Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania?



słowa kluczowe do pozycjonowania
Dobrze wykonana analiza słów kluczowych jest w dużej mierze czynnikiem odpowiadającym za sukces późniejszych działań SEO. Jeżeli nie przeprowadzimy wcześniej gruntownej analizy, może okazać się, że mimo iż występujemy na określone słowa kluczowe wysoko w wynikach wyszukiwania, to nie przynosi to nam żadnych wymiernych korzyści.

Czym jest copywriting

Copywriting to usługa polegająca na przygotowywaniu treści na strony internetowej. Treści mogą mieć charakter między innymi felietonów, artykułów, poradników czy aktualności. Popularny jest także tzw. SEO Copywriting czyli przygotowywanie treści przyjaznych algorytmom wyszukiwarek.

 

Czym są słowa kluczowe?

Słowami kluczowymi nazywamy wyrazy, które wpisywane są do wyszukiwarki Google w celu odnalezienia konkretnych informacji, usług lub produktów. Słowa kluczowe nazywane są także frazami lub frazami kluczowymi.



jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania

Słowo kluczowe wpisane w wyszukiwarkę

Mówiąc o słowach kluczowych w kontekście pozycjonowania, można wyróżnić kilka ich typów:

  • brandowe - (brand = marka, nazwa firmy), słowa kluczowe wpisywane są przez użytkowników wyszukiwarki najczęściej w sytuacji, kiedy nie znają oni konkretnego adresu strony internetowej danej firmy, ale chcą na nią trafić. Zazwyczaj strony internetowe nie wymagają specjalnych działań, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na frazę będącą nazwą firmy. Wynika to z kilku faktów:
    • nazwa firmy przeważnie jest unikalna (jeżeli jeszcze jesteś na etapie wyboru nazwy firmy, sprawdź czy nie istnieje inna o tej samej nazwie, w przeciwnym wypadku Twoja strona może nie znaleźć się na 1. miejscu w wynikach wyszukiwania na frazę będącą nazwą firmy)
    • nazwa domeny jest przeważnie taka sama jak nazwa firmy, co również przyczynia się do tego, że strona z nazwą firmy pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania
       
  • ogólne słowa kluczowe - słowa kluczowe składające się najczęściej z 1-2 wyrazów, tego typu słowa kluczowe najczęściej wpisywane przez osoby, które są zainteresowane jakimiś produktami lub usługami, ale nie mają jeszcze sprecyzowanych preferencji. Obecność na wysokich pozycjach na te frazy kluczowe niekoniecznie musi się więc przekładać na korzyści biznesowe. Dodatkowo, pozycjonowanie na takie słowa kluczowe jest trudniejsze, ze względu na dużą konkurencję.
    Przykładowe słowa kluczowe tego typu. :
    • buty
    • wycieczki
    • zegarki
  • słowa kluczowe long-tail (tzw. długi ogon) - do tego rodzaju słów kluczowych zaliczyć możemy przede wszystkim słowa kluczowe, składające się z większej niż 2 ilości wyrazów, Internauci, wpisujące w wyszukiwarkę Google tego typu słowa, mają już bardziej sprecyzowane potrzeby i dokładnie wiedzą czego szukają. Pozycjonowanie na tego typu słowa kluczowe jest zwykle łatwiejsze, ponieważ jest mniejsza konkurencja.
    Przykładowe słowa kluczowe tego typu:
    • buty skórzane zimowe
    • wycieczki objazdowe na kubę
    • zegarki męskie z paskiem

Powyższe zestawienie dotyczy głównie stron internetowych związanych z jakimś biznesem -  sprzedających lub reklamujących usługi bądź produkty. Poza wymienionymi wyżej typami słów kluczowych możemy wyróżnić także informacyjne słowa kluczowe, związane z wyszukiwaniem informacji np. “stolica Kenii”, “jak zawiązać krawat”, “prezydent Czech”

Pomiędzy słowami kluczowymi składającymi się z rożnej ilości słów, możemy wyróżnić pewne zależności, dobrze opisane na poniższej grafice:

słowa kluczowe - long tail
Źródło grafiki: http://www.mediart.pl/

Podsumowując:

  • im zwrot wpisywany w wyszukiwarkę ma mniej wyrazów, tym częściej jest szukany przez Internautów, wraz z zmniejszającą się liczbą wyrazów w zwrocie rośnie także konkurencyjność(trudność wypozycjonowania danego słowa kluczowego) oraz koszty z nim związane
  • im zwrot wpisywany w wyszukiwarkę ma więcej wyrazów, tym będzie mniej konkurencyjny, ale też rzadziej szukany przez Internautów

Warto także dodać, że większa ilość wyrazów wpisywanych w wyszukiwarkę świadczy o bardziej sprecyzowanych potrzebach, a co za tym idzie, jest większa szansa, że trafiając z wyników wyszukiwania na naszą stronę użytkownik znajdzie właśnie to czego szukał.

 

Jak dobrać słowa kluczowe?

Wiemy już, jak dzielą się słowa kluczowe i czym charakteryzują się ich różne rodzaje, skąd jednak na nie pomysły?
Oto kilka sposobów:

  1. Spisz oferowane przez siebie usługi oraz produkty
    Podstawowy i najbardziej skuteczny sposób na utworzenie listy słów kluczowych do pozycjonowania. Warto przy tym pamiętać o obszarze, na jakim prowadzimy swoją działalność. Jeżeli mamy firmę, która oferuje usługi tylko lokalnie(na terenie danego miasta), warto dodać do słów kluczowych nazwę miasta - ponieważ właśnie w ten sposób najwięcej internautów będzie poszukiwało danej usługi.
    Kilka przykładów, jakie słowa kluczowe możemy wybrać, w zależności od prowadzonego przez nas biznesu:
    • Przykład 1: serwis komputerowy w Łodzi:
      • naprawa laptopów łódź
      • naprawa komputerów łódź
      • czyszczenie laptopów łódź
    • Przykład 2: sklep internetowi z akcesoriami do urządzeń Apple
      • obudowa iphone 4s
      • bateria iphone 6
      • ładowarkia iphone 4
  2. Skorzystaj z sugestii wyszukiwarki Google
    Wpisując w wyszukiwarkę daną frazę, Google podpowiada nam, żebyśmy spróbowali poszukać interesujących nas informacji również pod innymi hasłami.
    Podpowiedzi takie znajdziemy w 2 miejscach:
    • pod listą wyników wyszukiwania

      pomysł na słowa kluczowe
    • w polu służącym do wpisywania słowa kluczowego

Sugestie te są nie tylko dobrą podpowiedzią dla szukających, ale także dla tych, których chcą wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania strony. Wśród podpowiedzi znajdują się bowiem hasła podobne do tego które wpisywaliśmy, które są często wyszukiwane przez Internautów.

  1. Skorzystaj z narzędzia Ubersuggest - http://ubersuggest.org/
    Ubersuggest jest narzędziem o podobnym działaniu do sugestii wyszukiwarki Google. Na podstawie jednego słowa kluczowego uzyskamy sugestie innych - podobnych słów kluczowych, na które warto się pozycjonować, ponieważ również są wyszukiwane przez Internautów. Korzystanie z narzędzia jest bardzo proste.

    Ubersuggest - narzędzie do słów kluczowych

    W polu (1) wpisujemy podstawowe słowo kluczowe, w polu (2) wybieramy Polish - ponieważ interesują nas polskie słowa kluczowe i klikamy Suggest. Oto przykładowe rezultaty, uzyskane po podaniu słowa kluczowego “wycieczki objazdowe”.

    Ubersuggest - narzędzie do słów kluczowych
    Bardzo zbliżoną listę słów otrzymalibyśmy po kolei wpisując w pasku wyszukiwania
    • wycieczki objazdowe a
    • wycieczki objazdowe b
    • wycieczki objazdowe c

i kolejno spisując sugestie przedstawione przez wyszukiwarkę. Używając Ubersuggest czynność ta zostaje za nas wykonana                       automatycznie

  1. Skorzystaj z narzędzia keyword.io - http://keywordtool.io/
    Narzędziem o podobnym działaniu jest KeywordTool. Działa ono na bardzo podobnej zasadzie, lecz zwraca jeszcze więcej gotowych sugestii słów kluczowych. Sposób korzystania z KeywordTool jest również bardzo intuicyjny.

    keyword tool - narzędzie do słów kluczowych
    Bazowe słowo kluczowe, na którego podstawie chcemy wygenerować propozycje innych słów wpisujemy w polu (1) i wybieramy przycisk (2).
    Oto jak prezentują się wyniki tym razem:
    keyword tool widok - słowa kluczowe
  2. Skorzystaj z narzędzia GoogleAdWords Planer Słów Kluczowych
    Kolejne narzędzie, które pomoże nam wybrać odpowiednie słowa kluczowe do pozycjonowania to Google AdWords KeywordTool. Żeby z niego skorzystać należy być zalogowanym na swoje konto Google i wpisać w przeglądarce adres: https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/ .
    Uzyskanie listy propozycji słów kluczowych będzie możliwe po wybraniu opcji “Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”.
    adwords - słowa kluczowe

    Następnie w polu (1) wpisać podstawowe słowo kluczowe, np. tak jak w poniższym przykładzie “karma dla psa” oraz kliknąć (2) Wyświetl propozycje.
    Wyniki, znajdujące się na karcie Propozycje słów kluczowych powinny zaprezentować się następująco:
    słowa kluczowe - adwords

 

Jak analizować słowa kluczowe pod kątem potencjalnego ruchu?

Posiadając już pełną listę słów kluczowych, opracowaną przy użyciu wymienionych metod pozostaje sprawdzić, jak często dane słowo kluczowe jest wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki Google.
Jest to możliwe również przy użyciu wspominanego już wyżej programu Google AdWords KeywordTool. Jednakże tym razem po wejściu na stronę https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/ wybrać należy opcję Pobierz listę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych (...) i w pokazanym niżej polu wkleić listę słów kluczowych, których liczbę wyszukań chcemy sprawdzić.
jak wybrać słowa kluczowe - adwords
Po wpisaniu listy słów wybieramy opcję Pokaż liczbę operacji wyszukiwania. Przykładowe wyniki(znajdujące się na karcie Propozycje słów kluczowych) będą wyglądały tak:
słowa kluczowe ilość wyszukań

W kolumnie Śr. miesięczna liczba wyszukiwań znajduje się informacja o tym, ile razy(średnio) miesięcznie dane słowo kluczowe jest wpisywane w wyszukiwarkę przez Internautów.
Dodatkowo, po najechaniu na ikonkę wykresu, znajdującą się po lewej stronie tej liczby dostaniemy informację o tym, jak często słowo to jest wyszukiwane w konkretnym miesiącu(dane bazują na ostatnich 12 miesiącach).
słowa kluczowe ilość wyszukań

Jak widać na przykładzie, niektóre ze słów kluczowych są sezonowe. Oznacza to, że są ich popularność jest mocno uzależniona od miesiąca.
Jak należy interpretować informację o średniej liczbie wyszukiwań danego słowa kluczowego? Czy bazując na przykładzie możemy przyjąć, że będąc na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na frazę wycieczki objazdowe last minut naszą stronę będzie odwiedzać dodatkowe 480 osób miesięcznie? Niestety sprawa nie jest tutaj tak oczywista, co szerzej opisaliśmy w poprzednim artykule(https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych) w sekcji Czy warto być wysoko w wynikach wyszukiwania?

 

Co ma wpływ na konkurencyjność słów kluczowych?

Ostatnią  i bardzo istotną kwestią przy wyborze słów kluczowych do pozycjonowania jest ich konkurencyjność. Od niej zależy bowiem, jaki będzie koszt wypozycjonowania strony na dane słowo kluczowe oraz ile czasu może to potrwać. Ocena konkurencyjności słów kluczowych jest zagadnieniem wymagającym już specjalistycznej wiedzy SEO i pewnego doświadczenia. Dlatego też, jedynie wymienimy czynniki, które mają wpływ na konkurencyjność słów kluczowych:

  • branża - najbardziej konkurencyjne są słowa kluczowe związane z gałęziami biznesu, które pozwalają na największe zyski, tymi najbardziej konkrecyjnymi są z pewnością finanse, bankowość, ubezpieczenia.
  • liczba konkurentów - im więcej stron o podobnej tematyce, firm prowadzących podobną działalność, tym ciężej jest osiągnąć lepszy wynik od konkurentów
  • optymalizacja pod kątem SEO stron internetowych konkurentów - im więcej lepiej zoptymalizowanych pod SEO stron w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, tym ciężej będzie przebić się kolejnej stronie, o optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO będzie można przeczytać więcej w kolejnych artykułach z naszej serii
  • liczba linków i jakość linków prowadzących do stron konkurentów - im więcej wartościowych linków posiadają nasi konkurenci, tym ciężej będzie nam z nimi walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania

Autor: Karol Soja

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
Ania 2017-02-17, 13:37
Dzięki za artykuł! Kolejna kopalnia wiedzy!
Do Agi 2017-02-15, 16:56
Możesz podać link, w co wchodzisz? Nic takiego co piszesz nie ma - planner działa jak opisany w tym artykule. Może nie szukaj problemu w artykule, tylko w sposobie korzystania narzędzia przez samą siebie...
Aga 2017-02-02, 15:02
i jeszcze trzeba podać numer karty płatniczej. Dlaczego nikt o tym nie napisał w artykule?
Aga 2017-02-02, 14:48
Google Planner podczas rejestracji chce aby podać nazwę strony, określić co chcemy reklamować, napisać reklamę (nagłówek1, nagłówek2 oraz opis) oraz określić miesięczny budżet wynoszący min.100 zł. Bez podania tych danych nie można przejść do pola dotyczącego słów kluczowych. Artykuł wprowadza w błąd.
Teresa 2017-01-20, 10:36
Bardzo się cieszę, że tu trafiłam, nareszcie napisane coś " po ludzku" .
Czekam na kolejne artykuły, są na prawdę potrzebne.....
Adam 2017-01-19, 19:07
Ciekawy poradnik, wiele mi rozjaśnił w wielu kwestiach.
pawel lakwa 2017-01-16, 16:41
Wielkie dzięki, tego właśnie szukałem !
Adrian 2016-12-27, 22:35
Z tego co widzę to artykuł już jest dość stary, a wiedza ciągle na czasie. Fajny tutorial dla wszystkich chcących coś osiągnąć. Dzięki
Gosia 2016-12-11, 12:31
Po raz kolejny - bardzo, bardzo dziękuję za wszelkie wskazówki! Nieoceniona pomoc dla laików.
Krzysztof 2016-11-22, 17:12
Dzięki za ciekawy poradnik, szukałem w jaki sposób analizować wyniki z Google Adwords, a znalazłem dodatkowe narzędzia do analizy słów kluczowych, na pewno skorzystam!
--Zablokowano-- 2016-10-26, 11:21
Komentarz został zablokowany przez redakcję.
Sławek 2016-10-06, 12:12
Krok po kroku przygotowana wiedza pod fundamenty Seo. Nawet Ja jako laik, będę mógł lepiej spojrzeć na mój sklep od podszewki. Pewnie czeka mnie wiele poprawek, ale bez tego ani rusz.
Dziękuje za cenną wiedzę :)
Dj Santi 2016-09-30, 16:04
Dobrze, że dzielicie się wiedzą. Skorzystam z Waszego systemu i wdrożę wiedzę przekazywana przez was na moją stronę internetową.
Anicenta 2016-09-21, 07:55
super artykuł, zaraz sprawdzę, czy działa także dla niszowych, innowacyjnych usług; mam wrażenie, że dzięki temu co przeczytałam nie dam się łatwo naciągnąć nierzetelnym firmom "pomagającym"
Mirosław 2016-09-09, 10:37
Wreszcie ciekawy materiał na temat pozycjonowania. Wszystko w kolejności i na miejscu :-)
Monika 2016-08-25, 22:04
Bardzo ładnie to wyłożyliście :) Dziękuję.
Marcin 2016-08-23, 22:07
Bardzo ciekawy artykuł, w łatwy i przyjemny sposób napisany jeden z trudniejszych tematów.
Moc Słowa 2016-08-09, 17:42
Bardzo rzetelnie napisany artykuł - dziękuję.
Falownik 2016-07-22, 13:54
Rewelacyjny artykuł, świetne podpowiedzi dla początkujących. Dziękuję.
Irek 2016-07-21, 15:50
Doskonale rozbudowany artykuł pogłębiajacy wiedzę na tema doboru słów kluczowych
Marcin 2016-07-19, 21:25
Ogromna garść informacji. Zapoznałem się z artykułem, który otwarł mi oczy na wiele aspektów. Dziękuję :)
Matt 2016-07-12, 12:24
Bardzo przydatny artykuł bo właśnie zaczynam optymalizację niektórych podstron z usługami. Kieruję się w stronę łatwiejszych słów, które generują mniej ruchu po to by z nich wyciągnąć TOPy. Więcej tych łatwiejszych pozwoli mi osiągnąć porównywalną ilość klików
kibic 2016-05-24, 16:37
Ciekawe narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych z pewnością wypróbuję . Troszkę więcej o konkurencyjności poproszę,ale i tak fajny artykuł. Do ciężkich branż dodał bym jeszcze bukmacherkę i specyfiki na powiększanie jednych części ciała a zmniejszanie innych gdzie CPS jest wyższy niż za założenie lokaty czy kupno ubezpieczenia .
Tomasz 2016-04-07, 14:52
Bardzo przydatne informacje :) Z pewnością pomogą mi one w przyszłości
Mateusz 2016-02-19, 10:37
Dzięki za rozjaśnienie. A czy faktycznie pozycjonowanie na "długi ogon" stanowi wsparcie dla głównych fraz?
Robert 2016-02-08, 20:51
Dobry artykuł. Bez porządnego researchu jeśli chodzi o dobór słów kluczowych nie ma co zaczynać pozycjonowania. Warto na to poświęcić nawet kilka dni.
MTrader 2016-01-03, 14:58
pobierz prognozy ruchu dla listy słów kluczowych -działa i wyswietla dokładne wyniki
--Zablokowano-- 2015-10-12, 09:58
Komentarz został zablokowany przez redakcję.
--Zablokowano-- 2015-10-08, 16:19
Komentarz został zablokowany przez redakcję.
Damian 2015-04-23, 19:34
Dzięki za wskazówki, dobre rady i konkretny artykuł. Dużo z tych narzędzi przyda się do pozycjonowania.
Messi Design 2014-10-24, 01:29
@Mateusz Rzetecki
Klienci nie znają podstaw bo często po prostu nie mają na to czasu, zresztą z naszego pkt widzenia to faktycznie podstawy i rzecz fundamentalna do wykonania bo to rzutuje na efektywność późniejszych działań. Tyle, że to z naszego bo już "chwilkę" w tym grzebiemy...
Zgadzam się całkowicie, że pomysł jest BARDZO DOBRY bo mam przyjemność wrzucić ten adres do opracowania dla klienta by wiedział, że wiemy :)
Messi Design 2014-10-08, 16:07
w raportach do pobrania z narzędzia też jest kolumna "keyword type"... gdzie wszystkie frazy są oznaczone jako "board". Wniosek mam taki, że funkcjonalność istnieje, ale nie mamy do niej dostępu :(
Messi Design 2014-10-08, 15:58
w narzędziu występuje jeszcze podział, konkretnie w sekcji... "pobierz prognozy ruchu dla listy słów kluczowych", ale niestety nie działa... Szkoda bo moja założenia się sprawdzały. Jeżeli odjąć od ogólnej liczby dopasowanie ścisłe to widzimy jak wiele się "opowiada w okół tematu/frazy"... no ale jeżeli nie ma :( to zostało płakać za rozlanym mlekiem. Jakieś pomysły/propozycje by tą funkcjonalność przywrócić? Właśnie robię rozbudowaną analizę dla klienta i chciałem "zabłysnąć" a tym czasem będę robił dobrą minę do nieTakDobrejGryJakBymChciał...
Karol Soja 2014-10-08, 15:52
@Messi Design
Miesiąc temu Google ogłosilo usunięcie tej opcji z Planera słów kluczowych GoogleAdWords :/
http://adwords.blogspot.com/2014/08/close-variant-matching-for-all-exact.html
Messi Design 2014-10-08, 15:18
mam pytanie a propos "pokaż liczbę ilości wyszukiwania"... W starym narzędziu (oj, kiedy to było), mogłem zmienić typ dopasowania, bądź też wpisywać odpowiednio frazy z "", [] i bez. W nowym narzędziu, pomimo przeszukania wszystkich opcji nie widzę niestety tego narzędzia... Ma ktoś może pomysł jak się dowiedzieć szacunków wyszukiwań dla dopasowania ścisłego i do wyrażenia. Kiedyś korzystałem z tego by określić przydatność frazy na potrzeby content marketingu dopasowanie ogólne - dopasowanie ścisłe/dopasowanie ogólne... teraz nie bardzo mam jak to zrobić :(
Mateusz Rzetecki 2014-10-08, 14:10
Bardzo fajny pomysł z tworzeniem poradnika dla początkujących. Często to właśnie podstawy kuleją u wielu klientów :)
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top