Jak rozliczać się za SEO? Wady i zalety różnych modeli rozliczania.

rozliczenie usług seo
Rozliczanie usług SEO to nie tylko model płatności za osiągnięte pozycje słów kluczowych. Poznaj kilka alternatywnych form rozliczania usług SEO, które są zarówno sprawiedliwe, jak i mniej ryzykowne.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Jak rozliczać się za SEO? Wady i zalety różnych modeli rozliczania.

Usługa pozycjonowania jest rodzajem działania w którym, żeby osiągnąć efekty, najpierw trzeba ponieść pewne koszty(jest nim również czas). Rozliczanie usług SEO może być przeprowadzone na różne sposoby, tak aby zarówno klient był zadowolony i jednocześnie specjalista SEO nie był stratny. W większości przypadków do osiągnięcia porozumienia potrzebne jest wzajemne zaufanie między klientem i wykonującym usługę.

W niniejszym zestawieniu skupiamy się formach rozliczania długotrwałej współpracy z klientem w zakresie SEO, mającej na celu zwiększanie ruchu prowadzącego z wyników wyszukiwania, przez poprawienie pozycji strony na określone słowa kluczowe.
Istnieje bowiem szereg różnych  innych usług związanych z SEO(wykonanie audytu strony, wykonanie optymalizacji serwisu pod kątem SEO, usunięcie kary od Google za nieprzestrzeganie wytycznych wyszukiwarki), za które najczęściej płaci się jednorazowo.
Poniżej przegląd najpopularniejszych modeli rozliczania usług pozycjonowania, wraz z krótkim opisem oraz plusami i minusami danego rozwiązania.

Rozliczanie za osiągnięte pozycje

Na czym polega ten model?

Decydując się na rozliczanie jedynie za osiągnięte pozycje zazwyczaj określamy wspólnie z klientem listę słów kluczowych. Za osiągnięcie wysokich pozycji strony klienta na określone słowa kluczowe będziemy wynagradzani. Ustalenia sprowadzają się więc zazwyczaj do przygotowania zestawienia w formie:

Fraza Opłata za pozycje 1-3 Opłata za pozycje 4-6 Opłata za pozycje 7-10
fryzjer Janki Mniejsze 100 zł 50 zł 25 zł

Premia najczęściej naliczana jest dziennie, tzn. zakładając że miesiąc ma 30 dni, za każdy dzień obecności frazy “fryzjer Janki Mniejsze” w TOP1-3 będzie naliczana premia w wysokości 1/30*100zł = 3,33 zł.

Plusy

  • Klient płaci tylko za efekt
  • System rozliczania jest prosty i zrozumiały
  • Taki sposób rozliczania może być korzystny w przypadku pozycjonowania prostszych fraz, zakładając że pozycjoner lub agencja SEO mają wartościowe zaplecze
  • Raporty najczęściej sprowadzają się do przesyłania pozycji strony na wybrane słowa kluczowe

Minusy

  • Ta sama strona może zajmować różne pozycje na dane słowo kluczowe w zależności od lokalizacji, co wynika głównie z 2 czynników:
    • W zależności od lokalizacji Internauty, wyniki wyszukiwania mogą być serwowane z różnych Data Center Google, do których zmiany w wynikach wyszukiwania mogą być przesyłane z opóźnieniem
    • Część fraz kluczowych poddawana jest lokalizacji, np. Internauta przebywający we Wrocławiu, wpisując w wyszukiwarkę “fryzjer” otrzyma inne wyniki niż ten wyszukujący taką samą frazę w Gdańsku. W przypadku fraz tzw. lokalnych w wynikach wyszukiwania znajduje się więcej stron związanych z danym miastem. Oczywiście problem ten możemy częściowo zneutralizować, dokładnie precyzując warunki umowy (polecamy naszą umowę o dzieło)
  • Prowadzone działania SEO mogą dawać efekt w postaci poprawy pozycji na słowa kluczowe inne niż określone w umowie, a również dające ruch z wyszukiwarki
  • Model rozliczania za osiągane pozycje stwarza pole do nadużyć wobec klienta, w formie oferowania pozycjonowania na słowa kluczowe, które nie są wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki Google
  • Może wymagać działania na kredyt(najpierw ponosimy koszty, później osiągamy zyski)
  • Motywuje do szybkiego osiągnięcia pozycji niskim nakładem kosztów, co najczęściej jest ryzykowne i może skutkować ukaraniem strony

Niestety, pomimo wielu wad i możliwość nadużyć wobec klienta, rozliczanie za osiągane pozycje jest nadal najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Przyczyną takiej sytuacji jest głównie problem z uświadomieniem klientów, że funkcjonowanie wyszukiwarki Google się zmienia, a SEO wymaga coraz większych nakładów finansowych. Klienci przyzwyczajeni do płacenia jedynie za efekt, ciężko przyjmują inne opcje rozliczania.

Stały abonament (ryczałt)

Na czym polega ten model?

Przy tej formie rozliczania strony uzgadniają wspólnie stawkę, jaka będzie płacona za usługi co miesiąc. Ryczałt jest niezależny od osiągniętych wyników i ilości wykonanych prac. Zazwyczaj klient i osoba prowadząca działania SEO umawiają się na przesyłanie raportów z przeprowadzonych prac, aby klient wiedział, za co płaci.

Plusy

  • Dowolność w doborze słów kluczowych, na których będziemy skupiać działania SEO
  • Pewny przychód co miesiąc dla agencji SEO/pozycjonera
  • Możliwość dokładnego rozplanowania działań(budżet ustalony z góry)

Minusy

  • Możliwa presja ze strony klienta(płacę = wymagam)
  • Brak pewności ze strony klienta, że pozycjoner będzie dążył do osiągnięcia jak najlepszych pozycji
  • Brak motywacji do poprawy wyników ze strony specjalisty SEO

Model ten jest sprawiedliwy dla obu stron. Osoba prowadząca działania ma pewny budżet do wykorzystania, a klient jest regularnie informowany o prowadzonych działaniach, które może skonfrontować z istotnymi dla niego statystykami.

Rozliczanie za ruch na stronie

Na czym polega ten model?

W modelu uwzględniającym premiowanie wzrostu ruchu na stronie, nie skupiamy się na pozycjach słów kluczowych. Pod uwagę bierzemy jedynie ruch na stronie, najczęściej ograniczony tylko do tego pochodzącego z wyników wyszukiwania. Ustalając warunki współpracy konieczne jest zazwyczaj ustalenie tzw. bazy ruchu(wolumenu ruchu, którego przewyższenie będzie premiowane) oraz ewentualnie ustalenie, ruch z jakich słów kluczowych będzie brany pod uwagę. Ruch z wyszukiwarki generują bowiem także słowa kluczowe związane z marką.
Forma rozliczania może przyjąć różne formy:

  • rozliczanie za wzrost ruchu(np. w stosunku rok do roku)
  • rozliczanie za każdego pozyskanego użytkownika, który wszedł na stronę z wyników wyszukiwania

Warto zastanowić się także czy poza ruchem z SEO rozliczać także ruch z witryn odsyłających, który może być efektem działań link-buildingowych. 

Plusy

  • Swoboda w wyborze słów kluczowych, na których chcemy się skupić
  • Brak górnej granicy(w przypadku rozliczania za pozycję, osiągnięcie 1. miejsca jest szczytem możliwości)

Minusy

  • Określenie bazy ruchu może być skomplikowane(wpływ na ruch ma tzw. sezonowość branży, a także niemożliwe do przewidzenia zmiany w algorytmach Google)
  • Stwarza pole do nadużyć ze strony osoby prowadzącej działania SEO w postaci kupowania sztucznego ruchu
  • Nie wszystkie frazy mogą przyczyniać się do konwersji(dokonywania zakupu, wykonania określonej akcji)

Taka forma rozliczania przede wszystkim nie ogranicza działań do wybranych słów kluczowych. Będzie najlepszym rozwiązaniem dla klientów, którym zależy na wzroście ruchu pochodzącego z wyników wyszukiwania wielu różnych słów kluczowych.

 

Stały abonament + premia za efekt (ruch z wyszukiwarki, osiągnięte pozycje)

Na czym polega ten model?

To połączenie modelu abonamentowego z modelem rozliczania za osiągnięcie pozycji lub ruch na stronie. Najczęściej ustalany jest niski abonament, który stanowi budżet na prowadzenie działań + premia za efekt, która ma motywować do osiągnięcia wyniku.

Plusy

  • Model uczciwy zarówno wobec klienta, jak i wobec specjalisty SEO
  • Agencja lub pozycjoner posiadają stały budżet na działania
  • Motywuje do osiągania wyników

Minusy

  • Patrz: minusy systemu rozliczania za osiągnięte pozycje + minusy systemu rozliczania za ruch

Model ten wydaje się być obecnie najbardziej sensownym rozwiązaniem. Specjalista SEO mając budżet nie jest zmuszony do działania na kredyt oraz ma odpowiednią motywację, do osiągania jak najlepszych wyników.

Wynagrodzenie w postaci % od sprzedaży

Na czym polega ten model?

Ta forma rozliczania działań SEO sprawdza się wyłącznie w przypadku sklepów internetowych, czyli e-commerce. Forma taka wymaga ustalenia % całej sprzedaży sklepu internetowego, jaki będzie przekazywany w formie wynagrodzenia dla specjalisty lub agencji SEO. Do rozliczeń uwzględnia się przeważnie zakupy dokonane przez użytkowników, który weszli na stronę sklepu internetowego z wyników wyszukiwania.

Plusy

  • Specjalista SEO angażuje się wtedy nie tylko w kwestie związane z SEO, ale także optymalizację konwersji, proces sprzedażowy
  • Motywuje do osiągania jak najlepszych wyników, brak górnej granicy
  • Brak możliwości nadużyć ze strony pozycjonera/agencji

Minusy

  • Pomimo dobrego ruchu z SEO, sprzedaż może być nadal niska ze względów niezależnych od SEO (niska jakość produktu, mało konkurencyjna cena, skomplikowany proces zakupu)
  • Wymaga dużego zaangażowania ze strony klienta, wprowadzaniu zalecanych zmian w serwisie związanych nie tylko z SEO

Model ten jest jak na razie rzadko spotykany w formie branży. Taka forma współpracy wymaga bowiem dużego zaufania klienta do pozycjonera i na odwrót. Jednakże przy sprawnej i ścisłej współpracy, takie rozliczanie może być bardzo korzystne dla obu stron.

Jak rozlicza się Polska branża SEO?

Niedawno został opublikowany raport dotyczący branży SEO, gdzie jedno z pytań dotyczyło form rozliczania z klientem.
Wyniki jakie zostały pokazane w raporcie są następujące:

  • 34% - rozliczanie za osiągnięte pozycje
  • 17,4% - ryczałt + premia za efekty
  • 13,6% - ryczałt
  • 1% - godzinowo

Jak widać, ciągle najpopularniejszą formą rozliczania jest rozliczanie “za pozycje”. Jednakże porównując te dane z ankietą przeprowadzoną w 2013 przez Jarosława Miszczaka widać, że trendy są obiecujące.
Wyniki ankiety w roku 2013 były następujące:

  • 56% - cały czas stosuję umowy z rozliczaniem za pozycje
  • 23% - mam podpisane umowy za pozycje, ale nie podpisuje takich kolejnych

Materiały źródłowe:
http://www.marketingowy.net/wp-content/uploads/2014/09/Raport_nr_2_Badanie_bran%C5%BCy_SEO_2014.pdf
http://jarekm.pl/jakie-umowy-zawieraja-firmy-seo-w-polsce-wyniki-ankiety/

Wasze komentarze (4)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Adam

    Często wykonać można wiele działań pod względem SEO i pierwszej pozycji nie osiągniemy. Wiele po prostu zależy od konkurencji ;) Kolejna sprawa to ilość fraz na jakie pozycjonować się chce klient. Wtedy można ustalać jakiekolwiek plany, bądź budżet.

    ideo.pl

    2018-05-24, 11:10
  • Tadeusz

    Spoko artykuł. Ja rozliczam sie w modelu Hybrydowym Podatawa plus za pozycje strony w wyszukiwarce. Mysle ze to najbardziej uczciwa metoda bo swoje koszty pracy pokrywam z podstawy ( abonamentu ) a wynik pozycji słowa kluczowego to moja premia. Wiadomo wszystko zależy jak konkurencyjny jest rynek na dane słowo kluczowe .
    Pozdrawiam

    onpageone.pl

    2017-12-02, 15:34
  • Jacek

    Bardzo dobry, wpis nie rozumiem tylko czemu w minusach w rozliczeniu za efekt osiąganych pozycji znalazł się punkt Prowadzone działania SEO mogą dawać efekt w postaci poprawy pozycji na słowa kluczowe inne niż określone w umowie, a również dające ruch z wyszukiwarki

    Przecież, to chyba dobrze że inne frazy "przy" okazji weszłyby, klient więcej by zarobił i bardziej byłby skłonny do zwiększania budżetu.

    lovebooks.pl

    2017-06-16, 10:05
  • Szczeart

    Ciekawe ujęcie tematu. Uważam jednak, że obecnie najbezpieczniejsze i dające największe korzyści klientowi - jest rozliczanie za ruch (ew. % za sprzedaż produktów przez sklep internetowy). Jeśli bowiem fraza jest "niechodliwa", to nawet 1 pozycja nie pomoże.

    seobrand.pl

    2017-01-06, 13:52
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?