Darmowe i płatne zdjęcia - czyli legalne publikowanie w sieci

Zaktualizowano: 2014-10-03
Legalne publikowanie
Internet przepełniony jest różnego rodzaju treścią, która dostępna jest dla każdego. Jednakże dostępność nie jest równoznaczna z wolnością wykorzystywania, o czym niestety spora ilość blogerów, vlogerów i innych internautów zwyczajnie nie pamięta. Poszukując idealnej fotografii na swoją stronę, najczęściej przeszukują oni zasoby przeglądarek Google, czy Bing, a także popularnych portali, takich jak Pinterest. A to ogromny błąd!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Przeklejając na swojego bloga znalezione w Internecie zdjęcie, bardzo łatwo popełnić przestępstwo, jakim jest złamanie praw autorskich. Bo Internet, choć otwarty dla wszystkich i na wszystko, regulowany jest odpowiednimi zapisami prawnymi. Przestańmy zachowywać się jak ignoranci i zapoznajmy się z najważniejszymi pojęciami, którymi opatrzone są wytwory czyjejś pracy oraz sposobami, dzięki którym możemy używać cudzej twórczości. A dla Googla i Pinteresta znajdźmy legalną alternatywę w postaci stron oferujących tysiące darmowych zdjęć.
 

Czy embedowanie jest legalne?

Na początku 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej musiał uporać się z trudną kwestią embedowania, czy też inaczej – linkowania materiałów. Sędziowie orzekli, że taki sposób udostępniania nie jest przejawem złamania prawa, gdyż nie odnosi się do zagadnienia „publicznego udostępniania”. Podając źródło treści autorskiej, nie kierujemy jej do nowej grupy odbiorców, ponieważ równie dobrze możemy spotkać ją na stronie pierwotnej.

Jednak w przypadku szerokiego udostępniania treści naruszającej prywatny wizerunek podmiotu, a także tej, której dostępu bronią hasła (czyli np. galerii zdjęć, do której dostęp mają tylko subskrybenci), linkowanie/embedowanie równoznaczne jest z naruszeniem praw autorskich, co niesie za sobą poważne konsekwencje prawne.
 

Czym jest otwarta treść i definicja wolnych dóbr kultury?

Krótko mówiąc, otwarta treść (open content) to wszystkie elementy twórcze, znajdujące się w zasobach Internetu, które licencjobiorca może wykorzystywać w niemal nieograniczony sposób. Autor upoważnia użytkownika do wprowadzania różnego rodzaju zmian i rozpowszechniania takich zmodyfikowanych materiałów, do rozpowszechniania całego, albo częściowego oraz do używania nabytych poprzez udostępnione dzieło wiadomości.

Dokument Definicji Wolnych Dóbr Kultury reguluje postanowienia, w świetle których daną treść można uznać za otwartą. Pismo powstało w 2007 roku, a jednym z najpopularniejszych systemów licencjonowania contentu w myśl Definicji, jest organizacja Creative Commons.

Kiedy wybieramy fotografię na swojego bloga, poszukujmy więc zapewnień o licencji CC0 (Creative Commons 0), CC BY (Uznanie Autorstwa), albo CC BY-SA (Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach). Pierwsza gwarantuje pełne wykorzystanie pliku, bez konieczności podawania autorstwa. Druga również nie ogranicza korzystania z treści, lecz wymaga dodania informacji o twórcy. Na trzecią licencje składają się postanowienia dwóch powyższych, z uwzględnieniem możliwości upublicznienia użytej/zmodyfikowanej treści na tych samych zasadach.

infografika o licencjach creative commons
Nieznacznie zmodyfikowany przez nas fragment infografiki Licencje Creative Commons 4.0 – Swoboda użycia, najważniejsze informacje by Centrum Cyfrowe, Vivid Studio, licencja CC BY

Creative Commons stworzyło także wyszukiwarkę (search.creativecommons.org), dzięki której poszukiwanie legalnych materiałów jest łatwiejsze. Podobnie działa strona Let’s CC. Więcej na temat licencji Creative Commons, jak też i w ogóle na temat przepisów chroniących twórców zawarliśmy w naszym artykule Prawa autorskie w Internecie.
 

Korzystanie z banków zdjęć - znajdź swój ulubiony!

Trudno stworzyć interesującą stronę internetową bez profesjonalnych grafik. Jak więc sprawić, by nasz content marketing był bardziej efektywny, nie zagłębiając się przy tym w zawiłe prawa autorskie? Najlepiej zapoznać się z tzw. bankami zdjęć, w zasobach których znajdują się tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy fotografii, które dostępne są na licencjach uwzględnionych przez Definicję Wolnych Dóbr Kultury. Aby ułatwić Wam poszukiwanie idealnej strony z galeriami zdjęć, przygotowaliśmy krótkie porównanie najciekawszych z nich:
 

Serwisy darmowe:
 

Wikimedia (commons.wikimedia.org)


PLUSY:

+ darmowa baza, w której znajduje się ponad 18 mln plików, podzielonych na 41 kategorii

+ wygodna i precyzyjna wyszukiwarka

+ każda fotografia jest dokładnie opisana, dzięki czemu unikniemy problemu ze zidentyfikowaniem podmiotu znajdującego się na zdjęciu
 

MINUSY:

- kiedy decydujemy się na przeszukiwanie według kategorii, musimy przedzierać się przez dziesiątki podkategorii
 

Pixabay (pixabay.com)


strona startowa serwisu pixabay
 

PLUSY:

+ obszerna baza (ponad milion zdjęć i filmów)

+ wygodna i precyzyjna wyszukiwarka (możliwe wyszukiwanie po kategorii, kolorze, orientacji)

+ wszystkie materiały dostępne są na licencji CC0
 

MINUSY:

- mimo wszystko wciąż mniejsza baza zdjęć niż na płatnych sewisach
 

Gratisography (gratisography.com)


PLUSY:

+ nie wymaga rejestracji

+ niezwykle przejrzysty i wygodny interfejs sprawia, że przeglądanie banku zdjęć przypomina przeglądanie bloga

+ baza aktualizowana co tydzień
 

MINUSY:

- jeden autor, a więc dość ograniczone zasoby
 

Free Pixels (freepixels.com)


strona startowa witryny freepixels


PLUSY:

+ nie wymaga logowania

+ szeroka i różnorodna baza fotografii

+ pasek wyszukiwania, a oprócz niego pomocna chmura tagów
 

MINUSY:

- niezbyt atrakcyjny wygląd banku zdjęć nie zachęca do przeszukiwania jego zasobów

- przy publikacji zdjęć wymagany jest podpis z nazwą domeny
 

Life Of Pix (lifeofpix.com)


PLUSY:

+ nowoczesny wygląd galerii

+ efektowny podział tematyczny zasobów (kafelki)
 

MINUSY:

- stosunkowo niewielkie zasoby
 

Little Visuals (littlevisuals.co)


wyszukiwarka na stronie Little Visuals
Mimo iż na stronie działa wyszukiwarka, w praktyce trudno jest za jej pomocą odnaleźć odpowiednie zdjęcie


PLUSY:

+ cotygodniowa aktualizacja

+ zdjęcia wysokojakościowe, przeważają motywy natury

+ nowoczesny wygląd strony
 

MINUSY:

- trudno precyzyjnie przeszukiwać zasoby strony, brakuje m.in. chmury tagów

- stosunkowo niewielkie zasoby
 

Freerange (freerangestock.com)


PLUSY:

+ w bazie znajduje się kilkaset tysięcy zdjęć
 

MINUSY:

- wymagane jest założenie konta (darmowe)
 

Magdeleine (magdeleine.co)


strona startowa serwisu magdeleine


PLUSY:

+ nie wymaga logowania

+ nowoczesny wygląd

+ możliwość wyszukiwania przez kategorię, kolor dominujący, tagi i rodzaj licencji

+ codzienna aktualizacja bazy
 

MINUSY:

- zdjęcia głównie na licencji CC-BY
 

Compfight (compfight.com)


PLUSY:

+ nie wymaga logowania

+ to głównie wyszukiwarka fotografii zakotwiczonych na innych stronach

+ możliwość przeszukiwania zasobów według typów licencji
 

MINUSY:

- wyszukiwarka jest nieprecyzyjna, nie radzi sobie z dłuższymi frazami i wyświetla zbyt ogólne wyniki
 

Photo Pin (photopin.com)


strona startowa witryny photopin


PLUSY:

+ darmowy bank kilkuset tysięcy zdjęć z wygodną wyszukiwarką i prostym interfejsem
 

MINUSY:

- zdjęcia na licencji CC-BY, a więc używając ich, nie można zapomnieć o podpisie twórcy
 

Pickup Image (pickupimage.com)


PLUSY:

+ spore zasoby dostępnych i dobrych jakościowo fotografii

+ sprawnie działająca wyszukiwarka
 

MINUSY:

- konieczność założenia konta (darmowego), by ściągać zdjęcia w dużych formatach
 

Unsplash (unsplash.com)


strona startowa serwisu unsplash


PLUSY:

+ obszerna baza naprawdę zachwycających fotografii w znakomitej jakości

+ częsta aktualizacja zasobów
 

MINUSY:

- brak wyodrębnionej chmury tagów 
 

Serwisy częściowo płatne:
 

Free Digital Photos (freedigitalphotos.net)


PLUSY:

+ stosunkowo duża baza zdjęć i grafik, podzielona na działy tematyczne

+ różnorodne fotografie: od profesjonalnych po całkowicie amatorskie

+ wygodna i dość precyzyjna wyszukiwarka
 

MINUSY:

- aby ściągać grafiki w sensownych rozmiarach, należy zarejestrować się w serwisie i uiścić opłatę

- mało atrakcyjny interfejs
 

Flickr (flickr.com)


strona startowa serwisu flickr


PLUSY:

+ ogromne zasoby interesujących grafik – to największy internetowy bank zdjęć

+ możliwość ściągnięcia aplikacji na telefon

+ sprawnie działająca wyszukiwarka

+ szeroki wachlarz tematów

+ nowoczesny interfejs
 

MINUSY:

- nie wszystkie zdjęcia można legalnie ściągać, ponieważ wielu autorów zastrzega sobie korzystanie z ich prac

- nie znajdziemy tam zdjęć typowo branżowych
 

Picjumbo (picjumbo.com)


PLUSY:

+ podział tematyczny grafik

+ wygodny interfejs ułatwia poruszanie się po stronie

+/- możliwość (ale nie konieczność) wykupu konta Premium
 

MINUSY:

- niezbyt duża baza zdjęć darmowych
 

Serwisy płatne:
 

Fotolia (pl.fotolia.com)


wyszukiwanie na serwisie fotolia


PLUSY:

+ obszerna baza grafik (obecnie jest to ponad 100 milionów obrazów, wektorów i filmów wideo)

+ profesjonalne i bardzo efektowne fotografie
 

MINUSY:

- za każdą grafikę płaci się Kredytami, które stanowią walutę na Fotolii, albo wykupuje się abonament
 

Adobe Stock (stock.adobe.com/pl)


PLUSY:

+ bogata i urozmaicona oferta

+ precyzyjna wyszukiwarka

+ dostęp z poziomu programów pakietu Adobe CC
 

MINUSY:

- wysoka cena, zwłaszcza przy niewielkich abonamentach
 

iStockphoto (istockphoto.com)


wyszukiwanie ilustracji w serwisie istock


PLUSY:

+ widoczny i precyzyjny pasek wyszukiwania

+ możliwość wyboru materiałów spośród kategorii: wideo, zdjęcie, ilustracja

+ zdjęcia podzielone również według kategorii tematycznych

+ efektowny wygląd bazy zdjęć

+ co tydzień dostępne są określone darmowe fotografie
 

MUNISY:

- konieczność założenia konta i uiszczenia opłat za każde ściągane zdjęcie (choć możliwe jest wykupienie abonamentu)
 

Panthermedia (panthermedia.net)


PLUSY:

+ stosunkowo młoda baza fotografii, choć w jej zasobach znajdują się naprawdę ciekawe zdjęcia

+ łatwe wyszukiwanie

+ względnie niskie ceny
 

MINUSY:

- bezpośrednie kupowanie przez stronę (bez logowania) jest drogie
 

 

Zainteresowanych problemem doboru, edycji i optymalizacji ilustracji przeznaczonych do publikacji w Sieci zapraszamy do zapoznania się z naszym bliźniaczym artykułem Zdjęcia i ilustracje w Internecie.

 

Tekst został przygotowany przez CMO REDRO - jeden z największych na świecie sklepów z dekoracjami ściennymi.

Wasze komentarze (10)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2021-08-23, 00:23
  • DekoracjeNaWymiar

    Działam w druku zdjęć od 10 lat i z racji doświadczenia z komercyjnymi stockami mogę powiedzieć, że selekcja dodawanych grafik jest prawie żadna. Zdarzały mi się już pompowane pikselami zdjęcia, które niby miało rozdzielczość 30 mpx, ale w rzeczywistości może 10. Wiem, że to może nie przeszkadzać przy ilustrowaniu artykułów do netu, ale do druku wymagamy troszkę więcej.

    dekoracjenawymiar.pl

    2019-07-02, 10:20
  • pk-inox

    Darmowe banki zdjęć zazwyczaj nie mają do zaoferowania wiele, natomiast oferta płatnych zdjęć nie jest w większości zadowalająca, jakość zdjęć w stosunku do ich ceny to kosmos. Płacąc za zdjęcie ok 20zł oczekujemy naprawde dobrego produktu.

    pk-inox.pl

    2017-09-25, 21:40
  • Kasia

    Naprawdę fajny artykuł. Zdjęcia chyba dla każdego się przydają.

    freshmail.pl

    2016-10-14, 23:39
  • Basia

    Bardzo interesujący artykuł. Daje wiele do myślenia. Szacun za zebranie wszystkich informacji w jedno miejsce.

    3dfly.pl

    2016-01-13, 11:26
  • Bartek

    Ja często korzystam z darmowego serwisu, którego zabrakło w tym zestawieniu a myślę że warty jest polecenia, mianowicie pixbay.com

    skilin.pl

    2015-11-16, 17:16
  • Makowski

    www.fotoomnia.pl - nie ma tego wprawdzie wiele, ale to dobre, duże i darmowe zdjęcia do wykorzystania prywatnego i komercyjnego. (polska produkcja !) Prosta nawigacja, bez rejestracji i formularzy.

    fotoomnia.pl

    2015-07-03, 10:44
  • Kulej

    Ja polecam jeszcze Polską alternatywę - Chroma.pl. Mają pełnowymiarowe zdjęcia po 10 zł brutto i to niezależnie od wielkości.

    kulej-dociepl.pl

    2015-06-18, 06:37
  • tom

    Tutaj też można znaleźć trochę fajnych i darmowych fotek: http://ourgreatphotos.com/

    2014-11-14, 15:54
  • Karol

    http://beststockphotofree.com/
    foty na licencji Creative Commons

    co kilka dni są dodawane nowe foty :)

    2014-11-14, 15:46
Polecane artykuły
email marketing
Email marketing w pigułce. Jak stworzyć skuteczną kampanią mailingową?

Skuteczny email marketing kieruje trafny komunikat do odpowiednich osób we właściwym czasie. Dobrze skrojona strategia powinna odpowiadać potrzebom konsumentów i ich zmieniającym się zachowaniom. Z tego artykułu dowiesz się jak prowadzić działania email marketingowe w swoim biznesie w swojej firmie - od pozyskania bazy klientów po budowanie relacji z potencjalnymi klientami prowadzącymi do zakupu.

outreach marketing
Jak wykorzystać outreach w strategii marketingowej?

Tworzysz wartościowe treści, publikujesz je na swojej stronie i w social mediach, wysyłasz newslettery, a mimo to nie widzisz wzrostu ruchu na twojej stronie? Jeśli jesteś młodą firmą, budowanie pozycji na rynku to nie lada wyzwanie. Czasem przyda się dodatkowy impuls, który wzmocni twoje działania. Poznaj outreach marketing, metodę, która pomoże ci zwiększyć widoczność twojej marki i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.