Przepis na vloga na YouTube - czy chodzi tylko o walkę na suby?

Vlog na YouTube
Każdego dnia, w każdej sekundzie na YouTube płynie rzeka nowych filmów. Niedawno Michał Brański, właściciel portalu o2.pl, rozgrzał polską vlogosferę stwierdzeniem, że 30 najlepszych vlogerów w Polsce ma szansę na zarobki rzędu nawet 100 tys. zł miesięcznie. Jak stworzyć vloga na tyle dobrego, by chociaż część strumienia subów popłynęła do nas? I co to właściwie znaczy „dobry vlog” w kontekście YouTube’a i utworzonej wokół niego społeczności?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Polska vlogosfera to dopiero zalążek tego, co czeka nas w przyszłości, która zdecydowanie ma należeć do formy wideo. Internet jest pojemny i  jako medium ma  w swojej istocie zapisane dynamiczny rozwój i zmianę. Zatem nawet jeśli ktoś prowadzi już vloga w danym temacie, nie oznacza, że nie można tego zrobić od nowa i lepiej. Choć mogłoby się wydawać, że miejsca w czołówce polskiej vlogosfery już zostały rozdzielone, w rzeczywistości zawsze znajdzie się miejsce dla lepszych i ciekawszych vlogów.

Do tej pory w Polsce sukces vlogów mierzono liczbą subów, czyli liczbą subskrybentów danego kanału. Ostatnio jednak coraz częściej słychać głosy, że liczba wyświetleń to nie wszystko, a znaczenie ma przede wszystkim to, do kogo dany kanał dociera. Fakt, że dla marketerów coraz ważniejsze jest to, jaka społeczność skupia się wokół youtubera, może pociągnąć za sobą wiele korzystnych zmian.

Vlogerzy należący do rankingowej czołówki, tacy jak Niekryty Krytyk (niespełna 1 292 464 subów), czy vlogerzy gamingowi Remigiusz „Rock” Maciaszek (ponad 1 098 578 subów) i Patryk „Rojo” Rojewski (1 244 966 subów) wiedzą, jak angażować swoje społeczności – to prawdziwi liderzy opinii, również w wymiarze zakupowym. Badania jasno pokazują, że ponad połowa subskrybentów vlogów ulega ich wpływowi w kontekście sprzedażowym, co świadczy o dużej sile ich wpływu  na konsumentów i ich postawy. Vlogi plasują się najwyżej pod względem zapamiętywalności przekazu dotyczącego marek i produktów (raport „B(v)log Power. Wpływ blogów i wideoblogów na internautów”, 2015).
 

Czołówka polskiej vlogosfery

 

Czym się różni vlog od kanału na YouTubie?

Vlog, inaczej wideoblog, to dziennik internetowy złożony z najczęściej krótkich filmików, w których autor przedstawia swoje przemyślenia lub opowiada o wydarzeniach ze swojego życia. Nie każdy youtuber jest więc vlogerem. Ponadto w odróżnieniu od blogerów vlogerzy nie publikują na swoich stronach czy różnych platformach, ale umieszczają filmy tylko na serwisie YouTube.

Najpopularniejsze polskojęzyczne kanały na YouTube

„Posiadanie kamery nie sprawia, że jesteś filmowcem, tak samo posiadanie kanału na YouTubie nie sprawi, że zostaniesz youtuberem ani vlogerem”.

Według raportu „B(v)log Power. Wpływ blogów i wideoblogów na internautów” (Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów, kwiecień 2015) vlog to forma wideo, która jest częścią większego cyklu bądź serią treści wideo zachowujących ciągłość fabuły lub wybranej tematyki. Vloger natomiast rozumiany jest tutaj jako twórca treści wideo.

Coraz częściej jednak sami twórcy dokonują dalszych rozróżnień, zaznaczając, że nie każdy twórca skeczów, podcastów, programów rozrywkowych, parodii czy recenzji kosmetyków od razu jest vlogerem.

Według samych twórców vlog, powinien pozostać osobistym internetowym dziennikiem prowadzonym w formie video. Vlogami więc nie są kanały na YouTubie stacji telewizyjnych, wytwórni muzycznych czy teatrów. Główną różnicą vloga jest więc słowo-klucz „osobisty”.

 

Jak założyć vloga i zjednać sobie fanów?

Zanim zdecydujesz się na założenie vloga, zapoznaj się z kilkoma wskazówkami:

1. Określ dokładnie swoje cele

Treść i zawartość jest siłą napędową vloga. Aby określić, jakie treści powinny znaleźć się na blogu, powinieneś/powinnaś zadać sobie pytanie, kim są odbiorcy vloga, a co za tym idzie – z kim będziesz rywalizował/rywalizowała o ich uwagę. Następne ważne pytania brzmią: o czym jest blog, jaki jest jego cel, cele (zwykle więcej niż jeden) oraz jakie przyjmiesz kryteria oceny osiąganych celów.

2. Stwórz realny harmonogram

Vlog to forma komunikacji, która zakłada regularną publikację materiałów. Nie możesz o tym zapominać podczas jego tworzenia. Regularność jest jednym z największych wyzwań, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Określ, jak często będziesz publikował/publikowała treści, unikaj jednak wyznaczania sobie nierealnych celów. Pomogą Ci w tym liczne narzędzia dla vlogerów – korzystaj na przykład z kalendarza publikacji, np. darmowego Trello.

Screen z narzędzia Trello

3. Forma

Forma prowadzenia vloga jest niezwykle ważna. Zdecyduj się, jakiej długości powinny być filmy i w jaki sposób przez ten czas będziesz podtrzymywać zainteresowanie i uwagę widzów. Zawsze dokładnie wiedz, co chcesz powiedzieć. Znajdź swoją niszę, może być nią temat lub oryginalny sposób jego przedstawienia.

4. Kwestie techniczne, czyli preprodukcja, produkcja i postprodukcja

Vloga możesz nakręcić na wiele różnych sposobów – za pomocą profesjonalnej kamery, telefonu, kamery w laptopie, nagrywając materiał w formie wywiadów przez Google Hangouts lub Skype’a. Mówi się, że amatorzy myślą o sprzęcie, a profesjonaliści o komunikacji i faktycznie nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, aby zacząć prowadzić vloga. Jednak powinieneś/powinnaś zwrócić uwagę na jedną kwestię niezależnie od tego, jak profesjonalna lub podstawowa jest Twoja kamera – to dźwięk. Warto postarać się o dobry mikrofon, gdyż nic tak nie irytuje jak słaba jakość dźwięku. Prowadzenie vloga będzie prawdopodobnie wymagało również, abyś nauczył/nauczyła się korzysta z programu do montażu. To wystarczy, aby nagrać pierwsze filmy. A potem je udoskonalać. Jak? Zobacz na przykład w poniższym filmie.

 

Jaka jest przewaga wideobloga nad klasycznym pisanym blogiem? Vlog jako internetowy dziennik prowadzony w formie wideo pozwala przede wszystkim na większą autentyczność przekazu. Widzowie mają możliwość obcowania ze słowami żywej osoby, jej sposobem zachowywania się i wysławiania. Autentyczność ta przekłada się również na zaufanie – w kontekście zakupowym autorzy vlogów są najbardziej opiniotwórczą społecznością, bardziej niż autorzy blogów pisanych.

Co więcej, odnoszący sukces vlogerzy doskonale znają swoją publiczność oraz jej potrzeby. Z reguły są także świetnymi innowatorami szybko poznającymi i wykorzystującymi nowe platformy i ich możliwości. – Media społecznościowe stają się w tym przypadku ich sojusznikami. Ich dobre wyniki w budowaniu zaangażowania i oddziaływaniu na czytelników są godne podkreślenia i szacunku – pisze dr Jan Zając, prezes i współtwórca Sotrender, w raporcie „B(v)log Power”.

Co ciekawe, raport badał również wizerunek blogerów w oczach odbiorców – najczęstsze skojarzenie to paw, jednak w następnej kolejności mądra sowa, odważny lew i zwinny lampart, co może wskazywać na to, że w oczach konsumentów tworzenie wideo jest przede wszystkim domeną ludzi pewnych siebie i odważnych.

 

Czym przyciągnąć widzów?

W Polsce dużą popularnością cieszą się przede wszystkim vlogi rozrywkowe, naukowe i technologiczne, które pod względem liczby wyświetleń dominują nad takimi kategoriami jak pasje i vlogi osobiste, a nawet nad vlogami modowymi, urodowymi i kulinarnymi.

Lubiane kategorie blogów

Przyciągają odbiorców przede wszystkim atrakcyjną formą i ciekawym tematem. Nie bez znaczenia jest też sam wizerunek, jaki tworzy wokół siebie vloger, ponieważ stosunek do konkretnych vlogów w dużej mierze zależy od osobowości autora.

Vlogerzy zdobywają fanów ciekawie przemyślaną formą vloga, konsekwencją oraz formą techniczną. W przyszłości rywalizacja o uwagę będzie coraz gorętsza, ponieważ polska vlogosfera już nieco okrzepła, a walka o suby będzie odbywać się na poziomie profesjonalizacji. Już teraz widać, że vlogosfera szybko się profesjonalizuje, a kolejne powstające vlogi mają coraz lepiej przemyślane treść i formę.

 

Podsumowanie

Fenomen vlogów, vlogerów i youtuberów zaczął się, gdy Google wprowadziło funkcjonalność wyszukiwania globalnego (blended search) – wtedy w wyświetlanych rezultatach pojawiły się filmy. Okazało się, że treści wideo mają 50-krotnie większe szanse na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania aniżeli standardowa, oparta na tekście treść (badania Forrester Research). W Polsce vlogerzy walczą o uwagę 19-milionowej społeczności Homo Internetus.

Na koniec kilka ciekawych inspiracji z poza Polski:

Hasta Alaska (vlog podróżniczy) http://bit.ly/1PfWuZD
Fully Raw Kristina (kulinarny/lifestyle) http://bit.ly/1k8aD0o
Chris the Freelancer (lifestyle/podróże) http://bit.ly/1WDeKnB


Autor tekstu: Justyna Fabijańczyk

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Angelika

    Treści wideo są obecnie coraz bardziej popularne i widać to wyraźnie. Coraz więcej pracy zatem trzeba wkładać w optymalizację filmów na YouTube, żeby były widoczne i miały szansę stać się popularne.

    roiexperts.pl

    2016-08-30, 14:59
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?