Snapchat i snapy. Nowe medium dla influencera?

Snapchat
Użytkownicy mediów społecznościowych, takich jak Snapchat, czy Instagram, podjęli próbę wirtualnego zaspokojenia potrzeb, które przed laty uhierarchizował Abraham Maslow. Do potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, czy akceptacji możemy zatem dopisać połączenie z siecią WiFi i naładowaną baterię w smartfonie. W jaki sposób marki i influencerzy wykorzystują uzależnienie młodych ludzi od snapowania?
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Spośród nowych mediów społecznościowych na uwagę zasługuje Snapchat, czyli aplikacja mobilna, która z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz większą popularność. Co sprawia, że zrobiło się o niej głośno, również w świecie marketingu? Stało się tak za sprawą braku przypadkowych wyświetleń, świadomej subskrypcji, dystrybucji przekazu w formacie full screen oraz świeżości komunikatu. Warto zaznaczyć, że każdy „snap” znika po upływie 24 godzin, dlatego idealne wpisuje się w naturalny kontekst konwersacji, naśladując niejako rozmowę, której nie można powtórzyć. Użytkownicy Snapchata nie czują presji otoczenia, gdyż nie muszą zbierać polubień, aby dobrze wypaść w oczach innych użytkowników. Aplikacja jest natywna mobilnie i nie doczekała się jeszcze wersji na komputer.

 

Jak promować swoją markę na Snapchacie?

Snapchat pozwala na promowanie produktu lub usługi za pośrednictwem reklamy natywnej, która może przybierać formę graficzną lub wideo, połączoną z krótkim tekstem. Ta forma reklamy odbierana jest z dużą dozą zaufania i obiektywizmu, ponieważ przypomina spontaniczną, neutralną informację, która nie ma nic wspólnego z nachalną reklamą. Efektem promowania marki na Snapchacie jest wzrost zainteresowania brandem, ponieważ odbiorcy komunikatu nie mają poczucia, że są obiektem działań marketingowych. Aplikacja mobilna, o której mowa, umożliwia przygotowanie kilkusekundowych relacji z eventów lub miejsc trudnodostępnych dla odbiorców, np. z tych, w których powstają promowane produkty. Warto zestawić sobie budżet przeznaczony na przygotowanie spotu reklamowego z budżetem, który pokryje koszt współpracy z influencerem. W drugim przypadku mamy pewność, że przekaz trafi do określonej grupy odbiorców, a nie do przypadkowych osób. 

 

Model win-win we współpracy z influencerem

Dobrym pomysłem na kreowanie wizerunku marki jest współpraca z „dobrym duszkiem” brandu, czyli influencerem, osobą, która poprzez kreowany content ma duży wpływ na decyzje grupy docelowej. Marki, tj. Wedel, McDonald’s, Orange, czy Pepsi, mają za sobą efektowne, a zarazem efektywne kampanie z udziałem youtuberów, którzy tematycznie wpisują się w profil danej marki. Warto spojrzeć długofalowo i przemyśleć ewentualność znalezienia ambasadora marki, z którym zrealizujemy kilka wieloetapowych projektów. Współpracę z influencerem należy rozpocząć od szczerej rozmowy, w której obydwie strony powiedzą o swoich oczekiwaniach i możliwościach. Ważne jest, aby określić terminy, w których zrealizowane zostaną poszczególne etapy kampanii. Miejmy na uwadze scenariusze planowanych „snapów”, które nie mogą być przerysowane, aby nie różniły się od stylu komunikacji influencera. Ich siłą jest naturalny dialog z fanami, którym chętnie przybijają piątkę, dzięki czemu nie tworzą sztucznych barier. W przeciwieństwie do celebrytów, których metaforycznie oglądamy przez szybę, fani youtuberów budują z nimi trwałe, przyjacielskie relacje. Dzieje się tak, dlatego że influencerzy są postrzegani jak zwykłe osoby, jedni z nas.

Stroje kąpielowe Oysho na Snapchacie DEYNN

 

Młodzi, piękni, snapujący

Pokolenie millenialsów ceni sobie szczerość i autentyczność, które cechują blogerów, czy wspomnianych youtuberów. Dlatego właśnie marki powinny pozwolić influencerom zaproponować formę przekazu, bo nikt nie zna lepiej upodobań odbiorców niż sami twórcy. Efekt ich kreatywnej pracy można wykorzystać również w reklamie display’owej lub chociażby na Facebooku. Agencje kreatywne pracują nad stworzeniem narzędzia do pomiaru i analizy statystyk Snapchata. Obecnie dane pochodzą bezpośrednio z kont influencerów, którzy realizują kampanie z lokowaniem produktu. Aplikacją, która wspiera Snapchat jest Instagram. Mimo że jest to konkurencyjne narzędzie, to pozostaje ze Snapchatem w symbiozie. Użytkownicy Instagrama odsyłają bowiem swoich followersów do konta na Snapchacie.

 

Snapuj i zwiększaj zasięg

Twoją grupę docelową stanowią konsumenci w wieku 13-24 lata? Wykorzystaj potencjał Snapchata, docierając do młodych odbiorców, którzy stanowią aż 90% użytkowników tej aplikacji. Trwa sezon na wideo, tak chętnie oglądane przez internautów, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Według raportu Cisco, do 2017 r. przekaz wideo będzie stanowił ok. 69% całego ruchu konsumentów w sieci, a co się z tym wiąże, komunikat przekazywany za pomocą krótkich filmików, zwiększy zaangażowanie internautów we wszystkich kanałach wideomarketingu. Opowiadanie historii marki na Snapchacie za pomocą słowa wzmocnionego obrazem, to nic innego jak skuteczna forma zintegrowanego storytellingu. Należy zadbać o prostotę i atrakcyjność dystrybuowanego przekazu. Kluczem do sukcesu jest wspólnota doświadczeń – jeśli marka dzieli się nimi, wzbogacając tym samym światopogląd odbiorców o podobnych zainteresowaniach i przekonaniach, grupa docelowa tworzy własne opinie na bazie tego, co zobaczyła i usłyszała.

Filtry McDonald's Źródło: www.marketingoops.com

 

Snapchat ma teraz swoje 10 sekund!

Popularny obecnie kanał mediów społecznościowych umożliwia łatwą i bezkosztową komunikację z odbiorcami. Doskonale wpisuje się w popularny trent „tu i teraz”, który polega na dystrybucji contentu instant. Snapchat sprawdza się w rozpowszechnianiu rozrywkowych treści, nowości na temat marki, czy zapowiedzi i relacji wydarzeń, w których bierze udział. Warto podkreślić, że konsumpcja treści na Snapchacie jest większa niż w tradycyjnych kanałach komunikacji. Weźmy pod uwagę fakt, że ponad połowa Polaków ma smartfony, a 10 milionów korzysta za ich pomocą z mediów społecznościowych. Kreatywna marka, która umiejętnie wykorzysta potencjał Snapchata, niewielkim nakładem finansowym osiągnie pożądane efekty, zarówno wizerunkowe, jak i sprzedażowe.

 

Jak H&M wykorzystał Snapchata

Autor: Anna Hankiewicz

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Gerard

    snap na chwilę obecną już tak nie rośnie jak zakładano. Niestety ograniczona jest grupa docelowa, a nie chce mi się wierzyć że grupa się poszerzy, nawet po przebudowie aplikacje o której się mówi. eporady24.pl

    2017-11-08, 23:06
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!