Panda, Pingwin i inne zmiany w wyszukiwarce Google



W ostatnich latach możemy zaobserwować niepokojący wzrost częstotliwości wydawania kolejnych uaktualnień algorytmów wyszukiwania w Google. Do walki ze specjalistami z branży SEO Google posyła swoje pozornie sympatyczne zwierzęta: Pandę, Pingwina i Kolibra. Czym różnią się między sobą i jak z nimi walczyć?

Panda
 

algorytm panda

Czego dotyczy?

Głównym zadaniem Pandy miało być ukaranie stron o niskiej jakości, które nie niosą realnej wartości dla użytkownika(tak brzmiało oficjalne stanowisko Google). Oberwało się przede wszystkim różnego rodzaju spamowym stronom ze sztucznie generowanymi treściami. W przypadku dużych serwisów, największe spadki widoczności w wyszukiwarce odnotowały serwisy, które posiadały dużą liczbe zduplikowanych treści, stron nieprzydatnych użytkownikom. Co ważne, Panda dotyczy całej strony - jeżeli w obrębie serwisu znajduje się istotna część stron z treścią niskiej jakości, to spadki widoczności w wyszukiwarce dotykają i tak całej witryny.

Jak bronić się przed Pandą?

Panda skupia się na kwestiach on-site, związanych zmiany powinny być związane przede wszystkim z jakością treści na stronie. Przygotowanie strony na nadejście Pandy to głównie analiza SEO on-site.

  • gruntownie przejrzyj swój serwis w poszukiwaniu stron z treścią niskiej jakości, generowaną automatycznie
  • sprawdź, czy strony nie są przeoptymalizowane
  • przeanalizuj serwis pod kątem obecności stron bez żadnej treści
  • pozbądź się stron ze zduplikowaną treścią

Daty kolejnych wydań

Wersja algorytmu Data wydania
Panda 1.0 24.02.2011
Panda 2.0(wszystkie anglojęzyczne państwa) 11.04.2011
Panda 2.1 09.05.2011
Panda 2.2 18.06.2011
Panda 2.3 22.07.2011
Panda 2.4(cały świat) 08.2011
Panda 2.5 28.09.2011
Panda 2.5.1 09.10.2011
Panda 2.5.2 13.10.2011
Panda 2.5.3 19.10.2011
Panda 3.1 18.11.2011
Panda 3.2 15.01.2012
Panda 3.3 26.02.2012
Panda 3.4 23.03.2012
Panda 3.5 19.04.2012
Panda 3.6 27.04.2012
Panda 3.7 08.06.2012
Panda 3.8 25.06.2012
Panda 3.9 24.07.2012
Panda 3.9.1 20.08.2012
Panda 3.9.2 18.09.2012
Panda 4.0 20.05.2014


Pingwin
 

algorytm pingwin

Czego dotyczy

Oficjalne oświadczenie Google na temat algorytmu Pingwin mówi, że jest to algorytm, który celuje w webspam i ukarane będą strony naruszające wskazówki Google dla Webmasterów.
Wnioski zebrane przez specjalistów z SEO z całego świata są jednoznaczne, Pingwin karze strony które mają nienaturalny profil linków, dużą ilość linków pochodzących z zaspamowanych miejsc, korzystają z technik BHS.

Jak bronić się przed Pingwinem?

Jako że Pingwin jest algorytmem dotyczącym linków, skupić się powinniśmy przede wszystkim na oczyszczaniu szkodliwych linków.

  • zaprzestań z korzystania z typowo spamerskich technik pozyskiwania linków
  • popraw profil linków(mniejszy udział linków exact match)
  • usuń lub zgłoś do disavow szkodliwe linki(ze zoptymalizowanym anchor textem)

Daty kolejnych wydań

Wersja algorytmu Data wydania
Pingwin 1.0 24.04.2012
Pingiwin 1.1 25.05.2012
Pingwin 2.0 22.05.2013
Pingwin 2.1 04.10.2013
Pingwin 3.0 wciąż czekamy :)

 

Koliber
 

algorytm koliber

Czego dotyczy

W odróżnieniu od Pandy i Pingwina, Koliber jest zupełnie innym - nowym algorytmem wyszukiwania, a nie tylko jego aktualizacją. Główna różnica, która odróżnia go od poprzedniego algorytmu wyszukiwania ma polegać na lepszym zrozumieniu synonimów oraz kontekstu wyszukiwania. Najogólniej mówiąc, algorytm ma starać się lepiej zrozumieć czego szuka użytkownik, przykładając większą wagę do poszczególnych słów składowych zapytania. Weźmy przykładowe zapytanie “Gdzie mogę kupić iphone 4s?”. Dotychczasowy silnik wyszukiwarki będzie próbował dopasować przede wszystkim strony, które zawierają w treści wymienione słowa. Nowy algorytm Kolbier pownien próbwać zrozumieć sens tego zapytania i podać najlepsze sugestie analizując też lokalizację użytkownika, jeżeli taka jest udostępniana.

Daty kolejnych wydań

Data wprowadzenia Kolibra - 30.08.2013

Co powinieneś poprawić?

W celu lepszego dostosowania strony do algorytmu Koliber warto pamiętać znacznikach semantynczych, które pozwalają wyszukiwarce lepiej rozumieć strukturę strony oraz o treściach zoptymalizowanych odpowiednio pod long tail

  • dodaj znaczniki Autorship na swojej stronie
  • dodaj znaczniki schema.org
  • rozwiń treści w formie FAQ, Q&A.
     

Inne aktualizacje wyszukiwarki Google

Poza 3 zwierzętami w historii wyszukiwarki Google miało miejsce wiele innych znaczących aktualizacji. Oto te najważniejsze:

  • Wprowadzenie Supplemental Index (wrzesień 2003)
    Google wprowadziło dodatkowy indeks w wyszukiwarce, dzięki czemu było w stanie indeksować większą liczbę treści, jednocześnie nie tracąc na wydajności
  • Wprowadzenie wyników spersonalizowanych (czerwiec 2005)
    Dzięki personalizacji wyników strony, które wcześniej odwiedzialiśmy częściej wyświetlały się nam w wynikach wyszukiwania. Historia wyszukiwania stała się także pomocą do ustalenia właściwej intencji użytkownika w przypadku wpisywania wieloznacznych haseł.
  • Wprowadzenie sugestii przy wpisywaniu haseł do wyszukiwania (sierpień 2008)
    Wyszukiwanie zostało wzbogacone o podawaniu sugestii w czasie wpisywania poszukiwanego hasła do wyszukiwarki.
  • Caffeine (czerwiec 2010)
    Zmiana dotycząca głównie wydajności indeksowania i przeszukiwania sieci przez Googleboty. Efektem miał być indeks wyszukiwania “świeższy” o 50%
  • Social Signals (grudzień 2010)
    Google oficjalnie ogłosiło, że używa sygnałów z Social Media(Facebook, Twitter) do ustalania rankingów
  • Schema.org (czerwiec 2011)
    Swoje wsparcie dla projektu schema.org, standardu oznaczania danych strukturalnych ogłaszają Google, Yahoo i Microsoft
  • Top Heavy (styczeń 2012)
    Ukarane zostały serwisy, w których powierzchnia reklamowa zajmowała dużą część pierwszego ekranu strony głównej(widoczną bez przewijania strony po wejściu na nią)
  • Venice (luty 2012)
    Zmiana w algorytmie, która przyczyniła się do lokalizacji wyników wyszukiwania(pokazywania innych wyników w zależności od lokalizacji szukającego.
  • Knowledge Graph (maj 2012)
    Wprowadzenie grafu wiedzy wyświetlającego dodatkowe informacje o osobach, miejscach i rzeczach. Duży krok w kierunku wyszukiwania semantycznego.
  • EMD Update (wrzesień 2012)
    Domeny ze słowem kluczym w nazwie straciły na wartości, widocznie obniżyła się również ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Domain Crowding (maj 2013)
    Zmiana polegająca na ograniczeniu pojawiania się kilkukrotnie tej samej domeny na jednej stronie wyników wyszukiwania.
  • Payday Loan (czerwiec 2013)
    Aktualizacja algorytmu dotycząca fraz kluczowych, przy pozycjonowaniu których używa się najczęściej technik spamerskich. Były to frazy głównie związane z pożyczkami oraz pornografią.

Autor artykułu: Karol Soja

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
Forex Trader 2016-09-29, 20:53
Kilka dni temu miała miejsce nowa aktualizacja. Zresztą sami sprawdźcie site waszych stron. Od kilku dni da się zaobserwować znaczne zmiany pozycji.
Roman 2016-09-29, 10:13
Ostatnio czytałem, że do grona googlowskich zwierzaków dołączył nowy - opos!
Dawid 2016-05-11, 22:20
Tak naprawdę w większości przypadków zdobycie linków naturalnych jest w zasadzie niemożliwe. W 2005 roku stworzyłem stronę internetową pewnego znanego zespołu europejskiego, jest to jedyna strona o tej grupie w Polsce. Do dzisiaj naturalnych linków można policzyć na palcach jednej ręki - na kilku blogach fanów.
tommy 2016-04-25, 16:55
Myślę, że algorytm Panda wyczerpał już temat optymalizacji strony. Ciężko będzie wymyślić coś nowego. Jednak co do Pingwina mam złe obawy. Karanie spamerskich sposobów na zdobywanie linków popieram w 100% - teraz trzeba się trochę wysilić, aby zdobyć pozycje. Jednak karanie linków z artykułów sponsorowanych to krok w stronę zablokowania czegokolwiek. Dojdzie w końcu do tego, że linki przychodzące w ogóle nie będą się liczyć w ocenie pozycji. TOP-y będą zaś przydzielane na podstawie wielkości przelewów. Pozdrawiam.
Łukasz 2015-01-11, 23:50
Bardzo przydatny artykuł porównujący wszystkie uaktualnienia algorytmu Google. Ciekawe jakie nowe zwierzątko wymyśli nam Google i czego może dotyczyć? Pozdrawiam!
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top