Artykuł sponsorowany na blogu

artykuł sponsorowany na blogu
Ich autorzy są rozpieszczani przez firmy PR i agencje reklamowe. Fani wierzą w niemal każde słowo na nich zamieszczone. Ich czytanie to codzienny rytuał przy porannej kawie albo podczas wieczornego relaksu. Mowa oczywiście o blogach, które od kilku lat w Polsce wyrastają jak grzyby po deszczu. PR-owcy nie pozostają bezczynni, bo artykuł sponsorowany na popularnym blogu branżowym to doskonały sposób dotarcia do potencjalnych klientów.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Treści sponsorowane zazwyczaj publikowane są w prasie, serwisach internetowych i blogach. Dlaczego to właśnie dzienniki sieciowe są najlepszą platformą publikacji artykułów promocyjnych i jakie zasady powinny obowiązywać przy umieszczaniu tekstów w tym miejscu?

 

Ukryty materiał sponsorowany

Najważniejszą zasadą, o której wspomniano także w artykule „Etyczny artykuł sponsorowany”, jest postępowanie zgodnie z art. 36 Prawa Prasowego. Chodzi o zapis, który mówi, że ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Co ciekawe, w przypadku bloga autor ma dowolność prezentacji. To ogromna zaleta dla reklamującej się firmy, choćby dlatego że wpis będzie dla czytelników bardziej wiarygodny. Nie zmienia to faktu, że mimo wszystko, z szacunku dla odwiedzających bloga, powinno się informować o charakterze promocyjnym artykułu. Warto pamiętać, że blog to także marka, o której wizerunek dba jego właściciel. Bloger przez lata pracuje na wiarygodność, dlatego też nie powinien dziwić fakt selekcji publikowanych przez niego materiałów. Polecenie produktu o słabej jakości może na zawsze zrujnować jego reputację.

 

Wycelować w target

Kolejną, prawdopodobnie największą zaletą umieszczania materiałów promocyjnych na blogach jest dotarcie bezpośrednio do grupy docelowej klientów. Jakie może być lepsze miejsce na promowanie markowych noży, czy patelni niż blog kulinarny? Kto zareklamuje lepiej nową linię markowych torebek niż szafiarka? W sieci można znaleźć bloga niemal na każdy temat. Poza popularnymi modowymi, kulinarnymi i wnętrzarskimi można znaleźć także specjalistyczne dzienniki dotyczące finansów, medycyny, fotografii, czy marketingu. Dzięki temu łatwo wyselekcjonować blogi, które odpowiadają danej branży.

Blog nie jest zwykłą stroną internetową, którą odwiedzają przypadkowi użytkownicy sieci. To miejsce, gdzie autor nawiązuje więź z czytelnikami. Zazwyczaj dla fanów czytanie bloga jest codziennym rytuałem. Chętnie angażują się oni w komentowanie postów, polecają też stronę swoim znajomym. Bloger natomiast występuje w roli guru. Jest autorytetem, który pomaga w przygotowaniu romantycznej kolacji, umeblowaniu pokoiku nowo narodzonego dziecka, zrzuceniu zbędnych kilogramów. Niektórzy blogerzy podpowiadają też jak osiągnąć sukces zawodowy, proponują nowe, praktyczne rozwiązania w różnych dziedzinach, dzielą się swoimi odkryciami. Ta relacja sprawia, że nie ma lepszej osoby do polecenia danego produktu czy usługi niż właśnie autor poczytnego bloga. Jest on ekspertem, który nigdy nie zawiódł, dlatego jego polecenie brzmi jak rada dobrej koleżanki: „Kupiłam sobie orbitrek firmy x, mówię Ci Baśka, 2 rozmiary mniej!”

 

Grunt to cena

Wykupienie artykułu sponsorowanego w znanych internetowych serwisach informacyjnych i poczytnych magazynach wiąże się z kosztem kilkunastu tysięcy złotych. Trzeba też wziąć pod uwagę, że wchodząc na stronę główną portalu, czytelnik wybiera tylko kilka najważniejszych informacji z danego dnia. Szum informacyjny może sprawić, że potencjalny klient nie przejdzie nawet na stronę z artykułem sponsorowanym. Niekiedy lepiej zainwestować w zakup reklamy w kilkunastu mniejszych serwisach i blogach, aby wygenerować ruch z różnych źródeł. Ponadto warto zauważyć, że użytkownicy blogów wracają często do wpisów sprzed kilku tygodni, a nawet miesięcy. Szukając ciekawej stylizacji sypialni, czy przepisu na deser akurat mogą się natknąć na zamieszczony dawniej materiał sponsorowany.

Autor bloga gadzinowski.pl zauważył, że ilość unikalnych użytkowników odwiedzających miesięcznie jego stronę odpowiada sprzedanemu nakładowi pism związanych z PR, marketingiem i komunikacją. W dobie Internetu lepiej zainwestować w tekst, który pozostanie w sieci niż w reklamę w czasopiśmie, które po szybkiej lekturze wyląduje na stercie makulatury. Taki wpis jest korzystny także z punktu widzenia pozycjonowania. Link odsyłający do strony danej firmy, umieszczony w artykule stale będzie umacniał pozycję w Google. Pod warunkiem, że tekst pozostanie w archiwum serwisu.

 

Tekst na zlecenie

Publikacja materiału sponsorowanego na blogu może kosztować nie tylko mniej pieniędzy, ale także wysiłku. Podczas gdy większym serwisom internetowym i tytułom prasowym trzeba przesłać gotowy, dopracowany w każdym calu artykuł, autor bloga sam opisuje reklamowany produkt. Dzięki temu, że jest specjalistą w konkretnej dziedzinie, a jednocześnie nie jest marketingowcem firmy, może obiektywnie i rzetelnie zaprezentować markę. Samodzielne opiniowanie przez blogerów jest korzystne choćby dlatego, że materiał stanowi integralną całość z resztą – jest napisany tym samym językiem i stylem.

Niektórzy twierdzą, że bardziej korzystna jest reklama w prasie, choćby dlatego, że na lekturę czasopism i gazet poświęca się więcej czasu. Rzeczywiście użytkownik sieci może się pogubić w gąszczu pootwieranych kart i okien, jednak przekaz w sieci bardzo łatwo zmierzyć. Narzędzia, dzięki którym można sprawdzić ilość odsłon, kliknięć, przejść na stronę, a także unikalnych użytkowników umożliwiają osobie płacącej za reklamę pomiar efektów. Niestety w przypadku prasy drukowanej sprawdzić można jedynie nakład i ilość sprzedanych egzemplarzy.

 

Wpis na blogu to nie wszystko

Przed podliczeniem korzyści wynikających z publikacji materiału sponsorowanego na blogu warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Była już mowa o relacji pomiędzy blogerem i fanami jego strony. Dzięki temu, że zarówno autor, jak i czytelnicy są skupieni wokół jednej dziedziny, łatwiej posunąć się o krok dalej niż publikacja tekstu sponsorowanego. Blogerzy proponują np. organizację konkursów, na których nagrodą są produkty danej marki. Takie działanie jest korzystne zarówno dla czytelników, jak i dla reklamującej się firmy. Fani bloga przeważnie odwiedzają też fanpage’a swojego guru. Dlatego podczas promocji można wykorzystać także social media.

Prawdziwy bum na blogi, od najbardziej popularnych do tych dość dziwacznych, to świetna okazja na zmianę swojej strategii promocyjnej. Korzyści wynikające z publikacji artykułów sponsorowanych w dziennikach sieciowych są widoczne gołym okiem. W prawdzie polscy blogerzy, w przeciwieństwie do amerykańskich, nie zatrudniają jeszcze całego sztabu PR-owców, ale niektórzy na pewno chętnie odpowiedzą na propozycje współpracy.

 

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Dana

    W artykule zawarte są ciekawe spostrzeżenia. Chętnie z nich skorzystam.

    wharmonii.com

    2016-08-16, 00:03
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2015-05-18, 12:54
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Jak współpracować z copywriterem, by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.
Jak NIE powinna wyglądać współpraca z copywriterem?

Czy współpraca z copywriterem zawsze musi kończyć się nieporozumieniami i konfliktem? Po czyjej stronie leży odpowiedzialność za taki stan rzeczy? W poniższym artykule prezentujemy najczęstsze problemy, jakie występują na linii copywriter–zleceniodawca, oraz metody pozwalające na uniknięcie ich w przyszłości.

Jak zostać profesjonalnym copywriterem
Jak zostać copywriterem i pracować zdalnie

Pierwsze kroki w zawodzie copywritera bywają niezbyt przyjemne. Frustrujące może być zarówno samo poszukiwanie klientów, jak i konieczność rywalizowania z wieloma konkurentami, którzy drastycznie zaniżają stawki. Jak odnaleźć wartościowych klientów przy tak nasyconym rynku? Obszerny poradnik dla copywriterów dopiero rozpoczynających swoją karierę.