Opowieści w marketingu - recenzja książki

Jacek Szlak Opowieści w marketingu
WhitePress został partnerem książki Jacka Szlaka, redaktora naczelnego portalu Marketing przy kawie. Jego prawie 20-letnie zgłębianie wiedzy o marketingu tworzy obiecujące podłoże dla książki. Czy warto ją kupić? Poniżej krótka i subiektywna recenzja.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Warszawie 16-17.10.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Krótko, zwięźle i na temat

Książka wprowadza czytelnika w świat marketingu narracyjnego. Porusza jego różne aspekty i obrazuje je za pomocą praktycznych przykładów działań prowadzonych przez marki na świecie. Ukazuje, jak skuteczne jest wdrożenie narracji w strategię marki lub w jaki sposób można ją wzbogacić. 
Dla osób z branży może być okazją do konfrontacji własnych przekonań z  przedstawionymi zagadnieniami, które w większości zostały poparte badaniami. Osobom początkującym posłuży jako źródło cennych wskazówek i inspiracji, wraz ze wskazaniem niebezpieczeństw i konsekwencji w wypadku nieumiejętnie prowadzonych działań marketingowych.

Najciekawsze zagadnienia:

  • podstawy tworzenia wysokiej jakości treści, porady autora,
  • zastosowanie real-time marketingu (przykłady m.in. Oreo i linii lotniczych KLM),
  • komunikacja  i kryzysy w social media (Żytnia i Volvo),
  • storytelling, budowanie przekazu marki (Intel, Chipotle),
  • marketing szeptany i dokładne omówienie kampanii Tesco,
  • wykazanie skuteczności marketingu partyzanckiego, nie wymagającego dużego budżetu,
  • niespójność przekazu marek i mistyfikacje.

 

Ład i porządek

Dużym plusem jest czytelny podział na rozdziały i śródtytuły. Stanowią one mapę, dzięki której szybko można wrócić do interesujących wątków.
Wiedza zawarta w książce jest łatwa w przełożeniu na praktykę. Przy zagadnieniach znajduje się imponująca liczba przykładów zrealizowanych kampanii oraz ich efektów tj. zasięgi, opinie czy nagrody branżowe.
Na uznanie zasługuje przede wszystkim opracowanie graficzne książki oraz zastosowanie odnośników do reklam. To wszystko sprawia, że treść łatwo skupia uwagę czytelnika i generuje pomysły do zastosowania „od zaraz”. Ponadto zachęca do zachowania rozwagi u marketerów, ponieważ pokazuje, że nie wszystkie działania mogą zakończyć się sukcesem.

 

Chaos na horyzoncie

Jako minus wskażę chaotyczne przedstawienie treści , które dość mocno dało się we znaki (częściowo sytuację ratują wyżej wspomniane śródtytuły). Po zainteresowaniu czytelnika nagle zostaje on wytrącony zupełnie innym tematem, przez co miejscami książkę czyta się dość opornie. Najbardziej widoczne było to w rozdziale o storytellingu. Zaczyna się dobrze - przybliżenie tematu  wraz z  przykładami i nagle pojawia się ponowne omówienie content marketingu, niespodziewanie budowanie marki Bieszczad, społeczna odpowiedzialność marek i powrót do real-time marketingu (został omówiony już w pierwszym rozdziale). Tworzy to pewne ograniczenie, ponieważ da się odczuć, że przekaz jest kierowany również do osób początkujących, a z drugiej strony chaos przyczynia się do utraty orientacji. Książka jest przesycona specjalistycznym słownictwem, co może utrudnić zrozumienie i odbiór. Znowu dla osób z branży większość treści może być mało odkrywcza.

 

Czy warto kupić?

Książka „Opowieści w marketingu” wydawnictwa Słowa i Myśli to koszt 37 zł. Mimo niedociągnięć, z pewnością jest to dobra inwestycja. Analiza tak wielu zastosowanych przykładów i ich omówienie wymaga bardzo dobrej znajomości branży. Chętnie przeczytałabym bardziej obszerne publikacje wyczerpujące poszczególne tematy. Błędem wydaje się być próba przekazania jak największej ilości informacji z różnych dziedzin marketingu.

 

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Pigeon

    Czytałem, zdecydowanie polecam. Nie jest to książka bezbłędna, jednak warta uwagi. studiopigeon.pl

    2016-07-13, 14:32
Polecane artykuły
Trendy w web designie w 2018 roku
Minimalizm i flat design - aktualne trendy w projektowaniu

Trendy w projektowaniu zmieniają się bardzo dynamicznie, niezależnie czy mówimy o modzie, architekturze czy grafice. Webdesign nie jest tu wyjątkiem - wraz z gwałtownym rozwojem Internetu ewolucji ulega również warstwa wizualna stron www. Chcąc zadbać o nowoczesny wygląd swojego portalu/bloga konieczne jest regularne śledzenie aktualnych tendencji. Dowiedz się co jest na czasie w 2017 roku i co pozostanie modne w roku 2018.

animacje na stronach internetowych
Animacje - czyli jak poprawić wygląd strony lub bloga

Współcześnie, aby skutecznie wyrożnić się na tle konkurencji, konieczne jest wykorzystanie coraz bardziej wyszukanych narzędzi. Znakomitym sposobem na uatrakcyjnienie treści swojej strony może okazać się dodanie do niej różnorodnych animacji. Ich niewątpliwą zaletą jest przyciąganie uwagi czytelnika, a odpowiednio zaprojektowane powinny pomóc mu w odbiorze naszej treści.