10 podstawowych błędów popełnianych w SEO

Zaktualizowano: 2014-05-18
Błędy w SEO
Pomimo tego, że ogromna dawka informacji na temat SEO jest dostępna w Internecie, to często spotkać możemy te same błędy powtarzane przez właścicieli witryn i webmasterów. Poniżej wymieniamy 10 najczęściej spotykanych błędów, wraz z ich rozwiązaniami. Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z nich na swojej stronie.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Niewykorzystywanie potencjału meta-tagów
 

Jest to jeden z podstawowych błędów, który jednocześnie najszybciej jesteśmy w stanie naprawić. Często spotykane rozwiązanie to ustawienie wszystkich tytułów stron jako nazwę firmy, co jest oczywiście zazwyczaj marnotrawieniem potencjału title. Z kolei jeżeli chodzi o tag meta description, to co prawda nie jest on czynnikiem rankingowym, jednakże jego odpowiednia optymalizacja wpływa na CTR – współczynnik określający ile % z osób, które ujrzą naszą stronę w wynikach wyszukiwania wejdzie na nią, a więc można powiedzieć że optymalizacja description ma wpływ na ilość wejść z wyszukiwarki.

Rozwiązanie:

Przeoptymalizowanie witryny

To samo słowo kluczowe powtórzone w tytule strony, nagłówku H1, nagłówku H2, anchorze linka wewnętrznego oraz wymienione kilkukrotnie w treści z pewnością może bardziej zaszkodzić, niż poprawić ranking naszej witryny. Optymalizując witrynę, trzeba mieć na uwadze to, że nasza witryna jest przede wszystkim dla ludzi, a nie dla robotów wyszukiwarki Google.

Rozwiązanie:

  • Używanie słów kluczowych w tekstach w sposób naturalny.
  • Nieużywanie dokładnie takich samych tytułów jak nagłówków H1.
  • Używanie w nagłówkach H2 słów kluczowych w odmienionej formie, otoczonych zdaniem.


Używanie zduplikowanych treści na stronie WWW

Jest to chyba najczęściej spotykany błąd w SEO, szczególnie jeżeli chodzi o sklepy internetowe. Ich właściciele często wykorzystują opisy produktów, występujące jeszcze w wielu różnych miejscach (aukcje Allegro, fanpage na Facebooku, strona producenta) nie mając nawet  świadomości, że szkodzi to witrynie.

Rozwiązanie:

  • Sprawdzić treści pod kątem oryginalności (np.http://www.copyscape.com/ ).
  • Przeredagowanie nieoryginalnych treści.
  • Napisanie od nowa treści, które są nieoryginalne.


Strona główna pod kilkoma adresami

Czasem można się zdziwić, pod iloma różnymi adresami możemy spotkać jedną i tą samą stronę główną. Przykładowe adresy, pod jakimi może występować strona:

  • http://www.strona.pl  
  • http://strona.pl    
  • http://www.strona.pl/index.php
  • http://www.strona.pl/index.html 
  • http://strona.pl/index.php    
  • http://strona.pl/index.html

Do tego często dochodzą różne dziwne adresy związane z konkretnym systemem CMS. Takie sytuacje prowadzą do powstawania duplikacji treści w obrębie witryny.

Rozwiązanie:

  • Przekierowania 301 z pozostałych adresów na główny.
  • Ustawienie preferowanej wersji adresu witryny w Google Search Console.


Powielanie treści w witrynie

Te same treści często powielają się w obrębie jednej witryny. Przyczyn może być tutaj kilka, np.:

  • Mamy w ofercie bardzo podobne produkty, różniące się detalami, więc trudno stworzyć dla nich unikalne treści.
  • Tworzymy strony z taką samą treścią w wyniku filtrowania, sortowania, czy wyszukiwania.

Rozwiązanie:

 

Brak wersji przystosowanej do urządzeń mobilnych

Statystyki nieubłaganie wskazują na to, że ruch z urządzeń mobilnych zaczyna się zrównynwać w ruchem z komputerów. Warto mieć to na względzie przy projektowaniu witryny. Jeżeli strona nie jest responsywna lub nie posiada osobnej wersji na urządzenia mobilne, użytkownikowi trudno będzie z niej skorzystać. Google również zapowiada promowanie stron z wersją mobilną w wynikach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych. Warto też się zastanowić, czy nasi potencjalni klienci często będą korzystać z urządzeń mobilnych przy wyszukiwaniu, frazy które są wyszukiwane w większości z urządzeń mobilnych to np. pomoc drogowa Wrocław

Rozwiązanie:

  • Przeanalizuj ruch na swojej witrynie pod kątem wejść z urządzeń mobilnych.
  • Stwórz wersję mobilną swojej strony.
  • Zastosuj responsywny szablon.


Niestosowanie przekierowań 301 dla stron, które zwracają status 404

Przebudowa stron, wycofywanie produktów z oferty, usuwanie starych treści – to wszystko powoduje wzrost liczby stron 404 w naszym serwisie. Jeżeli nic z tym nie będziemy robić, zaczniemy tracić linki do strony(jeżeli linki kierują do stron 404 nie mają wartości), a być może również potencjalnych klientów. Właściciele stron na których te linki są umieszczone zaczną je usuwać, bo po co mają mieć linki, które nigdzie nie prowadzą?
W miarę możliwości dobrze będzie przekierować użytkownika na stronę najbardziej odpowiadającą tej usuniętej.

Rozwiązania:

  • Analiza stron zwracających status 404 w Google Search Console.
  • Przeskanowanie strony programem Xenu, który sprawdza zepsute linki na stronie.
  • Wykonanie przekierowań 301 na te najbardziej podobne do usuniętych.

 

Błędne linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest szczególnie ważne, jeżeli mamy dużą stronę. Podstrony umiejscowione głęboko w strukturze witryny mogą mieć problemy z indeksacją. Dlatego też warto wspomóc się  linkowaniem wewnętrznym. Linkując strony wewnątrz witryny najlepiej będzie użyć tekstowych anchor tekstów w formie słów kluczowych.

Rozwiązania:

  • Linkuj między podobnymi artykułami lub produktami.
  • Dodaj linki do podstron niższego rzędu na stronie głównej.
  • Używaj tekstowych anchor textów ze słowami kluczowymi.


Nie używanie GSC i GA

Prowadzenie działań SEO bez analizowania ich efektów to jak błądzenie we mgle. Google Analytcis to podstawowe narzędzie analityczne, które pozwoli nam ocenić opłacalność poszczególnych kanałów promocji, w tym SEO. Google Webmater Tools to podstawowe narzędzie dla webmaterów witryn, pomagające wykrywać błędy w witrynie, a także zbierające informacje jakie słowa kluczowe wpisywali użytkownicy, którzy trafili na naszą stronę.


Rozwiązania:

  • Zainstaluj na swojej stronie kod śledzący Google Analytics (lub skorzystaj z innego systemu analitycznego).
  • Powiąż swoją witrynę z kontem w Google Search Console.


Brak odpowiedniej analizy słów kluczowych

Zaczynając kampanię SEO powinniśmy przede wszystkim określić, na jakie słowa kluczowe chcielibyśmy poprawić swoją widoczność w wyszukiwarce. Do tego zadania warto się przyłożyć i odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Jakie frazy mogą wpisywać osoby, poszukujące informacji lub produktów które oferuję na stronie?
  • Czy moje usługi są oferowane lokalnie?
  • Czy mam szanse konkurować na najsilniejsze frazy?
  • Dzięki temu będziemy mogli dużo skuteczniej zoptymalizować swoją witrynę i zaplanować swoje działania SEO.

Rozwiązania:

  • Przemyśl jakie frazy kluczowe są powiązane z Twoją witryną.
  • Przeanalizuj słowa kluczowe pod kątem ilości wyszukiwań.
  • Przeanalizuj słowa kluczowe pod względem konkurencyjności.
     

 

  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (17)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Bizzit

    dziękujemy za artykuł, spora dawka wiedzy a przede wszystkim uporządkowane wskazówki jeśli chodzi o często popełniane błędy w pozycjonowaniu, warto polecać ten artykuł

    bizzit.eu

    2019-10-12, 02:03
  • Marek

    Dobry artykuł chciałbym prosić o opinię na poniższe pytania:
    - jak Google traktuje odmianę słowa kluczowego przez przypadki oraz liczbę mnogą (czy jest to, to samo słowo czy różne słowa)
    - ile razy może być powtórzone słowo kluczowe w body w relacji do całkowitej ilości słów ? czy jest jakaś zasada ?
    - czy strona bez słowa kluczowego w title, h1, h2 oraz alt ma szansę na pozycję w TOP3 dla konkurencyjnej frazy ?

    ideabest.pl

    2019-09-24, 18:45
  • Kris

    Witam.

    Fajny artykul i duzo przydatnej informacji. Wydaje mi sie, ze wiekszosc osob (w tym ja) ma problemy z przeoptymalizowaniem stron - powtarzaniu slow kluczowych w title, description i w body, co niekorzystnie wplywa na SEO.

    krisgomula.cl

    2019-09-06, 15:37
  • Agnieszka Krych

    Chciałabym mieć pewność, że przestrzeganie tych zasad przyniesie widoczne efekty :)

    lingroom.pl

    2019-04-15, 11:39
  • Adam

    spoko artykuł, nadal aktualny

    prawo-cywilne.info

    2019-01-18, 18:23
  • Seo

    Właśnie takim sposobem wielu słów kluczowych, powtarzających się na głównej stronie, pewien znawca komputerowy spuścił mi stronę z 6 miejsca na ponad 30

    fastgarden.pl

    2018-02-17, 21:50
  • Roman

    Przy wyborze słów kluczowych, na które chcemy pozycjonować daną stronę pomocne będzie wcześniejsze przeprowadzenie kampanii AdWords, dzięki temu będziemy w stanie wyłapać odpowiednie frazy.

    semkonsultant.pl

    2016-09-13, 13:11
  • Ogłoszenia

    Dobre opracowanie, z moich (na razie skromnych) doswiadczeń wynikają podobne wnioski.

    eracen.pl

    2016-08-27, 00:22
  • Angelika

    Wydaje mi się, że obecnie jednym z najczęściej popełnianych błędów jest fakt, że słowa kluczowe nie są określane od samego początku, często też zdarza się, że są one zbyt ogólne i trudniej jest się znaleźć na najwyższych pozycjach. Odpowiedni dobór fraz to podstawa.

    roiexperts.pl

    2016-08-23, 14:20
  • Jadmin

    Witam. Mam pytanie - czy w słowach kluczowych zalecane jest powtórzenie słów z domeny? Np. domena janusz-soft.pl, słowa "janusz soft, ..." itp, itd? Dzięki za odpowiedź

    2016-04-07, 12:59
  • marketingowiec

    Świetny tekst, który kładzie nacisk na często popełniane błędy. Pozdrawiam

    marketing-internetowy-refleksje.blogspot.com

    2016-03-24, 08:52
  • Aleksandra Niedzielska

    Bardzo dobre podsumowanie najważniejszych i faktycznie najczęściej pomijanych kwestii. Dzięki Waszemu artykułowi sama przypomniałam sobie o jednym z punktów (ups).
    Dziękuję.

    aleksandraniedzielska.pl

    2015-01-29, 21:17
  • Rafał

    Z tymi przekierowaniami to nie jest tak dokładnie jak napisaliście. Warto stosować przekierowania jeżeli faktycznie zmienił się adres url danej podstrony i posiada ona wartościowe linki bądź też posiadała wartościową treść. W innych przypadakch poprawnie jest zwrócenie błędu 404, po coś ten błąd przecież istnieje.

    2014-07-08, 18:18
  • crystal

    Nieużywanie dokładnie takich samych tytułów jak nagłówków H1.

    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cbos-platforma-obywatelska-liderem-sondazu/gmwnb

    2014-05-20, 13:21
  • Wojtek

    Brakuje mi informacji o optymalizacji grafik z których również się da co nieco wyciągnąć ;)
    wojtekylus.com/mysl-ALTernatywnie

    2014-05-20, 08:39
  • Karol Soja

    @Darek Jurek
    Dokładnie - błędów znalazło by się jeszcze sporo, starałem się wybrać te najczęstsze :)

    2014-05-19, 22:11
  • Darek Jurek

    Ja bym tu jeszcze wspomniał o Google plusie i powiązanie domeny z profilem ;-)

    Oczywiście może by wymienić wiele więcej, ale przecież nie o to tu chodzi ;-)

    2014-05-19, 14:38
Polecane artykuły
core web vitals
Core Web Vitals – czym są, jak je zmierzyć i jak zoptymalizować stronę pod ich kątem?

Jakość doświadczeń użytkowników w interakcji ze stroną internetową należy do istotniejszych faktorów, na podstawie których algorytmy wyszukiwarek oceniają wartość witryny. Jak jednak mierzy się satysfakcję odbiorcy? Jedną z możliwych odpowiedzi są Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Dowiedz się, co konkretnie badają te metryki, jak wpływają na pozycjonowanie i co możesz zrobić, aby je ulepszyć.

guest posting
Guest posting: Jak wykorzystać artykuły gościnne do budowania wizerunku i link buildingu?

Szukasz sposobu na zwiększenie widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych odbiorców? A może chcesz wzmocnić wizerunek eksperta w branży lub zacząć go budować? Guest posting może być odpowiedzią na Twoje potrzeby! Nie tylko umożliwi Ci dotarcie do nowych grup odbiorców, ale także pomoże w budowaniu reputacji eksperta w twojej branży i zdobycie cennych linków. Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z artykułami gościnnymi!

pozycjonowanie w Google Maps
Jak pozycjonować firmę w mapach Google?

Jeśli prowadzisz działalność w Internecie, szczególnie na poziomie lokalnym, wiedz, że nie możesz się obyć bez wizytówki w Google. Jednak samo jej stworzenie to dopiero początek. Sekret tkwi w skutecznym pozycjonowaniu firmy w mapach Google. Dowiedz się, jak krok po kroku zoptymalizować swoją wizytówkę, aby zwiększyć liczbę klientów, poprawić wskaźnik konwersji i wyróżnić swój biznes w sieci!