Praca pozycjonera - od A do Z

praca pozycjonera
Na codzienną pracę specjalisty SEO składa się wiele różnego rodzaju obowiązków. Jedne z nich wymagają analizy, inne nieustannego kontaktu z innymi osobami zaangażowanymi w projekt, jeszcze inne dużej kreatywności. Przeczytaj na czym polega praca specjalisty SEO od A do Z.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

 

Jeżeli pracujesz w branży SEO, zapewne nie raz musiałeś odpowiadać na trudne pytania swoich znajomych i rodziny: “Czym Ty się tak właściwie zajmujesz..?”. Nawet wśród osób biegle poruszających się w Internecie wiele nie ma pojęcia, na czym polega praca specjalisty SEO i uznaje ją za czarną magię. Być może ten artykuł będzie odpowiedzią dla Twoich znajomych, zadających to trudne pytanie. Niezależnie od tego czy specjalista SEO pracuje jako freelancer, in-house czy pracownik agencji marketingowej, we wszystkich tych miejscach jego obowiązki są podobne. Oto wszystkie najważniejsze obowiązki specjalisty SEO - od A do Z!
 

A jak Analiza konkurencji
Każdy specjalista SEO powinien wiedzieć w jaki sposób działa bezpośrednia konkurencja serwisów, które pozycjonuje. Najbardziej kluczowe informacje to przede wszystkim wiedza o tym, skąd pozyskują linki do swojej strony oraz jakie treści tworzą. Uzyskanie tych pierwszych informacji może być utrudnione, ponieważ konkurencja może sprytnie maskować niektóre ze swoich działań(np. ukrywanie stron zapleczowych).

B jak Badanie słów kluczowych
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z SEO warto określić słowa kluczowe, na jakie będziemy chcieli pojawić się w wynikach wyszukiwania. Badając słowa kluczowe specjalista SEO szuka przede wszystkim odpowiedzi na pytanie jak często internauci dane słowo kluczowe wpisują w wyszukiwarce. Druga kwestia to konkurencyjność słów kluczowych, czyli analizowanie jakie strony już pojawiają się w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe i czy trudno będzie znaleźć się w tych wynikach wyżej niż one.

C jak Cena działań
Osiągnięcie satysfakcjonujących pozycji w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy kluczowe musi kosztować. Przed rozpoczęciem każdego projektu SEO/współpracy z klientem, konieczna jest odpowiednia wycena prowadzonych działań.
Na koszt uzyskania  efektów składa się bowiem wiele elementów:

  • czas  potrzebny na analizę obecnej sytuacji danej witryny
  • czas  potrzebny na dobranie odpowiedniej strategii SEO
  • czas  potrzebny na korespondencję z osobą zarządzającą stroną
  • czas  programisty potrzebny na wprowadzenie stosownych poprawek
  • koszt  pozyskania linków
  • koszt  tworzenia nowych treści


D jak Donosy do Google
Mimo iż jest to tematem tabu, to oczywistym jest, że wiele osób stosuje donosy do Google jako jedną z technik walki o wyższe pozycje. Poskarżenie się Google na konkurentów stosujących praktyki niezgodne z regulaminem wyszukiwarki może przynieść efekty w postaci drastycznego obniżenia pozycji konkurenta lub nawet usunięcia jego strony z indeksu.
A w wyszukiwarce jest jedna prosta  reguła - jeżeli jeden spada niżej w wynikach wyszukiwania, drugi zajmuje jego miejsce.

E jak Edukowanie
Na pracę specjalisty SEO składa się tak wiele czynności, że nie sposób wykonywać je wszystkie samodzielnie. Obowiązkiem większości specjalistów SEO jest także wtajemniczanie innych(młodszych specjalistów SEO, stażystów, asystentów) w zagadnienia związane z optymalizacją stron pod wyszukiwarki oraz zdobywaniem linków, tak aby w przyszłości mogli bez problemu przejąć część naszych obowiązków.

F jak Fora internetowe
SEO jest branżą na tyle dynamiczną, że aby nie wypaść z obiegu warto codziennie śledzić największe fora(zarówno rodzime, jak i zagraniczne) i blogi traktujące o tej tematyce. Mimo, że większość informacji na nich nie jest zbyt wartościowa, to dają one dobry obraz tego “co się dzieje” w branży - z jakimi problemami borykają się inni, za co otrzymali karę od Google, jakie zmiany w wynikach wyszukiwania zauważyli.

G jak Google Analytics
Google Analytics to z pewnością jedno z najczęściej używanych narzędzi w codziennej pracy SEO. Najpowszechniej stosowane narzędzie w analityce internetowej pozwala na monitorowanie efektów kampanii SEO oraz analizowanie ruchu na stronie. Dzięki temu narzędziu możemy się dowiedzieć: skąd przychodzą użytkownicy, jak skuteczne są nasze działania SEO, jak użytkownicy zachowują się na konkretnych stronach.

H jak H1
Nagłówki H1, tagi title, opisy description - to wszystko elementy kodu strony, które mają wpływ na SEO. Copywriter zajmuje się pisaniem tekstów na stronę, programista wprowadzeniem zmian poprawiających optymalizację, a ustalenie odpowiednich nagłówków H1, H2, title i description najczęściej pozostaje obowiązkiem specjalisty SEO.

I jak Inicjatywa
Im bardziej oryginalny i kreatywny pomysł na tworzenie nowych treści na stornie, tym większa szansa, że zdobędziemy więcej linków. Tak samo im bardziej kreatywny i unikatowy pomysł na pozyskanie nowych linków wymyślimy, tym większa szansa, że nikt wcześniej tego nie zrobił i linki będą miały większą wartość. Inicjatywa na nietypowe pomysły mogące wpłynąć na poprawę pozycji na ważne słowa kluczowe często leży po stronie speca od SEO.

J jak Jakość
Czyli inaczej wartościowe treści. Trudno się nie zgodzić z tym, że ich wartość jako jednego z czynników rankingowych rośnie z roku na rok i nie zapowiada się, aby ten trend uległ zmianie. O ile samo przygotowywanie treści nie należy do zadań SEO specjalisty, to z pewnością należy do nich przygotowanie odpowiednich słów kluczowych, wytycznych do przygotowania treści oraz ich późniejsza promocja.

K jak KPI
Strategia, taktyka, KPI(Key Performance Indicator) - to sformułowania, które w kontekście SEO są jeszcze rzadko spotykane w polskiej branży. Jednakże na dobrą sprawę, każda kampania marketingu internetowego powinna mieć określone jasne cele i KPI, którymi będą one mierzone. Do najpopularniejszych KPI należą: ruch na stronie, ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, liczba konwersji, czas spędzany przez użytkownika na stronie.

L jak Link-building
Angielska nazwa na czynności związane z pozyskiwaniem linków do pozycjonowanych stron. Przybierać może bardzo różne formy - kupowanie linków, wysyłanie zapytań o możliwość dodania linka na stronie o podobnej tematyce, oferowanie korzyści w zamian za link, wymiana linkami i wiele, wiele innych. Oprócz sformułowania link-building spotyka się także coraz częściej link-earning. Jego główne założenie jest takie, że nie ingerujemy w pozyskiwanie linków, natomiast bardziej skupiamy się na prowadzeniu działań(np. tworzenie przydatnych albo kontrowersyjnych treści), dzięki którym inni sami będą dodawać linki do naszych stron.

M jak Monitorowanie
Praca specjalisty SEO wymaga ciągłego monitorowania wielu czynników, np.:

  • zmian  pozycji
  • zmian  widoczności w wyszukiwarce
  • zmian  ruchu
  • wprowadzania kolejnych aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google

O ile samo monitorowanie odbywa się dzięki pomocy oprogramowania, to wyciąganie wniosków i podejmowanie odpowiednich działań jest już zadaniem specjalisty SEO.

N jak Nawiązywanie kontaktów
Jedną z najbardziej przyszłościowych metod na zdobywanie linków do strony jest nawiązywanie kontaktów. Osoby, z którymi współpraca może być dla nas wartościowa to m.in. blogerzy piszący w danej tematyce, autorytety w danej dziedzinie(tzw. infuencerzy). Nawiązanie kontaktu i propozycja współpracy to pierwszy krok do pozyskiwania linków.

O jak Optymalizacja
Odpowiednia optymalizacja strony to jeden z dwóch najważniejszych elementów w SEO. W zależności od rozmiarów strony oraz umiejętności, do zadań specjalisty SEO może należeć przygotowywanie wytycznych do wprowadzenia zmian dla programistów/webmasterów odpowiedzialnych za prowadzenie serwisu albo samodzielne wprowadzanie odpowiednich zmian. Warto zwrócić uwagę, że optymalizacja nie jest jednorazową czynnością, a bardziej procesem, który trwa nieprzerwanie.

P jak Problemy techniczne
Istnieje wiele problemów technicznych, które mogą występować na stronie Internetowej, a mają duży wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Do takich problemów należy m.in duża liczba błędów 404, zbyt długi czas odpowiedzi serwera(utrudnia robotowi pobranie informacji o stronie) czy zbyt wolny czas ładowania strony. Monitorowanie wszystkich tych kwestii(najczęściej z pomocą Google Webmaster Tools) jest również jednym z obowiązków osoby zajmującej się SEO.

R jak Raportowanie
Zazwyczaj jeden z najmniej przyjemnych elementów pracy - raporty dla klientów lub przełożonych. Raportujemy najczęściej: przeprowadzone przez nas działania, pozyskane linki, wprowadzone na stronie zmiany oraz efekty działań(wzrost ruchu, zmiany w pozycjach, zmiany w zachowaniu użytkowników na stronie).

S jak Spotkania i szkolenia branżowe
Z pewnością jeden z przyjemniejszych elementów w pracy SEOwca. Żeby być na bieżąco z aktualnymi trendami warto brać udział w konferencjach i spotkaniach branży SEO. To wspaniała okazja zarówno do pozyskania nowej wiedzy, jak i kontaktów. Najcenniejsza wiedza często zdobywana jest w kuluarach i na tzw. “afterkach”, gdzie uczestnicy są dużo
bardziej skłonni do dzielenia się informacjami.

T jak Testy
Z racji tego, że algorytm wyszukiwarki Google często jest zmieniany oraz pojawiają się nowe czynniki, które mogą mieć wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania, warto samemu prowadzić testy różnych sposobów na podniesienie pozycji. Samodzielnie i rzetelnie przeprowadzone testy będą najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy o SEO.

U jak Usuwanie szkodliwych linków do strony
Jeszcze kilka lat temu praca specjalisty SEO ograniczała się do pozyskiwania nowych linków, obecnie trzeba poświęcić czas zarówno na zdobywanie nowych odnośników, jak i na usuwanie starych. Google zmienia często bowiem swój regulamin w taki sposób, że działania, które parę lat temu były zalecane, obecnie mogą szkodzić. Stąd też potrzeba usuwania starych odnośników do strony lub w przypadku braku możliwości ich usunięcia - neutralizowania ich wpływu na stronę dzięki specjalnemu narzędziu Disavow Tool.

W jak Współpraca z innymi
Niezależnie od tego, czy specjalista SEO pracuje jako in-house, freelancer czy dla agencji, prawie zawsze wymagana jest współpraca z innymi osobami/działami w firmie. Najczęściej będzie to współpraca z programistami, copywriterami, asystentami, osobami odpowiedzialnymi za PR.

Z jak Zarządzanie zapleczem
Strony zapleczowe, czyli strony które powstają głównie w celu dodania na nich linków do stron, których pozycje chcemy podnieść. Wymagają one stałej opieki - dodawanie nowych treści, dodawanie linków do stron zapleczowych, przedłużanie domen, opłacanie hostingów - to wszystko składa się na zarządzanie zapleczem.

 

Wasze komentarze (5)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • -

    Od jakiegoś czasu praca pozycjonera nie sprawia mi takiej przyjemności jak kiedyś z racji grona cięższych klientów. Klienci po przeczytaniu paru blogów w sieci nagle stali się ekspertami i skutecznie potrafią negować nasze zalecenia. Niektórzy sami wprowadzają złe zmiany, a potem pretensje że spadki. Tłumaczenia że szybki efekt, to szybka śmierć na nic się zdają. No cóż, umowy tak czy siak trzeba wypełnić, a potem kilku firmom zwyczajnie podziękujemy. Szanujemy klientów, którzy szanują nas i tu współpraca jest owocna dla obydwu stron. Może po tym czasie, po odsianiu "cwaniaków", bogatsi o doświadczenia również w dobieraniu partnerów do współpracy - nasza robota ponownie zacznie sprawiać nam satysfakcję. Wyniki budują, ale małe rzeczy potrafią wpłynąć negatywnie na całokształt samooceny ;).

    pozycjoner-stron.pl

    2017-03-23, 12:46
  • Dariusz Jurek

    D jak Donosy do Google ;-)

    Jeszcze mi się nie zdarzyło tego typu zagranie.

    2014-09-18, 16:24
  • Grzech

    #jaaa czyli dla Ciebie SEO to głównie spamienie xRumerem i tym podobnym softem ale bez optymalizacji? Sorry ale to już nie te czasy, obódź się czwówieku

    2014-09-16, 08:59
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2014-09-11, 12:53
  • jaaa

    Mnie to już nudzi - te wszytkie działania. Dla mnie pozycjoner powinien działać na softach SEO a nie ustawiać którys raz w ustawinaie H1. Nie mówiąc o firmach pozycjonerskich które w rzeczywistosci nic nie robią

    2014-09-11, 08:34
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?