinie, że wpływ na SEO mogą mieć także zachowania użytkowników na stronie: jak szybko z niej wychodzą, czy spędzają na niej dużo czasu. Są to czynniki bezpośrednio związane z jakością treści na stronie. Warto więc zadbać o to, żeby wypełnić stronę treściami spełniającymi określone warunki.

infografika opisująca jakie powinny być teksty na stronach internetowych

  • Obszerne - unikaj krótkich tekstów, składających się z kilku zdań. Postaraj się wyczerpująco opisać na stronie swoje usługi i produkty. Opisz szczegółowo wszystkie aspekty związane z danym tematem. Użytkownik będzie zadowolony, że mógł się wiele dowiedzieć, a roboty wyszukiwarki uznają Twoją stronę za bardziej wartościową.
  • Oryginalne - staraj się używać treści, które nie są skopiowane z innych źródeł (opisy z innych stron, opisy ze strony producentów, hurtowni). Jeżeli nie masz pewności, czy teksty na Twojej stronie są unikalne, możesz skorzystać z gotowych narzędzi, które to sprawdzą, np. Copyscape.
  • Odpowiednio podzielone - przy dłuższych tekstach warto zastosować nagłówki H1, H2, H3. Są to znaczniki HTML, które pomagają określić strukturę tekstu: co jest głównym nagłówkiem/tytułem (H1), co podtytułem (H2) itp. 
  • Zawierające odpowiednie słowa kluczowe - jeżeli już wiesz jak dobrać słowa kluczowe, które będą najlepsze dla pozycjonowania Twojej strony, postaraj się ich użyć w tekstach na danej stronie. Unikaj stosowania ich na siłę. Wykorzystaj synonimy słów kluczowych, wyrazy bliskoznaczne. To dużo lepsze rozwiązanie niż teksty z nienaturalnie upchniętymi słowami kluczowymi.
  • Urozmaicone - jeżeli treści na stronie będą tylko blokiem tekstu, z pewnością nie zwrócą uwagi użytkownika i nie zachęcą do ich czytania. Zastosuj pogrubienia, kursywę, do wyliczeń zastosuj wypunktowanie. Do tekstu postaraj się znaleźć pasującą ilustrację, grafikę.
     

Odpowiednie znaczniki tytułów stron

Tytuł strony i jej podstron ustalamy za pomocą HTML-owego tagu <title>. Tytuł strony jest bardzo ważnym elementem SEO z 2 powodów:

  • jest to jeden z ważniejszych czynników technicznych, na podstawie którego wyszukiwarka ocenia tematykę strony
  • jest on wyświetlany w wynikach wyszukiwania

optymalizacja SEO meta znacznika title i wpływ na wyniki wyszukiwania
Tytuł strony pokazany w wynikach wyszukiwania

Jak najszybciej sprawdzić, jaki mamy ustawiony tytuł na danej stronie? Wystarczy spojrzeć na kartę strony w przeglądarce - to tam wyświetlane są tytuły stron.

optymalizacja seo meta tytułu widoczna w przeglądarce
Tytuł strony w przeglądarce


Jak dobrać najlepsze tytuły stron? Tag title jest z pewnością miejscem, w którym warto umieścić słowo kluczowe (o tym jak dobrać najlepsze pisaliśmy w poprzednim artykule z tej serii) związane z treścią danej strony, najlepiej na samym jego początku. Z racji tego, że tytuły stron są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, warto również umieścić tam nazwę naszej firmy. Zakładając, że mamy firmę zajmującą się mechaniką pojazdową we Wrocławiu, o nazwie "Warsztatex", przykładowe tytuły stron jakie możemy ustawić na podstronach to:

  • Mechanika pojazdowa Wrocław - Warsztatex" - na głównej stronie firmy
  • Naprawa samochód Wrocław - Warszatatex" - na stronie opisującej usługi związane z naprawą samochodów
  • Przeglądy rejestracyjne Wrocław - Warsztatex" - na stronie opisującej usługę przeglądów rejestracyjnych
  • „​​​​​​​Diagnostyka samochodowa Wrocław - Warsztatex" - na stronie opisującej usługę diagnostyki

Wybierając tytuły stron, powinniśmy pamiętać także o ograniczeniach z nim związanych. W wynikach wyszukiwania wyświetlać się będzie tylko tytuł, którego długość nie przekracza około 55 znaków (jest to wartość orientacyjna, gdyż w rzeczywistości Google wyświetla w wynikach wyszukiwania napisy o szerokości nieprzekraczającej 512px - jednak wartość tą ciężko przeliczyć na konkretną liczbę znaków). W większość przypadków w wynikach wyszukiwania będzie się wyświetlał tytuł strony taki, jaki ustawiliśmy w tagu title - jednakże zdarzają się przypadki, że Google wyświetla tam inny tytuł, który uważa za bardziej stosowny. Kolejna istotna kwestia to unikalność tytułów - należy pilnować, żeby tytuły stron były unikalne, tzn. nie występowały 2 takie same wśród wszystkich podstron danej witryny.
 

Opisy meta description

Ten element jest również bezpośrednio związany z kodem HTML strony. Wartość tego opisu jest ustalana za pomocą HTMLowego tagu meta. Jakie jest jego przeznaczenie? Jest to opis wyświetlany w wynikach wyszukiwania, zaraz pod tytułem i adresem URL strony.

optymalizacja strony - meta description widoczne w wynikach wyszukiwania
Opisy meta description w wynikach wyszukiwania

Zawartość meta description nie ma wpływu na pozycjonowanie strony internetowej, jednakże jest ona ważna z innego powodu. Treść opisu wyświetlanego w wynikach wyszukiwania może wpływać na to, ile osób widząc naszą stronę w wynikach wyszukiwania wejdzie na nią. Jeżeli nasza strona będzie np. na 5 miejscu wyników wyszukiwania, ale będzie mieć przyciągający uwagę opis, możliwe że będzie miała więcej przejść, niż strona która jest na 3 pozycji wyników wyszukiwania. Warto o tym pamiętać, zanim pominiemy zupełnie ten element przy podstawowej optymalizacji strony.
 

optymalizacja strony www - przykład
Przykład dobrze i słabo wykorzystanych opisów meta description
 

Adresy URL

Jeżeli miałbym dać jedną radę odnośnie tego jak powinny wyglądać adresy URL stron, brzmiałaby ona „Twórz adresy URL takie, żeby użytkownik jeszcze przed kliknięciem w link wiedział co za chwilę będzie czytał”. Innymi słowy, adres URL powinien jak najbardziej opisywać zawartość strony (takie adresy URL nazywane są „friendly URL”). Oprócz użytkowników trzeba także pamiętać o robotach wyszukiwarki, które będą skanowały naszą stronę. Dla nich „najlepsze” adresy to takie, które:

  • nie są za długie (maksymalnie około 100 znaków)
  • nie zawierają znaków specjalnych, np. „?”, „$” oraz polskich znaków diakrytycznych (mogą występować problemy z indeksowaniem takich adresów przez wyszukiwarkę)

Przykładowe adresy URL:

  • http://sklepzbutami.pl/index.php?cat=2&type=14&id=141415155151513615155151&sort?=price&filter?=price1000 - adres taki jest niepoprawny pod kątem SEO ponieważ:
    • jest zbyt długi
    • zawiera znaki specjalne
    • nie opisuje dobrze zawartości strony (widząc taki adres ciężko określić, co zobaczymy na danej stronie)
  • http://sklepzbutami.pl/buty/zimowe/meskie/ - adres jest poprawny pod kątem SEO ponieważ:
    • jest krótki
    • nie zawiera znaków specjalnych
    • dobrze informuje o zawartości strony (użytkownik może się domyślić, co znajdzie pod tym adresem)
       

Grafiki

Mając dużą ilość grafik na stronie warto zwrócić uwagę również na optymalizację z nimi związaną. Istotne są tutaj przede wszystkim 2 aspekty. Pierwszy z nich związany jest z szybkością ładowania strony. Bardzo długi czas ładowania strony może negatywnie wpływać na SEO, ale także zniechęcać użytkowników do korzystania z naszej witryny. Dlatego też umieszczając grafiki na stronie dobrze zadbać o ich odpowiednią kompresję. Istnieje specjalne narzędzie, które pomoże nam ocenić aktualną szybkość ładowania strony, a co więcej poda także gotowe podpowiedzi, które grafiki warto skompresować, by przyspieszyć ładowanie strony. Szybkość ładowania strony można sprawdzić pod tym adresem: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

optymalizacja wczytywania strony
Wskazówki dotyczące optymalizacji grafik w naszym poprzednim artykule

Druga istotna kwestia to tzw. opisy alternatywne dla zdjęć. Są to elementy związane z kodem HTML grafik. Opis alternatywny jest wyświetlany na stronie zamiast grafiki, kiedy występują problemy z jej załadowaniem. W opisie alternatywnym powinniśmy więc w krótkiej formie ująć to, co znajduje się na zdjęciu. Dzięki dobrze wykonanym opisom alternatywnym, użytkownik wie co znajduje się na zdjęciu, które aktualnie nie może zostać załadowane. Opisywanie zdjęć za pomocą opisów alternatywnych jest także istotne z punktu widzenia SEO. Robot Google nie jest w stanie odczytywać zdjęć, ale może odczytać opisy alternatywne. Z tego powodu, używanie opisów alternatywnych jest kolejnym sposobem na to, by podpowiedzieć robotom wyszukiwarki, jakiej tematyki dotyczy nasza strona.

optymalizacja grafiki na stronie - SEO przyjazny tekst alternatywny
Zdjęcie wraz z poprawnie ustawionym opisem alternatywnym

działanie zoptymalizowanego pod seo opisu grafiki
Sposób w jaki strona jest widoczna dla robotów Google - zamiast grafiki widoczny jest opis alternatywny
 

Linkowanie między stronami - zaawansowana optymalizacja

Ważnym aspektem optymalizacji strony pod kątem SEO jest także linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami. Zazwyczaj realizowane jest to w formie menu, które zawiera linki do wszystkich głównych działów. Warto wiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem dla SEO jest tworzenie menu w formie tekstowej - unikać należy menu tworzonego z obrazków lub z użyciem technologii Flash (Google ma problem z pełnym odczytywaniem zawartości takich stron). Inne sposoby na linkowanie między podstronami w obrębie danej witryny to np. umieszczenie na danej podstronie linków do innych podobnych podstron (np. pod artykułem umieszczamy tekst „Czytaj także" wraz z linkami do podstron o podobnej tematyce). 
 

Jak możesz sprawdzić optymalizację SEO dla swojej strony?

W sieci znaleźć możemy dużą ilość wtyczek do przeglądarki i programów, które pozwalają na zdiagnozowanie problemów z optymalizacją strony oraz dają sugestie odnośnie tego, co można poprawić. Narzędzia takie są dużym ułatwieniem, gdyż dzięki nim możemy szybko wprowadzić odpowiednie zmiany. Przykładowym tego typu rozwiązaniem jest seoptimer:

  • narzędzie sprawdza ważne pod kątem SEO parametry witryny
  • określa, czy dany parametr jest poprawnie skonfigurowany
  • podaje krótkie wyjaśnienie, jak dany element można zoptymalizować 


optymalizacja strony www
​​​​​​​Analiza strony whitepress.pl w SEOptimer - wskazówki odnośnie optymalizacji tytułu strony

 

Wasze komentarze (16)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Adam Jakubiak

    Znakomity artykuł - wiele się z niego dowiedziałem i będę wdrażał na swoich stronach i blogach. AdamJakubiak.pl

    2017-12-06, 17:03
  • Gerard

    Ciekawy artykuł dla początkujących - dla wszystkiego zrobiłem przegląd u siebie w celu sprawdzenia. eporady24.pl

    2017-11-15, 11:17
  • Adwave

    Fajny artykuł, warto podesłać klientowi jak zapyta - a co wy właściwie robicie? ;) adwave.eu

    2017-07-09, 23:35
  • Darek H.

    Tak naprawdę dla całkowitego laika to są bardzo trudne zagadnienia. Ja kiedyś buszowałem po takich forach szukając porad jak wypromować swoją firmę, przede wszystkim zależało mi na pozycjonowaniu. Ale samemu raczej kiepsko mi to wychodziło. Przeszukałam mnóstwo firm od pozycjonowania i tworzenia stron, w części nawet ich witryny mi się nie podobały, to nie chciałem im powierzać swojej. W końcu znajoma poleciła mi Wykreowanych - bardzo mi się spodobał kontakt z klientem, od razu rzeczowo co i jak. Zdecydowałem się na ich usługi i w sumie zrobili co do nich należało. Więc morał z tego z taki, że jak się sami dobrze nie znamy, to najlepiej to zlecić komuś, kto to ogarnia :)

    2017-05-15, 17:42
  • Anna

    Krótko, trafnie i na temat. Czas wdrożyć te rady na blogu. wedding4u.pl

    2017-05-14, 15:05
  • Agata

    Bardzo fajny tekst. Prosto i przystępnie. Będę zwracać na to uwagę. targislubne.pl

    2017-05-10, 18:46
  • Marcin

    Bardzo ważne i pomocje informacje budomiks.pl

    2017-03-07, 22:18
  • Gosia

    Tradycyjnie, bardzo, bardzo dziękuję za porady - te i poprzednie. Idealne dla początkujących. sauolook.com

    2016-12-11, 13:01
  • Sławomir

    Dopiero teraz trafiłem na odpowiedni artykuł, gdzie krok po kroku mogę sprawdzić czy wszystko w moim sklepie jest z optymalizowane. Ale już na starcie mogę powiedzieć że daleko, oj daleko mu do choćby przyzwoitości. Zabieram się do pracy od zaraz, bo bez tego ani rusz. Mam pytanie jeszcze. Wiele firm ma rozbudowane opisy w wyszukiwarce, przeważnie po trzy z każdej strony dodatkowe linki z opisami do różnych podstron/działów(czym się jeszcze zajmują i co można u nich znaleźć. Jak stworzyć taką rozbudowaną wizytówkę?
    Z góry dziękuje. fajna-bizuteria.pl

    2016-10-06, 11:14
  • Zwarty

    Znacie jakiś soft do porównywania optymalizacji na wielu stronach na raz? Nasycenie oraz umiejscowienie słów kluczowych itp? zwarta.eu

    2016-04-26, 11:54
  • Łukasz

    Jak dla mnie przykład B-first jest zły, bo oni mają ustawiony inny description na stronie, w tym przypadku Google pokazuje błędnie opis strony.

    2014-10-15, 09:52
  • Karol Soja

    @Daniel - można oczywiście, ale to już nie jest wtedy "friendly URL". Dzięki za uwagę, poprawię tekst :)

    2014-10-15, 09:41
  • Laskas.pl - Michał Barczyk

    Dzięki za wyróznienie jeśli o chodzi o meta description. Audyty SEO to podstawa pozycjonowania, info na mojej stronie.

    2014-10-15, 09:30
  • Daniel

    nie można używać znaku zapytania w adresie? Co bzdura.
    Wszystko ok poza tym znakiem zapytania...

    2014-10-15, 08:50
  • Tomasz

    Jest spoko. Dla początkujących ta wiedza się na pewno przyda ;)

    2014-10-15, 08:50
  • marcin

    o matko i córko, za szybko, za dużo, za nagle...zróbcie to proszę jakoś czytelnie (jak dla ludzi :) )

    2014-10-14, 23:57
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy też zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy ze swoją konkurencją? Czy monitorujesz ich zachowanie? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Zacznij to robić najlepiej już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!