Reklama gier hazardowych


Gry hazardowe w polskim prawie
Zagadnienia związane z grami hazardowymi zostały uregulowane przez przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. Swego czasu ustawa ta była głośna komentowana z uwagi na jej restrykcyjność. Zgodnie z art. 1 ustawy, jej przedmiotem są warunki urządzania oraz zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Warto w tym miejscu doprecyzować, że:
- grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy w szczególności
od przypadku. Przykładem są gry w karty oraz gry w kości, a także gry cylindryczne, - zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, które mogą mieć postać
tzw. totalizatorów oraz zakładów bukmacherskich, w przypadków których wysokość wygranych zależy od stosunku wpłaty do wygranej.
Definicja reklamy i promocji
Co ciekawe i stosunkowo rzadko spotykane w przypadku innych przepisów, ustawa o grach hazardowych zawiera swoje wewnętrzne definicje reklamy i promocji.
Reklamą jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych i innych oznaczeń z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz informacji o miejscach, w których takie gry lub zakłady są urządzane i możliwościach uczestnictwa.
Z kolei przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, rozumie się publiczną prezentację tych gier lub zakładów, rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych, a także inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
Zakaz reklamy
W art. 29 wspomnianej ustawy przewidziano, że zabroniona jest zarówno reklama, jak i promocja gier cylindrycznych, gier w kości i karty, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Ponadto przepisy zakazują informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w powyższym zakresie.
Zakaz reklamy jest zakreślony szeroko. Obejmuje bowiem zarówno podmioty, które zlecają lub prowadzą niedozwoloną reklamę/promocję, jak również te, które umieszczają reklamę lub daną informację, kończąc na tych, które czerpią z tego tytułu korzyści.
Dozwolone działania
Przepisy umożliwiają reklamę i promocję prowadzoną wewnątrz kasyna gry lub punktu przyjmowania zakładów wzajemnych. Dopuszczalne jest także oznaczenie nazwą podmiotu, logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się kasyno gry lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. W przypadku zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet reklama i promocja jest dopuszczalna, ale tylko przy wykorzystaniu strony internetowej wskazanej w zezwoleniu, która służy do prowadzenia tego rodzaju zakładów.
Przykłady z praktyki
Przyjrzyjmy się przykładom z praktyki. W jednym z wielu wyroków Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że umieszczenie w nazwie spółki nazwy domeny internetowej stanowi prezentowanie konkretnej strony internetowej, na której są urządzone zakłady wzajemne, wobec czego takie działanie jest niedozwolone.
Zdaniem Sądu Okręgowego w Jelenie Górze, niedopuszczalna jest emisja w telewizji blachy sponsorskiej prognozy pogody, w której zamieszczone są znaki graficzne w postaci oznaczeń kart do gry.
Trzeba liczyć się z tym, że publikacja w sieci fotografii danej osoby np. z ruletką może zostać uznana ze niedopuszczalną promocję.
W 2014 roku głośno było o sprawie, w której jeden z serwisów internetowych recenzował oprogramowanie służące do gry w wirtualne gry hazardowe. Zostało to uznane za niedopuszczalną promocję tych gier.
Gry hazardowe, a Internet
Poza wspomnianą możliwością informowania o zakładach wzajemnych przy wykorzystaniu strony internetowej określonej w zezwoleniu, aktywność w Internecie w zakresie gier hazardowych należy uznać za niedopuszczalną. Niewątpliwe ma to związek z generalną zasadą określoną w przepisach ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którą zarówno urządzenie gier hazardowych przez Internet, jak i uczestniczenie w nich jest zabronione. Z tych względów w mojej ocenie promocja i reklama hazardu jest niedopuszczalna między innymi poprzez social media, blogi oraz przy wykorzystaniu specjalistycznych artykułów.
Osoby aktywne w sieci i prowadzące np. strony reklamowe, czy blogi, powinny pamiętać o tym, że odpowiadają za znajdujące się na nich treści. Zatem nawet jeżeli nie mają świadomości tego, że za pośrednictwem ich strony czy bloga ktoś reklamuje np. zakład bukmacherski, muszą liczyć się z odpowiedzialnością.
Sankcje w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących gier hazardowych
Obowiązujące przepisy zawierają rygorystyczne sankcje przewidziane za złamanie zakazów związanych z reklamą gier hazardowych. Odpowiedzialność w tym zakresie została uregulowana przez Kodeks karny skarbowy, który kwalifikuje działania dotyczące reklamy i promocji gier hazardowych jako czyn zabroniony. Art. 110 a przewiduje dwie sytuacje. Pierwszą z nich jest podejmowanie działań polegających na reklamie i promocji, umieszczeniu reklam lub informowaniu o sponsorowaniu. Drugą natomiast jest działanie polegające na czerpaniu korzyści z reklamy lub promocji. Oba czyny zagrożone są karą grzywny do 720 stawek dziennych. Biorąc pod uwagę, że jedna stawka może stanowić nawet czterystukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie kwota 2.000,00 złotych brutto), w konkretnym przypadku kara może okazać się bardzo dotkliwa.
Ponadto podmioty łamiące zakazy dotyczące reklamy i promocji muszą się liczyć z odpowiedzialnością cywilną, w tym odszkodowawczą, na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Piotr Stolarczyk
radca prawny
Reklama gier hazardowych po zmianie przepisów
Nowe regulacje prawne po 01.04.2017
Z dniem 1 kwietnia 2017 roku zmieniona została ustawa z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych. Poza wieloma zapisami zmianie uległy również regulacje dotyczące reklamy i promocji gier hazardowych.
Co się zmieniło - promocja gier hazardowych
W nawiązaniu do poprzedniego artykułu bez przeszkód można powiedzieć, że zasady dotyczące reklamy oraz promocji gier hazardowych zostały stosunkowo mocno zliberalizowane, a od dotychczasowego (w praktyce bardzo szerokiego) zakazu reklamy wprowadzono kilka wyjątków.
Co do zasady reklama i promocja gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych nadal jest zabroniona.
Dopuszcza się jednak reklamę prowadzoną w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych. Dopuszczalne jest również oznaczenie nazwą podmiotu lub logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. Ponadto w przypadku gier hazardowych organizowanych w Internecie możliwa jest reklama prowadzona za pośrednictwem strony internetowej określonej w udzielonym uprzednio zezwoleniu.
Zmienione przepisy dopuszczają reklamę zakładów wzajemnych, na których organizowanie udzielone zostało zezwolenie. Przypomnijmy, że zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane rzeczowe lub pieniężne polegające na odgadywaniu wyników sportowych lub zaistnienia określonych zdarzeń. Reklama zakładów wzajemnych jest jednak dopuszczalna tylko w przypadku spełnienia ściśle określonych kryteriów, tj. między innymi: reklama nie jest kierowana do osób niepełnoletnich, nie łączy organizowania gier z szansą na uzyskanie łatwej wygranej, nie obejmuje stwierdzeń sugerujących, że udział w grach ma relaksujący/uspakajający charakter, nie zachęca do podwyższania stawek jako elementu zwiększającego szansę na wygraną, nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym lub finansowym.
Warto przy tym wskazać, że wspomniana reklama nie powinna być prowadzona w telewizji, radiu czy kinie między godziną 6, a 22 (z wyjątkiem reklamy w trakcie transmisji imprez sportowych sponsorowanych przez podmiot prowadzący działalność w zakresie zakładów wzajemnych). Ponadto reklama nie jest dopuszczalna w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na okładkach czasopism, w miejscach publicznych (z wyjątkiem określonej kategorii imprez masowych i sportowych). Aby omawiana reklama była legalna musi zawierać informacje o skutkach udziału w nielegalnych grach, ryzyku związanym z hazardem oraz o posiadanym przez dany podmiot zezwoleniu.
Zmieniona ustawa wprost zakazuje reklamowania w salonie gier na automatach oraz na stronie internetowej, na której urządzane są gry hazardowe, czynności bankowych, takich jak np. : udzielanie kredytów, udzielanie pożyczek, sprzedaż i skup dewiz.
Obowiązujące od kwietnia 2017 roku przepisy stwarzają możliwość informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych albo tę działalność łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub informowania o sponsorowaniu. Informowanie takie może polegać jednak jedynie na prezentowaniu informacji zawierających nazwę lub inne oznaczenia indywidualizującego danego sponsora.
Aktualizacja: Piotr Stolarczyk radca prawny http://www.kancelariastolarczyk.pl/ 19.10.2017