Blog roku krok po kroku. Jak wygrać konkurs?

Gala Twórców Blog Roku
To największe wydarzenie w polskiej blogosferze – w ciągu 11 lat istnienia zyskało miano najbardziej prestiżowej nagrody, o jaką mogą ubiegać się polscy influencerzy. W tym roku do udziału zgłosiło się 1 600 twórców, w tym 1 452 autorów blogów, 195 tekstów, 184 kanały wideo i 139 materiałów wideo.
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Konkurs odbywa się w pierwszym kwartale każdego roku i nagradza najlepszych twórców roku ubiegłego. Jak wygląda procedura wyłaniania najlepszego bloga? Jakie korzyści wiążą się ze zdobyciem tytułu Bloga Roku lub wyróżnienia dla twórców? O co naprawdę walczą uczestnicy konkursu, którego formuła od ostatniej edycji kierowana jest nie tylko do samych blogerów, ale również do twórców wideo? Jakie są kryteria wyboru najlepszych blogów w konkursie Gala Twórców? To pytania, na które chcemy odpowiedzieć w tym opracowaniu.

Organizowany od 2005 r. przez Onet.pl konkurs na najlepszego bloga roku początkowo był skierowany tylko do użytkowników platformy Blog.onet.pl. Od 2007 r. biorą w nim także udział blogi publikowane na innych platformach. Wzięcie udziału w konkursie to szansa na wypromowanie bloga lub twórcy wideo wśród odbiorców, poznanie swojej publiczności, uczestnictwo w wydarzeniu, w którym startują najlepsi blogerzy w Polsce oraz zdobycie nagród – nagrodą główną w 2016 r. był samochód Suzuki Swift, dwuosobowy voucher na weekend w hotelu oraz voucher wyjazdowy od Grupy Itaka o wartości 6 tys. zł. – Wielu sponsorów od lat utożsamia się z konkursem i chętnie angażuje w działania związane z blogerami, twórcami internetowymi i influencerami – mówi rzecznik konkursu.

W ostatniej edycji Onet przygotował jeszcze jedną bardzo atrakcyjną nagrodę – to kampania autopromocyjna w serwisach należących do Grupy, przewidziana dla trzech głównych laureatów. Dzięki temu będą oni mogli dotrzeć do nowych odbiorców, wypromować się i zwiększyć zasięg.

 

Co daje konkurs Blog Roku i czy warto wziąć w nim udział?

Sami laureaci przyznają, że konkurs praktycznie od razu dał im nowe możliwości. – Ta nagroda otwiera wiele furtek, które można w fajny sposób wykorzystać – mówi Patryk Świątek, współautor bloga nagrodzonego tytułem Bloga Roku 2012 – „Paragon z Podróży”. – Nam się na przykład udało wydać książkę, nasze marzenie od wielu lat, udało nam się je spełnić ot tak.1

Autorka bloga Matka jest tylko jedna, zgłoszonego w konkursie w 2015 r. w kategorii Styl życia, tak odpowiada na pytanie o to, czy warto wziąć udział w konkursie Blog Roku:
„To wspaniałe, że jedno wydarzenie może tak wiele odsłonić (wspierających i niewspierających), tak wiele uwypuklić, tak mnóstwo ludzi w walce o głosy zjednoczyć. (…) Nawet jeśli nie wskoczę do 10, warto było. Robię, co w moich siłach, żeby kampania była różnorodna, ciekawa i patrząc na odzew czytelników, na głosy, na komentarze, wiem, że mam dla kogo robić to – i wiele więcej. Uskrzydlające”.2

 

Kategorie w konkursie Blog Roku

Zgodnie z tegorocznym regulaminem konkursu, którego oficjalna nazwa to Gala Twórców 2015 – Blog Roku 2015, Wideo Roku 2015, polega on na wybraniu sześciu najlepszych blogów i sześciu najlepszych twórców kanałów wideo w poszczególnych kategoriach oraz nagrody głównej dla wszystkich kategorii blogowych – Bloga Roku 2015, a także nagrody głównej dla wszystkich kategorii twórców wideo – Twórca Wideo Roku 2015.

Dodatkowo o zwycięstwo można ubiegać się w kategorii najlepszy Tekst Roku (dla blogerów) i najlepsze Wideo Roku oraz otrzymać nagrodę główną Grand Prix – tytuł Twórcy Roku 2015. Zostanie ona przyznana jednemu z nominowanych twórców wideo i blogów – autorowi, który „w skuteczny, nieszablonowy i atrakcyjny sposób posługuje się innymi kanałami social media do komunikowania się z odbiorcami, tworząc interakcje na najwyższym poziomie”.3

 

Zasady zgłaszania się do konkursu i jego etapy

Konkurs Blog Roku z reguły odbywa się na przełomie lutego i marca. Można  do niego zgłaszać tylko blogi i kanały wideo polskojęzyczne. Każdy blog lub kanał wideo może zostać nagrodzony tylko raz – zabronione jest ponowne zgłaszanie tego samego bloga przez laureatów konkursu, nawet jeśli wcześniej otrzymał on tylko wyróżnienie. Ten sam laureat może natomiast zgłosić do konkursu zupełnie nowego bloga.

Etap 1

Uczestnik, którego blog spełnia postanowienia regulaminu, zgłasza bloga lub kanał wideo do konkursu za pośrednictwem strony www.blogroku.pl. Etap ten trwa dwa tygodnie. Zgłoszenie bloga lub kanałów Wideo jest bezpłatne.

Etap 2

Na tym etapie internauci głosują, wysyłając SMS-y. Z jednego telefonu można oddać jeden głos, SMS-y natomiast można wysyłać na więcej niż jednego bloga. Wpływy z głosowania (koszt 1,23 zł za każdy SMS) przekazywane są organizacji charytatywnej (w roku 2016 ponad 50 000 zł przekazano na rzecz Fundacji Dziecięca Fantazja).
Ten etap jest również najbardziej kontrowersyjną częścią konkursu, ponieważ głosy można kupować przez Internet. W ubiegłym roku do laureatów zgłaszały się firmy z ofertami sprzedaży pakietów głosów.
Organizator konkursu podjął działania mające na celu usunięcie z Allegro aukcji, w których oferuje się głosy SMS. –  Każdorazowo zgłaszamy takie sytuacje Allegro w celu wyjaśnienia i w uzasadnionych przypadkach, usunięcia takich aukcji.  –  Mówi Magda Kuflińska, rzecznik prasowy Gali Twórców Blog Roku. – Konkursy, w których do wygrania są cenne nagrody, zawsze obarczone są ryzykiem nieuczciwych zachowań ze strony niektórych osób biorących udział w konkursie. Jednak cała społeczność blogerów jest niezwykle wyczulona na takie zachowania i bardzo często pomaga nam w weryfikowaniu takich działań. Społeczność twórców internetowych, laureaci poprzednich edycji konkursu, są dla nas ogromnym wsparciem, jeśli chodzi o wychwytywanie i zgłaszanie nam domniemanych nieuczciwych praktyk, które monitorujemy we współpracy z Allegro, reagując na każde takie zgłoszenie. – Tłumaczy.

Etap 3

Zaklasyfikują się do niego twórcy z największą liczbą głosów SMS (10 najwyższych pozycji w kategorii Blog i Twórca Wideo oraz 30 najwyższych pozycji dla Tekst Roku i Wideo Roku). Na tym etapie jury, którego skład co roku jest inny i ogłaszany wcześniej na stronie konkursu, ocenia blogi, które uzyskały najwięcej głosów w drugim etapie. Każdy z członków jury nominuje po trzy blogi, twórców wideo, trzy teksty i trzy wideo. W rezultacie wyłania się jednego zwycięzcę w każdej kategorii.

Jak wybierani są jurorzy konkursu Blog Roku? – Jurorów pozyskujemy przed startem konkursu i wraz z jego startem komunikujemy wszystkich zaproszonych do kapituły jurorów. – tłumaczy Magdalena Kuflińska. – Dlatego zanim ogłosimy szczegóły kolejnej edycji, znani są nam już jej jurorzy, których bardzo starannie dobieramy do poszczególnych kategorii. – dodaje. Wyniki konkursu ogłaszane są podczas uroczystej gali, która w ubiegłym roku odbyła się w hotelu Sheraton.

Źródło: http://www.blogroku.pl/

 

Jak zdobyć główną nagrodę? Co mówią członkowie jury? Jak oceniają i co radzą blogerom?

Robert Biedroń, juror w kategorii Publicystyka:

„Istotne dla mnie będzie to, żeby ten bloger czy blogerka byli opiniotwórczy. Żeby to, co przeczytam, było inne od tego, co czytam w innych miejscach, żeby wciągało i zapraszało do dyskusji. To musi być coś wyjątkowego. Zachęcające do spojrzenia na sprawy z innej perspektywy. (…) Przede wszystkim będę patrzył na to, jaki jest odbiór blogów. To znaczy, czy tematy w nich poruszane angażują ludzi, skłaniają do dyskusji, przemyśleń. Rozumiem, że bloga pisze się po to, aby się z kimś podzielić, coś przekazać, zainspirować, zaprosić do zastanowienia się, do dialogu”.4

Dorota Wellman, jurorka w kategorii Styl życia:

Znana dziennikarka lubi blogi „dobrze napisane, świetnie sfotografowane, bardzo ciekawe i różnorodne”5  – za taki uznała w roku 2015 blog Fashionable, autorstwa Anny i Jakuba Zająców.

Jarosław Kuźniar o Wołodymirze Markowiczu, laureacie Grand Prix:

„On ma w sobie coś takiego, że gdy już włączy mikrofon, to wie, że ma coś ludziom dać, bo oni poświęcają mu czas. Zagrały dwie rzeczy: jakość wideo i jakość treści. (…) Włodek daje wartość w postaci niesamowitej jakości swojego nagrania i tego, co ma do powiedzenia”6  – podsumował Kuźniar.

Paweł Zielewski, juror w kategorii Blog Roku: Specjalistyczne o autorze bloga PraKreacja.pl:

„Kieruje nim czysta chęć niesienia innym wsparcia. Nie spotkałem wcześniej bloga tak »czystego«. To jeden z tych blogów, który jest skazany na sukces”.7

Tomasz Raczek, juror w kategorii Tekst Roku:

Tekst „Już nie pamiętam” z bloga Cała Reszta autorstwa Dagmary Hicks nazwał kompozycyjnym majstersztykiem, który idzie drogą Hitchcocka. „(…) Ten tekst, oprócz tego, że jest napisany poprawną, (…) sprawną, współczesną polszczyzną, zawiera w sobie konstrukcyjną zabawę z czytelnikiem, tak jak w filmie. Chodzi o to, że jesteśmy zaskoczeni, że coś się zdarza i nagle zmienia sytuację o 180 stopni”8  – tłumaczył Raczek.

W poniższym filmie Maciej Budzich dociekliwie przepytuje dwóch jurorów konkursu z 2014 r. – Konrada Kruczkowskiego z haloziemia.pl i Michała Szafrańskiego z jakoszczedzacpieniadze.pl. Pyta ich o kryteria, jakimi się kierowali w swoich wyborach.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=LXvFuPrmUQw

 

A co radzą sami autorzy blogów innym blogerom?

Bartłomiej Szaro, współautor nagrodzonego tytułem Bloga Roku 2012 bloga Paragon z podróży: „Podstawowa rada, jaką mogę przekazać blogerom, jest taka, by być szczerym w tym, co się robi. Jeśli ktoś jest szczery, to moim zdaniem jest to już dobry blog”.

 

Podsumowanie konkursu Blog Roku 2015

Po raz pierwszy w konkursie wzięli udział nie tylko blogerzy, ale też vlogerzy, a sam konkurs z Bloga Roku zmienił nazwę na Gala Twórców 2015 – Blog Roku 2015. Nowością w konkursie jest też nagroda Grand Prix dla Twórcy Roku. W ostatniej edycji udział wzięło blisko 1700 blogerów i twórców wideo.

 

Lista laureatów w kategoriach Blog Roku 2015:

1. Teresa Łabza za bloga Candy Company w kategorii Kulinarne (oceniał Wojciech Modest Amaro).
2. Łukasz Remisiewicz za bloga RunEat w kategorii Pasje i twórczość (oceniała Mela Koteluk).
3. Joanna Nowak za bloga Somos dos w kategorii Podróże (oceniał Hubert Urbański).
4. Joanna Pachla za bloga Wyrwane z kontekstu w kategorii Publicystyka (oceniał Robert Biedroń).
5. Wojciech Wawrzak za bloga PraKreacja.pl w kategorii Specjalistyczne (oceniał Paweł Zielewski).
6. Anna i Jakub Zającowie za bloga Fashionable w kategorii Styl życia (oceniała Dorota Wellman).

Lista laureatów w kategoriach Twórca Wideo Roku 2015:

1. Tomasz Mochocki za vloga VICEK83 w kategorii Gaming (oceniał Marcin Momot).
2. Daniel Rusin za kanał wideo Reżyser Życia w kategorii Lifestyle (oceniała Anna Dereszowska).
3. Marcin Łukański za kanał wideo Na Gałęzi w kategorii Popularnonaukowe (oceniał Karol Wójcicki).
4. Karol Lewandowski i Wojciech Kocoń za kanał wideo Wehikuł Podróżniczy w kategorii Poradnikowe (oceniała Urszula Chincz).
5. Igor Szwęch za kanał wideo Wielmożny Igor w kategorii Rozrywka (oceniała Katarzyna Kwiatkowska).
6. Wołodymir Markowicz za kanal wideo Włodek Markowicz w kategorii Vlog (oceniał Jarosław Kuźniar).

Tekstem Roku 2015 został „Już nie pamiętam” autorstwa Dagmary Hicks z bloga Cała Reszta (oceniał Tomasz Raczek).
Na Wideo Roku 2015 wybrano „Weź niepierdol – parodia reklamy” z kanału wideo Matko Jedyna (oceniał Patryk Vega).
Tytuł Twórcy Roku 2015 i nagrodę Grand Prix otrzymał Wołodymir Markowicz, autor kanału wideo Włodek Markowicz.

 

Podsumowanie konkursu blog roku 2014

W jubileuszowej edycji pojawiła się specjalna kategoria – tytuł Bloga Dekady odebrał Maciej Budzich za bloga Mediafun.pl.

Nagrodę główną odebrał Michał Fedorowicz, autor bloga kulturawplot.pl, nagrodzony także w kategorii Literackie i kulturalne. Wyróżnienie główne otrzymała Agata Aleksandrowicz z bloga hafija.pl, która wygrała również w kategorii Blogi parentingowe, oraz Justyna Mazur za bloga krotkiporadnik.pl, która zwyciężyła w kategorii Życie i społeczeństwo.

Lista laureatów w kategoriach Blog Roku 2014:

1. Michał Szatiło za bloga volantification.pl w kategorii Lifestyle.
2. Karol Lewandowski za bloga busemprzezswiat.pl w kategorii Podróże.
3. Edwin Zasada za bloga zabijgrubasa.pl w kategorii Pasje i zainteresowania.
4. Alicja Rokicka za bloga wegannerd.blogspot.com w kategorii Kulinarne.
5. Oliwia z blogiem milionioliwka.blogspot.com w kategorii Blogi nastolatków.
6. Vivi & Oli za bloga vivioli-babiesfashionlife.blogspot.com w kategorii Moda i uroda.
7. Marcin Iwuć za bloga marciniwuc.com w kategorii Profesjonalne i firmowe.

Tekstem roku 2014 został artykuł „Anatomia matki” autorstwa Magdy Mikołajczyk z bloga matkojedyna.blogspot.com.

Świetne podsumowanie konkursu Blog Roku 2014, w którym laureaci opowiadają o tym, dlaczego warto blogować, i w którym również poznamy zdanie jurorów, znajduje się w poniższym wideo.

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=lWyfV5lO7Ws

 

Podsumowując...

Szansę na wygraną w konkursie mają ci twórcy, którzy przez cały czas tworzenia bloga silnie angażują swoją społeczność – potrafią sprawnie korzystać z wielu platform społecznościowych i stworzyć autentyczną, silną więź z odbiorcami, którzy w kluczowym momencie gotowi będą oddać na nich głos. Ten aspekt – relację twórca-czytelnik – doceniają zarówno czytelnicy blogów, jak i jury.
Organizator konkursu zdradza nam, że w przyszłym roku szykuje szczególną niespodziankę związaną ze wzmocnieniem swojej obecności w życiu twórców internetowych i laureatów konkursu i zapowiada, że chciałby spotykać się z twórcami częściej niż raz w roku. Więcej szczegółów poznamy na kolejnej Gali Twórców.

W tekście zachowano oryginalną pisownię nazw kategorii konkursowych za www.blogroku.pl.

 

1 - Polska Agencja Prasowa. 17.02.2012. ,,Paragon z podróży” blogiem roku 2011. [video file]. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=sUUI8Ct7PH4).

2 - Magda Mikołajczyk, 12.06.2016. Czy warto wziąć udział w konkursie na Blog Roku? Pobrane z: http://matkatylkojedna.pl/czy-warto-wziac-udzial-w-konkursie-na-blog-roku/.

- Gala Twórców Blog Roku. www.blogroku.pl.

4 - Gala Twórców Blog Roku. Robert Biedroń: blog musi dawać do myślenia. Pobrane z: http://www.blogroku.pl/2015/artykuly/robert-biedron-blog-musi-dawac-do-myslenia/s4bw22y.

5 - Gala Twórców Blog Roku. Kategoria „Blog Roku: Styl Życia” sponsorowana przez Super-Pharm.  Pobrane z: http://www.blogroku.pl/2015/artykuly/kategoria-blog-roku-styl-zycia-sponsorowana-przez-super-pharm/g4v02k2.

6 - Gala Twórców Blog Roku. Jarosław Kuźniar: Zagrały dwie rzeczy. Tym mnie ten facet ujął. Pobrane z: http://www.blogroku.pl/2015/artykuly/jaroslaw-kuzniar-zagraly-dwie-rzeczy-tym-mnie-ten-facet-ujal/zcv74v8.

7 - Gala Twórców Blog Roku. Paweł Zielewski: on jest skazany na skukces. Pobrane z: http://www.blogroku.pl/2015/artykuly/pawel-zielewski-on-jest-skazany-na-sukces/5zdesm9.

8 - Gala Twórców Blog Roku. Tomasz Raczek: autorka Tekstu Roku idzie drogą Hitchcocka. Pobrane z : http://www.blogroku.pl/2015/artykuly/tomasz-raczek-autorka-tekstu-roku-idzie-droga-hitchcocka/9tds222.

 

Autor. Justyna Fabijańczyk

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?