Reklama gier hazardowych

Reklama gier hazardowych
Szeroko rozumiany hazard jest przykładem branży, która musi liczyć się z wieloma obostrzeniami. Do prowadzenia działalności gospodarczej w dziedzinie gier hazardowych wymagane jest zezwolenie, co jest wyjątkiem od obowiązującej w naszym kraju swobody działalności gospodarczej. Jednym z ograniczeń jest szeroki zakaz reklamy i promocji, którego nieprzestrzeganie może doprowadzić do odpowiedzialności karnej.
Ponad 3800 portali, 1800 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Gry hazardowe w polskim prawie

Zagadnienia związane z grami hazardowymi zostały uregulowane przez przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. Swego czasu ustawa ta była głośna komentowana z uwagi na jej restrykcyjność. Zgodnie z art. 1 ustawy, jej przedmiotem są warunki urządzania oraz zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Warto w tym miejscu doprecyzować, że:

  • grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy w szczególności
    od przypadku. Przykładem są gry w karty oraz gry w kości, a także gry cylindryczne,
  • zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, które mogą mieć postać
    tzw. totalizatorów oraz zakładów bukmacherskich, w przypadków których wysokość wygranych zależy od stosunku wpłaty do wygranej.

 

Definicja reklamy i promocji

Co ciekawe i stosunkowo rzadko spotykane w przypadku innych przepisów, ustawa o grach hazardowych zawiera swoje wewnętrzne definicje reklamy i promocji.

Reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane i możliwościach uczestnictwa.

Z kolei przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.

 

Zakaz reklamy

W art. 29 wspomnianej ustawy przewidziano, że zabroniona jest zarówno reklama, jak i promocja gier cylindrycznych, gier w kości i karty, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Ponadto przepisy zakazują informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w powyższym zakresie.

Zakaz reklamy jest zakreślony szeroko. Obejmuje bowiem zarówno podmioty, które zlecają lub prowadzą  niedozwoloną reklamę/promocję, jak również te, które umieszczają reklamę lub daną informację, kończąc na tych, które czerpią z tego tytułu korzyści.

 

Dozwolone działania

Przepisy umożliwiają reklamę i promocję prowadzoną wewnątrz kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych. Dopuszczalne jest także oznaczenie nazwą podmiotu, logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się kasyno gry lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. W przypadku zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet reklama i promocja jest dopuszczalna, ale tylko przy wykorzystaniu strony internetowej wskazanej w zezwoleniu, która służy do prowadzenia tego rodzaju zakładów.

 

Przykłady z praktyki

Przyjrzyjmy się przykładom z praktyki. W jednym z wielu wyroków Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że umieszczenie w nazwie spółki nazwy domeny internetowej stanowi prezentowanie konkretnej strony internetowej, na której są urządzone zakłady wzajemne, wobec czego takie działanie jest niedozwolone.

Zdaniem Sądu Okręgowego w Jelenie Górze, niedopuszczalna jest emisja w telewizji blachy sponsorskiej prognozy pogody, w której zamieszczone są znaki graficzne w postaci oznaczeń kart do gry.

Trzeba liczyć się z tym, że publikacja w sieci fotografii danej osoby np. z ruletką może zostać uznana ze niedopuszczalną promocję.

W 2014 roku głośno było o sprawie, w której jeden z serwisów internetowych recenzował oprogramowanie służące do gry w wirtualne gry hazardowe. Zostało to uznane za niedopuszczalną promocję tych gier.

 

Gry hazardowe, a Internet

Poza wspomnianą możliwością informowania o zakładach wzajemnych przy wykorzystaniu strony internetowej określonej w zezwoleniu, aktywność w Internecie w zakresie gier hazardowych należy uznać za niedopuszczalną. Niewątpliwe ma to związek z generalną zasadą określoną w przepisach ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którą zarówno urządzenie gier hazardowych przez Internet, jak i uczestniczenie w nich jest zabronione. Z tych względów w mojej ocenie promocja i reklama hazardu jest niedopuszczalna między innymi poprzez social media, blogi oraz przy wykorzystaniu specjalistycznych artykułów.

Osoby aktywne w sieci i prowadzące np. strony reklamowe, czy blogi, powinny pamiętać o tym, że odpowiadają za znajdujące się na nich treści. Zatem nawet jeżeli nie mają świadomości tego, że za pośrednictwem ich strony czy bloga ktoś reklamuje np. zakład bukmacherski, muszą liczyć się z odpowiedzialnością.

 

Sankcje w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących gier hazardowych

Obowiązujące przepisy zawierają rygorystyczne sankcje przewidziane za złamanie zakazów związanych z reklamą gier hazardowych. Odpowiedzialność w tym zakresie została uregulowana przez Kodeks karny skarbowy, który kwalifikuje działania dotyczące reklamy i promocji gier hazardowych jako czyn zabroniony. Art. 110 a przewiduje dwie sytuacje. Pierwszą z nich jest podejmowanie działań polegających na reklamie i promocji, umieszczeniu reklam lub informowaniu o sponsorowaniu. Drugą natomiast jest działanie polegające na czerpaniu korzyści z reklamy lub promocji. Oba czyny zagrożone są karą grzywny do 720 stawek dziennych. Biorąc pod uwagę, że jedna stawka może stanowić nawet czterystukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie kwota 2.000,00 złotych brutto), w konkretnym przypadku kara może okazać się bardzo dotkliwa.

Ponadto podmioty łamiące zakazy dotyczące reklamy i promocji muszą się liczyć z odpowiedzialnością cywilną, w tym odszkodowawczą, na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Piotr Stolarczyk

radca prawny

kancelariastolarczyk.pl

 

 

infografika - reklama gier hazardowych

 

 

Polecane artykuły
Prawa autorskie i domena publiczna w Internecie
Prawa autorskie w Internecie – rodzaje licencji CC i prawo cytatu

Każdy nowopowstały utwór z zasady chroniony jest prawem autorskim. To autor decyduje o jego ewentualnych kanałach dystrybucji oraz o tym, jak odbiorcy mogą go następnie wykorzystywać. Dotyczy to również publikowania w Internecie! Zobacz co wolno, a czego nie wolno wykorzystując cudzą twórczość. Dowiedz się jak nie zabłądzić w gąszczu rozmaitych licencji i przepisów.

reklama lekarzy i aptekarzy
Czy reklama lekarzy i aptek jest dopuszczalna?

Oprócz prawników zakaz reklamy obowiązuje również lekarzy, apteki i punkty apteczne, a mimo to nie można powiedzieć żeby gabinety lekarskie "świeciły pustkami". Podobnie sytuacja ma się z aptekami - przybywa ich coraz więcej i nie narzekają na brak klientów. W jaki sposób mogą oni promować swoją działalność?

działania reklamowe adwokatów i radców prawnych
Reklama radców prawnych i adwokatów

Obecnie praktycznie każda firma czy osoba publiczna posługuje się reklamą. Niestety są grupy zawodowe, które obowiązują ograniczenia w tym zakresie. Przykładem są np. prawnicy, których działania reklamowe reguluje Kodeksie Etyki Radcy Prawnego oraz Kodeksie Etyki Adwokackiej. Wszelkie naruszenia wiążą się natomiast z poważnymi konsekwencjami.

Wasze komentarze (4)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Konrad

    Każdego dnia praktycznie każdy użytkownik Internetu jest uderzany dziesiątkami reklam o tematyce hazardu. Jest to nie tylko niezgodne z prawem, ale również strasznie irytujące i szkoda, że nikt się za to nie bierze. Może kilka przykładów powstrzymałoby niektóre portale przed zamieszczaniem takowych banerów promocyjnych. Niestety w hazardzie są ogromne pieniądze i osoby które działają w tej branży zawsze będą szukać obejść w prawie, aby skutecznie walczyć z konkurencją i promować swoje usługi. seoheroes.pl

    2017-03-24, 15:21
  • Dominik - Innowacyjna Nauka e-Biznesu

    Niby są zakazy a i tak non stop widać wszędzie reklamy. Odpowiedzcie mi na pytanie tego rodzaju. W Polsce nie wolno reklamować gier hazardowych, a co drugi piłkarz w polskiej lidze biega z reklamą na koszulce.
    Oni tylko potrafią sie doczepiać do małych serwisów, które ledwo zarabiają, a do dużych graczy na rynku nawet nie piskną innowacyjnanaukaebiznesu.pl

    2017-03-02, 11:31
  • adam m

    to jak to jest ze serwisy sportowe maja banery reklamowe firm a nawet organizuja konkursy aby obstawiac wyniki gier?

    2017-03-01, 19:09
  • adam91

    Dokładnie za miesiąc wchodzi nowelizacja ustawy. W artykule 29, jest kilka nowych punktów na temat reklamy zakładów wzajemnych. Czy nowa ustawa zmienia coś odnośnie reklamy zakładów wzajemnych na blogach i będzie można reklamodawć bukmacherów, ktorzy otrzymali zezwolenia na prowadzenie zakładów w Polsce?

    2017-03-01, 14:02