Google Analytics - Święty Graal blogerów

Wyobraź sobie, że wiesz, kto odwiedza Twojego bloga, ile czasu na nim spędza, jakie ma zainteresowania i jakie treści na naszej stronie są jego ulubionymi… Zaraz! Wystarczy nam Google Analytics podpięte do bloga, by niczym Sherlock Holmes odkrywać tajemnice wyświetleń i naszych odbiorców. Zapnijcie pasy, będziemy czytać z liczb i dedukować!
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Google Analytics – zyskuje przy bliższym poznaniu!

Google Analytics to darmowe narzędzie pozwalające monitorować nasze statystyki blogowe. Jego instalacja jest niezwykle łatwa (ale i tak opiszemy ją krok po kroku!) a ilość opcji, jakie nam oferuje, spowoduje nie jeden zawrót głowy. By móc wyciągnąć z niego jak najwięcej, musimy wiedzieć, co mówią konkretne dane i nauczyć się je kreatywnie wykorzystywać do swoich celów. Tak, by w przyszłości Google Analytics wspierało nasze kampanie, pomysły blogowe, a także pozwalało weryfikować ich skuteczność.

Podstawowe definicje pojawiające się w Google Anatytics (pojawiają się zaraz po zalogowaniu na panel) to: sesje, unikalni użytkownicy, odsłony, czas trwania wizyty, współczynnik odrzuceń oraz procent nowych wizyt. Co one właściwie oznaczają i jak z nich korzystać? 

 

 

Sesja to inaczej wizyty i aktywność na naszym blogu. Co ciekawe, jeśli użytkownik będzie nieaktywny na blogu przez 30 minut, bo poszedł zrobić sobie kawę w czasie czytania artykułu, to jego dalsza aktywność zostanie przypisana do nowej sesji.

Unikalni użytkownicy- przybliżona ilość osób, która weszła na naszego bloga. Co istotne między unikalnymi użytkownikami a realnymi nie należy stawiać znaku równości! Warto wiedzieć, że niektórzy użytkownicy mogą być naliczani przez system wielokrotnie, bo nie lubią słodyczy i są bardzo skrupulatni w usuwaniu ciasteczek systemowych, czyli plików cookies.

Odsłony to liczba podstron na naszym blogu odwiedzanych przez użytkowników,

Strony/sesja czyli średnia ilość odsłon w czasie trwania wizyty.

Czas trwania wizyty- to przybliżona ilość czasu, którą użytkownik spędził na naszej stronie.

Współczynnik odrzuceń – brzmi strasznie, ale co właściwie oznacza? Sytuację, w której nasz czytelnik wchodzi tylko na stronę główną, czyta artykuł, a potem wychodzi nie otwierając ani jednej podstrony. Współczynnik odrzuceń równa się zatem odsetkowi wizyty jednoodsłonowych.

Procent nowych wizyt- szacunkowy odsetek nowych osób, które odwiedziły naszą stronę. Tutaj tak samo, jak w przypadku unikalnych użytkowników dane są podawane w przybliżeniu, bo usuwanie plików cookie i korzystanie z kilku przeglądarek wpływa na błędy w naliczaniu.


Suche fakty, czy odpowiedzi na najważniejsze blogowe pytania?


Tylko od nas zależy jakie informacje wyciągniemy ze statystyk Google Analytics- jedno jest pewne- będzie ich naprawdę dużo. Dzięki Google Analytics dowiemy się jak prowadzić bloga   i jak na bieżąco monitorować postępy naszych prac. Gdzie szukać odpowiedzi na najważniejsze blogowe pytania?


1. Ile czasu użytkownik spędza na blogu?

Czas to pieniądz, czas to… zaangażowanie! Każdy pragnie, by jego czytelnik spędzał na blogu więcej niż kilka sekund, najlepiej czytając artykuły i wchodząc na inne podstrony. Jak to sprawdzić? W kilku prostych krokach, z menu po lewej wybieramy: odbiorcy-> zachowanie-> zaangażowanie i już. Wyświetli nam się rozkład procentowy, ile czasu użytkownicy spędzają na naszej stronie.


Z tych statystyk warto wyciągnąć wnioski i zadbać o przyciągające treści- takie, które nie pozwolą nikomu przejść obojętnie i co najważniejsze: zmyć się po kilku sekundach!

 

2. Kim są osoby, które nas czytają?

Nasza grupa odbiorcza jest niezwykle ważna, dlatego powinniśmy poznać ją możliwie jak najlepiej! Skąd są, ile mają lat, jakie są ich zainteresowania, czy technologie, z których korzystają? Odpowiedzi na te wszystkie pytania pomogą nam tworzyć lepsze treści dostosowane do naszego odbiorcy, a także prawidłowo targetować kampanie na Facebooku. W efekcie z czasem pozyskamy lojalnych i powracających czytelników.

Wiek odwiedzających: dzięki znajomości tego parametru wiemy jakie treści powinny dominować na naszym blogu. W końcu nastolatki, dwudziestolatki i 40-latki mają inne potrzeby i priorytety.

Wybierzmy z lewego menu odbiorcy->dane demograficzne->ogółem. Uzyskamy tym samym odpowiedzi na nasze podstawowe pytania: ile lat mają osoby, które nas czytają i jaka płeć dominuje na naszym blogu? W ten sposób szybko zdecydujemy, który cykl na naszym blogu na większą rację bytu i jaki rodzaj treści byłby atrakcyjny dla naszej grupy docelowej. Pamiętajmy, że bez znajomości naszej grupy odbiorców możemy co najwyżej działać po omacku- a kto ma na to czas, skoro można od razu zrobić to dobrze?

 

Dane geograficzne: wzrok kierujemy na menu po lewej i klikamy na: odbiorcy- dane demograficzne, wystarczy kliknąć "włącz", aby uruchomić funkcjonalność. Do wyboru mamy takie parametry jak: język, kraj, miejscowość. Sprawdźmy, czy czytają nas osoby z większych miejscowości, czy tylko mieszkańcy dużych miast. Może nasz blog cieszy się popularnością wśród Polaków przebywających za granicą? Te wszystkie informacje pozwolą nam tworzyć treści, które faktycznie odpowiedzą na potrzeby innych. 

 

Technologie: zaraz pod danymi demograficznymi znajduje się opcja System. Możemy w niej przeanalizować, z jakich przeglądarek i systemu operacyjnego korzystają nasi odbiorcy. Sprawdźmy, czy nasz blogowy szablon działa prawidłowo na przeglądarkach, z których najczęściej korzystają czytelnicy.

Zainteresowania: dzięki znajomości zainteresowań czytelników stworzymy treści szyte na miarę. Do tego szybko sprawdzimy, jakie tematy wygenerują największy ruch na naszym blogu. Wystarczy wybrać z lewego menu: odbiorcy->zainteresowania->ogółem.

 


3. Skąd przychodzą nasi użytkownicy?

Wybierzmy pozyskiwanie -> ogółem, by sprawdzić, jak trafili do nas czytelnicy. Mogli trafić na naszego bloga poprzez wyszukiwanie organiczne (organic search), czyli wpisanie frazy do wyszukiwarki Google. Parametr organic search pozwoli nam sprawdzić w jakim stopniu nasz blog jest widoczny w wynikach wyszukiwania Google. Można przypuszczać, że im wyższa wartość, tym wynik naszych działań seo jest bardziej efektywny. Niestety poprzez wprowadzoną politykę prywatności Google, możemy tylko częściowo sprawdzić jakie słowa kluczowe wpisywały osoby trafiające na naszego bloga (pozyskiwanie->kampanie->bezpłatne słowa kluczowe). W tej zakładce spotkamy się w większości z pozycją (not provided), czyli słowa właśnie ukryte ze względu na prywatność.

Czytelnicy mogli także wejść na naszego bloga wpisując jego nazwę w pasek adresu - taki rodzaj wyszukiwania w Google Alatytics nosi nazwę direct. Jeśli nie mamy wejść z oznaczeniem direct, to zastanówmy się, czy problem nie leży w nazwie bloga? Jeśli jest skomplikowana, to czytelnik może mieć problem z jej zapamiętaniem. Chwytliwa nazwa to także część sukcesu!

Refferal to wejścia poprzez linki pochodzące ze stron www. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy wpisy gościnne mają sens, to mamy jedną odpowiedź: spróbujcie, a potem monitorujcie ile osób w taki sposób trafiło na Waszego bloga. Może się okazać, że to będzie świetny sposób na budowanie Waszej marki oraz mocy SEO.

Social, czyli odwiedziny z Waszych kanałów społecznościowych. Warto monitorować, czy kampanie na Facebooku wpływają na większy ruch na blogu. Jeśli nie, to może należy coś zmienić i wybrać inne rozwiązania?

Google Analytics jest doskonałym i darmowym narzędziem dla każdego blogera. Umożliwia nadzorowanie rozwoju bloga, a także działania mające na celu zwiększenie jego popularności i prawidłowego pozycjonowania. Warto połączyć Google Analytics z blogiem i już od dziś śledzić swoje statystyki. Podpowiadamy jak to zrobić.


Google Analytics dla Twojego bloga

Nim zaczniemy musimy założyć konto w Google Analytics - potrzebne jest nam do tego konto Google. Gdy posiadamy już Google wchodzimy na: http://www.google.com/analytics/ i klikamy w opcję: utwórz konto, a potem uzupełniamy konieczne dane: nazwę i adres witryny, branżę oraz strefę czasową raportowania. Później postępujemy następująco: wchodzimy w zakładkę Administracja - informacje o śledzeniu - kod śledzenia. Po lewej stronie wyświetli się nasz unikalny identyfikator śledzenia -  składa się on z początku UA i ciągu cyfr  UA XXXXXXXX-X (gdzie X to cyfra). Ten etap jest wspólny zarówno dla Bloggera i Wordpresa. W poniższych akapitach przedstawiamy dalszy proces łączenia bloga z Google Analytics osobno dla każdej platformy: Bloggera i Wordpressa.


Jak połączyć Google Analytics z Bloggerem?

Kopiujemy identyfikator śledzenia i wchodzimy w panel na Blogerze. Klikamy w ustawienia -> inne, a potem w pole Google Analytics (znajdujące się na samym dole), gdzie wklejamy skopiowany kod. I już! Na statystyki możemy poczekać od 24 do 48 godzin, a potem zacząć świadome blogowanie na Bloggerze.


Jak połączyć Google Analytics z Wordpressem?

Za pomocą wtyczki
Połączenie Google Analytics z Wordpressem jest nieco trudniejsze, ale z nami sobie poradzisz. Gdy zalogujesz się na swoje konto wybierz z menu po lewej stronie Plugins (wtyczki), potem wpisz Google Analytics i kliknij szukaj. Wybieramy plugin (wtyczkę) Google Analytics for Wordpress i ją instalujemy. Następnie włączamy wtyczkę i kierujemy się do lewego menu, ustawień i Google Analytics. Teraz czeka cię następujący ciąg czynności- kliknij przycisk “Re-authenticate with Google”, następnie wybierz “Udziel dostępu” (w tym momencie przeniesiesz się do panelu konfiguracji pluginu/wtyczki), wybierasz z sekcji Profile swoją stronę, klikasz na Update with Google Analytics Settings i już! Wykonaj test i wejdź na swojego bloga, a potem sprawdź, czy naliczyło się wejście - jeśli tak, to  proces jest zakończony!

Dla tych, co wolą to zobaczyć (tu wykorzystano wtyczkę: Yoast Google Analytics)


Źródło: Youtube Marek Mazur

Ręcznie

Istnieje też drugi sposób połączenia Google Analytics z Wordpressem - jest on nieco inny, bo wymaga wklejania fragmentu kodu. Logujemy się na WordPressa, przechodzimy do lewego menu i wybieramy zakładkę Wygląd, później klikamy w podmenu Edytor. Jeśli zrobiliśmy wszystko co trzeba po prawej stronie wyświetli nam się okno z kodem. Z prawej strony wybieramy stopkę (footer.php) i tuż przed znacznikiem zamykającym </body> wklejamy kod śledzenia z Google Analytics. Gotowe!

Najwyższy czas byś dołączył do grona profesjonalnych blogerów! Pamiętaj, że dane z Google Analytics nie tylko pozwolą Ci na bieżąco śledzić postępy, ale także nawiązywać współprace reklamowe, do tych będą potrzebne Twoje statystki. Im szybciej zadbasz, by były jak najlepsze, tym bliżej Ci do zarabiania na swojej pasji. Do dzieła!


Autor: Martyna Chmielewska

Wasze komentarze (12)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Adam

    Nie ma lepszej platformy niż Google Analytics. dalpod.com.pl

    2017-02-07, 14:46
  • Krzysiek

    Bardzo ciekawy artykuł, wiele przydatnych informacji. ziarnko.pl

    2017-02-01, 13:13
  • Radek

    Najlepiej w Wordpresie wprowadzić ręcznie kod śledzący od GA, większość szablonów ma opcje edycji i sekcji header wystarczy wstawić odpowiedni kod. system-mlm.pl

    2017-01-18, 18:34
  • GiGi

    Na części ze swoich stron używam statystyk Yandex'a czyli Metrica i jestem z nich bardzo zadowolony. Nie potrzebuję tak bardzo szczegółowego śledzenia jakie zapewnia GA i do tego Metrica nadaje się idealnie. Wiem, że ma podobną liczbę funkcji jak GA ale nie wchodziło w to aż tak głęboko. Pewne jest to, że każdy bloger powinien śledzić ruch jaki generuje jego stron. gg2010.pl

    2017-01-13, 10:41
  • Przemek

    Fajny poradnik dla blogerów, którzy nie mieli styczności wcześniej z GA. ekowap.pl

    2016-12-08, 10:37
  • Mama Marketing

    Dane dostępne w Google Analytics warto analizować już w chwilę po uruchomieniu strony www i sklepu. Dzięki nim i odrobinie pracy można z tego samego ruchu wycisnąć dużo więcej. mmarketing.com.pl

    2016-12-06, 20:51
  • Daria

    Super artykuł. Dopiero zaczynam przygodę z tym narzędziem także dużo mi naświetlił powyższy tekst :) aleefradja.pl

    2016-11-28, 17:29
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-10-21, 12:09
  • Konrad

    Analytics to kopalnia wiedzy :) Dobrze opisane działania warto wykorzystać kolmet-radomsko.pl

    2016-10-04, 21:56
  • Reklamasosnowiec.pl

    Bez Google Analytics to nie stawiamy Klientom stron :) Trzeba patrzeć co się dzieje, czego szukają ludzie ile czasu poświęcają na naszej stronie itp. Zawsze lepiej ustawić automatyczny raport na koniec miesiąca dla naszego Klienta i wysyłać mu do wglądu. reklamasosnowiec.pl

    2016-09-30, 13:35
  • Angelika

    Analytics to bardzo przydatne narzędzie, którego powinni używać nie tylko blogerzy, ale tak na prawdę każdy, kto posiada swoją stronę internetową! :) roiexperts.pl

    2016-09-29, 08:17
  • Misiek

    Niestety wtyczkę w Wordpresie czasem wywala i nie ma wtedy danych ze śledzenia :/ papatimber.com

    2016-09-20, 11:02
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!