Pozycjonowanie lokalne – na co zwrócić uwagę?

pozycjonowanie lokalne
Wyniki wyszukiwania Google stopniowo stają się coraz bardziej spersonalizowane. Wszystko po to, aby prezentować użytkownikom wyszukiwarki strony maksymalnie dopasowane do ich zapytań. Jednym z widocznych elementów takiej personalizacji są wyniki lokalne występujące dla wielu słów kluczowych o dużej ogólności. Taka sytuacja jest niewątpliwie szansą dla mniejszych firm, które mogą dodatkowo zwiększyć swoją widoczności w wyszukiwarce. Zasady pozycjonowania lokalnego różnią się nieco od zasad "tradycyjnego" SEO - przede wszystkim w aspekcie odpowiedniej optymalizacji. Sprawdź na jakie elementy należy zwrócić największą uwagę.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, jak sama nazwa wskazuje, jest strategią zalecaną przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw o zasięgu typowo lokalnym (ograniczonym do danego miasta). Niemniej jednak, strategia ta sprawdzi się również w przypadku firm prowadzących biznes na terenie większej ilości miast – o ile w każdym z nich posiadać będziemy osobną siedzibę lub biuro.

 

Wyniki lokalne – o co chodzi?

Wyniki wyszukiwania Google przy domyślnych ustawieniach wyszukiwarki, od pewnego już czasu są mocno zależne od lokalizacji użytkownika dokonującego zapytania. Google automatycznie wykrywa naszą lokalizację i prezentuje część wyników, które są zmienne w zależności od naszego położenia. W praktyce wygląda to tak, że na tę samą ogólną frazę inne wyniki zobaczy np. użytkownik wyszukujący z Warszawy a inne użytkownik korzystający z wyszukiwarki w Poznaniu. Poniżej zrzut ekranu prezentujący wyniki wyszukiwania dla frazy „hydraulik” z geolokalizacją ustawioną na Poznań:

pozycjonowanie lokalne

Kolejny zrzut ekranu prezentuje wyniki dla tej samej frazy – z lokalizacją ustawioną na Warszawa:

pozycjonowanie lokalne - wyniki google

Przyjrzyjmy się teraz jakie aspekty są kluczowe w pozycjonowaniu lokalnym i jak zwiększyć widoczność swojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania.

 

Fizyczna lokalizacja firmy

Podstawowym wymogiem w pozycjonowaniu lokalnym jest posiadanie fizycznej lokalizacji firmy w mieście, na które nastawiona będzie promocja strony. Przykładowo prowadząc działalność w Krakowie powinniśmy posiadać w tym mieście siedzibę, w której regularnie przyjmujemy klientów.

Sprawdź jak utworzyć własną wizytówkę w Google Moja Firma!

 

Optymalizacja

Podobnie jak w „tradycyjnym” SEO – optymalizacja jest fundamentem, bez którego w osiągnięciu sukcesu nie pomogą nam nawet najmocniejsze linki.

·         Po pierwsze, upewnij się, że Twoja strona internetowa posiada podstronę „Kontakt” z aktualnymi danymi, takimi jak nazwa firmy, pełny adres (ulica, numer lokalu, kod pocztowy) oraz numer telefonu - najlepiej stacjonarny. Nie zaszkodzi również jeżeli na podstronie kontaktowej umieścimy dodatkowe informacje takie jak adres(y) email, NIP czy też REGON.  Podstronę kontaktową warto uzupełnić także o mapkę Google posiadającą znacznik wskazujący siedzibę firmy.

  • Oprócz zakładki kontakt, warto umieścić powyższe dane teleadresowe również w stopce pozostałych podstron serwisu. Ważne jest to, aby dane były spójne w obrębie całej strony.
  • Jeżeli Twoja firma posiada wiele lokalizacji (siedzib), dla każdej z nich utwórz osobną, dedykowaną podstronę z danymi kontaktowymi.
  • Dla danych teleadresowych zastosuj odpowiednie mikroformaty schema.org (http://schema.org/LocalBusiness). Poprawność implementacji warto sprawdzić wykorzystując narzędzie Google do testowania danych strukturalnych (https://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets).
  • Rozbuduj tytuły podstron Twojej witryny, tak aby zawierały one nazwę firmy oraz miejscowość, w której się ona znajduje. Często spotykanym schematem generowania tytułów jest: Nazwa_podstrony – Nazwa_firmy – Miasto.
  • Zadbaj o unikalną i wartościową treść w obrębie witryny. Szczególną uwagę zwróć na przygotowanie podstrony opisującej Twoją firmę. Tworząc treści staraj się dodawać w różnych miejscach nazwę firmy a także jeśli to możliwe informacje o jej lokalizacji. Elementy te warto również stosować w nagłówkach H1-H3. Pamiętaj jednak, że podstawową zasadą przy redagowaniu treści jest to, aby była ona maksymalnie naturalna. Nie upychaj słów kluczowych za wszelką cenę.

 

Google+ lokalnie oraz media społecznościowe

Istotnym elementem budowania autorytetu domeny w pozycjonowaniu lokalnym jest utworzenie profilu firmy w usłudze Google+ lokalnie. Należy pamiętać aby wszelkie dane zawarte w profilu koniecznie pokrywały się z danymi widocznymi na naszej stronie internetowej.

Wypełniając profil starajmy się wykorzystać wszystkie możliwości i podać jak najwięcej szczegółów pomocnych potencjalnym klientom naszej firmy.

Dodatkowo warto założyć profil firmy na portalach społecznościowych takich jak choćby Facebook, Twitter, LinkedIn i inne. Podobnie jak w przypadku Google+ pamiętajmy aby uważnie wypełnić dane firmy razem z jej lokalizacją. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to swego rodzaju inwestycja, która przy odpowiedniej strategii pozwoli nam skupić lokalną grupę użytkowników. Chociaż w chwili obecnej sygnały płynące z mediów społecznościowych nie są oficjalnym czynnikiem rankingowym warto już teraz myśleć o promocji firmy za pośrednictwem tego kanału komunikacji.

Ponadto, decydując się na prowadzenie profili w mediach społecznościowych zadbajmy o implementację odpowiednich przycisków na stronie, umożliwiających użytkownikom łatwe i szybkie ocenianie treści i dzielenie się nią.

 

Recenzje, opinie i oceny

Kolejnym bardzo ważnym elementem strategii pozycjonowania lokalnego jest zdobywanie naturalnych opinii dotyczących prowadzonej przez nas działalności. Do tego celu wykorzystać możemy nie tylko Google+, ale także inne portale takie jak PanoramaFirm czy też Yelp – znany  bardziej na rynku zagranicznym i działający w blisko 30 krajach na świecie. Duża ilość opinii czy też ocen, wystawionych przez naszych klientów - szczególnie tych zadowolonych zwiększa wiarygodność i zaufanie do firmy.

Pamiętajmy jednak o tym, aby nie pozyskiwać opinii w sposób sztuczny. Wbrew pozorom tego typu działanie jest bardzo łatwe do wykrycia.

Bez wątpienia warto także zaangażować się w kontakt z osobami pozostawiającymi opinie - zarówno te pozytywne jak i negatywne. Ustosunkowując się do nich również zwiększamy wiarygodność posiadanego profilu firmowego.

Aby zachęcić klientów do dzielenia się swoim zdaniem na temat naszych usług lub produktów możemy wykorzystać na przykład specjalne widgety na umieszczone stronie internetowej. Świetnie sprawdzi się także cykliczne rozsyłanie ankiet, w których zapytamy o poziom satysfakcji i zachęcimy do pozostawienia swojej opinii także online.

 

Linkowanie

Pozycjonowanie lokalne opiera się również na odpowiednim linkbuildingu. Pozyskując linki do naszej witryny powinniśmy zadbać przede wszystkim o to aby były one wartościowe i tematyczne. Dodatkowo istotne jest to aby miejsca, z których pozyskujemy odnośniki, tak samo jak nasz biznes posiadały lokalny charakter. Dobrym przykładem będą katalogi branżowe firm z określonego miasta, fora dyskusyjne poświęcone danemu regionowi, czy też portale skupiające lokalne społeczności.

 

Brand mentions, citations

W chwili obecnej kompleksowo zaplanowana strategia SEO nie powinna opierać się jedynie na optymalizacji oraz linkowaniu. Coraz większe znaczenie (zwłaszcza w pozycjonowaniu lokalnym) zyskują tak zwane brand mentions czy też citations. Jest to nic innego jak odniesienia do naszej firmy czy też marki występujące na innych stronach i nie będące aktywnymi linkami.

Tego typu odniesienia, podobnie jak linki, analizowane są przez roboty Google w celu określenia autorytetu danej witryny. W idealnej sytuacji zdobywanie odniesień powinno być procesem naturalnym. Najczęściej sytuacja taka ma miejsce na przykład na forach dyskusyjnych.

Do pozyskiwania odniesień warto także wykorzystać potencjał znanych portali branżowych, które często nie umożliwiają dodania aktywnego linka, natomiast dają możliwość utworzenia profilu z danymi teleadresowymi firmy. W takim przypadku pamiętajmy o wspomnianej już wcześniej zasadzie – aby podawane dane były zgodne z tymi występującymi na naszej witrynie.

 

Wasze komentarze (5)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • FotoGuzik

    Marku, dziękuję za cenne wskazówki! :) Przeczytałam dwukrotnie treść Twojego komentarza i po chwili zastanowienia mogę rzec, że opisane przez Ciebie działanie ma rzeczywiście sens :) Szkoda, że sama na to wcześniej nie wpadłam.

    fotoguzik.pl

    2018-04-26, 23:18
  • Marek

    Bo linki trzeba dodawać z głową, a o utworzony profil dbać. Zakładasz profil dbasz o niego, udzielasz się i po miesiącu dwóch dodajesz link i też nie wszędzie gdzie się da tylko albo w profilu albo w stopce. i kolejna rzecz - po dodaniu linka nie zapominasz o profilu tylko nadal o niego dbaj. W ten sposób na pewno ci nie usuną.

    Pozdrawiam.

    2016-12-05, 15:57
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-06-09, 12:16
  • FotoGuzik

    Niestety na wielu dobrych forach moderacja jest tak mocna, że ciężko przemycić link nawet w sygnaturze, nie mówiąc już o dodaniu go do treści posta. Mod widząc link w sygnie, od razu ją kasuje, usuwając przy okazji link w profilu użytkownika w polu "strona www". Więc co z tego, że taka opcja wprowadzenia linku w profilu istnieje (i nie wadzi innym użytkownikom forum), skoro moderatorzy zaraz wyczyszczą to pole...

    fotoguzik.pl

    2016-06-09, 01:14
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-05-27, 20:22
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?