Jak wybrać odpowiedni font na bloga?

font
Początkujący blogerzy bardzo często borykają się z problemem dotyczącym wyboru kroju pisma na bloga. Na tym etapie, często wybieramy pierwszy lepszy font, który nie zawsze pasuje do całości. Najgorsza sytuacja jest wtedy, kiedy font jest nieczytelny dla naszych użytkowników. Poniżej przedstawiamy krótki przewodnik, od czego zacząć wybierając font na bloga?
Ponad 5100 portali, 4900 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

 

Typografia - podstawy

Nie sposób przedstawić zagadnienia doboru kroju pisma, nie znając podstaw typografii. Poniżej zestaw pojęć, które warto znać.

Font vs. czcionka - od lat trwa walka na temat wyższości fonta nad czcionką. Rozpoczęło się to z dniem pewnego niefortunnego tłumaczenia angielskiego słowa “fonts” na polskie “czcionka”. Czcionka, cytując słownik języka polskiego, to “prostopadłościan z odwróconą literą lub znakiem drukarskim, dającymi w druku odbitkę tej litery lub znaku; kształt i wielkość liter w druku”. Powołując się na definicję, “czcionka” zawęża się jedynie do druku i niech tam pozostanie. Nie wdając się jednak w głębszą dyskusję, ja dla porządku będę używać szerszego określenia krój pisma oraz anglicyzmu font.

 

Font szeryfowy vs. bezszeryfowy

Font szeryfowy posiada poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek głównych tzw. szeryfy. Mają one na celu ozdobienie danego kroju pisma. Krój bezszeryfowy jak sama nazwa wskazuje, takiego zdobnictwa nie posiada.

Kerning vs. tracking

Kerning to regulowanie odległości pomiędzy konkretnymi parami znaków. Tracking to równomierna regulacja wszystkich odstępów pomiędzy poszczególnymi znakami w wyrazie. W zależności od ustawienia zyskujemy mniej lub więcej światła.

Długość ma znaczenie

Nasz wzrok ma pewne ograniczenia. Dlatego planując ilość znaków w jednej linii, musisz zastosować pewne ograniczenia. Ta samą uwaga dotyczy wielkości fonta. Dla tekstu wyświetlanego na ekranach komputerów, będzie to od 50 do 75 znaków (na urządzeniach mobilnych 30 do 40 znaków). Kwestia wielkości jest zawsze kwestią sporną, ale zaleca się 16px (12pt) oraz większe. Pamiętaj jednak, że każdy rodzaj fonta może różnić się odrobinę wielkością. Warto zwracać na to uwagę bowiem, dzięki tym prostym zabiegom zdecydowanie zwiększa się czytelność oraz wygoda czytelnika. Nie stosuj za małych fontów. Pomyśl, że na Twoją stronę może trafić osoba starsza lub z problemami ze wzrokiem.

 

Kolor? Przecież wiadomo, że nie różowy

Z założenia, większość ludzi czytających nie jest w stanie rozróżnić czy kolor fonta jest czarny czy mocno ciemnoszary. Wielu projektantów nie zaleca używania czarnych fontów na białym tle. Dlaczego? Taki sposób prezentowania tekstu może utrudniać osobom z dysleksją jego odbiór. Proponowane kolory tekstu #141414, #0D0D0D czy #0F0F0F. 

Jeśli masz dalsze wątpliwości dotyczące kolorów, może skorzystać z Contrast Analysera

 

Z szeryfem czy bez? 

Ogólna zasada brzmi tak: używaj fontów szeryfowych do druku, bo ułatwiają czytanie i łączą wyrazy w całość. Bezszeryfowe kroje pisma stosuj na stronach internetowych, bo są przejrzyste oraz nie będzie problemów z ich wyświetlaniem. Coraz częściej jednak dopuszcza się stosowanie w obrębie stron internetowych fontów szeryfowych, szczególnie w połączeniu z bezszeryfowymi. Na przykład nagłówki szeryfem, a tekst bezszeryfowym krojem pisma. W erze polepszającej się jakości ekranów na których wyświetlany jest tekst, warto rozważyć stosowanie fontów szeryfowych jeśli są zgodne z charakterem naszego bloga. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejszy jest odbiór bloga przez jego czytelników. Nie powinien on być zaburzony przez nieodpowiednio dobranego fonta. Jeśli nie jesteśmy pewni czy nasz font jest odpowiedni zapytajmy użytkowników czy jest dla nich czytelny.
Koniecznie sprawdź czy wybrany przez Ciebie font jest czytelny na urządzeniach mobilnych.


Gdzie szukać fontów?

W Internecie znajdziesz szeroki wybór fontów - od darmowych do płatnych. Poniżej lista miejsc, w których możecie znaleźć interesujące kroje pisma:

- Google Fonts
- Fontsquirrel
- Adobe Typekit 
- Creative Market 
- Hype for type 
- Font Struct 
- 1001 free fonts
- Typedepot 
- Typetype
- Lost type 
- Monotype
- Font font 
- Czcionki.com - polskie fonty

Jeśli zależy Wam na dedykowanym foncie możecie sami go stworzyć. Jest to jednak bardzo czasochłonny proces. Fonta można również zamówić w studiach graficznych.

Podoba Ci się font na jakieś stronie? Są narzędzia, którymi możesz sprawdzić krój pisma np. Font Face Ninja, What Font.

Ile rodzajów fontów na stronie? 

Stosuj maksymalnie trzy fonty. Więcej fontów na stronie zaburzy strukturę. Pamiętaj, że ważne jest również łączenie w pary. Jeśli masz problem ze znalezieniem uzupełniających się fontów, skorzystaj z pomocnych tych narzędzi:

1. Type genius - wprowadzasz nazwę wybranego fonta, a aplikacja znajduje dla Ciebie propozycje pary,
2. Font Pair - pary z wykorzystaniem Google Fonts. 

Justowanie czy wyrównanie do?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wyjustowany tekst wygląda dobrze, ale pamiętaj, że w erze urządzeń mobilnych i różnych rozdzielczości ekranu, Twój tekst nie będzie tak samo wyglądał. Przetestuj różne rozwiązania, sprawdź jak Twój tekst zachowuje się na różnych ekranach i sam wybierz najlepsze rozwiązanie.


Nagłówki, punktory

Nie zapominaj o poprawnym formatowaniu tekstu. Ułatwi to życie Twoim użytkownikom. Nagłówki, punktory, pogrubienia pomogą Twoim czytelnikom szybciej przeczytać tekst i lepiej go zrozumieć.


Interlinia

Domyślna interlinia w HTML to 15pt i nie jest to dobre rozwiązanie. Najlepiej jest zastosować prosty trik: do wielkości naszego fonta dodajmy 6-8 punktów i tak otrzymujemy odpowiednią interlinię. Dla przykładu mamy fonta o rozmiarze 11pt - nasza interlinia powinna wynosić 17pt.   

 

Nie zapomnij o polskich znakach

Pamiętaj: używaj zawsze fontów z polskimi znakami. Nie ma nic bardziej nieprofesjonalnego, niż polskie znaki wyświetlające się w innym kroju pisma, niż ten, który został przez Ciebie wybrany.


Podsumowanie

Font nie ma być dla Ciebie. Font jest dla Twoich użytkowników! Wybieraj fonta zgodnie z charakterem Twojego bloga. Prośba na koniec - nie używaj fonta Comic Sans :)

Tekst przygotowała: Ilona Hanzel - specjalistka analityk, Takaoto.pro 
   

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Kasia

    A ja się nie zgodzę z podsumowaniem i zawartą w nim prośbą :P
    Jak tworzy się coś dziecięcego to CS'a można użyć ;) Nie przesadzać ale można - w końcu do tego celu został stworzony ;)

    chcenawczoraj.pl

    2018-04-19, 15:02
  • Adam

    @kruzeln: W przypadku Google Fonts niestety nie ma idealnego narzędzia do odfiltrowania fontów nieposiadających polskich glifów. Teoretycznie najlepiej jest w filtrach wyszukiwania wybrać opcję "latin extended", jednak wciąż nie daje to gwarancji, że każdy krój będzie posiadał wszystkie polskie znaki. Przed ostatecznym wyborem fontu warto więc jeszcze to sprawdzić, wpisując w polu "Type here to preview text" powyższe symbole.

    Alternatywą jest skorzystanie z jednej z funkcjonujących w Sieci list fontów Google zawierających polskie znaki – wpisując np. w wyszukiwarce hasło "polskie znaki w google fonts" wyświetli się nam kilka przydatnych zestawień.

    whitepress.pl

    2018-03-15, 14:02
  • kruzeln

    Informacje bardzo ciekawe, ale .... wszedłem do Google Fonts i jest problem. Nie wiadomo, które fonty maja polskie znaki, a które nie. Polski na liście krajów nie ma. A może w tej bibliotece nie ma w ogóle polskich znaków i trzeba z niej całkowicie zrezygnować?

    2018-03-15, 08:16
  • Adam

    Właśnie szukam najlepszego fonta na swoją stronę. PS: przewaga osób, które czytają moją stronę, to osoby starsze... Pozdrawiam i dziękuję za dobry materiał:)

    synergypoland.pl

    2018-02-14, 16:17
  • Kasia

    Wiedziałam, że czcionki są ważne, ale nie miałam pojęcia, że nad tyloma kryteriami panuję. Zapowiada się pracowity wieczór ze zmianami ;) Dzięki za inspirację!

    kasialubiczytac.blogspot.com

    2018-01-19, 22:36
  • Basia | Smart Nest

    Bardzo przydatny wpis. Właśnie jestem w procesie zmieniania graficznie bloga i jest to dla mnie super inspiracja :)

    smartnest.pl

    2017-08-24, 23:50
  • Ilona Hanzel

    Dzięki za feedback!

    takaoto.pro

    2017-04-28, 09:01
  • Krzysiek

    Bardzo ciekawy tekst opisujący bardzo ważne rzeczy. O czcionkach słyszałem, że są ważne ale nie wiedzialem, że aż tak. Bardzo przydatny post wyjaśniający to, co dla mnie dotychczas było czarną magią.

    byczastrona.pl

    2017-03-11, 15:18
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Rozliczenia produktów przekazanych influencerom
Rozliczenie z influencerem – kwestie podatkowe

Chcesz przekazać influencerowi podarunek, ale nie wiesz w jaki sposób go rozliczyć? Zastanawiasz się czy lepiej jest wykorzystać wymianę barterową, czy raczej udostępnić swój produkt w promocyjnej cenie? Zobacz która metoda w Twojej sytuacji najbardziej się opłaca. W artykule radca prawny Rafał Bartosik stara się rozwiać wszelkie wątpliwości dot. rozliczeń z influencerami.

opłacalność influencer marketingu
Czy influencer marketing się opłaca?

Na fali popularności influencer marketingu warto sobie zadać pytanie, czy współpraca z internetowymi liderami opinii jest dla marek opłacalna. Jako że każda firma jest inna, by poznać odpowiedź na to pytanie konieczna jest precyzyjna analiza efektów kampanii. Jak jednak zmierzyć skuteczność influencer marketingu? Jakich efektów oczekiwać? Wreszcie, jak influencerzy mogą wspierać pozostałe działania marketingowe?