Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach


Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej to różne działania mające na celu zwiększenie widoczności oraz pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W jego skład wchodzą między innymi takie czynności jak:
- publikowanie zoptymalizowanych treści na stronie,
- link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych,
- optymalizacja strony internetowej.
Pozycjonowanie często wykonywane jest razem z działaniami SEO.
Do działań SEO zaliczamy metody optymalizacji strony internetowej pod kątem działania wyszukiwarek internetowych, a więc optymalizację techniczną, tj. kodu i struktury serwisu, a także optymalizację treści na stronie. Szczegółowo omówimy elementy SEO w kolejnych częściach artykułu.
Warto tu przypomnieć, że termin pozycjonowanie często błędnie utożsamiany jest z SEO. W rzeczywistości jest on znacznie szerszy – o ile działania SEO jak najbardziej zwykle są realizowane w strategii pozycjonowania, o tyle same w sobie zazwyczaj nie są wystarczające, by podnieść pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
W tym artykule dokładnie omówimy, czym jest pozycjonowanie i z jakich elementów się składa.
Co to jest SEM?
Z pozycjonowaniem i SEO nierozerwalnie wiąże się również termin Search Engine Marketing (SEM), który oznacza marketing prowadzony w wynikach wyszukiwania. SEM to zbiór działań wykonywanych w ramach SEO, reklamy płatnej (PPC – Pay Per Click) oraz pozycjonowania. Działania SEM skupiają się przede wszystkim na pozyskiwaniu i monetyzacji ruchu na stronie internetowej.
A zatem czym się różni SEM od SEO? SEM to szersze pojęcie, które zawiera w sobie działania SEO. Dla właściwego wyrażenia zależności między tymi obszarami działań przyjęło się mówić, że SEM = SEO + PPC.
W tym artykule skupimy się na pozycjonowaniu i jedynie wspomnimy o powiązanych działaniach z zakresu SEM. Przede wszystkim jednak dokładnie omówimy, czym jest pozycjonowanie, na czym polega i z jakich elementów się składa.
Na czym polega pozycjonowanie stron WWW?
Co więc zrobić, żeby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi? Wszelkie działania, które dążą do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania, nazywane są pozycjonowaniem strony internetowej. Jest to polska nazwa tego procesu, za granicą działania te nazywane są po prostu SEO. Rozwinięcie skrótu SEO to Search Engine Optimization, co możemy tłumaczyć jako “optymalizację strony internetowej pod algorytmy wyszukiwarek”.
Na czym polega pozycjonowanie?
Polega ono na dążeniu do poprawy wszystkich elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czynniki te, szczegółowo omówione w dalszych częściach artykułu, są związane z funkcjonowaniem strony www, treściami na tej stronie oraz jej popularnością wśród użytkowników.
A zatem na liście czynności, które są składowymi całego procesu pozycjonowania strony, mogą znaleźć się np.:
- odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony (usunięcie zbędnych znaków, kompresja danych, stosowanie krótszych zapisów, wydzielenie stylów i skryptów do osobnych plików itp.),
- przygotowanie treści na stronie i odpowiednia ich optymalizacja (umieszczenie ważnych słów kluczowych, zastosowanie właściwej struktury tekstu i nagłówków, dodanie spisów treści i wyróżników itd.),
- usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym (brak błędów na stronie, szybkość ładowania strony, poprawki pod kątem User Experience),
- ustalenie odpowiedniej struktury i menu strony (podzielenie informacji zamieszczonych w serwisie na odpowiednie kategorie i podstrony),
- przygotowanie wersji serwisu służącej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
- zdobywanie linków z innych stron (zakup linków, publikacja artykułów na portalach zewnętrznych, katalogi firm sponsorowanych, współpraca z innymi serwisami, marketing szeptany).
Pamiętajmy również, że z roku na rok Google wprowadza poprawki mające na celu dostarczanie użytkownikom jeszcze bardziej optymalnych wyników na zapytania, dlatego ważne jest trzymanie ręki na pulsie. Pojedyncze wykonanie powyższych działań nie wystarczy, by strategia przyniosła długofalowe wyniki.
Aby dowiedzieć się, jakimi dokładnie sposobami specjaliści zajmują się widocznością strony w sieci, jej pozycjonowaniem i zwiększeniem ruchu w serwisach, trzeba najpierw dobrze zrozumieć działanie wyszukiwarek internetowych.
Jak działa wyszukiwarka?
Wpisując w wyszukiwarce Google dowolne hasło, otrzymujemy listę stron internetowych, które są przez nią uznane za najlepiej pasujące do danego hasła. Aby możliwie najlepiej dostosować wyświetlane serwisy do zapytania użytkownika, Google musi nie tylko świetnie „rozumieć” zamieszczane w internecie treści, rodzaje zapytań i wyrażane nimi intencje poszukującego, ale także błyskawicznie sortować informacje z sieci i ustawiać w kolejności od (potencjalnie) najbardziej przydatnych i wartościowych.
W wielu przypadkach jednorazowe wyszukanie w zupełności wystarczy, by znaleźć odpowiedź na zadane pytanie, a Google dokłada starań, by było tak w przypadku nawet niszowych zagadnień, dlatego mocno promuje zamieszczanie jakościowych treści i stale doskonali swój system indeksacji.
Indeksowanie stron to proces dodawania stron WWW do obszernej bazy danych — indeksu Google, poprzez skanowanie i analizę systemową plików zamieszczanych w internecie.
Wyszukiwarka indeksuje informacje z bardzo wielu źródeł, m.in.:
- strony internetowe,
- treści przesłane do Google Moja Firma i Map Google, a także od dostawców danych,
- skany książek i dokumentów, otwarte zasoby edukacyjne,
- treści w mediach społecznościowych,
- publiczne bazy danych w sieci.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyszukiwarka_Google
Tylko jak uporządkować tak ogromną ilość informacji? Odpowiada za to zaawansowane oprogramowanie. Aby gromadzić i aktualizować dane o treściach na stronach internetowych, wyszukiwarka posługuje się robotami sieciowymi (inaczej roboty, crawlery czy po prostu boty), które skanują kod HTML stron i pliki w nich zamieszczane.
Właśnie od wyniku analizy wykonanej przez roboty Google zależy w dużej mierze to, na której pozycji i na jakie zapytania wyświetlać się będzie dana strona na liście wyników wyszukiwania.
A zatem mamy mechanizm gromadzący w swojej bazie ogrom danych o informacjach zamieszczanych w sieci. Jak z tej dżungli treści wyszukiwarka wyodrębnia te bardziej lub mniej wartościowe i to dla miliardów różnych zapytań?
Dopasowanie wyników wyszukiwania
Za wybór tych, a nie innych stron w odpowiedzi na hasło wpisane przez użytkownika, odpowiada algorytm, tzw. PageRank, którego wyłącznie wzorcowa wersja została upubliczniona. Był to pierwszy algorytm umożliwiający indeksowanie stron — określał on jakość serwisów oraz linków do nich prowadzących i oceniał je za pomocą określonej wartości liczbowej. Jeszcze w poprzedniej dekadzie wskaźnik funkcjonował jako narzędzie w wyszukiwarce — Google umożliwiał wgląd w wyniki PageRank serwisów internetowych. W 2016 usunięto to narzędzie i obecnie nie możemy zobaczyć na liście poszczególnych wartości przypisywanych stronom, co utrudniło nieco pracę specjalistom SEO. Warto pamiętać, że choć wskaźnik jako taki nie jest już widoczny dla użytkownika, stale poprawiany algorytm nadal ma istotne znaczenie dla wyników wyszukiwania.
PageRank Toolbar
Źródło: https://mangools.com/blog/wp-content/uploads/2019/11/pagerank-toolbar.jpg
Mylne jednak jest myślenie, że ranking witryn w praktyce ustalany jest od stron najlepszych do najgorszych. Tak być powinno, jednak w tym skomplikowanym procesie, który można na bieżąco obserwować i analizować, dostrzeżono przestrzeń pewnych możliwości wybicia się na tle innych stron w sieci. Lata działań w tej przestrzeni poskutkowały powstaniem nowej i szybko rozwijającej się gałęzi w branży IT. Dziś jest powszechnie wiadome, że można pomagać witrynom osiągnąć wyższe pozycje właśnie poprzez pozycjonowanie!
Krótka historia algorytmu Google
Jak już wyjaśniliśmy, PageRank był przez długi czas najważniejszym algorytmem decydującym o wartości strony. Jednak inżynierzy wyszukiwarki, wraz z dynamicznym wzrostem liczby powstających stron internetowych, musieli stale poprawiać i zmieniać stosowane algorytmy, by możliwie sprawnie odsiewać jakościowe witryny od spamu. Skala wprowadzanych na bieżąco zmian jest trudna do wyobrażenia, w dodatku z roku na rok poprawki wprowadzane są częściej i w większej liczbie. O jakich liczbach mówimy?
Ponad 10 lat temu Matt Cutts z Google na pytanie o to, ile zmian w algorytmach wprowadziła wyszukiwarka w 2009 roku, odpowiedział, że była to minimum jedna poprawka dziennie, a około 400 przez cały rok. (źródło: https://searchengineland.com/google-makes-one-change-per-day-to-search-algorithm-40508).
Dla porównania w lipcu 2019 na blogu Google podało, że w ubiegłym roku dokonało ponad 3200 poprawek, co daje 8-9 wdrożeń dziennie. I wreszcie, tylko w ubiegłym roku, liczba ta według informacji z bloga wyniosła ponad 4500 usprawnień.
Nasze algorytmy wyszukiwania to złożone równania matematyczne, które opierają się na setkach zmiennych, a tylko w zeszłym roku wprowadziliśmy ponad 3200 zmian w naszych metodach wyszukiwania. Niektóre z nich wiązały się z uruchomieniem nowych funkcji, co było dość widoczne, natomiast wiele innych dotyczyło regularnych aktualizacji mających na celu uzyskanie możliwie rzetelnych wyników stosownie do zmian treści w sieci. Część zmian odpowiada na problemy, które zidentyfikowaliśmy dzięki informacjom od użytkowników lub na podstawie naszych własnych testów jakości. W przeciwieństwie do samej funkcji wyszukiwania, w której jesteśmy w stanie szybko naprawić problemy z naruszaniem zasad, przyczyny kłopotów z rankingiem stron bywają trudniejsze do określenia i zajmują więcej czasu. Z tego względu niektóre usprawnienia nie mogą być wprowadzone natychmiast, ale zawsze staramy się identyfikować te wyzwania i pracować nad ulepszaniem wyszukiwarki.
Danny Sullivan, tłum. własne.
Źródło: https://www.blog.google/products/search/how-we-keep-google-search-relevant-and-useful/
Choć funkcjonalność wyszukiwarki jest stale ulepszana, twórcy stron oraz specjaliści od pozycjonowania również są czujni i stosują różne techniki, by obejść zasady i wskoczyć na wysokie pozycje przed konkurencją.
Pracownicy Google od początku istnienia wyszukiwarki mieli więc pełne ręce roboty, co skutkowało mniej lub bardziej widocznymi w wynikach wyszukiwarki update’ami. Niekiedy miały one kolosalne znaczenie dla pozycji w SERPach i choć trudno dziś wyobrazić sobie wprowadzenie kolejnej aktualizacji o tak wielkim znaczeniu, jak najbardziej jest to możliwe.
Page Layout
To nie tyle poprawka, ile seria poprawek algorytmu mających na celu lepszą weryfikację stron internetowych na podstawie ich layoutu. Pierwsze usprawnienie dotyczyło przestrzeni Above the Fold, czyli górnej części strony, która wyświetla się, zanim zaczniemy widok scrollować. Serwisy mające tę przestrzeń wypełnioną reklamami i stałymi elementami, które wymagały od użytkownika przewijania w dół, by znaleźć potrzebne informacje, po wprowadzeniu poprawki Above the Fold niejednokrotnie traciły wysokie pozycje na rzecz tych bardziej intuicyjnych, zoptymalizowanych UXowo.
Google Panda
Ta bardzo ważna aktualizacja została wprowadzona w lutym 2011 roku w imię walki z witrynami spamowymi i przepełnionymi niskiej jakości contentem. Algorytm Panda został opracowany przez Navneeta Pandę i miał za zadanie wyprowadzać na wyższe pozycje w rankingu strony z jakościowymi treściami, a karać właśnie te z contentem niskiej jakości, pełnym reklam i sztucznie nasyconych fraz. Panda dobrze spełniała swoją funkcję – karę otrzymało wiele domen, również w przypadkach, gdy wyłącznie podstrona prezentowała bardzo niską jakość. Pozycje mnóstwa stron pospadały, a właściciele serwisów na całym świecie musieli zmienić dotychczasowe myślenie o wynikach wyszukiwania. Tworzenie dziesiątek podstron z byle jakimi, przekopiowanymi tekstami, publikowanie precli i automatyczne generowanie tego rodzaju treści nie tylko przestało działać i podnosić pozycje, ale co gorsza – zaczęło poważnie szkodzić domenie.
W kolejnych latach wprowadzono Pandę 0.1 i kolejne aktualizacje — poprawki do tej części algorytmu nadal są wdrażane.
Google Pirat
Latem 2012 Google powiedziało — witrynom naruszającym prawa autorskie. Aktualizacja algorytmu Pirat umożliwiła weryfikację i obniżenie w rankingu tych stron, które otrzymywały liczne skargi o naruszeniu praw autorskich (np. strony z nielegalnie udostępnianymi za darmo filmami i książkami).
Google Pingwin
To kolejne zwierzątko od Google, które spędziło sen z powiek wielu seowcom. Algorytm Pingwin został również wprowadzony w 2012 roku, by lepiej weryfikować profil linkowy serwisów i nagradzać wyższymi pozycjami te, do których linkują mocne, wysokiej jakości witryny. W ten sposób Google zmusiło właścicieli stron do bardziej naturalnego link buildingu i zaprzestania takich praktyk, jak tworzenie lub dodawanie witryny do katalogów stron, które nie prezentowały żadnej treści ani wartości dla użytkownika, linkowanie z profili na licznych forach niezwiązanych tematycznie czy też z niskiej jakości stron zapleczowych. Wraz z wprowadzeniem Pingwina ocena wartości strony przez Google zaczęła bardziej zależeć od źródeł, jakie do tego serwisu linkują. Im lepszej jakości, poczytna i opiniotwórcza witryna, tym bardziej wartościowy jest link od niej do naszej strony. Co ważne, algorytm uwzględnia też czas dodawania linków, dlatego wszelkie metody skutkujące wstawieniem setek odnośników w ciągu dnia lub kilku dni stają się dla wyszukiwarki podejrzane i mogą poskutkować nałożeniem kary.
Również ten algorytm jest stale poprawiany i aktualizowany, a każdy świadomy pozycjoner bierze go pod uwagę w planowaniu strategii linkbuildingowej.
Google Koliber
Latem 2013 roku Google ogłosiło wprowadzenie kolejnej ważnej aktualizacji, której celem było lepsze rozumienie zapytań użytkowników, a w konsekwencji bardziej trafne dopasowanie wyników wyszukiwania. Przed wdrożeniem Kolibra często na wpisywane przez użytkowników pytania, w skład których wchodziły dwa lub kilka słów kluczowych, Google pokazywało strony adekwatnie do poszczególnych słów, a nie do całego zapytania. Skutek był taki, że użytkownik nie otrzymywał oczekiwanych wyników swoich zapytań, mimo że jego zapytanie było doprecyzowane. Poprawka algorytmu pozwoliła na bardziej trafne odczytywanie intencji wyszukiwania, z uwzględnieniem powiązania fraz i kontekstu.
Dla właścicieli stron, którzy tworzyli naprawdę wartościowe treści wyczerpujące dany temat, to usprawnienie przyniosło wzrosty pozycji. Z kolei witryny pełne treści naszpikowanych pojedynczymi frazami traciły pozycje na złożonych zapytaniach typu long tail.
W ramach Kolibra w październiku 2015 powstał RankBrain, czyli system uczenia maszynowego, który pozwala jeszcze lepiej rozumieć zapytania i dopasować do nich wyniki. Mechanizm oparty na sztucznej inteligencji każdego dnia zbiera i analizuje ogrom danych o zachowaniach użytkowników, a następnie wykorzystuje te informacje przy dopasowaniu wyników wyszukiwania.
Google Pigeon
Update Gołąb od Google ogłoszono w lipcu 2014 r. Tym razem poprawiona została część algorytmu odpowiadająca za dopasowania wyników nie tylko do zapytania, ale również lokalizacji użytkownika. Przykładowo – przed zmianą internauta z Poznania korzystający z wyszukiwarki po wpisaniu zapytania „sklep z artykułami biurowymi” otrzymywał w wynikach listę najlepszych stron z całej Polski mających zawartość związaną z tą frazą. Pigeon update poprawił dopasowania, uwzględniając lokalizację pytającego. Od tego czasu, wyszukując tę samą frazę, zobaczymy strony lub wizytówki Google sklepów z artykułami biurowymi w naszej okolicy. To kolejny ukłon w stronę user experience.
Google Mobile Friendly
W 2015 roku wyszukiwarka poszła z duchem czasu — Google oficjalnie potwierdziło, że wyżej oceniane będą strony przystosowane do urządzeń mobilnych, co zapewnić miała nowa aktualizacja. 6 lat później czynnik ten wciąż rośnie na znaczeniu, dlatego dziś mobilna wersja strony z odpowiednią responsywnością to podstawa w działaniach SEO.
O zmianach w algorytmie pisaliśmy także w tym artykule: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/24/panda-pingwin-i-inne-zmiany-w-wyszukiwarce-google
Wyniki wyszukiwania
Prężny rozwój Google skutkuje coraz lepszym i inteligentniejszym działaniem. Zostawmy więc historię i przyjrzyjmy się głównej funkcji wyszukiwarki, czyli najważniejszej kwestii dla pozycjonowania.
Strona wyników wyszukiwania prezentuje się zazwyczaj w taki sposób (screen z 31.11.2021):
Pierwsze trzy wyniki wyszukiwania oraz wyniki znajdujące się z boku oznaczone są znakiem „Reklama”. Są to tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Jeżeli chcemy, żeby dana strona internetowa zaczęła wyświetlać się pod konkretnym hasłem, trzeba za to zapłacić. Za wyświetlanie stron w wynikach wyszukiwania w bloku reklamowym odpowiedzialna jest usługa Google Ads (wcześniej Google AdWords).
Nas jednak interesują tzw. naturalne — organiczne wyniki wyszukiwania, czyli strony internetowe, które znalazły się na liście wyników wyszukiwania po wpisaniu danego hasła, bez płacenia za to firmie Google. Na grafice takie witryny oznaczone zostały na zielono i zazwyczaj na jednej stronie listy zobaczymy ich 10.
A zatem po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki Google otrzymujemy listę z trzema stronami, które wykupiły reklamę w Google oraz około dziesięcioma stronami wyników organicznych. Tak prezentującą się stronę wyników w branży określa się terminem (Google) Search Engine Results Page, w skrócie SERP.
Warto więc pamiętać, że strona z wynikami wyszukiwania może wyglądać różnie w zależności od tego, co wpisujemy w wyszukiwarkę.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania
Różna może być także liczba, a nawet sposób wyświetlania wyników, które znalazły się na pierwszej stronie wyszukiwania. Przykładowo, zobaczmy, jak będzie wyglądała strona wyników wyszukiwania dla tzw. fraz lokalnych, czyli zawierających nazwę miasta, np.:
- dentysta wrocław
- mechanik katowice
- weterynarz gdańsk
Wyniki wyszukiwania dla hasła dentysta wrocław prezentują się następująco:
Jak widać, w porównaniu z poprzednią stroną wyników wyszukiwania, nad wynikami organicznymi znalazły się: mapka, adresy firm, informacje o godzinach otwarcia, dane kontaktowe oraz gwiazdki symbolizujące oceny użytkowników. Takie zróżnicowane treści pojawiające się w SERP-ach to tzw. wyniki wyszukiwania z elementami rozszerzonymi.
Google wyświetla te kompleksowe wyniki, wykorzystując uporządkowane dane, czyli dane zawarte w standardowym formacie udostępniania informacji o stronie i klasyfikowania jej treści. Oznacza to, że właściciel strony może zastosować odpowiednie uporządkowanie danych w serwisie, by ułatwić wyszukiwarce wyłapywanie konkretnych informacji i prezentowanie ich w wygodnej dla użytkownika formie.
A tych jest naprawdę dużo — w zależności od rodzaju zawartości/treści, rozszerzone wyniki wyszukiwania mogą przybierać ponad 30 form.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania dla zapytania: Poznań.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania to spore ułatwienie dla Internautów, a zarazem niezbyt wygodne rozwiązanie dla seowców, bo dzięki niemu użytkownicy mogą od razu uzyskać najważniejszą informację (numer telefonu lub adres), pozostając w Google, bez przeklikiwania się do danej witryny.
Słowa kluczowe
Dostarczane przez wyszukiwarkę wyniki – czy to w postaci adresów stron, czy również elementów rozszerzonych – to zawsze odpowiedź na zapytanie użytkownika. Przez zapytanie rozumiemy tu oczywiście nie tylko konkretne pytania internautów (np. Czym się różni lew od tygrysa), ale również ogólne hasła i terminy (np. Ukulele), które wpisują, by znaleźć konkretne informacje.
To, co jest wpisywane w pasek wyszukiwania, to właśnie słowa kluczowe czy też frazy kluczowe, które stanowią bardzo istotny element strategii pozycjonowania. Aby bowiem zacząć pozycjonować stronę, trzeba najpierw sprawdzić, na którym miejscu i na jakie zapytania jest ona wyświetlana w wynikach, a następnie wybrać odpowiednią grupę słów kluczowych, na które można i trzeba (!) podnieść jej pozycję.
Słowa kluczowe dzielimy na kilka rodzajów:
- ogólne frazy kluczowe (krótkie, maksymalnie dwuwyrazowe frazy, ogólnikowo opisujące temat i niewyrażające szczegółowej intencji użytkownika, np. rybki akwariowe),
- frazy typu long-tail (z długim ogonem: frazy złożone z trzech i więcej słów kluczowych powiązanych ze sobą, w których zawiera się konkretna intencja użytkownika, np. prezent na rocznicę ślubu do 200 zł),
- brandowe frazy kluczowe (odnoszą się do konkretnych firm czy adresów www, np. WhitePress platforma, WhitePress kontakt),
- problemowe frazy kluczowe (wyrażające intencję rozwiązania problemu lub dylematu użytkownika, np. jak naprawić uszczelkę w lodówce),
- lokalne/regionalne frazy kluczowe (zawierają nazwę miasta lub regionu, np. dentysta Wrocław),
- frazy produktowe (zawierają nazwy konkretnych modeli lub usług firmy, np. smartwatch huawei gt 2 pro).
W internecie można znaleźć jeszcze dokładniejszą kategoryzację słów kluczowych, ale w tym artykule wymieniamy najpopularniejsze rodzaje, które trzeba znać, by zrozumieć podstawy skutecznego pozycjonowania.
Różne rodzaje fraz mają różne znaczenie z punktu widzenia celów właściciela strony i inne sposoby pozycjonowania. Przykładowo, frazy ogólne są bardzo konkurencyjne, a mają zwykle niski współczynnik konwersji, co oznacza, że nawet jeśli uda się pod nimi znaleźć na wysokich pozycjach (a łatwe to nie jest), w praktyce prawdopodobnie nie wpłynie to na pozyskanie leadów, a w konsekwencji – klientów. Z drugiej strony, ogólne słowa kluczowe są wpisywane przez wielu użytkowników, dlatego nie warto całkowicie ich odrzucać, bo mogą pomóc generować ruch czy budować wizerunek marki jako eksperta.
Specjaliści zalecają jak najbardziej stosować frazy ogólne w treściach, ale w strategii SEO bazować raczej na bardziej rozbudowanych i szczegółowych zapytaniach (long-tail, produktowe itp.), które przyciągają przede wszystkim potencjalnych klientów. To już jednak osobny temat, którego omówienie znajdziecie w innych naszych artykułach.
W kontekście wpisywanych słów kluczowych warto jeszcze pamiętać, że nie tylko treść frazy wpływa na to, jakie wyniki pokaże Google. Wspomnieliśmy już wcześniej o frazach lokalnych. Co ciekawe, jeżeli właśnie przebywamy we Wrocławiu lub okolicach, to niezależnie od tego, czy wpiszemy w wyszukiwarkę frazę „dentysta”, czy „dentysta wrocław”, uzyskamy takie same wyniki wyszukiwania. Odpowiada za to opisana wyżej aktualizacja algorytmu o nazwie Pigeon. W skrócie – wyszukiwarka potrafi sama rozpoznać naszą lokalizację i na tej podstawie dostosować wyniki wyszukiwania (zaprezentować strony firm z miasta, w którym aktualnie przebywamy).
Dla osób zajmujących się pozycjonowaniem obecność reklam płatnych oraz wizytówek Google Moja Firma nad wynikami organicznymi jest nieco kłopotliwa. Wyniki organiczne dostępne są dla użytkownika często dopiero poza linią kończącą ekran, a to oznacza, że użytkownik może w ogóle nie dotrzeć do wyników organicznych! Jest to szczególnie częste na urządzeniach mobilnych, a według aktualnych badań to właśnie przez nie korzysta z internetu już 94% Polaków.
Źródło: https://funkymedia.pl/jak-polacy-korzystaja-z-internetu-oto-raport-z-2021-roku.html
Wiemy już, jak różne mogą być wyniki wyszukiwania, czym są słowa kluczowe i jakie są ich rodzaje. Z dalszej części artykułu dowiesz się, dlaczego to ważne i w jaki sposób analiza słów kluczowych wykorzystywana jest w pozycjonowaniu. W tym celu wróćmy do omawiania mechanizmu działania wyszukiwarki.
Od czego zależy kolejność stron w wynikach wyszukiwania?
Mniej zorientowani w technologii internetowej użytkownicy mogą zastanawiać się, kto ustala kolejność stron wyświetlających się w wynikach wyszukiwania w Google czy też innej wyszukiwarce. Mowa tu rzecz jasna o naturalnych wynikach, bo jak wspomnieliśmy, pierwsze trzy są pozycjami reklamowymi.
Kolejność, w jakiej pokazywane są strony internetowe, nigdy nie jest przypadkowa. Najwyżej (nie licząc płatnych wyników wyszukiwania czyli reklam) znajdują się strony internetowe, które zostały uznane za najbardziej pasujące do wpisanego zapytania.
Za ułożenie ich w odpowiedniej kolejności odpowiedzialny jest oczywiście nie człowiek, ale PageRank — algorytm wyszukiwarki Google, o którym pisaliśmy w pierwszej części artykułu.
Co trzeba wiedzieć o Page Rank.
To, że od 2016 roku nie mamy już wglądu w wartość rankingową strony, nie oznacza, że Google przestało te wartości nadawać. Współczynnik nadal znajduje zastosowanie, lecz jego wyliczenia pozostają ukryte, by utrudnić marketerom i seowcom manipulowanie wynikami wyszukiwania.
Szczegółowy sposób działania algorytmu nie jest powszechnie znany, jednak znamy czynniki, które mają wpływ na to, że jedna strona znajduje się w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji niż inne. Te uwarunkowania to tzw. czynniki rankingowe Google.
Wszystkich czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest ponad 200 (!) i pełną ich listę można znaleźć m.in. w tym wyczerpującym artykule: https://backlinko.com/google-ranking-factors. W naszym materiale skupiamy się natomiast na kilku najważniejszych.
Schemat działania algorytmu Page Rank
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/PageRank#/media/Plik:Linkstruct2.svg
Elementy, które mają wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, możemy podzielić na dwie ogólne grupy:
- czynniki związane z treścią na stronie i jej działaniem,
- czynniki związane z popularnością strony w Internecie.
Do najważniejszych czynników związanych z treścią na stronie i jej działaniem zaliczyć możemy m.in.:
- ilość treści na stronie, ich jakość i kontekst,
- występowanie słów kluczowych (tych, które wpisujemy w wyszukiwarkę) w treściach na stronie,
- występowanie słów kluczowych w nagłówkach tekstów,
- częstotliwość dodawania nowych treści (np. artykułów) na stronie internetowej,
- obecność słów kluczowych w adresach URL i meta description,
- unikalność treści na stronie (czy nie są skopiowane z innych źródeł) oraz ich aktualność (Google preferuje regularnie aktualizowane treści),
- Core Web Vitals (ten istotny czynnik omówimy szerzej poniżej),
- optymalizacja grafik (odpowiednie rozmiary, nazwy i atrybuty ALT),
- linkowanie wewnętrzne,
- odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony,
- odpowiednia, hierarchiczna struktura strony.
Z kolei czynniki związane z popularnością strony internetowej opierają się głównie na linkach (odnośnikach), które prowadzą do naszej strony www z innych stron.
Kilka ważnych czynników rankingowych z tej grupy to np.:
- historia domeny (wiek, działania prowadzone wcześniej, właściciel witryny)
- liczba różnych stron internetowych, które zamieszczają odnośniki do naszej strony,
- łączna liczba linków z innych stron www,
- jakość stron internetowych, które linkują do naszej (liczba użytkowników je odwiedzająca, ich popularność),
- obecność w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter).
O tych i innych czynnikach warto poczytać, zanim zrobimy pierwsze kroki w kierunku pozycjonowania stron, by lepiej zrozumieć to, co dokładnie sprawdza Google na naszej stronie.
Co ciekawe, praca nad odpowiednim dopasowaniem wyników wyszukiwania do zapytań opiera się nie tylko na inteligentnym mechanizmie interpretacji oraz danych o stronach zbieranych i analizowanych przez boty. Rzadziej mówi się o tym, że Google zatrudnia na całym świecie specjalistów od oceny jakości rankingów, nie mają oni jednak bezpośredniego wpływu na pozycje stron.
Osoby zajmujące się weryfikacją jakości rankingów nie określają pozycji dla poszczególnych serwisów, ale pomagają nam w zrozumieniu efektów wprowadzanych przez nas nowości. Opierają swoje oceny na wytycznych, w których staramy się odzwierciedlić to, czego zdaniem Google potrzebują użytkownicy wyszukiwarki. Wytyczne te zmieniają się wraz ze zmianami w wyszukiwarce i przekształceniem się sposobu korzystania z niej przez użytkownika.
Mimi Underwood, Technical Project Manager w Google, dla Search Engine Land, 2015.
Link building
Budowanie odpowiedniego linkowania zewnętrznego to bardzo ważna, jeśli nie najważniejsza część procesu pozycjonowania. Metod pozyskiwania linków jest kilkanaście, a wybór miejsc, z jakich chcemy zdobyć odnośnik, nie jest łatwy. Wiele tu zależy od branży, konkurencji oraz po prostu budżetu do przeznaczenia na takie działania.
Platformy do publikacji artykułów sponsorowanych
To jeden z wygodnych i stosunkowo prostych sposobów zdobywania odpowiednich linków do strony, pod warunkiem, że jesteś w stanie umiejętnie dobrać portale. Znacząco ułatwiają ten wybór inteligentne rozwiązania dostępne np. w WhitePress. Jest to dziś najbardziej zaawansowana w Polsce platforma content marketingowa, która funkcjonuje już również w 20 krajach zagranicznych. Po założeniu konta w WhitePress (rejestracja jest darmowa) można segregować listę ponad 35 tys. portali, za pomocą filtrów m.in. tematyki, języka, popularności serwisu, zasięgów, ceny, dodatkowych form promocji czy trwałości publikacji. Użytkownik otrzymuje również dostęp do szczegółowych statystyk, które pozwalają na bieżąco śledzić efekty swoich publikacji. Plusem publikacji sponsorowanych z tego typu platform są na pewno: różnorodność cen, ogromny wybór portali i automatyzacja kontaktu z wydawcami (często sprowadza się do kilku kliknięć).
Własne strony zapleczowe
Duże agencje i firmy zajmujące się pozycjonowaniem na szeroką skalę niejednokrotnie decydują się na to rozwiązanie. Tworzenie i prowadzenie własnego zaplecza SEO jest dość kosztowne i czasochłonne, ale z perspektywy obsługi licznych klientów może się okazać opłacalne.
Na czym właściwie polegają zaplecza? Zamiast kontaktować się z wydawcami różnych stron internetowych i kupować publikacje, tworzy się własne, dobrze zoptymalizowane strony uzupełniane treściami redakcyjnymi, na których następnie można zamieszczać linki do innych domen. Aby takie działanie miało sens, zapleczówki muszą być wartościowe w ocenie wyszukiwarki, publikować regularnie merytoryczne treści, nie powinny być natomiast przepełnione elementami reklamowymi. Plusem własnego zaplecza SEO jest pewna elastyczność — możliwość umiejscowienia linku w dowolny sposób, w dowolnym miejscu i czasie zgodnie z obraną strategią.
Wartościowe katalogi i fora
Choć era świetności linkowania z katalogów dawno minęła, nie zaszkodzi pozyskiwać odnośników z serwisów rzeczywiście cieszących się zaufaniem w sieci. Nie wszystkie katalogi i fora internetowe umarły śmiercią naturalną, niektóre nadal są potrzebne i chętnie odwiedzane. Wiele zależy tu od branży, dlatego warto w pierwszej kolejności zweryfikować źródła i wybrać kilka katalogów, w których warto zamieścić link. Można w tym celu przeanalizować backlinki konkurencji i na tej podstawie określić potencjał. Na pewno unikaj zakupu pakietów typu „300 linków w ciągu tygodnia” opartych na linkowaniu z mnóstwa katalogów i forów, bo te mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Artykuły gościnne, wymiana publikacji
Ta metoda wymaga posiadania lub wypracowania pewnych kontaktów i relacji z jakościowymi serwisami internetowymi. Niekiedy nawiązanie takiej współpracy może się okazać łatwiejsze, niż myślisz, np. gdy dysponujesz specjalistycznymi materiałami w niszowej tematyce i proponujesz odpowiednim podmiotom darmową dystrybucję artykułów w zamian za link. Pozyskiwane w ten sposób linki są zwykle dobrze osadzone w kontekście, a co szczególnie ważne, nie są zakupione. W ten sposób spełniają oczekiwania Google co do naturalności i wiarygodności odnośników prowadzących do strony.
Linki ze stron partnerów
To metoda podobna do poprzedniej, z tym że potrzeba do niej jeszcze ściślejszej relacji z właścicielem danego serwisu. Jeśli Twoja firma stale współpracuje z inną firmą, stroną internetową, lokalnym wydawcą czy narzędziem online, warto postarać się o link partnerski. Jeśli trudno o stałe podlinkowanie, można też przy okazji różnych inicjatyw czy wydarzeń zaprosić do patronatu lub samemu go udzielić. Przy takich współpracach wymiana linków przebiega naturalnie i również stanowi bezpieczną metodę względem zasad wyszukiwarki.
Jak sprawdzić, czy warto linkować z danej strony?
To pytanie zadaje sobie wiele osób zaczynających działania z zakresu SEO i pozycjonowania. Aby upewnić się, że link z danego adresu będzie wartościowy i pomoże w budowaniu wizerunku zaufanej, jakościowej dla użytkownika strony, często nie wystarczy przeklikać się przez serwis i przejrzeć publikacje. Do takiej weryfikacji potrzebne są dane analityczne, które uzyskamy, korzystając z odpowiednich narzędzi. Jeśli korzystasz z platformy typu WhitePress, masz dostęp do statystyk dla każdego portalu, jaki jest na liście, co umożliwia sprawdzanie serwisów i publikację artykułów w wybranych z nich w jednym miejscu.
Jeśli jednak chcesz również pozyskiwać linki poza platformą, warto skorzystać z narzędzi, które monitorują strony internetowe i automatycznie generują raporty i aktualne statystyki dotyczące danego serwisu. Łatwiej ocenisz potencjał linku, mając dostęp do takich parametrów, jak liczba unikalnych użytkowników strony, ruch organiczny, liczba linków wychodzących i przychodzących, szacowany poziom zaufania bądź wskaźnik typu domen rating (nazywany różnie w zależności od narzędzia), inaczej ocena mocy domeny.
Optymalizacja - Core Web Vitals
Tego tematu nie poruszyliśmy w części poświęconej historii istotnych aktualizacji, bo to właściwie gorący temat tego roku. Najważniejszą w ostatnich latach aktualizacją, która zaczęła obowiązywać latem 2021,. są tzw. Core Web Vitals, czyli elementy związane z tymi cechami strony, które decydują o wrażeniach użytkownika. Związana z nimi aktualizacja algorytmu Google wywołała spory szum wśród właścicieli stron i seowców.
Pod pojęciem Core Web Vitals mieszczą się podstawowe wskaźniki internetowe strony, które mają decydujące znaczenie dla tzw. user experience, czyli doświadczeń użytkownika odwiedzającego witrynę. Tak wypowiedział się na temat tych wskaźników John Mueller z Google — Senior Webmaster Trends Analyst:
„Jest to czynnik rankingowy, ale zarazem coś więcej niż uzupełnienie algorytmu, jednak elementy te nie zastąpią trafnej, wartościowej treści. W zależności od stron, nad którymi pracujesz, może to być mniej lub bardziej widoczne.
Częścią Twoich zadań jako specjalisty SEO jest podejmowanie wszystkich możliwych zmian w celu optymalizacji strony i przemyślany wybór, na które z nich warto poświęcić czas. Każde narzędzie SEO zaleci 10 albo i 100 poprawek, choć większość z nich może się okazać nieistotna dla widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Znalezienie tych elementów, nad którymi rzeczywiście warto pracować, wymaga doświadczenia.”
Tłum. własne, źródło: https://www.searchenginejournal.com/google-core-web-vitals-ranking-factor/415533/
Głównymi składowymi Core Web Vitals są trzy wskaźniki:
- LCP (Largest Contentful Paint)
- FID (First Input Delay)
- CLS (Cumulative Layout Shift)
Pamiętajmy, że nie są to jedyne wskaźniki rankingowe i nie ma potrzeby robić wszystkiego w naszej mocy, by uzyskać najlepszy wynik. Strona ładująca się jedną dziesiątą sekundy dłużej, niż sugerowany przez Google idealny czas, raczej nie spadnie z wysokich pozycji z tego jednego powodu.
Warto jednak zadbać o to, by przynajmniej w średnim stopniu spełniać standardy podawane przez Google, nie tylko z racji SEO, ale również ze względu na użytkownika. Ostatecznie wygoda korzystania ze strony może zatrzymać na dłużej potencjalnego klienta. Poniżej omówimy dokładnie trzy główne wskaźniki Core Web Vitals.
LCP - renderowanie strony
Ten czynnik rankingowy mierzy czas renderowania (załadowania) największego elementu wyświetlanego na stronie w pierwszym widoku (to, co widzimy najpierw, przed scrollowaniem). Zgodnie z wytycznymi dla webmasterów ten czas nie powinien przekraczać 2,5 sekundy. Elementami, które wpływają na LCP strony są zawarte na niej: grafiki, filmy video i ich miniaturki, elementy z tłem ładowanym poprzez funkcję URL, bloki lub linie z fragmentami tekstu.
FID – opóźnienie w ładowaniu strony
Ten czynnik związany jest z prędkością ładowania się strony w momencie dokonania przez użytkownika interakcji z witryną. Mierzony jest więc czas pomiędzy interakcją (np. kliknięciem w link, obrazek, czy menu), a reakcją strony na ten ruch użytkownika. Opóźnienie tej reakcji według informacji Google nie powinno trwać mniej niż 100 milisekund, co stanowi 0,1 sekundy. Mało, prawda?
FID nie mierzy zdarzeń ciągłych, takich jak przewijanie czy powiększanie.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Ten czynnik dotyczy tzw. stabilności wizualnej strony. CLS mierzy wielkość przesunięcia układu witryny w trakcie renderowania. Jeżeli takie przesunięcie nie występuje, ocena wynosi 0. Jeśli natomiast układ strony przesuwa się podczas ładowania, oceniana jest wielkość przesunięcia, przy czym maksymalna ocena to 1. Wynik jest oceniany w skali 0-1, gdzie zero oznacza brak przesunięcia, a 1 oznacza największe przesunięcie.
Choć wydawałoby się to mało znaczące dla właścicieli stron, przesunięcia na stronie w istocie negatywnie wpływają na user experience – aby dokonać wybranej operacji, użytkownik musi czekać na załadowanie się właściwego układu strony, w przeciwnym razie kliknięcie lub inna interakcja nie przynoszą oczekiwanego skutku.
Według specjalistów, aby przesunięcia w renderowaniu nie wpływały negatywnie na wrażenia użytkownika, wynik CLS powinien wynosić nie więcej niż 0.1.
Mierzenie Core Web Vitals umożliwiają różne narzędzia Google, m.in.: Search Console, Page Speed Insights, Web Vitals Extension.
Definicje stanów poszczególnych wskaźników.
Dobrej jakości | Wymagana poprawa | Słabej jakości | |
---|---|---|---|
LCP |
<= 2,5 s |
<= 4 s |
> 4 s |
FID |
<= 100 ms |
<= 300 ms |
> 300 ms |
CLS |
<= 0,1 |
<= 0,25 |
> 0,25 |
Czynniki rankingowe to nie wszystko
To, w jaki sposób serwis oceniany jest przez roboty wyszukiwarki pod względem czynników rankingowych, ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Jednak po optymalizacji technicznej, treściowej i UX-owej konieczne jest wykonanie innych działań, z prostego powodu — jeśli świetnie zoptymalizowana strona ma świetnie zoptymalizowaną konkurencję, nie wskoczy na wyższą pozycję bez dodatkowych wysiłków.
Oczywiście kluczowa jest wówczas analiza konkurencji. Dopiero dogłębne sprawdzenie rywali w SERP-ach, wyodrębnienie słów kluczowych, na jakie rankują i wyłonienie potencjalnych fraz, na których konkurencję da się prześcignąć, umożliwia opracowanie sensownej strategii pozycjonowania.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak uzyskać dane na temat działań konkurencji i z pomocą jakich narzędzi je analizować – odsyłamy Cię do szkolenia online Dominika Fajferka, specjalisty SEO w WhitePress – zobacz ten webinar.
Pozycjonowanie – kto na tym skorzysta?
Zanim przejdziemy do sposobów pozycjonowania, warto najpierw wyjaśnić, o co tyle zachodu. Po co się to robi? Jakie realne korzyści możemy osiągnąć, jeżeli nasza strona znajdzie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania?
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ to, ile osób wejdzie na naszą stronę ze strony wyników wyszukiwania na dane hasło, zależy od dwóch rzeczy:
- hasła, które było wpisane w wyszukiwarkę,
- pozycji, na której znajdzie się strona w wynikach wyszukiwania.
Jeśli chodzi o wpisywane frazy, dla każdego słowa kluczowego można sprawdzić, jak wygląda średnia miesięczna liczba wyszukiwań, czyli ile razy dane słowo kluczowe było wpisywane do wyszukiwarki przez jej użytkowników.
Przykładowe średnie liczby miesięcznych wyszukiwań to:
- części samochodowe – 60 000,
- prezent na dzień chłopaka – 22 000,
- buty zimowe skórzane – 210.
Natomiast drugą kwestią jest pozycja, na której wyświetla się strona na liście wyników wyszukiwania. Im wyżej na liście strona się znajduje, tym większy odsetek osób, które wpisały konkretną frazę, kliknie dany wynik i przejdzie na naszą stronę.
W Internecie można znaleźć dość zróżnicowane statystyki dotyczące tego, jakie jest prawdopodobieństwo kliknięcia linku z poszczególnych pozycji w wynikach wyszukiwania, ale poglądowo można przyjąć, że wartości te przedstawiają się następująco:
Pozycja |
% osób, które wchodzą na stronę na tej pozycji |
---|---|
1 | 51% |
2 | 34% |
3 | 29% |
4 | 23% |
5 | 20% |
6 | 17% |
7 | 15% |
8 | 15% |
9 | 12% |
10 | 11% |
Opierając się na powyższych danych, możemy więc przyjąć, że np. 5. miejsce na liście wyników wyszukiwania na frazę „części samochodowe” da nam miesięcznie 60 000 wejść, a 1. miejsca na liście wyników wyszukiwania na frazę „buty zimowe skórzane” – 210.
Jak widać, różnice w ilości wejść mogą być zatem bardzo duże w zależności od potencjału danego słowa kluczowego, stąd tak ważny jest odpowiedni dobór fraz, na które będziemy pozycjonować stronę, a następnie stworzenie treści lepszych od konkurencji i odpowiednie linkowanie do nich.
Kiedy spojrzysz na pierwszą stronę wyników Google, zauważysz wiele różnych elementów. Zobaczysz obrazy, filmy, tweety, wiadomości, stare artykuły z lat 90., a czasem nawet aktualne dane lokalne (np. o pogodzie). Kiedy ktoś korzysta z Google, próbuje rozwiązać jakiś problem. Wyszukiwarka chce pokazać swoim użytkownikom różne rozwiązania w nadziei, że któryś z nich okaże się dla nich najbardziej przydatny. (...)
Jako twórca treści musisz pamiętać o tym myśleniu. Wejdź w Google i wykonaj kilka wyszukiwań dla swoich docelowych fraz kluczowych i zobacz, co pojawia się na pierwszej stronie, a następnie zadaj sobie pytanie: „Jak mogę dodać coś innego lub lepszego do tej mieszanki? Możesz stworzyć nowe narzędzie, grafikę lub dawkę specjalistycznej, wartościowej treści, która porządkuje informacje i weryfikuje te z już istniejących artykułów. Gdy zaczniesz wychodzić naprzeciw z czymś nowym i wyjątkowym, przekonasz się, że Google znacznie częściej będzie pokazywać Twoją stronę w widocznym miejscu – czasem zresztą dzieje się tak również dlatego, że coraz więcej osób uważa Twój serwis za cenne źródło informacji.
Ramsey Taplin, tłum. własne, źródło: https://www.digital22.com/insights/forget-200-these-are-22-google-ranking-factors-you-really-need-to-know
Zwłaszcza w tej branży należy pamiętać, że internet jest dla ludzi, a nie ludzie dla internetu i takie jest również stanowisko Google. Strona dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych będzie pojawiała się na wysokich pozycjach na dużą liczbę słów kluczowych, a w efekcie łącznie będzie zbierała dużą liczbę wejść z wyników wyszukiwania i będzie to zjawisko długofalowe. Trudno uzyskać taki efekt np. poprzez samo wykupywanie reklam Google.
To właśnie dlatego działania SEO uchodzą za ważną część strategii pozycjonowania.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
Znów, niestety, nie sposób podać jednoznacznej odpowiedzi. Dla wielu dobrą wiadomością jest, że pewne działania można zacząć już przy bardzo niskich, a nawet zerowych budżetach, jednak zawsze będzie to wymagało czasu i wysiłku, innymi słowy po prostu roboczogodzin. Na pewno trzeba mieć na uwadze, że pozycjonowanie ukierunkowane na minimum kosztów nie przyniesie spektakularnych efektów, zwłaszcza gdy mowa o branżach mocno obecnych w sieci i produktach lub usługach o wysokiej konkurencji.
Koszty pozycjonowania zależą od wielu czynników, m.in.:
- sytuacji zastanej strony (historia domeny, stan techniczny, pozycje na słowach kluczowych, błędy w witrynie, widoczność w sieci),
- jakość treści na stronie, poziom optymalizacji,
- profilu linków domeny (obecność spamu/toksycznych linków),
- branży,
- działań konkurencji,
- stosowanych narzędzi (płatne pakiety),
- celów i potrzeb właściciela strony (klienta).
Każdy z tych elementów może, choć nie musi, wiązać się z koniecznością podjęcia dalszych kroków w kierunku optymalizacji strony i podniesienia jej pozycji. Pamiętajmy również, że pozycjonowanie polega na działaniach długofalowych, a więc koszt nie będzie jednorazowy. W zależności od budżetu i potrzeb warto przed poszukiwaniem pomocy specjalisty np. ustalić próg kwoty, jaką miesięcznie jesteś w stanie przeznaczyć na tego rodzaju działania i nastawić się na co najmniej roczny okres takich wydatków.
Narzędzia do pozycjonowania
Nawet najlepszemu specjaliście od SEO i pozycjonowania trudno byłoby dowieźć wyniki bez odpowiednich narzędzi. Te przydają się niemal na każdym etapie działań: od audytu, przez techniczne poprawki na stronie oraz optymalizację treści, aż po link building i przemyślany content marketing. O poszczególnych narzędziach do sprawdzania słów kluczowych, badania contentu oraz generujących statystyki ze stron umożliwiające m.in. analizę konkurencji, przeczytasz w innych artykułach naszej Bazy Wiedzy (zobacz treści poświęcone narzędziom: Senuto, Ahrefs, Semstorm i inne). Dostęp do takich serwisów jest płatny i zwykle nie są to grosze. Jeśli jednak chodzi o sprawdzanie efektów działań SEO i monitorowanie sytuacji Twojej strony, tu możesz opierać się na darmowych rozwiązaniach u źródła, czyli prosto od Google.
Google Search Console
Integracja strony z tym narzędziem to podstawa dla każdego, kto zaczyna myśleć o pozycjonowaniu swojej witryny. Z chwilą, gdy podepniesz Google Search Console, zyskujesz dostęp do mnóstwa danych i cennych informacji o stronie, alerty o zagrożeniach lub problemach wykrywanych przez narzędzie, wskazówki jak zwiększyć wydajność witryny i znacznie więcej. Narzędzie ułatwia również indeksowanie nowych treści, a także walkę ze spamem i zrzekanie się szkodliwych linków (skutki ataków hakerskich etc.). Jak skonfigurować stronę i korzystać z najbardziej przydatnych funkcji narzędzia, dowiesz się z naszego artykułu o Google Search Console: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/199/instrukcja-obslugi-google-search-console
Google Analytics
To równie praktyczne narzędzie od Google niekiedy jest zupełnie wystarczającym źródłem informacji o widoczności strony w internecie. Monitoruje źródła ruchu na stronie, zachowania użytkowników, najmocniejsze słowa kluczowe witryny, generuje statystyki o odwiedzających (kraj, urządzenia) i wykresy zmian ruchu w wybranych przedziałach czasowych. Jeśli jeszcze nie korzystasz z tego rozwiązania, koniecznie spróbuj — pomoże Ci w tym nasz artykuł na temat Google Analytics dla początkujących.
Google Keyword Planner
Kolejne darmowe narzędzie wprawdzie dostępne jest w panelu Google Ads, ale możesz zacząć z niego skorzystać, nawet jeśli nie planujesz realizacji kampanii. Pomoże Ci wyszukać frazy związane z Twoimi usługami czy produktami, przeanalizować ich konkurencyjność oraz wybrać te z największym potencjałem do planowania swoich działań nad contentem i promocją.
Google Data Studio
To już gratka dla osób bardziej swobodnie poruszających się w statystykach i danych SEO. Google Data Studio umożliwia zebranie w jednym miejscu danych nt strony z różnych źródeł, nie tylko tych z narzędzi od Google. Odpowiednia konfiguracja z różnymi źródłami pozwoli generować przejrzyste raporty, analizować efekty i monitorować działania wygodnie w jednym panelu. Od niedawna również platforma WhitePress umożliwia przesyłanie danych statystycznych o publikacjach do Google Data Studio, o czym możesz przeczytać w tej aktualności.
Gdzie szukać pomocy w pozycjonowaniu stron www?
Będąc świadomym korzyści, jakie może przynieść pozycjonowanie strony internetowej, można zlecić taką usługę specjalistom lub próbować działać na własną rękę, choć to bardzo trudne zadanie, jeśli nie mieliśmy wcześniej za wiele styczności z tematyką SEO.
Co wybrać? Jak to zwykle mówią seowcy – to zależy i to od wielu czynników: branży, działań konkurencji, rynku seo, sytuacji strony (jakość w ujęciu technicznym i merytorycznym, historia domeny). Dlatego zanim zdecydujemy, czy samodzielnie podjąć się zadania, czy zapłacić za to agencji bądź niezależnemu specjaliście, warto najpierw zlecić audyt strony lub przeprowadzić go samodzielnie, o ile czujemy się na siłach.
Audyt SEO strony
To swego rodzaju diagnoza sytuacji Twojego serwisu w sieci. Wykonanie audytu SEO przez zewnętrznego specjalistę to koszt ok. 2000 - 5000 zł, nie jest to więc wielka kwota, a dostarczy nam bardzo istotnych informacji. Sprawdzone zostaną przede wszystkim:
- Widoczność strony w wyszukiwarkach
- Profil linków strony
- Historia domeny
- Potencjał w wynikach wyszukiwania
- Aspekty techniczne
- Treść i frazy kluczowe na stronie
- Funkcjonalność strony i widoczność na urządzeniach mobilnych.
Zapoznanie się z takim audytem pozwoli stwierdzić, jak szerokiego zakresu usług związanych z SEO potrzebujesz, czy niezbędne są poprawki techniczne czy np. dotyczące treści, a przede wszystkim – czy jest potencjał do poprawy widoczności za pomocą dodatkowych działań. Istnieją (choć rzadko) sytuacje, w których najważniejsza jest optymalizacja strony, a pozyskiwanie ruchu z nowych fraz kluczowych nie jest warte zachodu (np. lokalna firma transportowa, która nie ma znaczącej konkurencji, ale przez słabą jakość strony nie wykorzystuje potencjału rynku).
Możesz skorzystać z darmowych stron do wykonywania automatycznego audytu SEO. Nie będzie to jednak tak samo efektywne, jak połączenie wsparcia narzędzi z ręcznym przejrzeniem i przeklikaniem się po stronie.
Po co robić audyt SEO?
Przejrzysty, szczegółowy raport dotyczący strony internetowej pozwoli Ci zrozumieć jej najsłabsze punkty i elementy do poprawy. Audyt nie tylko obnaży braki techniczne lub błędy w generowanych treściach, ale także pokaże historię domeny i niewykorzystane szanse na wyższe pozycje.
Warto więc, przy pomocy narzędzi lub eksperta, najpierw sprawdzić stronę i wyciągnąć wnioski z audytu. Niezależnie od tego, czy dalej zdecydujesz się działać samodzielnie, czy skorzystać z usług specjalistów, na pewne kwestie trzeba zwrócić szczególną uwagę – oto kilka wskazówek.
Zlecamy pozycjonowanie strony — współpraca z agencją SEO/freelancerem.
Choć to rozwiązanie jest dla właściciela strony zapewne najłatwiejsze, jak już wiesz, wymaga ono posiadania pewnego budżetu. To zwykle miesięczny wydatek rzędu średnio kilku tysięcy złotych (w zależności od sytuacji klienta i jego celów: małe firmy ponoszą mniejsze koszty). Wydatki przynoszą jednak wymierne korzyści – im lepsza widoczność firmy w sieci i większy ruch na stronie, tym więcej potencjalnych klientów, więc sprzedaż rośnie.
Jak wybrać agencję SEO?
W branży jest spora konkurencja, dlatego wybierz z głową. Tak jak w przypadku innych usług, warto zapoznać się z ofertami kilku wybranych agencji czy specjalistów (dla małych firm lepszym wyjściem może być współpraca z freelancerem).
O czym warto pamiętać:
- sprawdź opinie o agencji/specjaliście w sieci – stali i zadowoleni klienci to najlepszy dowód na rzetelność usług
- polecenia mogą Ci pomóc, zwłaszcza jeśli osobę lub agencję poleca osoba, która korzysta z tych usług od dłuższego czasu (rok, dwa) i prowadzi stronę lub biznes o podobnym charakterze lub w powiązanej branży
- rozwiewaj wątpliwości: jako klient masz prawo wiedzieć, jakie metody i działania w zakresie SEO i pozycjonowania podejmie specjalista w ramach świadczonych Ci usług. Warto pytać, a także dowiedzieć się więcej o sposobach pozycjonowania na własną rękę. Nie chodzi o to, żeby na bieżąco weryfikować i podważać założenia specjalistów (wybieramy osobę/agencję, o której kompetencje jesteśmy spokojni), ale żeby mieć świadomość procesów oraz związanych z nimi kosztów i wdrożeń.
- przygotuj budżet. Co tu dużo mówić – jeśli zastanawiasz się nad współpracą z agencją i chcesz faktycznie zacząć intensywnie pozycjonować swoją stronę, jest marna szansa, że znajdziesz pakiet usług w cenie kilkuset złotych. Wiele wyspecjalizowanych agenci ma ustalone minimum budżetowe, od którego zaczynają współpracę – może to być 1000 zł, jak i 5000. I pamiętaj, że wyliczając budżet, który możesz przeznaczyć na pozycjonowanie, powinieneś brać pod uwagę nie jednorazowe wsparcie, ale półroczny lub roczny okres na początek. W przypadku zakupu reklam Google Ads efekty są widoczne stosunkowo szybko, natomiast w działaniach SEO możesz zobaczyć wzrosty pozycji dopiero po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach (wówczas są one jednak trwalsze).
Pozycjonowanie strony samodzielnie
Wiele osób zaczyna interesować się widocznością strony w internecie z chwilą, gdy rozpoczyna swoją działalność w sieci. Małe, lokalne firmy są w wyjątkowo trudnej sytuacji, ponieważ zwykle nie są w stanie przeznaczyć dużych kwot na SEO, a jednocześnie muszą jakieś działania podjąć, by pokazać się w świecie wirtualnym, pozyskiwać nowych klientów i się rozwijać.
Z tej przyczyny prowadzący niewielką działalność niekiedy decydują się na samodzielną pracę nad optymalizacją swojej strony, szczególnie gdy tematyka funkcjonowania wyszukiwarki oraz znajomość technikaliów nie są im obce.
Jeśli chciałbyś spróbować swoich sił w pozycjonowaniu swojej witryny na lokalnym rynku, zachęcamy do przeczytania artykułu: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/48/pozycjonowanie-lokalne-czym-jest-i-jak-sie-do-niego-zabrac
Czy warto samemu „robić SEO”?
Gdybyśmy napisali, że na pewno nie zaszkodzi, byłaby to niezbyt uczciwa odpowiedź. Wybory, przed jakimi stajemy w pozycjonowaniu, mogą mieć poważne konsekwencje. Mowa tu nie tylko o braku efektów mimo ogromu poświęconej pracy, ale i możliwości nałożenia kary przez Google wskutek ryzykownych działań. Taką karę da się zdjąć, jednak niekiedy jest to proces długotrwały, po którym trudno jest odzyskać utracone przez stronę pozycje w wynikach wyszukiwania.
A zatem warto podjąć własną przygodę z SEO, ale pod warunkiem, że zaczynasz od podstaw, postępujesz ostrożnie i naprawdę przykładasz się do zdobycia niezbędnej wiedzy. Najlepiej nawet w przypadku samodzielnych działań konsultować je od czasu do czasu ze specjalistą, szczególnie gdy mają dotyczyć istotnych zmian lub procesów, np. link buildingu czy poprawek w strukturze strony.
Dobra wiadomość jest taka, że wielu rzeczy możesz się nauczyć i wykonywać dobrze na własną rękę – potrzebujesz do tego przede wszystkim mnóstwo chęci i wolnego czasu.
Jak się nauczyć pozycjonowania?
Istnieją kursy, warsztaty oraz szkolenia z SEO i pozycjonowania, obecnie możesz nawet uczyć się o tym na studiach (kierunki związane z nowoczesnym e-marketingiem).
Bardzo dużo cennej wiedzy znajdziesz również w sieci – zarówno na stronach polskich, jak i anglojęzycznych.
Wartościowe materiały na temat pozycjonowania i SEO znajdziesz m.in. w Bazie Wiedzy WhitePress – właśnie teraz czytasz prawdopodobnie najdłuższy tekst wprowadzający do pozycjonowania w polskim internecie. W innych artykułach szczegółowo omawiamy poszczególne zagadnienia związane z pozycjonowaniem, optymalizacją stron internetowych, link buildingiem, content marketingiem etc.
Takich materiałów znajdziesz w sieci wiele, warto jednak wybierać te pisane przez specjalistów, podające konkretne informacje i przykłady.
Praktycy zgadzają się jednak co do tego, że zwykle znajomość teorii to trochę za mało, by skutecznie pozycjonować. Każdy specjalista podchodzi do konkretnego przypadku nieco inaczej, a wybór metod, z których korzysta, podyktowany jest nie tylko znajomością faktów, ale przede wszystkim doświadczeniem.
Dlatego warto zaczynać naukę, równolegle testując dostępne rozwiązania na „żywym organizmie”, czyli stronie internetowej.
Kursy i szkolenia SEO
Jeśli tajniki działania wyszukiwarki są Ci zupełnie obce, dobrze jest zacząć od źródeł, a więc zapoznać się z materiałami udostępnianymi bezpośrednio przez Google.
Oprócz Bloga Centrum wyszukiwarki Google, na którym znajdziesz wszystkie podstawowe informacje o działaniu wyszukiwarki oraz newsy o aktualizacjach i zmianach, możesz także skorzystać ze szkoleń od Google. W bezpłatnym szkoleniu online z e-marketingu, programowania czy podstaw sztucznej inteligencji można wziąć udział w dowolnym momencie i odbyć je w warunkach domowych. Oczywiście nie dowiesz się z nich wiele o pozycjonowaniu samym w sobie, ale lepiej zrozumiesz politykę Google wobec stron, a także poznasz przydatne narzędzia analityczne, z jakich z pewnością przyjdzie Ci korzystać w pracy nad widocznością strony.
Jak wspomnieliśmy, możesz znaleźć wiele ofert szkoleń z obszaru pozycjonowania i SEO, również darmowych. Te bezpłatne zwykle można znaleźć w formie cyklicznie wysyłanych na maila materiałów lub serii video tutoriali. To dobry pomysł na zapoznanie się z podstawami, natomiast wraz z pogłębianiem wiedzy i zbieraniem doświadczeń z podejmowanych działań, zauważysz potrzebę dodatkowych wyjaśnień i zgłębienia poszczególnych tematów.
Na tym etapie warto zainwestować w płatne i dłuższe szkolenie lub kurs pozycjonowania. Kompleksowa wiedza podana krok po kroku pozwoli Ci usystematyzować wiedzę zbieraną dotychczas z różnych źródeł. Dodatkowo daje Ci to możliwość rozwiania wątpliwości i lepszego zrozumienia pewnych rozwiązań i procesów poprzez stawianie pytanie i uczestnictwo w dyskusjach. Brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym to minus kursów online, które wciąż jednak mogą się okazać wysoce merytoryczne i przydatne.
Ważne, by przy wyborze takiego szkolenia czy kursu SEO ocenić, na ile będzie on dla Ciebie wartościowy. Sprawdź, czy program na pewno odpowiada Ci poziomem wiedzy, porusza ważne dla Ciebie kwestie. Warto poczytać opinie o szkoleniu i dowiedzieć się nieco o prowadzącym – im większe doświadczenie szkoleniowca i więcej poleceń, tym większe prawdopodobieństwo, że wiele się nauczysz.
Wymiana informacji w branży
Nieocenionym źródłem cennych wskazówek oraz informacji prosto od praktyków SEO są również te miejsca, w których specjaliści gromadzą się w celu wymiany doświadczeń i wniosków. Na konferencjach branżowych możesz posłuchać prelekcji i ciekawych case studies, przy czym bywają ukierunkowane do osób mniej lub bardziej zaawansowanych, więc i w tym przypadku należy wziąć pod uwagę własny poziom wiedzy.
Nie musisz jednak jeździć na konferencje, by uzyskać odpowiedź na ogólne, a nawet i bardzo konkretne pytania z zakresu SEO i pozycjonowania. W ostatnich latach świetnie rozwinęły się branżowe grupy na Facebooku, na których każdy może wymienić się wnioskami i poszukać pomocy. Jeśli więc borykasz się z kłopotem, którego nie sposób rozwiązać, mimo posiadanej wiedzy i danych analitycznych, warto zapisać się do takich grup i przedstawić w poście swoją wątpliwość. Otrzymasz cenne wskazówki lub przynajmniej kontakt do osoby, która może udzielić Ci profesjonalnej pomocy.
Często spotykane mity na temat SEO
Czytając w sieci artykuły dotyczące SEO, nieraz można natknąć się na zupełnie nieprawdziwe informacje – mity o SEO. Zdarza się także wiele nieuczciwych firm, które próbują niecnymi praktykami oszukać klientów. O tym, jakie nieuczciwe praktyki stosują takie firmy, powiemy sobie za chwilę.
Najpierw wymieńmy najczęściej spotykane mity i błędne przekonania na temat pozycjonowania:
- Pozycje osiągnięte raz, są dane na zawsze – nic bardziej mylnego, zmiany w wynikach wyszukiwania zachodzą cały czas, pozycja strony pod różnymi słowami kluczowymi może zmieniać się codziennie. Wynika to po pierwsze z tego, że Google wprowadza zmiany w swoim algorytmie, a po drugie z tego, iż konkurencja nie śpi.
- Istnieje jeden uniwersalny „przepis” na osiągnięcie najwyższych pozycji – pełnej wiedzy na temat funkcjonowania algorytmu wyszukiwarki nie posiada nikt, poza pracownikami Google. Dlatego też wszystkie działania SEO oparte są na testach, wiedzy, obserwacjach i wnioskach wyciąganych z własnego doświadczenia. Co więcej, ponieważ istnieje tak wiele stron o różnej tematyce, przy każdej wyniki analizy serwisu, słów kluczowych i profilu linków będą wyglądały nieco inaczej i skutkowały nieco innymi zaleceniami co do dalszej strategii pozycjonowania.
- Pozycjonowanie to czynność jednorazowa – niestety tak to nie działa. Choć takie działania jak optymalizacja techniczna strony nie muszą być powtarzane wielokrotnie, trzeba trzymać rękę na pulsie i wprowadzać poprawki zgodnie z rozwojem wyszukiwarki. Ponadto praca nad treściami i linkami prowadzącymi do strony wymaga regularności, jeśli nie chcemy, by poprzednia praca poszła na marne w wyniku zaniedbania. W większości przypadków utrzymanie strony wymaga więc prowadzenia działań na bieżąco.
- Gwarancja osiągnięcia pozycji – to sformułowanie spotkamy często w ofercie firm zajmujących się pozycjonowaniem. Niestety jest to tylko zwykły chwyt marketingowy. Nikt nie jest w stanie zapewnić 100% gwarancji osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania ani zadeklarować zdobycie pierwszej pozycji na konkretne słowo kluczowe. Nikt też nie jest w stanie nieomylnie i z wysoką dokładnością przewidzieć, ile czasu zajmie podniesienie pozycji.
- Wartościowy content wystarczy – Google od początku swego istnienia komunikuje, że najważniejsze na stronie są treści – ich wartość, merytoryczność i trafność w stosunku do zapytań użytkowników. I rzeczywiście nadal długie, atrakcyjne artykuły, które wyczerpująco wyjaśniają dane zagadnienie, cieszą się „uznaniem” wyszukiwarki. Jednak tworzenie takich tekstów to zdecydowanie za mało, by znacząco podnieść pozycje strony. Dziś o prześcignięciu konkurencji decyduje wiele czynników, o których już wyżej mówiliśmy. Co więcej, przy mnogości sensownych, merytorycznych treści zdobywanie naturalnych linków dzięki atrakcyjnemu contentowi również jest znacznie trudniejsze niż kilkanaście lat temu. Właściciele stron wolą stworzyć własny, obszerny artykuł, niż zacytować i podlinkować już istniejący, bo mają świadomość związanych z tym korzyści.
- Link building opiera się na zakupie linków – wzmacnianie autorytetu strony i budowanie jej wizerunku jako wartościowego źródła informacji wymaga budowania sieci odnośników z innych stron. Jest wiele sposobów pozyskiwania linków, a największą popularnością cieszy się kilka z nich. Są to przede wszystkim publikacje sponsorowane bądź też odnośniki ze własnej rozbudowanej grupy stron (tzw. zaplecza). Ważna jest dbałość o zróżnicowanie źródeł linków, dlatego specjaliści dodatkowo pozyskują linki poprzez umiejętną dystrybucję contentu, wymianę publikacji, działania PR-owe bądź wpisy w katalogach i forach. Pamiętajmy, że Google na bieżąco analizuje odnośniki do naszych stron i jest w stanie wyłapać te pozyskane płatnie. Dlatego ryzykowne jest skupiać się wyłącznie na kupnych linkach i to w „okazyjnych” pakietach.
Prosty przykład: linki z katalogów kiedyś były szybkim i prostym sposobem na wzrosty pozycji, ale od tego czasu wszystko się zmieniło. Warto potraktować odnośniki jako formę różnicowania źródeł linków, jednak wciąż można spotkać wiele firm, które sprzedają tanie pakiety link buildingu, opierające się wyłącznie na linkach z katalogów. Niska cena w stosunku do liczby gwarantowanych linków zawsze brzmi kusząco, jednak efektów z takich działań raczej nie uświadczysz, wie o tym każdy seowiec.
- Im dłuższa treść, tym lepiej - to twierdzenie sprawdzane jest przez naprawdę wielu SEOwców. W internecie można znaleźć widełki wyznaczające odpowiednią długość treści, choć w różnych źródłach różne są liczby znaków uznawane za optymalne.
Teoretycznie i zgodnie z tym, co oficjalnie twierdzi Google, merytoryczne, wyczerpujące temat treści, nawet jeśli ich długość nie jest imponująca, powinny być dla wyszukiwarki bardziej atrakcyjne, niż wydłużane na siłę treści z “laniem wody”. W praktyce nie jest to takie oczywiste — przeglądając wyniki wyszukiwania dla różnych słów kluczowych możesz zaobserwować, że w większości na wysokich pozycjach znajdują się treści najobszerniej opisujące dany temat. Z drugiej strony, wiele zależy od kontekstu, konkretnego zapytania, a przede wszystkim tego, co publikuje konkurencja. A zatem, choć nadal warto tworzyć artykuły wyczerpujące zagadnienie, pamiętajmy, że Google wciąż się uczy — również wyłapywania pompowanych treści, które są zbyt rozmyte, by dostarczyć konkretnych odpowiedzi na potrzeby użytkowania, a co za tym idzie, nie spełniają dobrze swojej funkcji.
10 kroków do witryny przyjaznej pozycjonowaniu w Google
-
Odpowiednia architektura informacji na stronie.
Bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron www jest odpowiednia architektura witryny, która zapewni zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym odpowiednio szybkie dotarcie do najważniejszych treści. Struktura strony musi być stworzona w taki sposób, by była czytelna dla robotów, a nawigacja łatwa i intuicyjna dla użytkownika. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym i o indeksowaniu tylko najważniejszych podstron. Mając na uwadze walory UX zadbaj również o to, by nawigacja między podstronami była logiczna i intuicyjna.
-
Mobilna wersja strony.
Dziś powinna być dopieszczona nawet bardziej niż ta desktopowa. Według raportu Digital Global Overvie Raport z 2021 r. (https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/) już 92,6% użytkowników korzysta z internetu mobilnie, a Google od kilku lat komunikuje, że strony przystosowane do urządzeń mobilnych są wyżej oceniane.
-
Przyjazne adresy URL.
Odpowiednia optymalizacja adresów URL jest ciągle bardzo ważnym czynnikiem pozycjonowania. Należy zadbać o to, aby w adresach pojawiły się najważniejsze słowa kluczowe przypisane do wybranej podstrony. Dlatego właśnie najkorzystniej jest podzielić serwis na kategorie i do nich przypisać podstrony produktów czy usług. Oczywiście w przypadku e-sklepów z licznymi produktami o różnych wariantach przypisanie do poszczególnych kategorii i zastosowanie struktury hierarchicznej we wszystkich adresach URL może być niełatwym zadaniem.
Ważnym elementem jest także długość adresów url i ich składnia.
Przykład adresu url z branży turystycznej dla tytułu strony:
Wakacje w Hiszpanii. Hotel IBRIS - Gran Canaria
domena.pl/hiszpania/gran-canaria/hotel-ibris
Przykład adresu dla sklepu internetowego:
Buty męskie Reebok Continental White
domena.pl/buty/meskie/reebok/continental-white
-
Linkowanie wewnętrzne.
Odpowiednia struktura strony oraz linkowanie wewnętrzne mają bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie. Dzięki umiejętnemu linkowaniu możemy określić, jak rozdzielić przepływ page ranku pomiędzy wybranymi podstronami danego serwisu.
Za pomocą linkowania wewnętrznego oraz odpowiedniego podlinkowania każdej ze znaczących witryn możemy osiągnąć sukces w postaci ruchu, oraz wysokich wyników w SERP-ach. Na poziomie tworzenia struktury serwisu warto rozrysować sobie schemat linkowania wewnętrznego. Będzie on bardzo pomocny na kolejnych etapach pozycjonowania.
-
Odpowiednie nakierowanie na słowa kluczowe.
Bardzo ważnym czynnikiem pozycjonowania strony internetowej w Google jest odpowiednie nakierowanie na słowa kluczowe w linkowaniu wewnętrznym. Zawsze, jeśli tylko jest to możliwe i bezpieczne, należy używać linków z anchor tekstem zgodnym z najważniejszym słowem kluczowym (tzw. exact match link). Warto szczególnie zadbać o kontekst i naturalne nawiązanie przy zamieszczaniu linków.
Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, aby słowo kluczowe było użyte w znaczniku title linka. Jeśli to możliwe, zrezygnuj ze zwrotów typu „czytaj więcej”, „przejdź dalej”, „zobacz więcej”.
-
Optymalizacja treści zgoda z pozycjonowanym słowem kluczowym.
Ważne, aby słowo kluczowe, które jest przypisane danej podstronie, pojawiło się co najmniej kilka razy w treści witryny, w znacznikach <h1> <h2> <h3> oraz w tytule strony. Treść na witrynie powinna być odpowiednio nasycona słowa kluczowymi, aby Google mogło ją przypisać do odpowiedniego katalogu oraz aby robot mógł określić o jakim temacie mówi dana podstrona. Dobrą praktyką w pozycjonowaniu stron www jest odmienianie słowa kluczowego przez przypadki oraz synonimy. Oprócz słowa przypisanego dla wybranej witryny można używać słów z długiego ogona.
Przykład dla podstrony bloga motoryzacyjnego z artykułem na temat Skody Octavii:
Tytuł strony: Skoda Octavia - recenzja - dane techniczne - silnik - spalanie.
Zastosowanie <h1> : Skoda Octavia
Zastosowanie <h2>: Skoda Octavia - dane techniczne, Skoda Octavia - silnik, Skoda Octavia - spalanie
-
Duplikacja treści, a pozycjonowanie.
Skupiając się na problemie duplikacji treści w kontekście pozycjonowania stron internetowych, należy rozważyć dwie kwestie - duplikację treści w obrębie witryny oraz duplikację treści zaindeksowanych w Google. Pierwszym krokiem aby pozbyć się zduplikowanych treści, jest zweryfikowanie adresu domeny w Google Search Console i zastosowanie odpowiedniego przekierowania 301 z adresu www na adres bez www lub w drugą stronę – z adresu bez www na adres z www. Przy tworzeniu treści na stronę internetową powinno się tworzyć tylko i wyłącznie unikalne treści, pamiętając o tym, aby treści nie były skopiowane z innych (szczególnie mocniejszych) stron internetowych. Ponadto należy pamiętać o tym, by ta sama treść nie była zaindeksowana pod różnymi adresami www (jest to ważne, szczególnie gdy na stronie występuje wyszukiwarka, która indeksuje wyniki wyszukiwania).
-
Kanibalizacja słów kluczowych w pozycjonowaniu.
Kanibalizacją słów kluczowych w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach jest sytuacja, w której to samo główne słowo kluczowe zostaje użyte w optymalizacji kilku podstron. Wtedy robot Google sam wybiera stronę, która wyświetla się pod wybrane zapytanie. Często jako pierwsza wyświetlana jest podstrona, która nie jest "wskazana" przez właściciela witryny jako najważniejsza dla danego słowa kluczowego. Prowadzi to do sytuacji, w której różne podstrony pod danym słowem kluczowym wyświetlają się w serpach, co powoduje częstą niestabilność wyników. Wyjściem z problemu jest ograniczenie stosowania słów kluczowych na podstronach, które nie powinny być wyświetlane pod dane zapytanie w serpach.
-
Szybkość ładowania strony i jej wpływ na pozycjonowanie.
Obecnie szybkość ładowania strony jest podawana jako jeden z czynników rankingowych w prawie wszystkich raportach, które mówią o czynnikach wpływających na pozycjonowanie. Najlepszym narzędziem na sprawdzenie jak Google ocenia witrynę jest PageSpeed Insights, które dodatkowo wskazuje na elementy, które można poprawić, aby strona ładowała się szybciej
Dlaczego warto poświęcić czas na dopracowanie tego elementu?- roboty Google będą szybciej poruszać się pomiędzy podstronami serwisu, co spowoduje szybszą indeksację serwisu,
- użytkownicy nie lubią przebywać na witrynach, które się długo wczytują – obniżenie czasu wczytywania doprowadzi do zmniejszenia współczynnika odrzuceń,
- strona straci "kotwicę", która nie pozwala jej być odpowiednio widoczną w wynikach wyszukiwania – przełoży się to bezpośrednio na pozycje (szczególnie w drastycznych przypadkach).
- Wersja mobilna strony wpływa na pozycjonowanie w Google.
Dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Na ten aspekt należy zwrócić uwagę szczególnie wtedy, gdy szata graficzna strony była tworzona kilka lat temu i od tego czasu nie była aktualizowana. Jest to bardzo ważny czynnik, ponieważ coraz większy procent wszystkich zapytań pochodzi z urządzeń mobilnych, a brak dostosowania strony obniża jej pozycję w serpach. Najlepszym narzędziem do sprawdzenia, czy strona jest dostosowana dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, jest test zgodności z urządzeniami mobilnymi.
Pozycjonowanie stron - najczęściej zadawane pytania
Jak pozycjonować swoją stronę?
Możesz pozycjonować swoją stronę samodzielnie, lub przy użyciu pomocy z zewnątrz - freelancera albo firmy pozycjonującej (zazwyczaj agencji). Jeśli będziesz chciał pozycjonować stronę sam, przeczytaj niniejszy poradnik.
Czy pozycjonowanie stron jest trudne?
To zależy. ;) A tak serio podstawy pozycjonowania nie są trudne i opanowanie ich może pomóc Ci osiągnąć lepsze wyniki, szczególnie w mało konkurencyjnych branżach. Jednak w przypadku dużych projektów i konieczności użycia bardziej zaawansowanych technik, będziesz potrzebował bardziej szczegółowej i zaawansowanej wiedzy, a tę zdobywa się latami, głównie przez testowanie różnych rozwiązań.
Od czego zacząć pozycjonowanie strony?
Polecam na początek zapoznać się ze Wskazówkami Google dla Webmasterów oraz Blogiem Centrum wyszukiwarki Google. Dobrze jest też przyswoić treść z kilku aktualnych artykułów, jak ten, który właśnie czytasz.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony WWW?
Nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ jest to zależne od konkurencyjności branży, czynności jakie należy przeprowadzić na stronie i kosztów innych działań, np. link building. Jednak pewne czynności możemy przeprowadzić samodzielnie, za darmo.