Kim jest Influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie


Kim jest influencer?
Influencerem możemy w skrócie określić osobę wpływową, mającą możliwość wpływu na decyzję czy opinię innych. Takie zdefiniowanie influencera jest jednak nieco kłopotliwe. W praktyce bowiem każdy z nas posiada możliwość wpływania na decyzje innej osoby. W znacznie szerszym kontekście influencer już nie tylko wpływa, ale także posiada trwałe relacje z masowymi odbiorcami, którzy bardzo silnie się z nim utożsamiają. Wyrażonym przez siebie zdaniem potrafi umiejętnie oddziaływać na opinie skupionej wokół swojej osoby społeczności. Zamiennie możemy określać taką osobę przywódcą bądź liderem opinii. Dlatego przyjmijmy, że influencerem jest najczęściej osoba, która posiada bloga, vloga, konto na Youtubie, Snapchacie lub innym portalu społecznościowym, i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób.
Źródło: instagram.com/maffashion_official/
Zdecydowanie prościej wpływać na opinię naszych odbiorców, gdy postrzegani jesteśmy jako eksperci w danej dziedzinie. Inną kategorię Influencerów tworzą osoby publiczne – politycy, sportowcy, dziennikarze czy po prostu celebryci. Ich strefa wpływu sięga najczęściej znacznie dalej niż blogera czy osoby prowadzącej vloga w serwisie YouTube. Gdzie natkniemy się na infuencerów w Internecie? Praktycznie w każdych mediach społecznościowych, zaczynając od najpopularniejszego Facebooka, tradycyjnego bloga, Twittera czy na zdobywającym coraz większą rzeszę fanów Snapchacie.
Sylwetki polskich influencerów
Krzysztof Gonciarz. Zaczynał w końcówce lat 90. pisząc o grach komputerowych. Od kilku lat umieszcza filmiki w internecie. Popularny twórca „Zapytaj Beczkę”, prowadzi wykłady na uczelniach, programy komediowe, pisze i wydaje książki, uruchomił agencję zajmującą się współpracą influencerów z markami. Jego filmiki oglądano ponad 100 milionów razy, a wszystkie kanały mają około miliona subskrybentów na YouTube.
Źródło: instagram.com/kgonciarz/
Tomasz Tomczyk, znany jako „Kominek” oraz Jason Hunt. Bardzo popularny, a co za tym idzie, wpływowy influencer w polskiej blogosferze. Publikuje o tematach medialnych i lifestylu. Jego blogi notowały miliony odsłon i tysiące komentarzy w każdym miesiącu. Brał udział w tworzeniu i realizacji kampanii reklamowych dla wielu światowych marek. Prowadzi wykłady i szkolenia z PR i reklamy w blogosferze. Autor książki „Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj”. Teraz tworzy pod adresem jasonhunt.pl.
Źródło: instagram.com/jasonhunt.media/
Ewa Chodakowska, nazywana „trenerką wszystkich Polaków”. Instruktorka fitness, trenerka personalna, autorka wielu książek, w których propaguje zdrowy styl życia i aktywność fizyczną. Największą popularność przyniosły Chodakowskiej filmy treningowe na których prezentuje mordercze ćwiczenia. Regularnie gości w telewizjach śniadaniowych i kolorowych magazynach, a jej facebookowy profil polubiły blisko dwa miliony ludzi.
Źródło: instagram.com/chodakowskaewa/
Grzegorz Marczak. Założyciel istniejącego od dekady polskiego serwisu technologicznego – AntyWeb.pl, w którym pełni również funkcję redaktora naczelnego. Zrezygnował z pracy na etacie, aby całkowicie poświęcić się rozwojowi serwisu. Odniósł sukces prowadząc serwis pytamy.pl, który został później sprzedany. Jego konto na Twitterze obserwuje ponad 100 tys. followersów.
Źródło: instagram.com/hazan/
Kamil Pawelski, znany szerzej jako Ekskluzywny Menel. Jak mówi sam o sobie, decyzję o założeniu bloga podjął w 2013 roku i była jedną z lepszych w jego życia. On sam nigdy nie spodziewał się, że blogowanie może być tak fajną przygodą, a moda przestaje być tylko domeną kobiet i może być jak najbardziej męska. Dziś blog nie służy mu tylko do wyrażania opinii o stylizacjach czy dodatkach, ale również o własnych wyborach. Jego profil na faceboooku śledzi ponad 140 tys. osób.
Źródło: instagram.com/ekskluzywny_menel/
Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion. Od siedmiu lat prowadzi bloga internetowego poświęconego modzie. Jako jedyna Polka dotarła do pierwszego miejsca na międzynarodowej stronie poświęconej modzie lookbook.nu. Zdjęcia prezentowanych przez nią stylizacji pojawiły się w wielu magazynach branżowych. Jej konto na Instagramie obserwuje blisko 800 tys. osób.
Źródło: instagram.com/maffashion_official/
Jak zostać influencerem?
To tylko kilka przykładów najpopularniejszych influencerów, którzy wzorowo definiują to pojęcie. Początkujący liderzy opinii, aby w przyszłości móc pochwalić się tak mocną pozycją na rynku, muszą pamiętać o kilku bardzo istotnych sprawach. Influencer musi publikować treści i być aktywny w mediach społecznościowych, gdzie przede wszystkim buduje swoją markę. Wpływowy lider musi być na bieżąco z newsami z branży, a ponadto chętnie dzielić się swoją opinią, wiedzą czy doświadczeniem. Nie zaszkodzi również aktywnie uczestniczyć w branżowych konferencjach i spotkaniach. Jeśli sumiennie stosować będzie się do tych zaleceń szybko stanie się cenionym Influencerem.
Zasięgi influencerów. Jak je mierzyć?
Zasięg mówi nam o tym do ilu użytkowników dotarła oraz ile razy została wyświetlona treść. Im popularniejszy influencer, tym zasięg będzie większy. Aby dokładnie go ocenić, będziemy potrzebować narzędzi. Jednym z bardziej popularnych jest Sotrender lub NapoleonCat. Zasięg osiągany przez blogera będzie również zależny od tego jak bardzo treści przez niego publikowane będą angażować jego społeczność.
Do szacunkowej oceny zasięgu influencera wystarczą nam takie informacja jak liczba fanów strony (Facebook), obserwujących profil (Twitter), subskrybentów kanału (YouTube) oraz ilość odsłon i unikalnych użytkowników na stronie internetowej czy blogu (Google Analytics). Coraz częściej Influencerzy sami chwalą się swoimi zasięgami. Dla przykładu zasięg „Kominka”, to pół miliona odsłon i 150 tys. unikalnych użytkowników na blogu w skali miesiąca, 61 tysięcy obserwujących fanpage, 18 tysięcy na Instagram, 17 tysięcy na profilu prywatnym i kilka tysięcy na Snapchat.
Zostań Influencerem!
Osobom dopiero budującym swoją pozycję w blogosferze bardzo trudno będzie osiągnąć takie zasięgi z dnia na dzień. Początkujący Influencerzy na starcie swojego blogowania powinni skupić się na regularnych wpisach na swojej stronie internetowej czy publikacji filmików na vlogu. Z pewnością wraz z poniesionymi nakładami pracy zasięg bloga czy kanałów w social media stale będzie rósł. Przy odrobienie szczęścia każdy ma szansę zaistnieć w blogosferze i zostać Influencerem!
Autor: Bartłomiej Kawalec