Twitter - co to jest i jak działa?

Zaktualizowano: 2023-09-11
Twitter
Najszybsze źródło informacji ze świata i platforma społecznościowa, która zrewolucjonizowała sposób komunikacji. Twitter, bo o nim mowa, to wciąż jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Dowiedz się, o co chodzi w tweetowaniu i jak zmienia się platforma po przejęciu przez Elona Muska!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Co to jest Twitter?

Twitter to popularna platforma społecznościowa, która pozwala na publikowanie krótkich postów zwanych tweetami. Dziś maksymalna długość postu-tweeta może wynosić jedynie 280 znaków, choć na początku powstania serwisu było to jedynie 140. To z pozoru duże utrudnienie, charakterystyczne dla Twittera, ma jednak swoich zwolenników — według danych The Social Shepherd w platformie zarejestrowanych jest 396.5 miliona użytkowników na całym świecie.

Dzięki ograniczeniu długości treści content publikowany w platformie zwykle przybiera formę zwięzłego komentarza – nierzadko opatrzonego dużą ilością “hashtagów” (#) i “mentionów” (@). Hashtagi służą porządkowaniu treści i ułatwiają zainteresowanym użytkownikom odnalezienie informacji. Po zalogowaniu się z prawej strony swojego feedu znajdziesz także trendujące hashtagi i tematy w regionie.

Twitter search - co dzieje się na świecie?

Jest to świetne źródło do wyszukania najbardziej trendujących tematów, czy też w przypadku firm - potencjalnych klientów na ich usługi. Dzięki niemu możesz posiąść wiedzę, co jest teraz modne, i wykorzystać ją do celów marketingowych. Jest to przydatne narzędzie dla każdego, kto chce zaistnieć na Twitterze oraz dla tych, którzy zastanawiają się jakie informacje powinni zamieszczać na swoim profilu i co sądzą inni na temat wprowadzanych przez siebie treści. Ponadto w wyszukiwarce można zarówno bezpośrednio znaleźć klienta, wpisując np. „szukam copywritera”, jak i poznać lepiej odbiorców, do których będzie skierowany jakiś produkt.

Pytanie jak z tego korzystać? Nic prostszego! Wystarczy wpisać do wyszukiwarki odpowiednie hasło bądź hashtag, by uzyskać pożądane informacje. Jest to wewnętrzna wyszukiwarka serwisu, zawierająca bazę wszystkich wykorzystywanych haseł, profili etc. Jeśli interesujesz się powiedzmy marketingiem, wystarczy, że wpiszesz to słowo, bądź hashtag w Twitter search, a otrzymasz listę influencerów oraz ostatnich tweetów zawierających to hasło.

Historia Twittera – logo i twórcy

Serwis powstał w 2006 roku dzięki programistom Jackowi Dorseyowi (@Jack), Ev Williamsowi (@Ev), Biz Stone’owi (@Biz) oraz Noah Glassowi, często pomijanemu w „legendzie” Twittera. Na kartach historii zapisał się ich pierwszy wpis: „just setting up my twttr”. Enigmatyczne słowo „twttr” oznaczało pierwotną kodową nazwę projektu, które zmieniło się w wartą miliony markę i serwis internetowy. Nikt się wówczas nie spodziewał, że portal osiągnie taki sukces. Pomysłodawcą nazwy był nikt inny jak Noah Glass. To on kierował pracą koncepcyjną nazwy i logo; początkowo portal miał się nazywać Friendstalker (w tłumczanie - prześladowca przyjacół), które rzeczywiście oddawało ideę serwisu, ale było zbyt dosłowne, następnie Vibrate, co według samych twóców mogło przynosić na myśl dziwne skojarzenia… Ostatecznie Glass wpadł na słowo tweet, z angielskiego to ćwierkać, świergotać, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Oczywiście zaraz po wymyśleniu nazwy narodziła się koncepcja logo, tym razem za pośrednictwem Stone’a, który był wielkim fanem koszykarza Larry’ego Birda. Nazywając białego ptaszka na niebieskim tle Larry The Bird, współzałożyciel serwisu puścił perskie oko w stronę sportowca.

Portal miał początkowo być przeznaczony do publikowania rzeczy błahych typu: „piję kawę w @nazwakawiarnii”, ostatecznie jest on wykorzystywany przede wszystkim przez polityków, ludzi z showbiznesu, firmy. Twitter jest platformą do publikowania nie tylko swoich myśli, ciekawych artykułów, ale również do wyrażania swojego światopoglądu, o czym świadczy chociażby – Twitterowa Rewolucja

Platforma emocji - moc Twitter emoji

Nie byłoby przesadą powiedzieć, że Twitter ma wpływ na rzeczywistość. Serwis jest potężnym medium, w którym informacje rozprzestrzeniają się w ułamku sekundy. Wystarczy umieścić zdjęcie, video, artykuł i mieć dobry plan, aby tweet został ujrzany/obserwowany przez miliony followersów. Sukces Twittera opiera się na tym, że jest to darmowa platforma, na której w bardzo szybki i sprawny sposób możemy nawiązać kontakt z interesującymi nas osobami, czy potencjalnymi klientami albo poznać opinię wpływowych osób na dany temat. Działa to też w drugą stronę, wspomniani klienci, politycy i celebryci mogą się dowiedzieć o tym, jak są odbierani przez swoich fanów oraz wejść z nimi w interakcję.

Jedną z dróg okazywania emocji, czy też po prostu odpowiadania innym, są emoji. Za pomocą dobrze znanych wszystkim emotikonek, takich “:)”, “;)”, “;X” etc., na Twitterze możemy też wykorzystać cały wachlarz bardziej zaawansowanych rysunków, dzięki którym wyrazić możemy niemal każdą prostą wiadomość.

Co ciekawe, niedawno na Twitterze pojawiła się nowa funkcja - marki mogą “targetować” swoich potencjalnych klientów, na podstawie używanych przez nich emojis. Na przykład burgerownia może wykorzystać wiedzę na temat tego, którzy użytkownicy użyli emoji burgera (więcj informacji tutaj).

 

Źródło: https://twitter.com/cavs 

Krótki słowniczek pojęć Twittera

Twitter to bardzo intuicyjny w użyciu portal i większość nowych użytkowników dosyć szybko powinno zrozumieć “jak to działa”, przypomnę mimo tego kilka najczęściej używanych elementów aplikacji:

Tweet

W tej linijce wpisujemy nasz aktualny status, wymieniamy się z całą społecznością Twittera swoimi myślami, pamiętając o limicie 280 znaków.

Retweet

Inaczej „podaj dalej”. Klikając w tę opcję, udostępniamy danego tweeta na swojej tablicy, aby nasi fani również mieli możliwość zapoznania się z nim. Jest to na pewno jeden ze skuteczniejszych sposobów zdobywania nowych followersów.

Hashtagi

Służą one kategoryzowaniu tweet i łatwiejszemu docieraniu do osób zainteresowanych wybranym przez nas tematem. Na przykład - jeśli użyjemy zwrotu #słoń, nasza wiadomość wyświetli się osobom, mającym w taki czy inny sposób do czynienia ze słoniami.

Mention

Chcąc oznaczyć jakąś osobę w tweecie wpisujemy „@” przed jej nickiem, w ten sposób zawiadamiamy ją, że w jakiś sposób jest związana z wiadomością albo po prostu chcemy poznać jej opinię na dany temat. Wskazówka - jeśli naszego tweeta zaczniemy od “@”, wtedy wiadomość zostanie przesłana tylko i wyłącznie do wspomnianego adresata, warto o tym pamiętać.

Reply

Czyli po prostu odpowiedź. W ten sposób możemy wziąć udział w dyskusji zapoczątkowanej przez jakiegoś tweeta. Jest to kolejny dobry sposób na znalezienie nowych fanów.

Prywatne wiadomości

Na Twitterze, tak jak i na innych portalach SM, można wysłać do innego użytkownika wiadomość prywatną, która jeszcze niedawno miała ona, podobnie jak tweety, dosyć rygorystyczny limit znaków, został on jednak zniesiony i można swobodnie zasypywać ludzi treścią.    

Zakładka: Obserwujący i Obserwowani

To osoby, które śledzą twoje tweety oraz te osoby, którymi Ty się interesujesz – zaznaczasz je za pomocą przycisku Follow (Śledź). Bardzo często sama ilość followersów jest utożsamiana z popularnością profilu. Nie jest to prawda, gdyż coraz więcej osób stosuje nieuczciwe rozwiązania, takie jak fikcyjne konta, stworzone tylko po to, aby zwiększyć ilość fanów danego konta, czy puste profile.

Ulubione

Ulubione posty, które zaznaczasz gwiazdką. Można je określić swoistym archiwum wiadomości, które Cię interesują.

Platforma w czasach Muska, czyli od Twittera do X.com

Tweety Elona Muska od dłuższego czasu miały moc — wywoływały burze medialne czy to wpływały na ceny akcji notowanych na giełdzie spółek. Prawdziwym krokiem milowym w dziejach Twittera okazała się jednak jego zapowiedź kupna platformy w kwietniu 2022 roku. Po trwającej niemal pół roku przepychance między ówczesną radą nadzorczą spółki a Muskiem, do ostatecznej transakcji doszło w październiku 2022 roku. 

Miliarder rozpoczął pracę od radykalnych zmian — masowych zwolnień, płatnych subskrypcji, odblokowaniu wielu zbanowanych kont czy likwidacji zasad moderacji treści. Zmiany okazały się tylko jednym z etapów ewolucji Twittera z platformy społecznościowej do X.com, czyli aplikacji do wszystkiego. Tym samym Musk odcina się od Twittera i tworzy platformę zgodną z jego wizją. Aktualnie jesteśmy świadkami zapowiadanej transformacji. 

O zmianach Elon Musk informuje na bieżąco na swoim profilu na X.com, które followuje ponad 153 miliony kont na całym świecie. Najpopularniejszy przedsiębiorca w Silicon Valley wyprzedza m.in. Baracka Obamę (132 mln), ale też Justina Biebera (112 mln), czy Cristiano Ronaldo (109 mln).

Twitter dla SEOwca - jakie konta obserwować

O tym, że Twitter może być źródłem ważnych i przydatnych informacji, wie chyba każdy SEOwiec. Google od pewnego czasu informuje o aktualizacjach algorytmu właśnie za pośrednictwem Twittera.

Oprócz tego Twitter jest także świetną platformą wymiany wiedzy wśród SEOwców. By być na bieżąco z wszelkimi zmianami i nowościami ze świata SEO warto followować konta:

Twitter po polsku – najpopularniejsze polskie konta

Czytając artykuły o Twitterze, można natknąć się na opinie, że serwis ma niewielu użytkowników w Polsce. Jednak w 2023 roku Twitter jest 5. pod względem popularności medium społecznościowym w Polsce, z 6 milionami aktywnych kont.  W naszej części świata zdecydowanie głównym tematem jest polityka — do pierwszej trójki najpopularniejszych kont wchodzą:

  1. @tvn24
  2. @AndrzejDuda
  3. @donaldtusk

Przykłady działań uznanych marek na Twitterze pojawiają się każdego dnia. JetBlue nie tylko reklamuje swoje usługi, ale również odpowiada na każdego tweeta jaki znajdzie się na ich profilu, udostępnia ciekawe treści, przydatne klientowm. Pizza Hut, McDonald i inne sieciówki bardzo często właśnie tam informują o swoich promocjach i udostępniają kupony. Producenci telefonów komórkowych, uczelnie, sklepy z zabawkami - coraz więcej biznesów funkcjonuje na Twitterze. W Polsce zyskuje on coraz większą sławę. Ogromna liczba ludzi zauważa, jakie profity wiążą się z posiadaniem konta na tej platformie społecznościowej. Czy ten trend utrzyma się na X.com? O tym dopiero się przekonamy. 

Autor: Piotr Maksymowicz
Artykuł aktualizowany przez Redakcję WhitePress®.

Wasze komentarze (12)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • odgrzybianie

    Na Twitterze krąży dowcip, w który może doprowadzić do blokady konta. We wpisach możemy przeczytać, że zmiana daty urodzin w profilu na 2007 rok skutkować będzie wyświetlaniem kolorowej wersji platformy. Nie dajcie się na to nabrać.

    dertys-odgrzybianie.pl

    2022-11-03, 07:55
  • Tadeusz Walczak

    Uczę się dopiero Twittera i nie wiem dlaczego moje konto zostało zawieszone - chyba przez pomyłkę strzeliłem jakąś gafę. Pomóżcie mi i Przepraszam za "jakiś" błąd. Nie wiem nawet jak złożyć reklamację. Jakie ja mogłem naruszyć zasady skoro jeszcze nic nie umiem? Chciałem Twittera aby się nim bawić i poznawać nowy Świat na emeryturze, a tu takie klocki - no nie wiem o co chodzi. Co ja teraz mam zrobić i kogo przeprosić - ja do tego jeszcze nie umiem dojść. Sorry.

    2021-12-26, 11:16
  • MEGI

    Od października na Facebooku zacznie obowiązywać nowy regulamin. Serwis społecznościowy będzie mógł teraz usunąć każdy materiał, który uzna za problematyczny.

    2020-09-06, 13:32
  • Michał Sykutera

    Twitter w Polsce ma całkiem wysokie liczby, spodziewałem się, że będą znacząco niższe. I tak jednak jest to bardzo daleko od popularności, którą Twitter ma w USA.

    filozofia.blog

    2020-09-02, 11:10
  • Saqmd

    Po cholerę wchodzić na Twittera jak jest FB. Dużo doskonalsze. Nie znam nikogo kto tego używa.

    2020-07-25, 11:43
  • Stach

    Moje konto na Twiterze zostało zablokowane,nie napisali dlaczego.Ja uważam,że nie mieli powodu,przestrzegam ich regulaminów!Piszę tylko prawdę z rozsądkiem!Prawa strona,być może dlatego?Napisałem do nich aby odwiesili,ale nie otrzymuję odpowiedzi od dłuższego czasu.Co jeszcze mogę zrobić?Czy Twitter ma w Polsce jakiegoś przedstawiciela ,który byłby pomocny?

    2020-03-30, 13:11
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2019-10-04, 12:52
  • Dominik

    Chcąc ułatwić sobie obsługę kilku stron + kilku Fanpage, postanowiłem złączyć wszystko w jedną grupę, ponieważ całość krąży wokół sportu, dzięki temu posiadając jeden FP mogę linkować kilka stron, zachowując poważny i jednolity ton swojego contentu.

    Blogujmy24.pl

    2017-12-31, 12:11
  • Gerard

    Mnie Twitter jakoś nie przekonuje. Mam konto, zaglądam rzadko i praktycznie nie pisałem tam nic..

    eporady24.pl

    2017-10-19, 21:39
  • Trenujmy24

    Do tej pory omijałem wszystko poza FB, bo mi się po prostu nie chciało. Uznam to za krok w stronę rozwoju swojego Social Media.

    trenujmy24.pl

    2017-10-09, 10:36
  • searlpoland

    Uważam, że krótkie treściwe wiadomości regulują Twój cenny czas, masz potęgę w jego składzie.

    searlpoland.com

    2017-07-13, 00:30
  • Angelika

    Szkoda, że tweety mogą być tylko takie krótkie, aczkolwiek dla niektórych ta ich zwięzłość może być zapewne też i plusem ;)

    roiexperts.pl

    2016-09-29, 08:29
Polecane artykuły
hashtagi instagram
Hashtagi na Instagramie - jak ich używać? Lista najpopularniejszych hashtagów w 2024 roku

Hashtagi to narzędzie służące kategoryzowaniu i promowaniu treści w mediach społecznościowych. Od ich wprowadzenia przez Instagram w 2011 roku, mimo znaczących zmian w platformie, nadal odgrywają istotną rolę w zwiększaniu zasięgu publikacji. Czym dokładnie są hashtagi? Jak, ile i jakie dodawać do treści na Insta? Które są najpopularniejsze w Polsce i na świecie w 2024 roku? W artykule odkrywamy tajniki hashtagów na Instagramie!

jak uzywac instagrama
Funkcje Instagrama. Przewodnik po IG dla początkujących

Instagram jest jednym z największych serwisów społecznościowych. Miesięcznie korzysta z niego ponad 2.4 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce na Instagrama regularnie zagląda około 11,6 mln osób – w tym 60% to kobiety (NapoleonCat, grudzień 2023). Serwis stał się popularnym narzędziem marketingowym dla blogerów, celebrytów, tradycyjnych mediów i firm z różnych branż. Wykorzystywany jest do budowania społeczności, generowania sprzedaży, kreowania marki, a także do celów rozrywkowych, informacyjnych i edukacyjnych.