Jak zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma?


Jeżeli udało się Wam przebrnąć przez proces zakładania wizytówki w Google Moja Firma, na pewno chcielibyście teraz wiedzieć, co zrobić aby była ona lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.
Jak zawsze, nie ma gotowego przepisu na sukces. Mam jednak nadzieję, że uda mi się pokierować Was w odpowiednim kierunku!
Zacznijmy od ponownego zalogowania się na nasze konto Google Moja Firma. W tym celu odwiedzamy stronę główną GMF - https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i klikamy w opcję „zaloguj się”.
Naszym oczom ukaże się lista wszystkich przypisanych do konta wizytówek. Jeżeli posiadacie dużą ilość wizytówek przypisanych do swojego konta, musicie uważać! Wszelkie działania niezgodne i rażąco łamiące zasady Google Moja Firma mogą spotkać się ze zdecydowaną reakcją moderatorów. Znany jest przypadek z zagranicy, gdzie zostało usunięte konto z kilkudziesięcioma wizytówkami przypisanymi do konta. Razem z kontem zniknęły same wizytówki.
Przejdźmy jednak do widoku samych wizytówek. Te, które są już opublikowane, będą posiadały odpowiednie oznaczenie w prawym dolnym rogu miniatury lokalizacji. Nieopublikowane jeszcze wizytówki nie posiadają flagi „opublikowana” oraz linku „wyświetl lokalizację”.
W widoku wyboru wizytówki warto zauważyć, że na dole po lewej stronie mamy spory przycisk ze znakiem „+”. Znacznik ten pozwala na dodanie nowej wizytówki lub zaimportowanie arkusza przesyłania zbiorowego. Więcej na temat importowania arkuszy przesyłania zbiorowego można przeczytać w artykule dostępnym w pomocy Google dla Webmasterów – czytaj więcej.
Przejdźmy do konkretów – klikamy „zarządzaj lokalizacją” w interesującej nas wizytówce. W przypadku tego poradnika skupimy się na wizytówce „Fabryka Czekolady CACAO”. Naszym oczom ukaże się pusty, niezweryfikowany jeszcze profil.
Jeżeli posiadamy już kod weryfikacyjny, powinniśmy niezwłocznie podać go w linku wyświetlanym na górze na czerwonej belce. Jeżeli jeszcze nie posiadamy kodu weryfikującego, także wciąż możemy uzupełniać naszą wizytówkę! To dobry pomysł aby w momencie otrzymania kodu weryfikującego uruchomić już gotową wizytówkę.
Z racji tego, że dla mojej testowej wizytówki kod weryfikacyjny jeszcze nie doszedł (i mam poważne podejrzenia, że nigdy nie dojdzie ;-) ) przygotujemy optymalizację wizytówki niezweryfikowanej.
Od czego zacząć?
Optymalizację/Uzupełnianie danych zaczynamy od przejścia z zakładki „Strona główna” na „Edytuj informacje”.
Po zmianie widoku otrzymamy jasną listę elementów do uzupełnienia. Dodatkowym stymulatorem do działania będzie dla nas pasek postępu. Naszą pracę będziemy mogli uważać za zakończoną po uzyskaniu 100%. Aby uzyskać status pełnej gotowości należy wykonać 5 kroków:
- Zweryfikować wizytówkę
- Wpisać adres stron internetowej
- Podać godziny otwarcia firmy
- Przesłać zdjęcie profilowe/logo firmy
- Dodać zdjęcia które przyciągną nowych klientów
Oczywiście przy okazji wykonywania tych czynności warto także wypełnić inne miejsca wizytówki. Zwiększy to szansę na pojawienie się jej w wynikach wyszukiwania.
Omówmy zatem kolejne elementy formularza.
Nazwa firmy
Podajemy tu nazwę firmy, którą posługujemy się na co dzień. Jak zostało to opisane we wcześniejszym wpisie – dobrze wykorzystać tu skróconą nazwę. Nie ma też potrzeby umieszczania tu skrótów typu „z o.o” lub podobnych. Jeżeli nasza firma w pełni nazywa się „ADPOLEX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością filia zamiejscowa II w Bieszczadach” warto wpisać po prostu „ADPOLEX”. Można pokusić się o dodanie do nazwy firmy swego rodzaju słowa kluczowego np. „Firma Budowlana ADPOLEX” lub „Salon Kosmetyczny Fiona”. Nie warto jednak stosować takiego rozwiązania przy wszystkim możliwych lokalizacjach. Czasem wygląda to aż nazbyt nienaturalnie.
Dodatkowo każda zmiana jest weryfikowana przez moderatora, a ten widząc próbę spamowania nie zezwoli na taką zmianę. Ponowienie takich działań kilkukrotnie może spowodować blokadę wizytówki.
Osobom tworzącym wizytówki w Google Moja Firma często zależy na tym, aby w wynikach wyszukiwania pojawił się Knowlegde Graph z informacjami o firmie. To świetny sposób na zajęcie dużej części wyników wyszukiwania na zapytanie brandowe. Wprowadzona nazwa firmy ma ogromny wpływ na to, czy Knowledge Graph pojawi się czy też nie! Jeżeli dodamy niepotrzebne elementy (być może także słowa kluczowe!) Graf Wiedzy z informacjami na temat naszej firmy może się po prostu nie pojawić. Może tu chodzić także o pełne nazwy jednoosobowych działalności gospodarczych. Jeżeli podamy nazwę w formie Imię Nazwisko Nazwa Firmy lub podobnie, prawdopodobnie Graf Wiedzy nie pojawi się.
Adres
Element ten pozwala doprecyzować siedzibę naszej firmy. Czasem zdarza się, że Google wskazuje na miejsca nieaktualne lub niedokładne. Wtedy też mamy możliwość z pomocą markera doprecyzować pozycję i jeszcze lepiej wskazać użytkownikom, jak mają się dostać do nas. Poprawny adres naszej wizytówki to najważniejsza rzecz. To poprawny adres pozwoli użytkownikom łatwiej znaleźć dojazd do siedziby naszej firmy.
Informacje kontaktowe
Podaj koniecznie numer telefonu oraz adres strony internetowej. Każda z tych informacji przybliża Cię do nowych klientów! Na Twoją stronę internetową trafiać będą wszyscy Ci, którzy będą chcieli poznać szczegóły Twojej oferty. Pamiętaj więc o ciekawym, ale i jasnym opisie swoich usług i produktów. Na telefon możesz liczyć od osób, które są w konkretnej potrzebie lub są zdecydowani na Twoje usługi. Połączenia telefoniczne relatywnie najłatwiej jest przekuć w zadowolonego klienta.
Pamiętaj jednocześnie, że najczęściej numer stacjonarny traktowany jest jako działający tylko w godzinach pracy biura. Telefony komórkowe traktowane są jako dostępne zawsze – rano, wieczorem, a czasem nawet i w nocy.
Kategorie
Podczas zakładania wizytówki konieczne było podanie kategorii, która najlepiej pasuje do naszej działalności. Podczas edycji wizytówki mamy możliwość wybrania nawet do 10 kategorii, które będą idealnie opisywać naszą firmę. Co istotne – kategorie mają opisywać naszą firmę, a nie jej produkty. Wybrane kategorie mają wpływ na to, przy jakich słowach kluczowych wpisanych w wyszukiwarkę Google pojawi się nasza wizytówka. Warto zatem wybrać wszystkie najlepiej opisujące naszą działalność kategorie.
Godziny
Każdy, nawet freelancer, czasem śpi. Warto więc podać godziny kiedy nasza firma jest otwarta. Klienci najczęściej traktują te godziny jako czas, kiedy mogą się z nami skontaktować telefonicznie. Oczywiście godziny otwarcia to także cenna informacja dla klientów.
O firmie
Informacje zawarte w tym miejscu widoczne będą w wizytówce Google+. Można jednak dodać tu opis zawierający linki (nofollow) wychodzące, które mogą kierować do różnych miejsc na naszej stronie.
Jest to świetny sposób aby zaprezentować naszą firmę, nawet jeśli nie każdy zainteresowany będzie w stanie przeczytać ten opis. Warto jednak pokazać, że dbamy o klientów w każdym miejscu w sieci!
Jak widać, uzupełnienie danych wizytówki nie jest wielką sztuką. Wystarczy poświęcić 30 minut i uzupełnić wszystkie pola w taki sposób aby zachęcić użytkownika do skorzystania z naszych usług.
Co dalej?
Po uzupełnieniu danych w sekcji „edytuj informacje” warto przejść do sekcji „zdjęcia”. Aby wizytówka prezentowała się estetycznie, warto dodać kilka zdjęć pokazujących jak wygląda i działa nasza firma.
Może pojawić się prośba o dodanie zdjęć ze środa, z zewnątrz, zdjęć prezentujących menu lokalu czy zdjęcia potraw i napojów. Jest to świetny sposób na zaprezentowanie niezdecydowanym klientom tego, czego mogliby się spodziewać po odwiedzinach w lokalu. Opcje te są szczególnie przydatne w lokalach gastronomicznych, jak i miejscach trudniących się rzemiosłem.
Wszystko uzupełnione. Co teraz?
Teraz weryfikujemy naszą wizytówkę i bierzemy się za monitorowanie! Na stronie głównej wtyczki mamy dostęp do statystyk.
Detale statystyk są niezmiernie ciekawym źródłem danych, które mogą uzupełnić wiedzę dostępną w Google Search Console czy Google Analytics. Same statystyki posiadają dane z maksymalnie 90 dni wstecz.
Dokładniejsze statystyki są dostępne w sytuacji gdy nasza firma regularnie korzysta z Google+. Dla osób korzystających tylko z Google Moja Firma przydatne będą wykresy pokazujące na przykład ilość wyświetleń wizytówki i zainteresowanie nią.
Po pewnym czasie zaczną pewnie pojawiać się opinie. Warto je monitorować i na bieżąco reagować zarówno na te pozytywne, jak i (a może przede wszystkim) negatywne.
Inną ciekawą opcją, która pojawi się także po pewnym czasie na zweryfikowanym profilu Google+ jest możliwość wybrania niestandardowego adresu URL naszego profilu Google+. Dzięki temu użytkownicy Google+ będą w stanie dotrzeć na nasz profil poprzez przyjazny adres URL.
Na koniec
Posiadanie wizytówki w Google Moja Firma sprawia, że automatycznie stajemy się posiadaczami konta w Google+. Nie jesteśmy jednak zmuszeni do korzystania z Google+, a co za tym idzie, możemy skupić się na promocji naszej wizytówki w Google Moja Firma.
Posiadanie wizytówki w GMF jest bardzo ważne w budowaniu widoczności w lokalnej społeczności i to niezależnie od tego, czy społeczność ma 100, 1000 czy 100 000 mieszkańców.
Samo założenie oraz uzupełnienie profilu nie jest absolutnie niczym trudnym. Trudne jest jedynie takie przedstawienie naszej firmy w opisie firm czy na zdjęciach, aby widać było, że jesteśmy godni zaufania i warto nawiązać z nami współpracę.