Co to jest Snapchat? Tutorial dla początkujących

Zaktualizowano: 2016-06-28
Snapchat
Popularna wśród młodzieży aplikacja mobilna, zaliczana no nowych mediów społecznościowych, ma swoje 10 sekund. Snapchat w rękach kreatywnych przedstawicieli marki może stać się narzędziem do tworzenia wizerunku brandu i poprawienia wyników sprzedaży. Zacznijmy od tego, do kogo jest adresowany, jakie daje możliwości i jak wygląda jego interfejs.
Szkolenie SEO & Content Marketing 14-15 czerwca w Warszawie
Kup bilet

Co to jest Snapchat? Poznaj modną aplikację!

Intuicyjna aplikacja skupia się głownie na szybkiej wymianie plików multimedialnych i komunikacji tekstowej. Snapchat powstał we wrześniu 2011 roku jako efekt współpracy studentów Uniwersytetu Stanforda – Evana Spiegela oraz Roberta Murphy'ego.  W dobie życia instant, trend „tu i teraz” święci tryumfy. Efemeryczność, czyli cecha charakterystyczna Snapchata, współgra z potrzebą bycia na bieżąco. Pozwala dzielić się emocjami, które zebrane w całość, tworzą fragment historii życia użytkownika.

Digital natives, czyli osoby urodzone ze smartfonem w ręku, sprawdzają powiadomienia co kilka minut, chcąc mieć dostęp do wszystkiego i do wszystkich. Bez tej możliwości, bez połączenia z internetem, czują się odcięci od rzeczywistości. To odpowiedź na pytanie, dlaczego Snapchat stał się modny wśród millenialsów - tzw. pokolenia Y. Hedoniści, trochę zadufani w sobie, egoistyczni – tak w kilku słowach można opisać generację urodzoną pomiędzy 1980 a 1995 rokiem albo – jak kwalifikują inni – pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Internet jest dla nich miejscem budowania więzi społecznych, rozrywki, zdobywania wiedzy. Nade wszystko cenią kontakty ze znajomymi, a swój bezcenny czas wolny poświęcają na poznawanie świata, sport i rozwijanie pasji. Chętnie wspierają akcje społeczne, o których głośno w mediach społecznościowych. Ekstrawertyczni przedstawiciele pokolenia millenialsów wysyłają od kilku do kilkudziesięciu „snapów” w ciągu dnia. Robią śmieszne miny, zdjęcia posiłków, relacjonują udział w wydarzeniach, komentują otaczającą ich rzeczywistość - w ten sposób zaspokajają potrzebę utrzymywania kontaktu z najbliższymi i kreowania wizerunku w ich oczach. Potrzebują swobody, nie chcę dorosnąć, są mobilni.

 

 

Snapchat – jak go używać?

Użytkownicy smartfonów i iphone’ów mogą pobrać oficjalną aplikację z przeznaczonych dla ich platform sklepów. Cechą szczególną Snapchata jest automatyczne usuwanie treści przesyłanych przez użytkowników po upływnie 24 godzin. Jeśli któryś ze znajomych zrobi zrzut ekranu, zostaniemy o tym poinformowani. Po pobraniu aplikacji należy utworzyć konto, podając adres mailowy i numeru telefonu w celu weryfikacji użytkownika. Na tym etapie wybieramy nazwę, której nie można później zmienić i podajemy hasło zabezpieczające dostęp do konta. Przed pierwszym uruchomieniem profilu aplikacja poprosi o możliwość pobrania kontaktów zapisanych w smartfonie, aby ułatwić utworzenie listy znajomych.

Zaraz po uruchomieniu aplikacji na ekranie telefonu pojawia się moduł aparatu fotograficznego, który umożliwia włączenie flasha, przełączanie między przednią i tylną kamerą oraz przejście do listy wiadomości (ikonka w lewym, dolnym rogu lub przesunięcie palcem w prawo) albo kontaktów (prawy, dolny róg ekranu lub przesunięcie palcem w lewo). Okrągły, czerwony przycisk na ekranie służy do robienia zdjęć i nagrywania kilkusekundowych filmików (po dłuższym przytrzymaniu buttona). Snapchat pozwala na dodawanie tekstu, filtrów i naklejek oraz na odręczne rysowanie wybranymi kolorami. Tuż przed wysłaniem gotowego materiału, należy wybrać czas, przez jaki będzie wyświetlany na ekranie telefonu odbiorcy (od 1 do 10 sekund).

Snapchat daje możliwość publikowania tzw. Stories, czyli tworzenia historii filmików lub zdjęć udostępnianych publicznie lub grupie wybranych osób. Jedną z funkcji Snapchata jest opcja zakładania wirtualnych masek. Żeby z niej skorzystać, po włączeniu aplikacji należy przytrzymać palec na widocznej na ekranie smartfona twarzy, aby została zeskanowana. Następnie użytkownik może wybrać jeden z dostępnych filtrów, które co jakiś czas są aktualizowane.

 

Źródło: YouTube

Snapchat – czy wygra z Facebookiem?

Facebook ma już 12 lat, natomiast Snapchat zaledwie 4. Lwią część użytkowników Snapchata stanowią użytkownicy w wieku 13-24 lata, dlatego marki, które adresują swój przekaz do ludzi młodych, nie znajdą lepszego kanału komunikacji. Badania pokazują, że przedstawiciele młodego pokolenia nie potrafią ustawić prywatności publikowanych wpisów lub po prostu nie dbają o to. Jak zwykle okazało się, że proste rozwiązania są najlepsze – Snapchat, usuwając posty po upływie 24 godzin i dając możliwość przesyłania materiałów tylko wybranym osobom, zapewnia prywatność. Zdaniem wielu osób w wieku szkolnym, Facebook to przeżytek. Uczniowie i studenci najczęściej logują się na swój profil tylko po to, aby skorzystać z listy kontaktów. Facebook już od wielu lat jest dla internautów jednym z podstawowych miejsc obecności w sieci. Dał markom możliwość promowania i targetowania postów oraz wprowadził nowe funkcje, np. relacji na żywo. Mnogość komunikatów, w tym reklam, jest przez wielu użytkowników odbierana jako uciążliwa, ponieważ każdego dnia są zalewani falą różnych komunikatów. Nic zatem dziwnego, że tonący w chaosie informacyjnym użytkownicy wolą kontaktować się ze znajomymi za pośrednictwem Snapchata.

Kolejną przewagą aplikacji mobilnej, o której mowa, jest brak konieczności zbierania polubień pod publikowanymi materiałami, czyli wolność od społecznej presji udowadniania bycia lepszym od innych. Czat na Snapchacie daje praktycznie te same możliwości, co facebookowy Messenger - możemy dodać obrazek z galerii, wysłać naklejkę, czy przeprowadzić rozmowę – zarówno dźwiękową, jak i wideo. Facebook preferuje profesjonalne materiały audiowizualne, natomiast Snapchat stawia na spontaniczność. Obecnie pierwsze, stare medium społecznościowe, jest skutecznym kanałem komunikacji z grupami docelowymi w wieku 35+, natomiast nowe medium daje możliwość prowadzenia dialogu z młodszymi konsumentami. Dzisiaj trudno odpowiedzieć na pytanie, czy Snapchat zatrzyma swoich użytkowników na dłużej. Póki co carpe diem, żyjmy „snapem”!

Autor: Anna Hankiewicz

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • ComTrade

    Artykuł napisany dobrze. Snap jest świetny i odpowiada głównie młodzieży.

    comtrade.pl

    2018-02-06, 15:26
  • Gerard

    jakoś mi snap nie podchodzi.. może już jestem za stary ;)

    eporady24.pl

    2017-11-08, 22:58
  • SnapCenter

    Biorąc pod uwagę grupę najmłodszych użytkowników Snapchat już wygrał z Facebookiem. Najciekawsze jest w jakim kierunku rozwinie się Snapchat przez najbliższe ~5lat i czy zatrzyma ze sobą obecnych użytkowników, bo jak widzimy, coraz mniej czasu potrzeba młodym na zmianę głównej platformy do komunikacji.

    snapc.pl

    2016-07-06, 11:39
Polecane artykuły
Fanpage - jak założyć stronę na Facebooku?
Facebook. Jak założyć fan page na Facebooku dla swojego bloga

Posiadasz bloga i nie wiesz jak rozpocząć promocję? Podstawowym krokiem jest założenie fanpage'a na Facebooku, który pomaga w  generowaniu dodatkowego ruchu na blogu. Na Facebooku Influencer buduje i kreuje wizerunek, nawiązuje bezpośredni kontakt z fanami i buduje relacje Influencer - czytelnik. Zobacz jak założyć fan page'a na Facebooku oraz naucz się wykorzystywać narzędzia do jego promocji.

Pinterest co to jest?
Pinterest - co to jest i jak działa?

Żyjemy w czasach, w których łatwiej jest nam skoncentrować się na obrazach niż słowach. Ogromne zmiany w codziennym życiu mają wpływ na świat wirtualny. Coraz popularniejsze stają się media społecznościowe przepełnione wpisami opartymi na zdjęciach i filmach. Takie platformy umożliwiają m.in. wyszukiwanie wizualne i szybkie zakupy typu shop the look. Jednym z nich jest Pinterest. Na czym polega jego fenomen i jak zacząć korzystać z Pinteresta?

Clubhouse
Clubhouse - jak działa modna aplikacja społecznościowa?

Licząca sobie zaledwie rok aplikacja społecznościowa ClubHouse podbiła serca międzynarodowej społeczności, świetnie wpisując się w potrzeby użytkowników w okresie pandemii. W Polsce ta nowa platforma, do której dołączyć można tylko po otrzymaniu zaproszenia, zyskała najwięcej rozgłosu na początku tego roku. Na czym polega fenomen ClubHouse wyjaśnia nam Ania Ledwoń z morebananas.pl.