7 inspiracji SEO - Jak przygotować nawigację przyjaznę SEO?

nawigacja seo friendly - 7 inspiracji
Budując stronę internetową staramy się zadbać o każdy jej element tak aby był przyjazny SEO, UX czy po prostu dobrze wykorzystywał dostępne technologie. Czasem jednak może zdarzyć się, że brakuje nam inspiracji aby zaprojektować jakiś element poprawnie. W tym artykule przedstawiamy 7 inspiracji dotyczących przyjaznej SEO nawigacji na stronie.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Język polski uchodzi za najtrudniejszy na świecie. Ilość reguł, zasad czy wyjątków przeraża niejednego ucznia, a co dopiero osoby z zagranicy. Praktycznie z każdego słowa można, poprzez dodanie prefiksów czy sufiksów, utworzyć nowe. Dlaczego o tym wspominam? Bo biorąc pod uwagę specyfikę naszego języka można założyć, że trudno jest inżynierom z Google wprowadzić niektóre funkcje od razu po ich utworzeniu. Czasem też funkcje wymagają dużej ilości testów, aby można je było wdrożyć globalnie.

W tych nie do końca sprzyjających warunkach i tak jako SEOwcy radzimy sobie nieźle! Staramy się, aby nasze strony były coraz lepsze. Zimny kubeł na głowię w postaci aktualizacji Pandy i Pingwina również zadziałał – koniec końców – całkiem nieźle na podejście webmasterów do kwestii tworzenia i promocji witryn. Na potwierdzenie tych słów prezentuję XX stron, które podeszły ciekawie do kwestii SEO. Skupimy się jednak na konkretnych rozwiązaniach, a nie całych witrynach.

 

Inspiracje SEO – nawigacja i nawigowanie

W pierwszym zbiorze inspiracji SEO skupimy się na linkowaniu wewnętrznym, a dokładnie na nawigacji i nawigowaniu po stronie. Przedstawiamy 7 inspiracji dla każdego webmastera budującego serwisy internetowe i dbającego o ich poprawne SEO.

Omawiane elementy warto analizować jako zamknięte tematy. Nie była prowadzona żadna analiza wpływu takiej a nie innej nawigacji na działanie strony. Są to po prostu przedstawione możliwe rozwiązania kwestii nawigacji na stronie.

 

Google.pl

 

Menu, które dostępne jest na stronie głównej Google, jest przykładem tego jak strona zachowuje swoją użyteczność niemal dla każdego użytkownika. Niezależnie czy ma on włączoną obsługę JavaScript czy też nie. Tutaj po raz kolejny wspomnę, że w mojej prywatnej ocenie dobrze, aby funkcjonalność strony była taka sama w przypadku włączonego, jak i wyłączonego JavaScript. Nawet mimo zapierania się przez Google, że stara się coraz lepiej rozumieć kod JS.

Wróćmy jednak do menu. Co jest w nim takiego fajnego? Otóż w przypadku włączonej obsługi JS menu wygląda tak jak na załączonym obrazku. Można szybko dostać się do dowolnej z usług Google. Dla chętnych dostępna jest opcja samodzielnego aranżowania zakładek w tymże menu.

Co jednak się stanie gdy wyłączymy obsługę JavaScript w przeglądarce? Menu przestanie się wyświetlać! Co prawda – co nie powinno być wzorem do naśladowania – linki kierujące do usług wciąż są dostępne w kodzie HTML. Jednak żaden śmiertelnik nie będzie w stanie z tych linków skorzystać! Zamiast tego możliwe staje się kliknięcie w ikonkę menu i przeniesienie się pod adres https://www.google.pl/intl/pl/about/products/, gdzie znajduje się prosta strona z wylistowanymi usługami Google.

Takie rozwiązanie może być zbawieniem dla sklepów internetowych, które posiadają na stronie głównej dużą liczbę kategorii i innych linków wewnętrznych.

Supersklep.pl

Nawigacja to nie tylko linki w menu. To także zawężanie i filtrowanie danych na stronie.

Co zrobić, jeżeli nasze filtry pozwalają na wielokrotne zaznaczenie? Do tego są generowane poprzez JavaScript? Czy dodawać kolejne linki w menu? Tworzyć opisy z linkami do najważniejszych kategorii? Nie! W przypadku włączonej obsługi JS możliwe jest wybranie dowolnej liczby filtrów i potwierdzenie wyboru klikając w „filtruj”. Jeżeli wyłączymy JavaScript to – zakładając, że działać będzie rozwijanie filtra – możliwe stanie się podglądnięcie, że każda marka jest klikalnym linkiem zapisanym w kodzie HTML! Bez problemu Google jest w stanie podążać po takich linkach w głąb strony.

Allegro.pl

Popularny serwis aukcyjny (a może bardziej już sklep internetowy z opcją aukcji?) posiada ciekawie rozwiązany sposób prezentacji kategorii wraz z promocją wybranego produktu. Jednak w sytuacji gdy stronę odwiedza użytkownik bez JavaScript, wciąż możliwe staje się nawigowanie po stronie. Niestety nie jest ono już tak komfortowe. Można jednak kilkoma kliknięciami dostać się do listy produktów w interesującej nas kategorii.

Jest to nieźle wykorzystane wplatanie mapy witryny w strukturę strony. Na pewno jednak sama mapa witryny znajdująca się w stopce serwisu pomaga w indeksacji serwisu.

Reserved.com

Bardzo dobry przykład na to jak powinna funkcjonować nawigacja po wyłączeniu JavaScript. Z racji wykorzystania styli css wyłączenie JS nie wpływa na funkcjonalność menu. Menu dalej podąża za użytkownikiem z racji selektora position:fixed. Możliwe jest także wybranie dowolnej opcji w menu i to niezależnie od widoku. Tak rozwiązana nawigacja na pewno nie będzie kotwicą dla strony. Będzie za to zawsze świetnie działać, niezależnie od technologii aktywnej w przeglądarce.

Antyweb.pl

Nawigacja to nie tylko elementy menu. To także linki dodawane w treści! One także mogą ułatwić nawigowanie między podstronami serwisu. Często tego typu rozwiązania można spotkać w serwisach contentowych takich jak na przykład Antyweb.

Antyweb jest jednym z lepszych przykładów tego, jak powinno zostać wykonane linkowanie wewnętrzne. Ilość posiadanych w ich bazie materiałów sprawia, że bez problemu mogą znaleźć odpowiedni materiał do linkowania wewnętrznego. Takie działania pozwalają na wzmocnienie SEO całej strony, a także konkretnych wpisów.

Whitepress.pl

Posiadanie linków do jakiejś treści w kilku miejscach na stronie jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem. Warto jednak zadbać o to, by otoczenie linka było możliwie jak najbardziej unikalne. Nie ma nic gorszego niż powielanie tej samej treści z leada na wielu miejscach na stronie. Zdarza się, szczególnie wśród użytkowników CMS Wordpress, że treść powielana jest na stronie głównej, widoku kategorii, widoku tagów oraz oczywiście w samym wpisie. Nawet mimo najlepszego linkowania wewnętrznego w wynikach wyszukiwania Google pojawiać się będzie widok kategorii. Wszystko z powodu duplikacji treści.

Na Whitepress.pl, a dokładnie w sekcji Baza Wiedzy istnieje wiele treści, które wyświetlane są w wielu miejscach na stronie. Zamiast jednak wyświetlać sam link, wyświetlane są także zajawki artykułów. Dla każdego wystąpienia artykułu na stronie dostępny jest inny lead. Co innego pojawi się użytkownikowi na stronie głównej, co innego na stronie NKS, a co innego w listingu bazy wiedzy. Rozwiązanie to pozwala dostarczać zawsze unikalną treść użytkownikom.

Onet.pl

Istnieją sytuacje, gdy konieczne staje się wyświetlenie tytułu oraz miniaturki wpisu. Pojawia się jednak wtedy problem w postaci – najczęściej – dwóch linków obok siebie, które kierują do tej samej treści. Jeżeli wciąż wierzyć w zasadę First Link Count, może być to delikatny strzał w stopę.

Można wtedy rozważyć rozwiązanie zastosowane na Onet.pl. Miniaturki wpisów są umieszczane na stronie głównej w postaci zakodowanego kodu base64. Stosowanie tego typu rozwiązania w kwestii ładowania obrazków ma kilka ciekawych zalet, ale także jedną poważną wadę – obrazków wyświetlanych poprzez kod base64 nie jest w stanie „zobaczyć” Google. Znaczy to tyle, że jeżeli dodamy jeden link, który obejmować będzie nasz obrazek oraz link, brany pod uwagę będzie najprawdopodobniej tylko i wyłącznie tytuł. Jest to niezłe rozwiązanie dla osób chcących maksymalnie zoptymalizować przepływ PageRank po stronie.

Podsumowanie

Z czego wynika skupienie na działaniu strony z wyłączonym JavaScript? Można zauważyć pewną korelację – im nawigacja strony gorzej funkcjonuje z wyłączonym JS, tym ogólnie strona gorzej radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Konieczne jest wtedy wprowadzanie wielu różnych obejść i dodatkowy elementów, które mają sens jedynie dla SEO strony, a nie wnoszą żadnej wartości dla użytkownika.

Warto starać się o umieszczanie linków wewnętrzych w taki sposób, aby nie było konieczności stosowania jakichkolwiek obejść czy hacków w postaci znaczników nofollow czy linkowania poprzez niewidoczne dla Google i/lub użytkownika linki. Warto tak zaplanować nawigację na stronie.

Samą nawigację można zorganizować na dwa sposoby:

  1. Zadbać o identyczne funkcjonowanie linków, tak z włączonym, jak i wyłączonym JavaScript.
  2. Zadbać o poprawną strukturę linków podczas zagłębiania się w kolejne poziomy strony (stosowanie podobnego rozwiązania jak Mapa Strony).

Nie powinno się – zakładając, że SEO jest dla nas ważne – stosować innych rozwiązań. Warto pamiętać o sprawdzeniu dostępności treści z wyłączonym, jak i włączonym JavaScript.

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Kuba

    Szybkie pytanie dotyczące linkowania - co z linkowaniem w stopce? Powielanie całego/części menu w stopce - tak/nie/nie ma znaczenia?

    2016-05-18, 18:37
  • Tomasz Stopka

    @Łukasz - nasza strona to unikalny, szyty na miarę system :) Także rozwiązanie posiadania rożnych zajawek/leadów to po prostu nasze autorskie rozwiązanie :-)

    2016-05-18, 11:01
  • Łukasz

    A jakiej wtyczki użyliście żeby wyświetlać różne zajawki tego samego artykułu w różnych miejscach strony? reklamasem.pl

    2016-05-18, 10:48
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?