Twitter - co to jest? Jak Twitter radzi sobie w Polsce?

Zaktualizowano: 2016-06-29
Twitter
Najlepsze źródło informacji ze świata i miejsce, w którym możesz skontaktować się z influencerami - jakie inne zalety ma ćwierkający serwis społecznościowy i jak z niego korzystać? Twitter to jeden z najszybciej rozwijających się serwisów społecznościowych, choć nadal jest w cieniu giganta Internetu – Facebooka. Do tego toczy on zaciętą walkę z wciąż dosyć nowym graczem na rynku social media - Snapchatem.
Dwudniowe szkolenie SEO & Content Marketing w Poznaniu 20-21 kwietnia w cenie 1286 zł
Zapisz się

Co to jest Twitter?

Maksymalna długość postu-tweeta może wynosić jedynie 140 znaków, co jest wbrew pozorem plusem portalu oraz cechą charakterystyczną, wyróżniającą go na tle konkurencji, ponieważ użytkownicy są niejako zmuszeni, by w krótki i treściwy sposób zapisać to, co mają do powiedzenia. Zazwyczaj jest to zwięzły komentarz –nierzadko opatrzony dużą ilością “hashtagów” (#) i “mentionów” (@) , do których dodaje się link odwołujący się do źródła tweeta, którym mogą być artykuły blogerskie, sklepy, posty na Facebooku etc.. Zaletą serwisu jest możliwość przeglądania zamieszczonych tam treści bez konieczności rejestrowania się, można więc podejrzewać, że użytkowników Twittera jest znacznie więcej niż wskazuje na to ilość założonych kont.

 

Krótki słowniczek

Twitter to bardzo intuicyjny w użyciu portal i większość nowych użytkowników dosyć szybko powinno zrozumieć “jak to działa”, przypomnę mimo tego kilka najczęściej używanych elementów aplikacji:

Tweet

W tej linijce wpisujemy nasz aktualny status, wymieniamy się z całą społecznością Twittera swoimi myślami, pamiętając o limicie 140 znaków.

Retweet

Inaczej „podaj dalej”. Klikając w tę opcję, udostępniamy danego tweeta na swojej tablicy, aby nasi fani również mieli możliwość zapoznania się z nim. Jest to na pewno jeden ze skuteczniejszych sposobów zdobywania nowych followersów.

Hashtagi

Służą one kategoryzowaniu tweet i łatwiejszemu docieraniu do osób zainteresowanych wybranym przez nas tematem. Na przykład - jeśli użyjemy zwrotu #słoń, nasza wiadomość wyświetli się osobom, mającym w taki czy inny sposób do czynienia ze słoniami.

Mention

Chcąc oznaczyć jakąś osobę w tweecie wpisujemy „@” przed jej nickiem, w ten sposób zawiadamiamy ją, że w jakiś sposób jest związana z wiadomością albo po prostu chcemy poznać jej opinię na dany temat. Wskazówka - jeśli naszego tweeta zaczniemy od “@”, wtedy wiadomość zostanie przesłana tylko i wyłącznie do wspomnianego adresata, warto o tym pamiętać.

Reply

Czyli po prostu odpowiedź. W ten sposób możemy wziąć udział w dyskusji zapoczątkowanej przez jakiegoś tweeta. Jest to kolejny dobry sposób na znalezienie nowych fanów.

Prywatne wiadomości

Na Twitterze, tak jak i na innych portalach SM, można wysłać do innego użytkownika wiadomość prywatną, która jeszcze niedawno miała ona, podobnie jak tweety, dosyć rygorystyczny limit znaków, został on jednak zniesiony i można swobodnie zasypywać ludzi treścią.    

Zakładka: Obserwujący i Obserwowani

To osoby, które śledzą twoje tweety oraz te osoby, którymi Ty się interesujesz – zaznaczasz je za pomocą przycisku Follow (Śledź). Bardzo często sama ilość followersów jest utożsamiana z popularnością profilu. Nie jest to prawda, gdyż coraz więcej osób stosuje nieuczciwe rozwiązania, takie jak fikcyjne konta, stworzone tylko po to aby zwiększyć ilość fanów danego konta, czy puste profile.

Ulubione

Ulubione posty, które zaznaczasz gwiazdką. Można je określić swoistym archiwum wiadomości, które Cię interesują.

 

Zobacz co się dzieje, czyli Twitter search

Jest to świetne źródło do wyszukania najbardziej trendujących tematów, czy też w przypadku firm - potencjalnych klientów na ich usługi. Dzięki niemu możesz posiąść wiedzę, co jest teraz modne, i wykorzystać ją do celów marketingowych. Jest to przydatne narzędzie dla każdego, kto chce zaistnieć na Twitterze oraz dla tych, którzy zastanawiają się jakie informacje powinni zamieszczać na swoim profilu i co sądzą inni na temat wprowadzanych przez siebie treści. Ponadto w wyszukiwarce można zarówno bezpośrednio znaleźć klienta, wpisując np. „szukam copywritera”, jak i poznać lepiej odbiorców, do których będzie skierowany jakiś produkt.

Pytanie jak z tego korzystać? Nic prostszego! Wystarczy wpisać do wyszukiwarki odpowiednie hasło bądź hashtag, by uzyskać pożądane informacje. Jest to wewnętrzna wyszukiwarka serwisu, zawierająca bazę wszystkich wykorzystywanych haseł, profili etc. Jeśli interesujesz się powiedzmy marketingiem, wystarczy, że wpiszesz to słowo, bądź hashtag w Twitter search, a otrzymasz listę influencerów oraz ostatnich tweetów zawierających to hasło.

Źródło: twitter.com

 

Historia Twittera – logo i twórcy

Serwis powstał w 2006 roku dzięki programistom Jackowi Dorseyowi (@Jack), Ev Williamsowi (@Ev), Biz Stone’owi (@Biz) oraz Noah Glassowi, często pomijanemu w „legendzie” Twittera. Na kartach historii zapisał się ich pierwszy wpis: „just setting up my twttr”. Enigmatyczne słowo „twttr” oznaczało pierwotną kodową nazwę projektu, które zmieniło się w wartą miliony markę i serwis internetowy. Nikt się wówczas nie spodziewał, że portal osiągnie taki sukces. Pomysłodawcą nazwy był nikt inny jak Noah Glass. To on kierował pracą koncepcyjną nazwy i logo; początkowo portal miał się nazywać Friendstalker (w tłumczanie - prześladowca przyjacół), które rzeczywiście oddawało ideę serwisu, ale było zbyt dosłowne, następnie Vibrate, co według samych twóców mogło przynosić na myśl dziwne skojarzenia… Ostatecznie Glass wpadł na słowo tweet, z angielskiego to ćwierkać, świergotać, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Oczywiście zaraz po wymyśleniu nazwy narodziła się koncepcja logo, tym razem za pośrednictwem Stone’a, który był wielkim fanem koszykarza Larry’ego Birda. Nazywając białego ptaszka na niebieskim tle Larry The Bird, współzałożyciel serwisu puścił perskie oko w stronę sportowca.

Portal miał początkowo być przeznaczony do publikowania rzeczy błahych typu: „piję kawę w @nazwakawiarnii”, ostatecznie jest on wykorzystywany przede wszystkim przez polityków, ludzi z showbiznesu, firmy. Twitter jest platformą do publikowania nie tylko swoich myśli, ciekawych artykułów, ale również do wyrażania swojego światopoglądu, o czym świadczy chociażby – Twitterowa Rewolucja.

Dzieje serwisu nie zawsze były usłane różami, można je przyrównać nawet do tragicznej historii, w której przyjaźń kończy się brudną rywalizacją o udziały i pieniądze oraz wzajemną nienawiścią. Wszystko zaczęło się w 2000 roku, od firmy Odeo, którą informatycy wspólnie założyli. Ostatecznie biznes zakończył się fiaskiem, ale członkowie zespołu nie chcieli stać się jednym z wielu start-upów kończących swój wielki sen o globalnym sukcesie. Determinacja i chęć stworzenia czegoś funkcjonalnego doprowadziła do powstania cudownego dziecka Odeo – Twittera. Po drodze jednak doszło do konfliktu między programistami – Williams przejmując udziały w firmie (jeszcze Odeo, która podupadała), zwolnił Noaha Glassa, co, do dzisiaj, jest dość zagadkową decyzją. Następnie już Twitter ruszył z impetem. Jack Dorsey stał się pierwszym CEO portalu, o czym zdecydowali inwestorzy i współzałożyciele. Po jakimś czasie został jednak usunięty z zajmowanego stanowiska i wyrzucony z firmy… Jedyna relacja przyjacielska ostała się między Evem Williamsem oraz Bizem Stonem.

 

Platforma emocji - moc twitter emoji

Nie byłoby przesadą powiedzieć, że Twitter ma wpływ na rzeczywistość. Serwis jest potężnym medium, w którym informacje rozprzestrzeniają się w ułamku sekundy. Wystarczy umieścić zdjęcie, video, artykuł i mieć dobry plan, aby tweet został ujrzany/obserwowany przez miliony followersów. Sukces Twittera opiera się na tym, że jest to darmowa platforma, na której w bardzo szybki i sprawny sposób możemy nawiązać kontakt z interesującymi nas osobami, czy potencjalnymi klientami albo poznać opinię wpływowych osób na dany temat. Działa to też w drugą stronę, wspomniani klienci, politycy i celebryci mogą się dowiedzieć o tym, jak są odbierani przez swoich fanów oraz wejść z nimi w interakcję.

Jedną z dróg okazywania emocji, czy też po prostu odpowiadania innym, są emoji. Za pomocą dobrze znanych wszystkim emotikonek, takich “:)”, “;)”, “;X” etc., na Twitterze możemy też wykorzystać cały wachlarz bardziej zaawansowanych rysunków, dzięki którym wyrazić możemy niemal każdą prostą wiadomość.
Co ciekawe, niedawno na Twitterze pojawiła się nowa funkcja - marki mogą “targetować” swoich potencjalnych klientów, na podstawie używanych przez nich emojis. Na przykład burgerownia może wykorzystać wiedzę na temat tego, którzy użytkownicy użyli emoji burgera (więcj informacji tutaj).

 

Źródło: https://twitter.com/cavs

 

Twitter po polsku – o popularności Twittera nad Wisłą

Czytając artykuły o Twitterze, można natknąć się na opinie, że serwis ma niewielu użytkowników w Polsce. Ten mit, obala jednak raport Sotrendera, z którego wynika, że portal jest trzecim najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce pod względem ilości użytkowników, ma ich około 4 miliony. Badania serwisu to kopalnia wiedzy na temat tego, co w Polsce jest najbardziej popularne.

Źródło: https://twitter.com/twitter_pl

Najczęściej tweetują młodzi – w wieku 25-34 lat, zaraz za nimi plasuje się generacja 35-44 lat, którzy zazwyczaj odwiedzają profile TVN 24, MTV Polska, Twitter po polsku. Najszybciej rozwijającymi się profilami są: Andrzej Duda, którego tweety wywołują wiele emocji, Robert Lewandowski, którego popularność rośnie z dnia na dzień. Jednym z najbardziej popularnych tweetów 2016 roku można wyróżnić wpis z 19 maja CD Project, w pierwszą rocznicę wypuszczenia na rynek gry Wiedźmin 3. Dziki Gon.

Przykłady działań uznanych marek na Twitterze pojawiają się każdego dnia. JetBlue nie tylko reklamuje swoje usługi, ale również odpowiada na każdego tweeta jaki znajdzie się na ich profilu, udostępnia ciekawe treści, przydatne klientowm. Pizza Hut, McDonald i inne sieciówki bardzo często właśnie tam informują o swoich promocjach i udostępniają kupony. Producenci telefonów komórkowych, uczelnie, sklepy z zabawkami - coraz więcje biznesów wchodzi ze swoimi działaniami marketingowymi również na Twittera i nie żałuje. Polsce zyskuje on coraz większą sławę. Ogromna liczba ludzi zauważa, jakie profity wiążą się z posiadaniem konta na Twitterze i że warto skupić się na tej platformie społecznościowej.

Autor: Piotr Maksymowicz

Wasze komentarze (12)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • odgrzybianie

    Na Twitterze krąży dowcip, w który może doprowadzić do blokady konta. We wpisach możemy przeczytać, że zmiana daty urodzin w profilu na 2007 rok skutkować będzie wyświetlaniem kolorowej wersji platformy. Nie dajcie się na to nabrać.

    dertys-odgrzybianie.pl

    2022-11-03, 07:55
  • Tadeusz Walczak

    Uczę się dopiero Twittera i nie wiem dlaczego moje konto zostało zawieszone - chyba przez pomyłkę strzeliłem jakąś gafę. Pomóżcie mi i Przepraszam za "jakiś" błąd. Nie wiem nawet jak złożyć reklamację. Jakie ja mogłem naruszyć zasady skoro jeszcze nic nie umiem? Chciałem Twittera aby się nim bawić i poznawać nowy Świat na emeryturze, a tu takie klocki - no nie wiem o co chodzi. Co ja teraz mam zrobić i kogo przeprosić - ja do tego jeszcze nie umiem dojść. Sorry.

    2021-12-26, 11:16
  • MEGI

    Od października na Facebooku zacznie obowiązywać nowy regulamin. Serwis społecznościowy będzie mógł teraz usunąć każdy materiał, który uzna za problematyczny.

    2020-09-06, 13:32
  • Michał Sykutera

    Twitter w Polsce ma całkiem wysokie liczby, spodziewałem się, że będą znacząco niższe. I tak jednak jest to bardzo daleko od popularności, którą Twitter ma w USA.

    filozofia.blog

    2020-09-02, 11:10
  • Saqmd

    Po cholerę wchodzić na Twittera jak jest FB. Dużo doskonalsze. Nie znam nikogo kto tego używa.

    2020-07-25, 11:43
  • Stach

    Moje konto na Twiterze zostało zablokowane,nie napisali dlaczego.Ja uważam,że nie mieli powodu,przestrzegam ich regulaminów!Piszę tylko prawdę z rozsądkiem!Prawa strona,być może dlatego?Napisałem do nich aby odwiesili,ale nie otrzymuję odpowiedzi od dłuższego czasu.Co jeszcze mogę zrobić?Czy Twitter ma w Polsce jakiegoś przedstawiciela ,który byłby pomocny?

    2020-03-30, 13:11
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2019-10-04, 12:52
  • Dominik

    Chcąc ułatwić sobie obsługę kilku stron + kilku Fanpage, postanowiłem złączyć wszystko w jedną grupę, ponieważ całość krąży wokół sportu, dzięki temu posiadając jeden FP mogę linkować kilka stron, zachowując poważny i jednolity ton swojego contentu.

    Blogujmy24.pl

    2017-12-31, 12:11
  • Gerard

    Mnie Twitter jakoś nie przekonuje. Mam konto, zaglądam rzadko i praktycznie nie pisałem tam nic..

    eporady24.pl

    2017-10-19, 21:39
  • Trenujmy24

    Do tej pory omijałem wszystko poza FB, bo mi się po prostu nie chciało. Uznam to za krok w stronę rozwoju swojego Social Media.

    trenujmy24.pl

    2017-10-09, 10:36
  • searlpoland

    Uważam, że krótkie treściwe wiadomości regulują Twój cenny czas, masz potęgę w jego składzie.

    searlpoland.com

    2017-07-13, 00:30
  • Angelika

    Szkoda, że tweety mogą być tylko takie krótkie, aczkolwiek dla niektórych ta ich zwięzłość może być zapewne też i plusem ;)

    roiexperts.pl

    2016-09-29, 08:29
Polecane artykuły
Fanpage - jak założyć stronę na Facebooku?
Facebook. Jak założyć fan page na Facebooku dla swojego bloga

Posiadasz bloga i nie wiesz jak rozpocząć promocję? Podstawowym krokiem jest założenie fanpage'a na Facebooku, który pomaga w  generowaniu dodatkowego ruchu na blogu. Na Facebooku Influencer buduje i kreuje wizerunek, nawiązuje bezpośredni kontakt z fanami i buduje relacje Influencer - czytelnik. Zobacz jak założyć fan page'a na Facebooku oraz naucz się wykorzystywać narzędzia do jego promocji.

Pinterest co to jest?
Pinterest - co to jest i jak działa?

Żyjemy w czasach, w których łatwiej jest nam skoncentrować się na obrazach niż słowach. Ogromne zmiany w codziennym życiu mają wpływ na świat wirtualny. Coraz popularniejsze stają się media społecznościowe przepełnione wpisami opartymi na zdjęciach i filmach. Takie platformy umożliwiają m.in. wyszukiwanie wizualne i szybkie zakupy typu shop the look. Jednym z nich jest Pinterest. Na czym polega jego fenomen i jak zacząć korzystać z Pinteresta?

Clubhouse
Clubhouse - jak działa modna aplikacja społecznościowa?

Licząca sobie zaledwie rok aplikacja społecznościowa ClubHouse podbiła serca międzynarodowej społeczności, świetnie wpisując się w potrzeby użytkowników w okresie pandemii. W Polsce ta nowa platforma, do której dołączyć można tylko po otrzymaniu zaproszenia, zyskała najwięcej rozgłosu na początku tego roku. Na czym polega fenomen ClubHouse wyjaśnia nam Ania Ledwoń z morebananas.pl.