Facebook. Jak założyć fan page na Facebooku dla swojego bloga

like Facebook
Wyobraź sobie, że jest gorący letni dzień, a Ty sprzedajesz chłodzącą lemoniadę. Gdzie ustawisz się ze swoim stoiskiem, aby wzbudzić największe zainteresowanie potencjalnych klientów: przy najbardziej ruchliwej alejce prowadzącej do lubianego parku czy przy rzadko uczęszczanej uliczce na peryferiach miasta? Logicznym wydaje się, że wybierzesz miejsce, które zapewni Tobie potencjalnie najwyższy utarg. Podobnie jest, kiedy prowadzisz swojego bloga. Robisz to po to, aby odwiedziło go jak najwięcej gości z grupy określonej jako Twój targert - grupa społeczna, dla której piszesz. Nie możesz więc pozostawać na peryferiach Internetu, ale znaleźć odpowiednie centrum. Centrum, które charakteryzuje się największą klikalnością. Centrum, które gromadzi osoby określone jako Twój target.
Ponad 3600 portali, 1500 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Prowadzisz bloga? Załóż fan page na Facebooku

Jednym z dobrych sposobów dotarcia do Twojej grupy docelowej będzie założenie fan page na Facebooku. Po pierwsze dlatego, że z Facebooka korzystają miliony ludzi w Polsce, a na całym świecie zarejestrowanych jest ponad półtora miliarda aktywnych, zweryfikowanych kont. Po drugie, Facebook wypracował narzędzia kontaktu z klientem dla fan pages, które ułatwią Tobie dotarcie właśnie do tych osób, które chcesz zachęcić treściami umieszczanymi na swoim blogu. Część narzędzi dostępna jest w standardzie i jest zupełnie bezpłatna. Inne formy promocji wymagać będą od Ciebie uwzględniania w wydatkach budżetowych, np. reklama całego fan page czy promowanie konkretnego posta.


Profesjonalny fan page w kilku krokach

Aby założyć fan page swojego bloga na najbardziej znanym portalu społecznościowym świata, należy wejść w menu w prawym górnym rogu ekranu, będąc oczywiście zalogowanym jako użytkownik prywatny, otworzyć je i kliknąć „utwórz stronę”.


 

Następnie Facebook udostępni nam możliwość wyboru kategorii. Jest to o tyle istotne, że np. fan pages blogów firmowych/sprzedażowych będą posiadały dodatkowe funkcje stricte komercyjne jak np. możliwość prezentowania swoich produktów lub usług. Natomiast fan pages blogów pasjonackich będą nastawione głównie na prezentowanie treści. W związku z powyższym, tak ważny jest odpowiedni dobór kategorii fan page’a. Z drugiej jednak strony – na późniejszych etapach tworzenia fan page’a będzie istniała możliwość edytowania kategorii. Możemy więc ze spokojem wybrać kategorię, a w późniejszym czasie po prostu ją zmienić na inną. Co więcej – możemy stać przed dylematem, którą opcję proponowaną nam przez portal wybrać. Zazwyczaj okazuje się, że do specyfiki naszego bloga pasuje więcej niż jedna kategoria i nie ma w tym nic dziwnego. Należy je w spokoju poprzeglądać i wybrać tę, która wydaje nam się najbardziej adekwatna.


 

Teraz już tylko kilka prostych kroków dzieli nas od posiadania własnego fan page, a przez wszystkie te kroki płynnie przeprowadza nas system. Najważniejszymi elementami na początek będzie podanie adresu swojego bloga, dodanie zdjęcia oraz wybranie preferowanej grupy docelowej.


 

Brawo, Twój fan page jest już prawie gotowy i zawsze możesz wrócić i uzupełnić go o nowe informacje, zdjęcia i treści czy tzw. kontent.


 

Kontent może być udostępnioną treścią słowną, mogą być to słowa wraz z obrazem lub filmem. W zależności od wybranej kategorii naszej strony na portalu Zuckerberga może to być także oferta lub wydarzenie, którego jesteśmy organizatorem. Dla Ciebie, jako dla autora bloga, najistotniejsze będą posty złożone z krótkiej zachęty do kliknięcia wraz z linkiem do wpisu na blogu. Bardzo istotne jest to, abyśmy nie zapominali o odpowiednim podpięciu grafiki do wpisu, aby zaciągała się w poście na fan page’u. Nie ma nic bardziej przykrego dla początkującego blogera, niż fejsbukowe posty pozbawione oprawy wizualnej.


Jak promować bloga na Facebooku

Ciekawy fan page bloga obroni się dobrym kontentem. Tak samo, jak dobra lemoniada obroni się swoim smakiem. Trudno jednak sprzedawać lemoniadę, jeśli nikt nie wie o jej istnieniu. Tak samo jak trudno generować kontent na Fb jeśli nie posiadamy fanów. I dlatego fan page warto promować. Możesz to robić na trzech podstawowych płaszczyznach: pozyskując czytelników, którzy już trafili na stronę Twojego bloga, promując fan page wśród znajomych swoich znajomych oraz pozyskując zupełnie nowych fanów poprzez Facebook.


Pozyskuj czytelników z różnych źródeł - widgety

Niezależnie od tego, czy posiadasz już stałych czytelników, czy dopiero zaczynasz poruszać się w wirtualnym świecie blogosfery, to pierwszą ważną rzeczą jaką powinieneś uczynić jest poinformowanie swoich czytelników o tym, że posiadasz fan page. Jeśli czytelnicy, którzy już są na Twoim blogu, dodatkowo zalajkują Twoja stronę na Facebooku, to istniej większe prawdopodobieństwo, że będą czytali Twoje wpisy regularnie. Drugorzędną sprawą jest fakt, w jaki sposób dani internauci znaleźli się na Twoim blogu – czy zostali przekierowani z innego portalu, czy z wyników organicznych Googla (jeśli używasz dobrych fraz kluczowych i się naturalnie pozycjonujesz) czy może przez reklamę Googla, którą wcześniej wykupiłeś. Każda z takich osób powinna wiedzieć, że może polubić Twoją internetową działalność. I abyś nie musiał w każdym poście przypominać o tym, że istnieje taka opcja, wymyślono widgety, czyli ikonki przekierowujące czytelnika na Twój fan page, będące stałym elementem wizualno-koncepcyjnym Twojego bloga.


Przykladowo, jeden z najbardziej znanych polskich blogerów Kominek, obecnie znany jako Jason Hunt umieścił widget na samym dole swojego portalu.

Źródło: http://jasonhunt.pl/

Identyczne rozwiązanie wybrała znana żona kapitana reprezentacji polski, Anna Lewandowska. W podobnie dyskretny sposób, ale z widgetem na górze strony promują swoje fan pages czołowe blogerki modowe takie jak Jessica Mercedes czy Maffasion. Dobitnie świadczy to tym, że po pierwsze znane marki nie muszą już zbyt nachalnie przypominać się o swojej obecności w mediach społecznościowych, która jest poniekąd oczywista. Po drugie, wskazuje to na fakt, że takie są obecnie trendy umieszczania widgetów na blogach. Na początku możesz jednak zadziałać bardziej odważnie i widocznie, umieszczając cały facebookowy frame rozwijający się np. z boku strony bloga. W miarę zdobywania popularności zawsze będziesz mógł zmienić stronę wizualną swojego bloga i większą uwagę użytkownika skierować na czysty kontent lub elementy sprzedażowe.


W znajomych moc

 

Facebook sam podpowiada nam, abyśmy promowali nasz fan page. Najprostszym sposobem będzie zaproszenie do zalajkowania swoich znajomych. Może to spowodować efekt lawinowy i nasz fan page będzie lajkowany także przez znajomych znajomych, którzy śledzą wzajemnie swoje poczynania na Facebooku. Warto jednak pamiętać o tym, że nasi znajomi mają zazwyczaj dosyć lubienia wszystkiego, co proponują im inni i zignorować naszą prośbę. Ten bezpłatny sposób pozyskiwania fanów sprawdzał się kilka lat temu, kiedy fejsbukowicze nie mieli jeszcze przesytu bodźców. Obecnie lepiej, mimo wszystko, sprawdzają się metody płatne.


Promuj fan page i posty

Do płatnych form promocji należy reklama naszego fan page’a na Facebooku oraz promowanie konkretnych postów.



Promując swoją witrynę lub facebookowe posty możemy określić nasz budżet, który uzależniony jest od zasięgu dotarcia reklamy. W przypadku małego budżetu, kiedy jesteś prywatnie blogującym pasjonatą, musimy liczyć się z faktem, iż rezultaty mogą nie być zadowalające. Te sposoby sprawdzają się najlepiej przy wyższych niż minimalne proponowane przez Facebooka kwoty. Ich zaletami jest możliwość targetowania reklamy, czyli dotarcia do tych odbiorców, których poszukujemy.

 

 

Zaprzyjaźnij się z algorytmem Facebooka

Ostatnią podstawową sprawą, o której musisz pamiętać promując swój fan page jest algorytm Facebooka, czyli sposób w jaki portal selekcjonuje posty i wyświetla je użytkownikom. Mówiąc prościej, nie wystarczy, że użytkownicy są Twoimi fanami, jeśli Twoje posty nie będą pojawiały się u nich na komputerach, tabletach i smartfonach. Facebook nie udostępnia tajemnic swojego algorytmu, jednak spece od marketingu trochę już go rozgryźli. Jeśli więc chcesz, aby Twoje posty docierały do Twoich fanów, urozmaicaj swój kontent. W telegraficznym skrócie zamysł jest taki, aby nie wrzucać tylko i wyłącznie postów z linkami do wpisów na Twoim blogu. W przerwach miedzy nimi, aby podtrzymywać zainteresowanie swoim fan pagem, umieszczaj inne, powiązane z tematem treści np. inspiracje z Internetu, filmy z YT, zdjęcia, śmieszne posty.
Trendy w social mediach dla blogerów


W chwili obecnej w Polsce Facebook nadal wydaje się być najskuteczniejszym rozwiązaniem marketingowym, także dla blogerów-amatorów. Warto jednak wziąć pod uwagę także pozostałe kanały social media, takie jak Instagram czy Twitter. Samo eksponowanie Facebooka – co już omówiliśmy na przykładzie blogów e-celebrytów – przestało być trendy. Modne jest natomiast wychodzenie ze swoimi inicjatywami do świata offline, który staje się skutecznym kanałem pozyskiwania czytelników i fanów. Jako bloger możesz przykładowo organizować spotkania z czytelnikami, robić warsztaty pracy twórczej, treningi – w zależności od Twojej blogowej specjalizacji. Wydarzenia te promować powinieneś oczywiście poprzez specjalną funkcję na fan page’u… I tak historia promocji online-offline zapętla się.

 

Autor: Maria Mucha
 

Polecane artykuły
Czy Nasza-klasa.pl to cmentarzysko profili?

Nasza-klasa.pl - kiedyś najpopularniejszy serwis społecznościowy, dzisiaj miejsce wymarłych profili? Pierwsze medium społecznościowe, które połączyło Polaków, wydawałoby się, powinno wywiesić kartkę "nieczynne". Sprawdź jak radzi sobie rodzima Nasza Klasa w dobie hegemonii Facebooka i innych Social Mediów.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Łukasz

    U mnie na fan pagu jest już 18 tys. fanów i bardzo wyraźnie widać, że to realni fani. Wiele dużych firm ma po 50 albo 100 tys. fanów, ale jednocześnie nikt im nie komentuje postów. Pewnie to tzw. wirtualni fani kupieni na allegro. kierunekwlochy.pl

    2016-12-29, 18:48
  • Jaglanka

    Witam. Założyłam fan page, jednak publikowane tam linki z postami do mojego bloga nie wyświetlają się poprawnie. W adresie wszystko jest poprawnie, lecz po kliknięciu zamiast treści posta, wyświetla się białe tło. Jak rozwiązać ten problem?

    2016-10-23, 22:31